مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

از دست ندهید

مدیرعامل ایپکو به بیت ران پاسخ داد:

EF7 پلاس با EF7 چه تفاوت هایی دارد؟

ایران خودرو در برنامه توسعه موتورهای خانواده EF7 به دنبال تولید موتور EF7 پلاس است. اما مدل پلاس این...

سوپراسپرت جدید استون مارتین والهالا با پیشرانه هیبرید معرفی شد

استون مارتین والهالا یک سوپر اسپرت قدرتمند و مجهز به پیشرانه هیبریدی است. این محصول کمپانی بریتانیایی با قدرت...

مخالفت با واردات خودروهای دست دوم ؛ با کدام منابع ارزی وارد کنیم؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم به دلیل مشکل منابع ارزی ، درست نیست...

ایران خودرو از اولین گیربکس شش سرعته دستی خود رونمایی کرد، این گیربکس با نسخه های قبلی چقدر تفاوت دارد و شتاب و مصرف سوخت آن چگونه است؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: ابوطالب نصیری مدیر اجرایی پروژه گیربکس شش سرعته در گفت و گو با بیت ران درباره جزئیات فنی این گیربکس توضیح داد.

تاثیرات افزایش یک دنده در گیربکس جدید

نصیری درباره اثر این گیربکس در رانندگی گفت: “در این گیربکس نسبت به گیربکس های قدیمی 5 دنده، یک دنده بیشتر وجود دارد که باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا می شود.

در گیربکس های 5 دنده برای سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در دنده 5، دورموتور بین 3300 تا 3600 قرار می گیرد، اما در این گیربکس شش دنده برای همین سرعت در دنده 6، دور موتور حدود 2500 قرار می گیرد.

به این ترتیب، در سرعت های بالا حدود 1000 دور بر دقیقه، دور موتور کاهش پیدا می کند.

همین کاهش دور موتور باعث می شود صدای موتور درون کابین کاهش پیدا کند و سرنشین کمتر اذیت بشود.”

همچنین فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو نیز درباره این گیربکس گفت:

“با افزایش دنده ها میزان دور موتور حدود 20 درصد کاهش پیدا می کند و همین کاهش دور موتور باعث می شود میزان کاهش مصرف سوخت در سیکل استاندارد به طورکلی حدود 2 درصد و در سرعت های بالای 120 کیلومتر درساعت، حدود 7 درصد باشد.

همچنین با کاهش دور موتور صدای موتور در داخل کابین بسار کاهش می یابد.”

گیربکس شش سرعته

گیربکس جدید دندانه های ریزتری دارد تا شتابگیری بهتر شود

نصیری درباره شتاب گیری با این گیربکس نیز به بیت ران توضیح داد:

“در این گیربکس تعداد و طراحی دندانه های هر چرخ دنده تغییر پیدا کرده است و بهبود داده شده اند.

با اصلاح ضرایب چرخ دنده ها، شتاب گیری نسبت به گیربکس های قدیمی اندکی بهبود پیدا کرده است.”

وی در پاسخ به این پرسش که” این گیربکس بهبود یافته یا کپی گیربکس های دیگر است؟” گفت:

” در دنیا شرکت های زیادی مانند پژو و هیوندای هستند که در حال حاضر گیربکس شش سرعته تولید می کنند.

شاکله اصلی گیربکس ایران خودرو مشابه گیربکس 6 دنده شرکت پژو است، اما حدود 80 درصد تغییر کرده است.

طراحی دنده ها، ماهک ها و… عوض شده است و برای نمونه ما، در ماهک ها اینسرت های فولادی در آلومینیوم قرار داده ایم که در ایران برای اولین بار انجام می شود.”

مدیر پروژه گیربکس شش سرعته ایران خودرو ادامه داد:

“طراحی اکثر قطعات متناسب با توان ماشین کاری ما انجام شده و حتی تمام ابزارهای دنده زنی برای این گیربکس جدید است.

تمامی قطعات مهم این گیربکس طراحی و ساخت داخل است که حدود 85 درصد گیربکس را تشکیل می دهد و 15 درصد باقی مانده را قطعات استاندارد مانند یاتاقان ها، پلانجرها و… تشکیل می دهند.”

به گفته نصیری “قطعاتی مانند دنده ها، از طراحی و محاسبات دنده ها تا تولید تماما توسط شرکت نیرو محرکه انجام شده است.

برای این گیربکس تمام قطعات حساس داخلی سازی شده اند، مثلا قطعه ساچمه فنر تا به حال در چین و آلمان تولید می شده، اما برای این گیربکس، این قطعه داخلی سازی شده است.”

با طراحی جدید سنکرونایزرها تعویض دنده ها به نرمی انجام می شود

این مقام مسئول افزود: “همچنین سنکرونایزرهای این گیربکس هیچ مشابهی ندارد.

در دنده های یک و دو این گیربکس از سنکرونایزرهای تریپل(هم دور کننده سه گانه) و در دنده های سه و چهار سنکرونایزرهای دوبل و در دنده های پنج و شش از سنکرونایزرهای تکی استفاده شده است.

تا به حال روی برخی محصولات مانند آریسان فقط سنکرونایزر تکی وجود داشته و دوبل یا تریپل اصلا وجود نداشته است.

با افزایش سطوح اصطکاکی در سینکرونایزر ها، نیروی لازم برای سینک کردن دنده ها کمتر شده و سینک کردن در زمان کمتری اتفاق خواهد افتاد.

همچنین افزایش تعداد سنکرونایزر در برخی دنده ها نسبت به گیربکس های قدیمی باعث بهبود تعویض دنده با کمترین نیرو می شود.”

گیربکس شش سرعته

مدیر پروژه گیربکس شش سرعته ایران خودرو درباره نصب محصولات روی خودروها نیز گفت:

“با طراحی های ما گیربکس شش دنده قابلیت نصب در تمام محصولات ایران خودرو را دارد، بطوریکه پوسته گیربکس برای تمام موتورهای یکسان اما سه پوسته کلاچ برای موتورهای خانواده XU7، EF7 و TU5 به صورت جداگانه طراحی شده است.

بنابراین این گیربکس روی تمامی محصولات ایران خودرو که از این موتورها بهره می برند قابلیت نصب دارد.”

نصیری در پاسخ به این پرسش بیت ران که برای موتور EF7 پلاس توربو که گشتاور بالایی دارد، حدود 250 نیوتن متر، این گیربکس قابلیت نصب دارد؟ گفت:

“برای موتور EF7 توربوشارژ علاوه بر ضرایب که تغییر کرده است پروسه های متفاوت بیشتری روی دنده ها انجام می شود، تا توانایی تحمل گشتاورهای بالاتر را دارا باشد.

علاوه بر آن، در گیربکس شش دنده EF7 توربوشارژ دنده های یک و دو روی توانی تا حدود 210 نیوتن متر محدود شده اند.”

دنده های over drive بیشتر در گیربکس شش سرعته دستی

به گزارش بیت ران ضریب دنده های گیربکس جدید ایران خودرو نسبت به گیربکس های BE که روی خانواده سمند، پژو 405 و پارس و همچنین نسبت به گیربکس MA که روی پژو 206 نصب شده، کاملا متفاوت شده است.

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید سه مدل گیربکس تا الان برای موتورهای موجود ایران خودرو توسعه پیدا کرده است.

در این گیربکس ها سه دنده اول کاملا مشابه و ضریب یکسان دارند و سه دنده بعدی متفاوت می شوند.

همچنین در بیشتر گیربکس ها، در دنده چهار ضریب حدود یک می شود، یعنی دور ورودی و خروجی گیربکس یکسان است که به این دنده Drive گفته می شود و دنده های بالاتر از آن به over drive معروف هستند که دنده کاملا سبک می شود.

در گیربکس های 5 دنده، فقط یک دنده over drive وجود دارد، اما در این گیربکس شش سرعته ایران خودرو دو دنده 5 و 6، over drive هستند.

تیراژ تولید گیربکس شش سرعته دستی و نیمه اتوماتیک چقدر خواهد بود؟

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، در مورد میزان و زمان تولید این گیربکس شش سرعته دستی گفت:

“در سال 1400 حدود 85 هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو به این گیربکس مجهز خواهند شد.

همچنین یک نسخه نیمه اتوماتیک از این گیربکس شش سرعته عرضه می شود، که حدود 12 هزار عدد از آن روی خودروها نصب خواهد شد.”

گیربکس شش سرعته

بیشتر بخوانید:




28 دیدگاه

  1. آخه موتورى که توى دنده پنج گشتاورش اینقدر پایینه که ماشین توى سرعت بالاى ١٢٠ کیلومتر جون میکنه و گازخورى نداره، دندهء شش میخواد چکار؟؟؟
    اول توان موتور رو اضافه کنید بعد فکر گیربکس 6 سرعته باشید.

    • سلام منم دقیقا به این فکر میکنم.به طور مثال tu5 پلاس و ef7 پلاس حداکثر گشتاورشون روی دورهای بالا مثل 6000 میدن و خودرو فرضا 120 کیلوتر سرعت داره و دور 2500 rpm تو این حالت گشتاور موتور ef7 150یا 160 نیوتن متر نیست و در حد و حدود 120نیوتون متر حالا یه کم بالا یا پایین تر هست حالا اینو توی خودرویی مثل دنا تصور کنید که سرنشین هم داشته باشه حالا بخواد کولرم بگیره ماشین توی کوچک ترین شیب خفه میکنه و معکوس میخواد ولی برا نسخه توربو عالیه هم گشتاورش بالاست و هم تو دور پایینه

      • مطمئن هستن حداکثر گشتاورشون روی دور 6000 هست اون اسب بخاره گشتاورشون حدوداً 4000 برای tu5 و 4500 برای ef7 هست
        بعدش هم کلا ef7 گشتاورش 155 نیوتون هست اونم اگه باشه😅

        • صرف نظر از موتور توربو که در ۲۲۰۰ دور گشتاور بالایی داره،موتور xu7 برای این گیربکس مناسبتر هست (به علت تولید ماکزیمم گشتاور که ۱۵۳ نیوتن متر هست در دور ۳۰۰۰)
          پرشیا با موتور xu7 در سرعت ۱۰۰ در دنده ۵ و دور موتور ۳۰۰۰ ( که ماکزیمم هست) تمایل به شتابگیری خوبی داره.با این گیربکس ۶ دنده با دور ۳۰۰۰ احتمالا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رفت که خیلی مناسب هست.

        • مجبور نیستید در جاده سربالایی حتما دنده ۶ ادامه بدی. اصلا شما این ماشین را بخر از دنده ۶ استفاده نکن. دنده ۶ یک امکان اضافه هست که در جاده های صاف بسیار سودمند هست. فکر کن شما قرار ۵ ساعت در یک جاده صاف رانندگی کنی اون موقع میفهمی جریان چیه. کاهش مصرف سوخت، کاهش صدای موتور، کاهش استهلاک موتور و…
          البته این جملات به معنی تایید خودروهای داخلی نیست الان دنیا روی گیربکس ۸ دنده اتومات و سی وی تی کار میکنه ما بعد ۲۰ سال تولید فقط یک دنده تونستیم اضافه کنیم.

    • برای EF7 دقیقا ی دنده نیازه، کفی که میری با ۱۱۰ ۱۲۰ تا موتور کشش لازم رو داره و راحت میشه ۶ بهش داد، در ضمن قرار نیست همه جا با دنده ۶ بگازونیم که،

    • همین که کلا متوجه توضیحات نشدی نشان دهنده اطلاعات بسیار پاین شما در ضمینه خودرو هست
      به گیربکس 6دنده یک دنده اضاف نشدا درواقع همون پنج تا دنده حالا تقسیم برشش شده اگر با دقت مطالعه میکردی شاید متوجه میشدی از طرف دیگه من خودم پارسtu5 دارم تا الان هیچ کجا اذیتم نکرده یا کم نیوده اما قبلش سرطان کبیر ای ال ایکس مزخرف رو داشتم که میشه گفت بدترین خودرو تولید شده توسط بسش در کل ادوار هست 4تاشو داشتم همشون واقعا بدرد نخور بلا استثنا خراب بودن پارس tu5 پیچ چرخش می ارزه به اون سرطان ها

  2. روی بدنه های سنگین جوابگو نیست.همینطوری پوتور های یورو شش شده لش هستن!
    پارس تیو رو ببینید کلا دنده ۵ نمیدن چون لشه حالا ۶ تا شده؟ بنظرم باید گیربکس رو سنگین کنن و دنده ۶ دور موتور ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ باشه نه ۲۵۰۰

    • عزیز جان پارس tu5 نسبت به مدل موتور معمولی قویتر و بهتر هست تمام مدل های پارس رو داشتم به جرات tu5بهترینشون بوده البته کلاس 13رو میگم و بدترینشون با اختلاف زیاد سرطان بزرگ ای ال ایکس تمام مدل هاش واقعا بدترین ماشین تاریخ از همه نظر است

      • حالت خوبه شما داداچ
        پارس tu5 که جون نداره حرکت کنه رو میگی خوب و پارس elx که اسب و گشتاور بیشتری نسبت به همه پارس ها داشت رو میگی سرطان.!!
        پارس xu7 نسبت به tu5 گشتاورش توی دور پایین تری حاصل میشه و شتابگیری بهتری داره نسبت به تیوفایو.
        دیگه هرکی یکبار پشت پترس ها نشسته باشه، میدونه که تنبل ترین پارس، پارس تیوفایوه. اونم بخاطر سنگینی اتاق برای این موتور

  3. دنده ۵ تیوفایوا بسیار سبکه و حتی سرعت ۱۲۰تا جون میکنه معکوس میخواد.حالا دنده ۶ انداختن؟ ضمنا مگر دور موتور پایین و دنده مرده برای موتور و تسمه تایم مضر نیست؟ و اینکه این گیربکس مناسب ef7 های دوگانست و باید دنده هاش سنگین باشه.

    • ماشین شما این مشکلو داره یا گیربکسش فرق میکنه با بقیه یا موتورتون خراب …بقیه تی یو فایو ها دنده پنجشون سنگینه و سرعت به صدو سی چهل که میرسه دور موتور خیلی بالا میره

    • کجا سبکه من 206 تیوفایو فرانسوی دارم سرعت 150-140 به بالا واقعا به دنده دادن نیاز داره هرچند فابریک 190 هم رفتم ولی دور موتور خیلی میره بالا

    • دوست عزیز کجای دنده پنج پارس tu5 جون می کنه یا لشه احتمالا شکا بعد دنده یک میری تو پنج من تمام مدل های پارس رو بلا استثنا داشتم با اختلاف زیاد tu5 از همه نظر بهترینشون هست بدترینشون هم ای ال ایکس هست که مصرف وحشتناک بالا، خرابی بسیار بسیار زیاد، قطعات فابریک و بازاری بی‌کیفیت و الکی گرون و هزار مصیبت دیگه ولی tu5 به نسبت ای ال ایکس و موتور معمولی خیلی خیلی بهتره اصلا قابل قیاس نیستن

  4. بیت ران؟؟ ….دنده های یک و دو روی «توانی» تا حدود 210 نیوتن متر محدود شده اند؟؟ …مهندس جان …درستش «گشتاور» هست …توان ، واحدش کیلوات و اسب بخاره

  5. من که ۱۶ سالمه میدونم کمیت توان برای مقیاس اسب بخار هست بعد این مهندس جان کمیت توان رو برا نیوتون متر استفاده کردن ( توانی حدود ۲۱۵ نیوتون متر 😳) درحالی که منظورشون توان نیست گشتاورد هست 😑

  6. من که اعتمادی ندارم میزارم جواب پس بده بعد فکر کنم در موردش اما با این مشخصات بنظر میاد موتور های توربو یا بیشتر از 2100 شتاب و سرعت مناسبی تو دنده 6 داشته باشن

    گیربکس اخرین و تنها جایی نیست که میشه دست برد پیشنهاد میکنم اگر قصد تغییر خروجی و ضرایب رو دارین در مورد تغییر ضرایب از طریق دفرانسیل مطالعه کنید خرجش کمتره و از جنس تست نشده هم ایمن تر

  7. با مشخصات و قدرتهای خروجی موتورهای ایران خودرو، این گیربکس فقط برای موتورهای توربو خوبه.
    کلا گریبکس 6 دنده برای موتورهای بالاتر از 150 اسب و 250 نیوتن گشتاور طراحی شدن که در ایران فعلا فقط موتور EF7 توربو رو داریم. برای بقیه بدرد نمیخوره. اگر موتور TU5هم توربو بزارن بدردش میخوره.

  8. عاشق تمام مهندسین بالا شدم! یکی میگه ای‌ال‌ایکس آشغاله، پارس ال‌ایکس خوبه، تازه میگه همه هم قبول دارن ای‌ال‌ایکس آشغاله!🤣
    شما همون تی‌یو‌فایو رو سوارشو و برو محل کارت بذار متخصص‌ها نظر بدن، یا حداقل اولش بگو: «بعنوان مصرف کننده، بنظرم فلان چیز بده یا…» نه که هرکی ندونه انجین کد ایکس‌یو با انجین تی‌یو فرقشون چیه فک میکنه متخصصی! اون تی یو که سنگشو به سینه می‌زنید، واسه اتاق‌های کوچیک طراحی شده، حتتتی خود ۲۰۶ آرسی هم انجینی با چینش خانواده ایکس‌یو داره. خانواده تی‌یو کلللا تورکشون ضعیفه و واسه راه رفتن باید دور بلند کنی، اما ایکس یو تورکش قویه(بخاطر حجم بیشتر) و چون ستاپ کلی ماشینم واسه دور پایین ساختن(هم ۸سوپاپ بودنش هم تایمینگش و هم آوانس جرقه‌ش)، لذت رانندگیش بیشتره و کمتر از تی یو حس لش بودن داره! اگه تایمینگ و آوانس تی‌یوفایو رو روی ایکس‌یو بذاریم، می‌بینی که قدرت ایکس یو میکشه روی صد و پونزده اسب.
    خلاصه که: «تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد»
    تو کامنتا فقط یکی، دو نفر گاف ندادن و بجز همین یکی دوتا بقیه بهتره از ماشین بکشن بیرون تفریح دیگه‌ای پیدا کنن چون کلا استعدادشو ندارن!

  9. سلام خدمت همه عزیزان
    بنده پارس با موتورXu7pدارم با گیربکس 5دنده که دنده 5 اون سبک تر شده یعنی با دور3000در دنده5 سرعت120میده که ایده آل جاده های ایرانه ضمنا دنده4 یه کم سنگین تر از 5گیربکس قدیمی هاس یعنی 500تا دور موتور کمتر رو خورد کردن تو سه تا دنده آخر که بنظرم بهتر از اضافه کردن دنده6 هست.
    یادتون نره که دنده 6 تو جاده یعنی مدام تعویض دنده با فراز و نشیب های جاده که خسته تون میکنه ،به موتور هم آسیب میزنه .
    بهتره بریم کم کم دنبال طراحی و ساخت گیربکس های اتوماتیک.

  10. دوستان کسی هست که بدونه میشه دنده ۶روبه همین گیربکس اضافه کرد یا اینکه گیربکس کلا عوض میشه با ماهک وحتی یاتاق؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین

گیربکس شاهین سایپا از کجا آمده و عملکردش چگونه است؟ آیا این همان نمونه ارتقا یافته پراید است؟ عملکرد...
مدیر عامل ایپکو به بیت ران خبر داد:

افزایش پیمایش دنا هیبریدی / تولید موتور خودروی سبز...

مدیر عامل ایپکو با اعلام افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، از صنعتی شدن موتور خودروی سبز در سال آینده و تولید خودروی هیبریدی افزایش...
هر آنچه باید از دیار BJ40 پیش از ورود به بازار خودرو ایران بدانیم

دیار BJ40 از سوی دیار خودرو به بازار خواهد...

دیار BJ40 با موتور ۲ لیتری توربو و سیستم انتقال نیروی پارت‌تایم چهار چرخ در تلاش است تا در بازار جایی برای خود باز...

کدام خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند؟ / آخر...

این هفته در سه روز محصولات دو شرکت خودروسازی در بورس کالا عرضه خواهد شد. کدام خودروها و در چه روزی در بورس کالا...

داستان تیونینگ دنا توسط کوروش منصوری

کوروش منصوری قصد داشت تا با همکاری با شرکت ایپکو محصولات ایران خودرو را تیونینگ کند اما چرا این اتفاق رخ نداد؟ بیت ران -...

پست‌های مرتبط