بیمه خودروهای کارکرده و امتیازی که فروشندگان از دست می دهند

از دست ندهید

بیمه مرکزی جزئیاتی را درباره بیمه خودروهای کارکرده در خرید و فروش اعلام کرده است که در نتیجه آن فروشندگان خودروهای دست دوم امتیازهایی را از دست می دهند.

بیت ران –  بیمه مرکزی بالاخره موفق شد شرکت ها را موظف به اجرای قانونی کند که مدت های طولانی در گنجه خاک می خورد. سال ها پیش قانون امکانی را در نظر گرفت تا در زمان انتقال خودرو فروشنده تخفیف بیمه شخص ثالث را برای خود نگه دارد چون اجرای این قانون اختیاری بود و داشتن تخفیف بیمه زیاد از جمله مزایای خودروهای دست‌دوم به حساب می‌آمد اجرای قانون پشت گوش انداخت شد.

اما بیمه مرکزی مدتی قبل اعلام کرد تمام شرکت‌های بیمه موظف به اجرای قانون هستند و راننده ها در زمان فروش خودرو می توانند تا سقف ۷۰ درصد تخفیف بیمه را برای خود نگه دارند یا آن را به اعضای خانواده خود شامل والدین همسر یا فرزندان انتقال دهند.

همچنین اعلام شد شرکت های بیمه ای که این قانون را اجرا نکنند نیز مرتکب تخلف می‌شوند. استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث که در کد ملی شخص ثبت شده محدودیت زمانی ندارد و منقضی نمی شود. حتی اگر نیروی انتظامی پلاک خودرو را باطل کند تخفیف آن در پرونده مالک صاحب پلاک ثبت خواهد شد.این قانون همچنین به نام ممنوعیت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث شناخته می‌شود که نشان می‌دهد نمی‌توان تخفیف عدم خسارت را به خریدار خودرو انتقال داد.

امتیازی که برای فروشندگان خودروهای کارکرده از دست رفت

میزان تخفیف بیمه شخص ثالث دیگر امتیازی برای خودروهای دست‌دوم به حساب نمی آید.

اگر ماشین جدید می‌خرید و فروشنده به شما می گوید ۵ سال است با ماشین تصادف نکرده و ۲۵ درصد تخفیف عدم خسارت برای خرید بیمه شخص ثالث دارد حرفش را باور کنید اما اهمیت ندهید چرا که موقع انتقال سند خودرو تخفیف ۲۵ درصدی برای آن شخص باقی می‌ماند و شما موقع تمدید بیمه نامه باید به سابقه خودتان متکی باشید.

با این حساب یکی از امتیازات بزرگی که فروشنده های ماشین های دست دوم برای ماشین شان در نظر می‌گرفتند از بین رفته است برای همین اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید دیگر لازم نیست برای تخفیف بیمه شخص ثالث به فروشنده پول بیشتری پرداخت کنید.

بیمه خودروهای کارکرده
جزئیاتی از بیمه خودروهای کارکرده

موقع فروش خودرو برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید چکار کنیم؟

موقع فروش خودرو لازم نیست برای حفظ کردن تخفیفات آن کاری انجام دهید.

برخی نمایندگی ها و سایت های فروش بیمه می‌گویند برای اینکه تخفیف عدم خسارت موقع فروش خودرو برای خودتان باقی بماند لازم است به نمایندگی مراجعه کنید و بعد از ثبت درخواست الحاقیه بگیرید.

اما پیگیری‌های ما از دو شرکت بیمه بزرگ نشان می‌دهد موقع انتقال سند خودرو به صورت خودکار تخفیف بیمه شخص ثالث روی کد ملی فروشنده ثبت شده و از طریق سامانه سنهاب قابل دسترسی است.

در قانون جدید خودروهای صفرکیلومتر چه حکمی دارند؟

موقع خرید ماشین صفر کیلومتر لازم نیست از صفر شروع به جمع کردن سابقه نداشتن خسارت کنید.

خودروهای صفر کیلومتر در سال اول بیمه شخص ثالث دارند و موقع خرید آنها می توانید از تخفیف های قبلی که روی خودروهای دیگر داشتید استفاده کنید و هزینه کمتری برای خرید بیمه شخص ثالث پرداخت کنید.

استفاده از تخفیف قبلی تا زمان فروش خودرو امکان پذیر است اما بعد از فروش منتقل نمی شود

اگر در حال حاضر بیمه نامه ای دارید که شامل مثلاً ۲۰ درصد تخفیف نداشتن خسارت است تا زمان فروش خودرو می توانید از کل این تخفیف استفاده کنید و فرقی نمی‌کند در سال‌های گذشته مالک خودرو فرد دیگری بوده باشد.

ولی وقتی خودرو را فروختید و سند آن را منتقل کردید تنها آن بخشی از تخفیف‌ها که مربوط به دوران مالکیت شما بوده برایتان باقی می‌ماند و ۲۰ درصد ابتدایی به کد ملی صاحبان قبلی خودرو تعلق خواهد گرفت.

جزئیاتی از بیمه خودروهای کارکرده
جزئیاتی از بیمه خودروهای کارکرده

چطور بفهمیم چقدر تخفیف بیمه داریم؟

تخفیف نداشتن خسارت تمام افراد بر اساس کد ملی و شماره گواهینامه آنها در سامانه سنهاب بیمه مرکزی ثبت می شود.

اشخاص عادی به این سامانه دسترسی ندارند اما با مراجعه به نمایندگی بیمه می توانید متوجه شوید تا اینجای کار چند سال تخفیف بیمه شخص ثالث برای کد ملی شما ثبت شده است.بیمه شخص ثالث

این موضوع می‌تواند روی استفاده از خسارت بیمه تاثیر بگذارد چرا که پیش از این اگر از خسارت بیمه استفاده می کردید و تخفیفات آن از بین می‌رفت می‌توانست با خرید خودرو جدید دوباره از تخفیف آنان استفاده کنید اما با راننده محور شدن بیمه شخص ثالث سابقه هر کس برای خودش باقی خواهد ماند.

به گزارش هفت صبح، فرقی نمی‌کند بیمه‌نامه جدیدی که می گیرید از همان شرکت قبلی باشد یا سراغ شرکت دیگری بروید.

از آنجا که سابقه بیمه شخص ثالث شما در سامانه یکپارچه سنهاب ثبت شده از تخفیف های سال های گذشته تان می توانید برای تمدید بیمه شخص ثالث استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت سفرهای نوروزی اعلام شد؛ به کدام استان ها و شهرها نمی توان سفر کرد؟

گیربکس شش سرعته ایران خودرو روی چه محصولاتی نصب می شود؟

خودروهای جدید سایپا که در آینده رونمایی می شوند

انتظار کاهش قیمت خودرو در بازار + قیمت خودروهای داخلی

تیبا صندوقدار پلاس دو میلیون تومان ارزان شد + جدول قیمت محصولات سایپا




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط