ایران خودرو در حال ساخت یک خودرو شهری کوچک با موتور سه سیلندر یک لیتری است اما گیربکس این خودرو دارای چه مشخصاتی است؟
بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: ابوطالب نصیری مدیر اجرایی پروژه گیربکس شش سرعته در گفت و گو با بیت ران درباره گیربکس خودرو شهری کوچک ایران خودرو توضیح داده است.
بیت ران: برای موتور سه سیلندر و خودرو کلاس A جدید ایران خودرو چه گیربکسی طراحی کردهاید؟
نصیری: برای موتور سه سیلندر که قرار است روی یک خودرو کوچک قرار بگیرد یک گیربکس پنج سرعته دستی طراحی شده است.
قطعات آن گیربکس مشابه همین گیربکس شش سرعته است اما دنده شش حذف شده است.
به علت کوچک بودن محفظه موتور آن خودرو، پوسته گیربکس بازطراحی شده تا بتوانیم اندازه گیربکس را کوچکتر کنیم.
بیت ران: الان این گیربکس در چه مرحلهای قرار دارد، نمونه ای از آن ساخته شده است؟
نصیری: طراحی این گیربکس انجام شده و نمونه اولیه نیز ساخته و روی خودرو نصب شده است.
ما منتظر هستیم تا نتایج تست های آن را روی خودرو دریافت کنیم.
موتور خودرو کلاس A ایران خودرو
اولین بار مهندس پیمان شرقی در گفت و گو با بیت ران از تولید این خودرو خبر داد.
شرقی، مدیر پروژه موتورهای سه سیلندر شرکت ایپکو درباره جزئیات و مسائل فنی موتور سه سیلندر این خودرو به بیت ران گفته است:«موتور خودرو کلاس A پلاس ایران خودرو اولین موتور از خانواده موتور ۳FX است.
این موتور سه سیلندر با حجم ۱۰۴۸ سی سی توان تولید ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتن متر گشتاور دارد.
این موتور از سیستم دوگانه تایم متغییر (DUAL VVT)، پاشش سوخت درگاهی استفاده می کند و همچنین به صورت پایه استاندارد یورو شش را دارا است.»
این موتور مصرف سوختی در حدود پنج لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که میتواند برای یک خودرو کوچک شهری بسیار مناسب باشد.
شرقی در مورد خصوصیات خودرو توضیح داد:«من نمیتوانم درباره این خودرو کامل توضیح دهم ، زیرا این سوال در حوزه تخصصی ایران خودرو است.
اما می توانم بگویم که کلاس این خودرو A پلاس خواهد بود یعنی وزن آن از پژو ۲۰۶ سبک تر و سایز آن کوچکتر است.»
مسیر تازه ایران خودرو
ایران خودرو در تغییر مسیری تازه به سمت تولید خودروهای کوچک و اقتصادی رفته است.
این خودروساز یک برنامه بلند مدت برای چنین خودروهایی ریخته است.
این خودرو هنوز نهایی نشده است و در حال آماده سازی نسخه های اولیه برای رونمایی هستند.
اما از نظر ابعاد سرنشین و فضای داخلی این خودرو در حد پژو ۲۰۶ خواهد بود.
وزن این خودرو بین ۸۵۰ تا ۹۵۰ کیلوگرم خواهد بود و طول آن نیز در حدود ۳۷۰۰ سانتی متر است.
احتمالا با توجه به شباهت ابعادی این خودرو با پژو ۲۰۶ برخی قطعات نیز از آن خودرو قرض گرفته شود.
هرچند هنوز جزئیات دقیقی از این محصول منتشر نشده است.
چه شود. اصلا ماشینی کوچک تر از ۲۰۶ پاسحگوی نیازهای ایرانی هست؟
آره برای مصرف داخل شهر به نظرم خوبه…
فقط باید امیدوار بود کیفیت خوبی داشته باشه.
از نظر مصرف سوخت و آلایندگی هم مناسب هست
و نکته دیگه اینکه فضایی که تو خیابون اشغال میکنه کمتره
پارک کردنش راحت تره
فقط مناسب سفر نیست…
آره. ما هم انقدر وضعمون خوبه که یه ماشین واسه داخل شهر بگیریم یکی هم برای بیرون شهر.
تو شهر های بزرگ مثل تهران اکثر خانواده ها دوتا ماشین دارند و معمولا یکیش هم ۲۰۶ یا ۲۰۷ هست برای شهری و برای اداره رفتن و کارهای روزمره
احتمال زیاد نسخه ایرانیزه شده سوزوکی اسپلش هست که قبلا چندتا نسخش از چین به ایران وارد شده بود.
ایرانخودرو سعی داره با درصد داخلیسازی بالا به بازار عرضه کنه.