کارمانیا ek1 ؛ افتضاح سدان الکتریکی سودا در آزمون ایمنی آلمانی ها

از دست ندهید

به تازگی،کارمانیا از سدان الکتریکی سودا S01 در حضور برخی رسانه‌ها، رونمایی کرد. اما کارمانیا ek1 خودرو امنی نیست و مشکلات فنی فراوانی دارد.

بیت ران – مهدی درفشی: با توجه قیمت تقریبا ۱۷۰ هزار یوانی این خودرو در چین، احتمالا در بازار ایران، قیمت آن فراتر از ۵۰۰ میلیون تومان باشد. ek1 با یک بار شارژ کامل، قابلیت پپیمایش ۳۷۵ تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت (برون شهری) را بر اساس ادعای فروشنده آن در ایران دارد حال آنکه آزمایش های انجام گرفته در آلمان حاکی از پیمایش ۲۰۰ کیلومتری با یکبار شارژ است.

این خودرو قرار است به افرادی داده شود که مدت زیادی است خودرو آنها با وجود پرداخت پول تحویل داده نشده، افرادی که خودرو بنزینی ثبت نام کرده بودند و حالا باید به اجبار یک خودرو برقی پر حاشیه و پر از اما و اگر را تحویل بگیرند.

در سال ۹۶ و ۹۷ برخی افراد با پرداخت ۷۰ میلیون تومان خودرو بی وای دی اس هفت را پیش خرید کردند این خودروها همچنان به این افراد تحویل داده نشده و احتمالا جای آن این خودرو برقی تحویل داده خواهد شد.

کارمانیا ek1 در واقع همان Suda S01 است. ek1 بر اساس سوزوکی SX4 ساخته شده و در کلاس خودرویی C قرار می گیرد.

شروع تولید از ۱۴۰۰ با تیراژ هزار دستگاه

طبق گفته مدیرعامل کارمانیا، تولید این سدان الکتریکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تیراژ تولید سالیانه هزار دستگاه، آغاز خواهد شد. همچنین، برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و احداث ایستگاه‌های شارژ سریع، کارمانیا با همکاری برخی از شرکت های داخلی، در فاز اول مسیرهای شمالی را به این نوع ایستگاه ها مجهز خواهند کرد. سایر مسیرها در فازهای بعدی به ایستگاه های شارژ سریع مجهز خواهند شد. با این وجود هم اکنون در تهران تنها یک ایستگاه شارژ سریع وجود دارد و باید دید این بار کارمانیا به وعده خود عمل می کند یا خیر؟

کارمانیا ek1 با ظاهری شبیه به خودروهای معمولی

بسیاری از خودروهای الکتریکی، ظاهر متفاوتی به نسبت خودروهای بنزینی دارند و به راحتی، قابل تشخیص هستند. اما کارمانیا ek1 از لحاظ ظاهری، تفاوت چندانی با خودروهای بنزینی ندارد. باید خیلی ریز بین بود تا بتوان تشخیص داد که این خودرو، فاقد درب باک است! درگاه اتصال به شارژر کارمانیا ek1 در زیر جلوپنجره قرار گرفته است.

درون کابین نیز شاخصه ظاهری چندان متفاوت و متمایزی مشاهده. تنها وجه تمایز آن به نسبت خودروهای بنزینی و هم کلاس خود، وجود پشت آمپر تمام دیجیتال است. در کابین ek1 به طور کل از پلاستیک خشک استفاده شده و کیفیت آن، مشابه با برخی خودروهای چینی موجود در بازار  ایران است و چندان با کیفیت بنظر نمی‌رسد.

موتور با گشتاور بالا

کارمانیا ek1 مجهز به موتور AC permanent magnet synchronous با حداکثر قدرت ۸۰ کیلووات (معادل حدود ۱۰۷ اسب بخار) است. این موتور توانایی تولید ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت کارمانیا ek1 تنها ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. توان تولیدی این موتور به واسطه جعبه دنده اتصال مستقیم به محور جلو منتقل می شود. موتور الکتریکی کارمانیا ek1 هشت سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد.

باتری ek1 از نوع سلولار خنک شونده با آب است و ۴۰ کیلووات/ساعت ظرفیت دارد. زمان شارژ باتری کارمانیا ek1 متناسب با نوع شارژر، متفاوت است. برای شارژ سریع،  یک ساعت و با شارژر خانگی حدود هشت ساعت زمان نیاز است. باتری کارمانیا ek1 هشت سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد. این را باید در نظر گرفت که پس از اتمام گارانتی احتمال خرابی باتری می‌تواند صدها میلیون تومان خرج روی دست صاحب خودرو بگذارد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

سودا S01 به نسبت رقبای چینی خود، به تجهیزات ایمنی و رفاهی زیادی مجهز نیست. با استناد به کاتالوگ منتشر شده توسط کارمانیا، ek1 با تجهیزاتی نظیر دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، فرمان برقی (EPS)، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، TPMS، صفحه نمایش لمسی با قابلیت اتصال بلوتوث و کنترل از طریق دکمه های روی فرمان، قابلیت تنظیم آینه های جانبی و سامانه تهویه مطبوع الکتریکی با قابلیت تنظیم دستی وارد بازار ایران خواهد شد. نکته قابل توجه این است که با توجه به گشتاور بالای موتور این خودرو، وجود سیستم کنترل پایداری بیش از هر چیزی نیاز است.

این خودرو بدون سیستم کنترل پایداری و با توجه به انتقال نیرو به چرخ‌های جلو با توجه به گشتاور آنی ۲۴۰ نیوتن متری، دارای حالت کم فرمانی خطرناک است و راننده در صوت رانندگی غلط، احتمال خارج شدن از پیچ و یا تصادف شدید را دارد.

از طرفی این خودرو در جهان فاقد کیسه هوا است اما شرکت کارمانیا مدعی شده این محصول در ایران دارای کیسه هوا خواهد شد.

ورود خودروی الکتریکی چینی به آلمان

صادرات SUDA S01 یا کارمانیا ek1 به آلمان دلیل بر خوب بودن نیست!

اخیرا ۲۰۰ دستگاه از این خودرو، از چین به آلمان صادر شده است. کمتر برند چینی است که واسطه قوانین سختگیرانه، وارد کشورهای اروپایی شوند. برخی از رسانه های داخلی نیز پیش از رونمایی ek1 تا حدودی روی این موضوع مانور خبری داده بودند! اگر چه، تنها ورود یک خودرو به قاره اروپا ملاک نیست. بلکه باید آن خودرو در تست های مربوطه نیز قبول شود.

ورود ۲۰۰ عدد خودرو هم عدد بالایی نیست و تنها می‌تواند برای انجام تست یا حضور در نمایشگاه‌ها بوده باشد. حال آنکه شرکت چینی به هدف فروش هزاران دستگاه از این خودرو در سال ۲۰۲۰ دست پیدا نکرد و این ادعا شکست خورده باقی ماند.

تست تصادف افتضاح

کارمانیا ek1 یا سودا S01 به تازگی توسط ADAC مورد بررسی قرار گرفته است. ek1 درآزمون تصادف با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت، ایمن عمل نکرد. در این آزمون، سقف و ستون ها حالت خود را از دست داده و مانع از باز شدن درب ها پس از تصادف شدند. همچنین در این آزمون تصادف، صدمه بسیاری به سرنشینان وارد شد. همانگونه که از این آزمون پیداست، ek1 اصلا ایمن نیست.

بیشتر بخوانید:

سودا SA01 در کارمانیا ؛ خودرو جایگزین حواله‌داران یا برگ برنده بازار؟

رنو ۵ برقی با یاد مدل کلاسیک خود تولید می شود

خودرو تویوتا برقی با بدنه پلاستیکی به بازار می آید + مشخصات فنی




5 دیدگاه

  1. درود و وقت بخیر به شما رسانه ی قدرتمند و مردمی …
    دوتا مشکل تایپی سهوی دیدم ، یکی در تیتر که افتضاح ، افتصاح نوشته شده
    و دوم ، “جال” آنکه شرکت چینی به هدف فروش هزاران دستگاه از این خودرو ….
    امیدوارم بیش از پیش موفق باشید.

  2. با سلام و خسته نباشید و سپاس از تحلیل خوبتون.
    قطعا این خودرو نمیتونه جایگزین خودروهای معوق کارمانیا باشه و پروژه تولید این خودرو رو از هم اکنون شکست خورده بدانید.
    شرکتی که به راحتی میتونست با انتخاب جایگزین خوب و یا پیگیری و تسریع در ورود قطعات رضایت مشتریان رو کسب کنه ولی همیشه با دروغگوییهای متعدد دنبال راه فرار و پیشنهادات ناپخته و کودکانه و با هدف منصرف کردن ثبت نام کنندگان بوده.
    #کلاهبردار
    #کارمانیا
    #وزارت_صمت

    • استاندارد ایران بازی بیش نیست! قطعا وقتی استاندارد به ماشین های بنز و بی ام و ایراد میگیره در حالی که پراید از نظرش تاییده نشان از افتضاح سیاسی کاری یه سازمان فنی و حیاتیه

  3. ما هم اس۷ ثبت نام کردیم با تغییر قرار داد بجای بی وای دی اس۷ جک جی ۴ با قیمت قطعی ۱۴۰ میلیون و تحویله یک ماه قرار بود بدن ولی تا الان که ۳ سال از تغییر قرار داد گذشته نه ماشینی دادن نه پولی ۵سال پیش که مبلغ ۶۰ میلیون پول گرفتن خیلی ماشینارو میشد خرید الان چی؟!!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط