شرکت سایپا حداقل چهار محصول جدید که روی دو پلتفرم SP و X200 توسعه پیدا کردهاند را برای چند سال آینده بازار ایران در نظر گرفته است، خودروهای جدید سایپا چه مشخصاتی دارند و با چه قوای محرکه ای به بازار عرضه می شوند؟
بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: شرکت سایپا حدود یک دهه است که روی مگاپلتفرم خود کار میکند و پنج محصول را روی این پلتفرم توسعه داده است که برخی از این محصولات رونمایی و تولید شدهاند و برخی دیگر هنوز به مرحله رونمایی نرسیدهاند.
پایه اصلی مگاپلتفرم شرکت سایپا، پلتفرم شرکت تویوتا بوده است که بعدا شرکت چینی گریت وال از آن استفاده کرده است.
- فیلم پلت فرم شاهین
سپس سایپا از آن بهره برده و خودرو شاهین و چهار محصول دیگر را روی آن توسعه داده است.
در ابتدا سایپا قرار بود تنها یک خودرو سدان روی این پلتفرم توسعه بدهد اما استراتژی سایپا تغییر کرد و با تغییراتی در پلتفرم آن را به مگاپلتفرم تغییر دادند که بتوانند خودروهای متنوعی در کلاس های مختلف روی آن بسازند.
مدیرعامل سایپا درباره مگاپلتفرم گفته است: «سایپا هم اکنون مگاپلتفرم دارد و می تواند محصولات مختلفی را روی آن تولید کند.»
نام این مگاپلتفرم SP است که در حال حاضر دارای دو پلتفرم زیر مجموعه، SP100در کلاس C و SP0 در کلاس B است.
خودروهای سایپا روی پلتفرم SP100
دو خودرو روی پلتفرم SP100 توسعه داده شدند و در کلاس C نیز قرار دارند.
اولین عضو این پلتفرم همان خودرو شاهین و همچنین دومین عضو نیز خودرو کراس اوور این پلتفرم یعنی آریا است.
خودرو سدان شاهین در تابستان ۹۷ با نام رهام برای اولین بار رونمایی شد.
سپس در سال ۹۸ به شاهین تغییر نام داد و مشخصات آن نیز تغییراتی داشت.
این خودرو از زمان رونمایی تا به امروز حواشی و تغییرات بسیاری داشته است.
از نام خودرو گرفته تا موتور و آپشنهای خودرو دارای تغییرات بسیاری بوده است.
اما شاهین اولین عضو از خانواده مگاپلتفرم است که به تولید انبوه رسیده و قرار است پا به جاده های کشور بگذارد.
دومین محصولی که برپایه پلتفرم SP100 ساخته شده، خودرو آریا است.
آریا، کراس اوور خودرو شاهیناست که در مرداد سال ۹۹ به طور رسمی رونمایی شد.
این خودرو نیز مشابهت ظاهری و تولیدی بسیار زیادی با خودرو شاهین دارد.
مهدی رادمنش مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا اوایل تیرماه ۹۹ درباره کراس اوور سایپا به بیت ران گفته بود: «کار طراحی و مهندسی کراس اوور سایپا تمام شده و چند نسخه نیز از آن ساخته شده است.
الان نیز در مرحله ساخت قالب و انجام مراحل تولید انبوه است.
این خودرو قرار بود بهمن سال ۹۸ رونمایی شود، اما به علت کرونا مشکل پیدا کرد.
و اگر مشکل خاص دیگری اتفاق نیفتد در بهار ۱۴۰۰ عرضه می شود.»
با توجه به خبرهای منتشر شده،در اسفند ماه سال ۹۹ سایپا درحال تولید آزمایش و راه اندازی خط تولید این کراس اوور است.
خودروهای سایپا روی پلتفرم SP0
سایپا برنامه هایی برای آینده بازار خودرو دارد و محصولاتی روی مگاپلتفرم خود برای آینده آماده کرده است.
پلتفرم SP0 زیر مجموعه دیگری از مگاپلتفرم است که از نظر اندازه کوچک تر از SP100 است.
محصولات این پلتفرم در کلاس B قرار می گیرند.
دو خودرو روی پلتفرم SP0 آماده شده و نمونه های اولیه آن نیز ساخته شده است.
یک خودرو هاچ بک که از نظر کلاس مشابه رنو ساندرو یا رنو کلیو است و ابعادی کوچک تر و وزنی در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم دارد.
همچنین یک خودرو مینی اس یو وی (Mini SUV) که از نظر کلاس مشابه رنو کپچر است و وزنی حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم دارد.
احتمالا بجز این دو خودرو سایپا یک خودرو سدان روی پلتفرم SP0 نیز توسعه خواهد داد.
wheel base یا همان فاصله محور عقب با محور جلو خودرو که یکی از مهم ترین اندازه های یک خودرو است در پلتفرم sp100 به اندازه ۲۶۵۰ میلیمتر است و در پلتفرم sp0 برابر با ۲۴۵۰ میلیمتر است.
خودروهای سایپا روی پلتفرم x200
در دهه هشتاد سایپا با توجه به فشارها برای کنار گذاشتن خانواده پراید یا همان پلتفرم x100 و برای توسعه سبد محصولات خود، از پلتفرمی به نام x200 رونمایی کرد.
اولین خودرویی که روی این پلتفرم توسعه یافت تیبا بود.
این پلتفرم درواقع بهره زیادی از خودرو ریو برده و در برخی قسمت ها با آن یکسان است.
موتور و گیربکسی که برای این خانواده در نظر گرفته شده بود نسخههای بهبود یافته همان موتور و گیربکس پراید بود.
سایپا با ایده جایگزینی پراید این پلتفرم و محصولات آن را توسعه داد اما خانواده x200 هیچگاه نتواست جای پراید را برای سایپا بگیرد.
تا به حال پس از تیبا و تیبادو، دو محصول دیگر روی این پلتفرم به بازار عرضه شده است.
خودرو ساینا و پس از آن خودرو کوییک و فیس لیفت هایش روی پلتفرم x200 به بازار عرضه شدند.
سایپا برنامه دارد تا چهار محصول دیگر روی این پلتفرم عرضه کند، یکی از این چهار محصول همان خودرو اطلس است که هفته های گذشته به طور غیر رسمی عکس هایی از آن منتشر شد.
پس از اطلس نیز، فیس لیفتی از ساینا به بازار خواهد آمد که تغییراتی در ظاهر این خودرو اعمال شده است و همچنین از موتور M15GSI بهره خواهد برد.
همچنین برنامه ای برای تولید دو خودرو دیگر روی این پلتفرم وجود دارد که هنوز جزئیاتی از آن ها در دسترس نیست.
X200 یا مگاپلتفرم SP، کدام برای آینده سایپا بهتر است؟
در سایپا نیز نظراتی وجود دارد که با وجود مگاپلتفرم و به روز بودن و قابلیت های بیشتر ، دیگر نباید محصولات آینده روی پلتفرم X200 توسعه پیدا کند، زیرا این پلتفرم قدیمی و دارای مشکلاتی است.
اما در طرف دیگر نیز نظرات مخالفی وجود دارد که پلتفرم X200 ارزان تر و قابلیت تولید بالاتر دارد و باید محصولاتی نیز روی این پلتفرم توسعه یابد.
زیرا سایپا با حذف پراید تیراژ قابل توجهی از تولید خود را از دست داده و برای کاهش زیان خود، دست به دامان پلتفرم X200 شده است تا بتواند با افزایش تیراژ جای پراید را پر کند.
موتور و گیربکس برای خودروهای جدید سایپا
موتور و گیربکس بزرگترین معضل حال حاضر سایپا است.
با وجود مگاپلتفرم و تنوع محصولات حال و آینده، سایپا شدیدا به قوای محرکه بروز نیاز دارد.
اما در حال حاضر موتورهای M13، M15، M15GSI و M15 توربو را دارد که همگی بهبود یافته همان موتور قدیمی پراید با است.
این مشکل نبود قوای محرکه در گروه خودروسازی سایپا روی خودرو شاهین خود را به وضوح نشان داد.
پس از تحریم های برلیانس و ندادن موتور برای نصب روی خودرو شاهین، سایپا روی موتور M15 خود توربو شارژر نصب کرده و این موتور قرار است روی محصولات آینده شرکت قرار بگیرد.
علاوه بر موتور M15 توربو سایپا یک موتور M15GSI نیز رو نمایی کرده است.
پروژه بهبود این موتور از حدود پنج سال پیش تعریف شده بود تا بتوان با تغییراتی روی این موتور قدیمی استاندارد های آلایندگی را پاس کرد.
هدف تغییرات اعمال شده در این موتور افزایش توان و گشتاور نبوده است و تنها برای مصرف سوخت و آلایندگی این تغییرات انجام شده است.
- فیلم موتور جدید تیبا
موتور M15GSI نسبت به موتور M15، در قسمت های مختلف دچار تغییرات شده است.
در موتور بهبود یافته تیبا دریچه گاز از مکانیکی (سیمی) به برقی تغییر یافته است.
همچنین زاویه پاشش سوخت و متریال مورد استفاده در منیفولد دود، تغییر کرده و از نوع استیل شده است.
نصب VVT روی موتور هشت سوپاپ تیبا
مضاف بر تغییرات اعمال شده بر موتور M15، موتور بهبود یافته تیبا به سیستم VVT نیز مجهز شده است.
خود این موضوع از نظر مهندسی بسیار خارج العاده است که روی موتور هشت سوپاپ با یک میل سوپاپ برای دود و هوا سیستم vvt نصب شود.
هزیته این سامانه حدود ۱۰۰ دلار است و از نظر اقتصادی به صرفه نیست که چنین سامانه ای برای موتور هشت سوپاپ تعبیه شود.
زیرا در موتور های هشت سوپاپ در بازه بسیار اندکی این سیسیتم کارایی دارد.
این موتور توانایی اخذ استاندارد آلایندگی یورو پنج را دارد.
اگر چه، این موتور همچنان هشت سوپاپ است! همه تغییرات و بهینه سازی های انجام شده، باعث شده تا موتور بهبود یافته تیبا به نسبت M15، حدود سه اسب بخار و هشت نیوتن متر گشتاور بیشتری داشته باشد.
موتور های شرکت تی وان گزینه ای برای گروه خودروسازی سایپا
یکی از تصمیم های احتمالی که می تواند سایپا را از بحران موتور نجات دهد همکاری و خرید موتور از شرکت تی وان است.
بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن به بیت ران گفته است:«شرکت تی وان با سرمایه گذاری گروه خودروسازی بهمن و قطعه سازی کروز ایجاد شده است.
این شرکت در اواخر سال ۹۹ قرار است به بهره برداری برسد و ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰ هزار موتور را دارد.
موتورهای این شرکت در دو نسخه سه و چهار سیلندر با حداقل توان ۱۵۰ اسب بخار تولید خواهد شد.
این شرکت علاوه بر تامین موتور برای گروه بهمن توانایی تامین موتور برای هر خودروسازی داخلی دیگر را نیر دارد.»
همچنین شرکت ایران خودرو نیز در تلاش است تا در سالهای آینده خانواده موتور سه سیلندر خود را تولید کند و مدیران این شرکت اعلام آمادگی کردهاند تا این موتور را در اختیار شرکتهای دیگر خودروسازی قرار بدهند.»
شرکت سایپا و باقی شرکتهای ایرانی میتوانند از این قوای محرکه استفاده کنند؟
مهندس شرقی مدیر پروژه موتور سه سیلندر ایران خودرو در گفت و گو با بیت ران گفته است:«اگر گروه خودروسازی سایپا تمایل داشته باشد از این قوای محرکه استفاده کند، بنا به نظر آقای مقیمی مدیرعامل گروه ایران خودرو، آمادگی داریم که این موتور را در اختیار نه تنها سایپا بلکه هر شرکت دیگری، حتی واردکنندگان خودرو نیز بگذاریم.»
سایپا علاوه بر موتور از نظر گیربکس نیز دارای خلا است و طی این سال ها برای خودروهای خود از گیربکس پراید و در پلتفرم X200 از نسخه های تغییر یافته گیربکس پراید استفاده کرده است.
و برای محصول شاهین نیز گیربکس برلیانس در نظر گرفته شده بود.
برای محصولات اتوماتیک خود نیز به سراغ شرکتهای خارجی رفته است که در مرحله ای از گیربکسهای اتوماتیک شرکت پانچ بلژیک استفاده کرده است.
اکنون نیز زمزه هایی برای استفاده از گیربکس اتوماتیک شرکت های چینی نیز وجود دارد.
در حال حاضر گیربکس های شش سرعته شرکت نیرو محرکه یکی از راه حل های مناسب برای سایپا میتواند باشد.»
سلام – این تصویر تزئینی است. یعنی تولید نمیشه!؟
اگه نمیشه پس چرا عکس رو میزاری؟