مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

از دست ندهید

کدام خودروها در بازار ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان معامله می شوند؟ + جدول قیمت

کدام خودروها در بازار ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون تومان معامله می شوند؟ بیت ران - در بین خودورهای بالای ۱۰۰ میلیون...

محصولات جدید ایران دوچرخ + ایران دوچرخ احیا می شود

شرکت موتورسیکلت سازی ایران دو چرخ زیر مجموعه گروه خودرو سازی بهمن با پشتیبانی این شرکت احیا شد. مدیران...

تسلا اس با سکان خلبانی و بدون دسته دنده رونمایی شد

به تازگی تسلا اس با فرمان هواپیما و بدون دسته دنده رونمایی شده است. بیت ران - تسلا مدل جدیدی...

ایران خودرو از اولین گیربکس شش سرعته دستی خود رونمایی کرد، این گیربکس با نسخه های قبلی چقدر تفاوت دارد و شتاب و مصرف سوخت آن چگونه است؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: ابوطالب نصیری مدیر اجرایی پروژه گیربکس شش سرعته در گفت و گو با بیت ران درباره جزئیات فنی این گیربکس توضیح داد.

تاثیرات افزایش یک دنده در گیربکس جدید

نصیری درباره اثر این گیربکس در رانندگی گفت: “در این گیربکس نسبت به گیربکس های قدیمی 5 دنده، یک دنده بیشتر وجود دارد که باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا می شود.

در گیربکس های 5 دنده برای سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در دنده 5، دورموتور بین 3300 تا 3600 قرار می گیرد، اما در این گیربکس شش دنده برای همین سرعت در دنده 6، دور موتور حدود 2500 قرار می گیرد.

به این ترتیب، در سرعت های بالا حدود 1000 دور بر دقیقه، دور موتور کاهش پیدا می کند.

همین کاهش دور موتور باعث می شود صدای موتور درون کابین کاهش پیدا کند و سرنشین کمتر اذیت بشود.”

همچنین فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو نیز درباره این گیربکس گفت:

“با افزایش دنده ها میزان دور موتور حدود 20 درصد کاهش پیدا می کند و همین کاهش دور موتور باعث می شود میزان کاهش مصرف سوخت در سیکل استاندارد به طورکلی حدود 2 درصد و در سرعت های بالای 120 کیلومتر درساعت، حدود 7 درصد باشد.

همچنین با کاهش دور موتور صدای موتور در داخل کابین بسار کاهش می یابد.”

گیربکس شش سرعته

گیربکس جدید دندانه های ریزتری دارد تا شتابگیری بهتر شود

نصیری درباره شتاب گیری با این گیربکس نیز به بیت ران توضیح داد:

“در این گیربکس تعداد و طراحی دندانه های هر چرخ دنده تغییر پیدا کرده است و بهبود داده شده اند.

با اصلاح ضرایب چرخ دنده ها، شتاب گیری نسبت به گیربکس های قدیمی اندکی بهبود پیدا کرده است.”

وی در پاسخ به این پرسش که” این گیربکس بهبود یافته یا کپی گیربکس های دیگر است؟” گفت:

” در دنیا شرکت های زیادی مانند پژو و هیوندای هستند که در حال حاضر گیربکس شش سرعته تولید می کنند.

شاکله اصلی گیربکس ایران خودرو مشابه گیربکس 6 دنده شرکت پژو است، اما حدود 80 درصد تغییر کرده است.

طراحی دنده ها، ماهک ها و… عوض شده است و برای نمونه ما، در ماهک ها اینسرت های فولادی در آلومینیوم قرار داده ایم که در ایران برای اولین بار انجام می شود.”

مدیر پروژه گیربکس شش سرعته ایران خودرو ادامه داد:

“طراحی اکثر قطعات متناسب با توان ماشین کاری ما انجام شده و حتی تمام ابزارهای دنده زنی برای این گیربکس جدید است.

تمامی قطعات مهم این گیربکس طراحی و ساخت داخل است که حدود 85 درصد گیربکس را تشکیل می دهد و 15 درصد باقی مانده را قطعات استاندارد مانند یاتاقان ها، پلانجرها و… تشکیل می دهند.”

به گفته نصیری “قطعاتی مانند دنده ها، از طراحی و محاسبات دنده ها تا تولید تماما توسط شرکت نیرو محرکه انجام شده است.

برای این گیربکس تمام قطعات حساس داخلی سازی شده اند، مثلا قطعه ساچمه فنر تا به حال در چین و آلمان تولید می شده، اما برای این گیربکس، این قطعه داخلی سازی شده است.”

با طراحی جدید سنکرونایزرها تعویض دنده ها به نرمی انجام می شود

این مقام مسئول افزود: “همچنین سنکرونایزرهای این گیربکس هیچ مشابهی ندارد.

در دنده های یک و دو این گیربکس از سنکرونایزرهای تریپل(هم دور کننده سه گانه) و در دنده های سه و چهار سنکرونایزرهای دوبل و در دنده های پنج و شش از سنکرونایزرهای تکی استفاده شده است.

تا به حال روی برخی محصولات مانند آریسان فقط سنکرونایزر تکی وجود داشته و دوبل یا تریپل اصلا وجود نداشته است.

با افزایش سطوح اصطکاکی در سینکرونایزر ها، نیروی لازم برای سینک کردن دنده ها کمتر شده و سینک کردن در زمان کمتری اتفاق خواهد افتاد.

همچنین افزایش تعداد سنکرونایزر در برخی دنده ها نسبت به گیربکس های قدیمی باعث بهبود تعویض دنده با کمترین نیرو می شود.”

گیربکس شش سرعته

مدیر پروژه گیربکس شش سرعته ایران خودرو درباره نصب محصولات روی خودروها نیز گفت:

“با طراحی های ما گیربکس شش دنده قابلیت نصب در تمام محصولات ایران خودرو را دارد، بطوریکه پوسته گیربکس برای تمام موتورهای یکسان اما سه پوسته کلاچ برای موتورهای خانواده XU7، EF7 و TU5 به صورت جداگانه طراحی شده است.

بنابراین این گیربکس روی تمامی محصولات ایران خودرو که از این موتورها بهره می برند قابلیت نصب دارد.”

نصیری در پاسخ به این پرسش بیت ران که برای موتور EF7 پلاس توربو که گشتاور بالایی دارد، حدود 250 نیوتن متر، این گیربکس قابلیت نصب دارد؟ گفت:

“برای موتور EF7 توربوشارژ علاوه بر ضرایب که تغییر کرده است پروسه های متفاوت بیشتری روی دنده ها انجام می شود، تا توانایی تحمل گشتاورهای بالاتر را دارا باشد.

علاوه بر آن، در گیربکس شش دنده EF7 توربوشارژ دنده های یک و دو روی توانی تا حدود 210 نیوتن متر محدود شده اند.”

دنده های over drive بیشتر در گیربکس شش سرعته دستی

به گزارش بیت ران ضریب دنده های گیربکس جدید ایران خودرو نسبت به گیربکس های BE که روی خانواده سمند، پژو 405 و پارس و همچنین نسبت به گیربکس MA که روی پژو 206 نصب شده، کاملا متفاوت شده است.

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید سه مدل گیربکس تا الان برای موتورهای موجود ایران خودرو توسعه پیدا کرده است.

در این گیربکس ها سه دنده اول کاملا مشابه و ضریب یکسان دارند و سه دنده بعدی متفاوت می شوند.

همچنین در بیشتر گیربکس ها، در دنده چهار ضریب حدود یک می شود، یعنی دور ورودی و خروجی گیربکس یکسان است که به این دنده Drive گفته می شود و دنده های بالاتر از آن به over drive معروف هستند که دنده کاملا سبک می شود.

در گیربکس های 5 دنده، فقط یک دنده over drive وجود دارد، اما در این گیربکس شش سرعته ایران خودرو دو دنده 5 و 6، over drive هستند.

تیراژ تولید گیربکس شش سرعته دستی و نیمه اتوماتیک چقدر خواهد بود؟

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، در مورد میزان و زمان تولید این گیربکس شش سرعته دستی گفت:

“در سال 1400 حدود 85 هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو به این گیربکس مجهز خواهند شد.

همچنین یک نسخه نیمه اتوماتیک از این گیربکس شش سرعته عرضه می شود، که حدود 12 هزار عدد از آن روی خودروها نصب خواهد شد.”

گیربکس شش سرعته

بیشتر بخوانید:

14 دیدگاه

  1. آخه موتورى که توى دنده پنج گشتاورش اینقدر پایینه که ماشین توى سرعت بالاى ١٢٠ کیلومتر جون میکنه و گازخورى نداره، دندهء شش میخواد چکار؟؟؟
    اول توان موتور رو اضافه کنید بعد فکر گیربکس 6 سرعته باشید.

    • سلام منم دقیقا به این فکر میکنم.به طور مثال tu5 پلاس و ef7 پلاس حداکثر گشتاورشون روی دورهای بالا مثل 6000 میدن و خودرو فرضا 120 کیلوتر سرعت داره و دور 2500 rpm تو این حالت گشتاور موتور ef7 150یا 160 نیوتن متر نیست و در حد و حدود 120نیوتون متر حالا یه کم بالا یا پایین تر هست حالا اینو توی خودرویی مثل دنا تصور کنید که سرنشین هم داشته باشه حالا بخواد کولرم بگیره ماشین توی کوچک ترین شیب خفه میکنه و معکوس میخواد ولی برا نسخه توربو عالیه هم گشتاورش بالاست و هم تو دور پایینه

      • مطمئن هستن حداکثر گشتاورشون روی دور 6000 هست اون اسب بخاره گشتاورشون حدوداً 4000 برای tu5 و 4500 برای ef7 هست
        بعدش هم کلا ef7 گشتاورش 155 نیوتون هست اونم اگه باشه😅

    • برای EF7 دقیقا ی دنده نیازه، کفی که میری با ۱۱۰ ۱۲۰ تا موتور کشش لازم رو داره و راحت میشه ۶ بهش داد، در ضمن قرار نیست همه جا با دنده ۶ بگازونیم که،

  2. روی بدنه های سنگین جوابگو نیست.همینطوری پوتور های یورو شش شده لش هستن!
    پارس تیو رو ببینید کلا دنده ۵ نمیدن چون لشه حالا ۶ تا شده؟ بنظرم باید گیربکس رو سنگین کنن و دنده ۶ دور موتور ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ باشه نه ۲۵۰۰

  3. دنده ۵ تیوفایوا بسیار سبکه و حتی سرعت ۱۲۰تا جون میکنه معکوس میخواد.حالا دنده ۶ انداختن؟ ضمنا مگر دور موتور پایین و دنده مرده برای موتور و تسمه تایم مضر نیست؟ و اینکه این گیربکس مناسب ef7 های دوگانست و باید دنده هاش سنگین باشه.

    • ماشین شما این مشکلو داره یا گیربکسش فرق میکنه با بقیه یا موتورتون خراب …بقیه تی یو فایو ها دنده پنجشون سنگینه و سرعت به صدو سی چهل که میرسه دور موتور خیلی بالا میره

  4. بیت ران؟؟ ….دنده های یک و دو روی «توانی» تا حدود 210 نیوتن متر محدود شده اند؟؟ …مهندس جان …درستش «گشتاور» هست …توان ، واحدش کیلوات و اسب بخاره

  5. من که ۱۶ سالمه میدونم کمیت توان برای مقیاس اسب بخار هست بعد این مهندس جان کمیت توان رو برا نیوتون متر استفاده کردن ( توانی حدود ۲۱۵ نیوتون متر 😳) درحالی که منظورشون توان نیست گشتاورد هست 😑

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

فساد در کروز ؛ زلزله فساد در صنعت خودرو ایران

فساد در کروز زلزله ای را در بخش های مدیریتی صنعت خودرو ایجاد کرده است شرکت کروز متهم است...

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ از دلایل کیفیت...

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیا یی وجود دارد، گفت: کیفیت پایین...

با قوی ترین موتور برقی کشور آشنا شوید +...

قوی‌ترین موتور برقی کشور تماما ساخت داخل است. این موتورسیکلت برقی که ساخت یک شرکت دانش بنیان است چه ویژگی هایی دارد و چگونه...

ضرورت تنظیم موتور یا تون آپ خودرو +جدول اجرت...

تنظیم موتور یا تون آپ نگهداری و سرویس خودرو است. اما چرا برای خودرو ضروری است؟ اجرت تعمیر خودرو های داخلی در انواع مختلف...
بیت ران در رد توجیهات خودروسازان درباره باز نشدن ایربگ بررسی کرد:

استاندارد جهانی عملکرد ایربگ خودرو + دلایل عمل نکردن...

ایربگ خودروهای داخلی در کشور این روزها بجای آنکه فرشته نجات باشند، تبدیل به بلای جان شده اند. این تکنولوژی ارزشمند و حیاتی در...

پست‌های مرتبط