11.7 C
Tehran
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰

طراحی موتور بنزینی خودرو با بازده حرارتی بالا در نیسان

از دست ندهید

استاندارد آلایندگی یورو ۵ را بشناسید / آیا در ایران رعایت می شود؟

استاندارد آلایندگی یورو ۵ سال ۲۰۰۹ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده شد و قرار بود در ایران از...

شرکت خودرویی همچنان به گران‌فروشی محصولات خود ادامه می‌دهد

حدود دو ماه پیش اعلام شد پرونده گران‌فروشی‌ مدیران خودرو تعزیراتی شده است اما این شرکت خودرویی همچنان به...

بهترین خودروهای اسپرت ۲۰۱۹ با قیمت مقرون‌به‌صرفه

در فهرست ۱۰ خودرو اسپرت ۲۰۱۹ مقرون‌به‌صرفه، خودروهایی از شرکت‌های مشهور خودروسازی پورشه، بی‌ام‌و، مزدا، تویوتا، آئودی و فورد...

طراحی موتور بنزینی با بازده حرارتی بالا در نیسان بسیار متفاوت از دیگر موتورهای بنزینی است و ویژگی های خاصی دارد.

بیت ران – نیسان موفق ‌به طراحی موتوری بنزینی شده است که در مقایسه‌ با موتورهای بنزینی امروزی، ۱۰ درصد بازده حرارتی بیشتر دارد و طراحی آن متفاوت است.

یکی از نکات جالب بنزین این است که تراکم انرژی بسیار زیادی دارد و وقتی می‌گوییم «بسیار زیاد»، یعنی ۱۰۰ برابر باتری‌های لیتیوم یون.

مشکل این است که موتورهای بنزینی بازده زیادی ندارند و بیشتر انرژی شیمیاییِ ذخیره‌شده، در قالب گرما هدر می‌رود.

در کنار این موضوع، هنگام سوختن بنزین، گازهای مضر زیادی تولید می‌شود.

این دو عامل در کنار یکدیگر باعث می‌شوند موتورهای بنزینی جای زیادی برای پیشرفت داشته باشند.

بر اساس گزارش سی‌نت، طی چند دهه‌ گذشته موتورهای بنزینی بسیار پربازده‌تر شده‌اند.

به‌خصوص از لحاظ حرارتی. طبق آمار، اکثر موتورهای بنزینی مدرن دارای بازده حرارتی حدودا ۴۰ درصد هستند؛ یعنی ۴۰ درصد از انرژی سوختن بنزین به انرژی حرکتی تبدیل می‌شود.

طبق گزارش رویترز، نیسان راهکاری پیدا کرده است تا بازده حرارتی موتور بنزینی را از ۴۰ به ۵۰ درصد برساند؛ پیشرفتی که شاید در نگاه اول چندان در خور توجه نباشد، اما قطعا اهمیت زیادی دارد.

سختی های بالا بردن بازده حرارتی بنزینی

به‌طور کلی بالا بردن بازده حرارتی موتور بنزینی کار بسیار سختی است و این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که نیسان چگونه توانسته است بازده حرارتی را ۱۰ درصد تقویت کند؟

موتور نیسان برای ارائه‌ بازده حرارتی ۵۰ درصدی، تفاوت‌ نسبتا اندکی با موتور بنزینی خودروهای امروزی دارد.

سیستم E-Power نیسان به‌ جای به‌ حرکت ‌درآوردن چرخ‌های خودرو از طریق جعبه‌دنده، از موتور بنزینی برای شارژ کردن یک باتری استفاده می‌کند که از طریق موتورهای برقی، نیروی مورد نیاز برای حرکت چرخ‌ها را ارائه می‌دهد.

 

طراحی موتور بنزینی نیسانبارِ واردشده بر موتور کم‌و‌بیش ثابت است، زیرا موتور بنزینی در عمل نیروی مورد نیاز یک ژنراتور را تأمین می‌کند.

نیسان می‌تواند موتور بنزینی را دقیق‌تر اصلاح کند تا در شرایط سخت به‌خوبی به فعالیت خود ادامه بدهد.

نیسان می‌گوید این موتور بنزینی می‌تواند در نسبت فشرده‌سازی بسیار بالاتر، ترکیبی مصرف کند که هوای بیشتر و سوخت کمتری دارد.

بر اساس گفته‌ی نیسان، برای دستیابی به این هدف، مخلوط هوا و سوخت شدیدتر به ‌درون سیلندر فرستاده می‌شود و جرقه‌ مورد استفاده برای شعله‌ور کردن این ترکیب، قدرت بسیار بیشتری دارد.

تمامی این فرآیندها بخشی از سیستم بزرگ‌تری هستند که نیسان آن را STARC می‌نامد.

سیستم STARC ‌همراه مکانیزم چرخش دود خروجی موتور (EGR) به نیسان کمک کرده‌اند تا در آزمایش‌هایش به بازده حرارتی ۴۶ درصدی دست پیدا کند.

نیسان با استفاده از فناوری‌های بازگردانی گرمای تلف‌شده توانسته است بازده حرارتی را به ۵۰ درصد برساند.

هنوز نمی‌دانیم فناوری‌های بازگردانی گرمای تلف‌شده‌ نیسان شامل چه چیزهایی هستند.

سیستم E-Power نیسان در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و هنوز وارد ایالات متحده نشده است.

بیشتر بخوانید:

همکاری گروه مپنا و کرمان موتور در تولید اولین خودرو برقی + جزئیات

جزئیات فنی موتور سه سیلندر / امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو

خودروی جدید در ایران خودرو تولید خواهد شد + جزئیات کلاس و موتور این محصول

موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ / همراه مشخصات کامل فنی

منبع زومیت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گریپ چیست؟ و چه کمکی به ایمنی خودرو می کند؟

گریپ چیست و چه کمکی به کیفیت رانندگی و ایمنی می کند؟ بیت ران - الهام زهره وند: گریپ ضریب...

آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و...

هواپیمای جگوار یک جنگنده دو موتوره تهاجمی است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور مشترک توسط Breguet فرانسه (که امروز زیر مجموعه‌ای از...

قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران...

جدول قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، سیف خودرو، پارس خودرو، مکس خودرو، سروش دیزل، ایلیا موتورز و کرمان موتور...
۲۲۱۲ دستگاه کامیون دست دوم وارداتی ترخیص شد

اعلام اقداماتی که واردکنندگان برای ترخیص کامیون‌ دست دوم...

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات لازم برای ترخیص کامیون‌ دست دوم که باید از سوی بخش خصوصی انجام شود را اعلام کرد. بیت ران...

ایران خودروی تبریز تعطیل شد + دلایل

شرکت ایران خودروی تبریز از دو شب گذشته - هفتم آذرماه - به دلیل مسائل کارگری تعطیل شد. بیت ران -  شرکت ایران خودروی تبریز...

پست‌های مرتبط