EF7 پلاس با EF7 چه تفاوت هایی دارد؟

از دست ندهید

ایران خودرو در برنامه توسعه موتورهای خانواده EF7 به دنبال تولید موتور EF7 پلاس است. اما مدل پلاس این موتور په تفاوتی با EF7 معمولی دارد؟

بیت ران – مهدی رجبعلی، مدیرعامل مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) در پاسخ به بیت ران درباره اینکه پیشرانه EF7 پلاس چه نوع پیشرانه ای است و چه تفاوتی با EF7 دارد؟ تاکید کرد: پیشرانه EF7 پلاس از لحاظ قطعات و فناوری، هیچ اشتراکی با پیشرانه EF7 ندارد.

وی افزود: با این حال EF7 پلاس طوری طراحی شده که ۹۰ درصد قطعات آن، قابلیت ساخت روی خطوط تولید EF7 داشته باشند.

به گفته رجبعلی بلوک سیلندر و سرسیلندر از جمله قطعاتی هستند که روی خطوط تولید موتور EF7 تولید می شوند. اما ساختار آن ها، کاملا متفاوت است و اشتراکی میان پیشرانه EF7 و EF7 پلاس ایجاد نمی کند.

موتور EF7 پلاس

اهداف ایپکو از تولید EF7 پلاس

مدیرعامل ایپکو ادامه داد: در واقع هدف ما از ساخت نسخه پلاس پیشرانه EF7، انجام کمترین تغییرات ممکن و بهینه سازی موتور EF7 و کاهش مصرف سوخت و ارتقا استاندارد الایندگی بود که به آن دست یافتیم.

رجبعلی اعلام کرد: البته در نسخه های مجهز به توربوشارژر، بهینه سازی باعث افزایش توان حدودا ۹ کیلوواتی نیز شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا اواخر سال آینده، انواع این نوع خانواده پیشرانه، به تولید انبوه برسد.

موتور EF7 پلاس
موتور EF7 پلاس

زمان و دلایل تولد موتور ef7 

موتور EF7 تنها موتور ایران است که بر پایه سوخت گاز و کاملا بروز طراحی شده است اما این موتور در کیفیت قطعات و فرآیند ساخت دارای مشکلاتی شده بود.

این موتور برای ابتدای دهه ۸۰ شمسی است.

حسین ایزانلو قائم مقام پیشین تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) و مدیر پروژه طراحی موتور EF7 « در آن زمان سمند به بازار آمد و همچنان موتور قدیمی XU7 پژو روی آن بود.»

به گفته ایزانلو «یکی از نیازهایما در آن زمان نیز بحث گازسوز شدن موتور بود و مجموع این دو عامل که قوای محرکه داخلی روی سمند باشد و نیز انطباق بیشتری با گاز داشته باشد، باعث شد پروژه کلید بخورد.

پروژه را با بررسی چند موتور از جمله موتور TU5 شروع کردیم.

برای طراحی موتور جدید همیشه نیاز است چند موتور رقیب را هم از لحاظ ظاهری و هم با انجام تست ارزیابی کرد.

مشخصا چون TU5 موتور رقیب خوبی در بازار بود روی آن بیشتر تمرکز کردیم تا نقاظ قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم.

در واقع TU5 فقط بررسی شد و قرار نبود این موتور به اسم جدید طراحی شود.»

می توانید گفت و گوی کامل با حسین ایزانلو درباره « مشکلات موتور EF7 و مقایسه موتور EF7 با TU5 » را در این لینک بخوانید.

بیشتر بخوانید:

TU5 پلاس روی تارا ایران خودرو نصب می شود؛ نسخه بهینه شده موتور TU5

موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد + مشخصات فنی و تصاویر

موتور EF7 یا ملی و نگاهی به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو

خانواده موتور EF7 در دست توسعه




13 دیدگاه

  1. سلام .آیا بروی موتور ای آف سون معمولی دنا پلاس معمولی میتوان گاز cng وصل کرد یعنی مثل سمند EF7 گاز سوز کارخانه ای یا امکان ندارد ای آف سون
    معمولی را گاز سوز کارخانه کرد با تشکر

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط