جزئیات فنی موتور سه سیلندر / امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو

از دست ندهید

برنامه ایران خودرو برای خانوده موتور سه سیلندر چیست و این موتورها در چه محصولاتی با چه تغییراتی قابل استفاده خواهند بود؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: مهندس پیمان شرقی، مدیر پروژه موتورهای سه سیلندر شرکت ایپکو درباره جزئیات و مسائل فنی موتورهای سه سیلندر به بیت ران پاسخ داد.

موتور یک لیتری روی خودروی جدید اقتصادی ایران خودرو

بیت ران – مشخصات کلی این خانواده موتور سه سیلندر را توضیح دهید؟

شرقی: در این خانواده پنج موتور وجود دارد.

با یک موتور یک لیتری تنفس طبیعی ۷۲ اسب‌ بخاری با گشتاور ۹۸ نیوتن متر شروع و در ادامه چهار موتور ۱.۳ لیتری نیز رو نمایی می شود.

این موتور یک لیتری استثنائاً برای یک خودرو جدید اقتصادی یا کم مصرف در ایران خودرو طراحی شده است.

موتور بعدی که قرار است رونمایی شود یک موتور ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی است و تماما با موتور یک لیتری مشابه است.

به این شکل که فقط حجم این موتورها بین یک لیتر و ۱.۳ لیتر متفاوت است.

باقی قطعات اصلی مانند بلوک سیلندر، سرسیلندر و خیلی از قطعات دیگرشان یکسان است.

قوی ترین عضو این خانواده موتور ۱.۳ لیتری توربو و تزریق مستقیم، با توان ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر است.

تمام اعضای این خانواده استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس می کنند.

موتور سه سیلندر

بیت ران – اولین موتوری که رونمایی آن انجام شد، موتور یک لیتری با ۷۲ اسب بخار و ۹۸ نیوتن متر گشتاور است. به نظر شما این مقدار برای یک خودرو کلاس B کم نیست؟

شرقی: خیر این موتور برای خودرو کلاس B نخواهد بود و برای خودروهای کلاس +A است که در آینده جزو محصولات جدید ایران خودرو هستند.

کلاس B، مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ از موتور ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی و پاشش درگاهی استفاده خواهند کرد.

موتور سه سیلندر در صورت تمایل به سایپا نیز داده می شود

بیت ران – دیگر موتورهای این خانواده برای چه محصولاتی خواهند بود؟

شرقی: موتور سوم با حجم ۱.۳ لیتر، توربوشارژر و پاشش درگاهی برای خودرو های کلاس C است.

همچنین این موتور می تواند برای محصولات همین کلاس در شرکت سایپا نیز استفاده شود.

موتورهای قوی تر که نسخه تزریق مستقیم سوخت هستند، برای خودروهای لوکس تر و کراس اوور استفاده خواهد شد.

بیت ران – شرکت سایپا و باقی شرکت های ایرانی می توانند از این قوای محرکه استفاده کنند؟

شرقی: اگر گروه خودروسازی سایپا تمایل داشته باشد از این قوای محرکه استفاده کند، بنا به نظر آقای مقیمی مدیرعامل گروه ایران خودرو، آمادگی داریم که این موتور را در اختیار نه تنها سایپا بلکه هر شرکت دیگری، حتی واردکنندگان خودرو نیز بگذاریم.

موتور سه سیلندر یک لیتری توربو رونمایی می شود

بیت ران – چرا در نسخه یک لیتری از تزریق مستقیم (GDI) و توربو استفاده نشده است؟

شرقی: در سال ۱۴۰۰ قبل از شهریور ماه این دو نسخه که شما گفتید را نمونه سازی و رونمایی خواهیم کرد.

در واقع دارای سیستم تزریق مستقیم بنزین و توربو شارژ است.

اما یک نکته در اینجا وجود دارد؛ به دلایلی، که از ما خواسته شده بود امسال موتور خودرویی را با مصرف زیر ۵ لیتر داشته باشیم که همه تکنولوژی ها روی آن باشد.

ما این موتور را انتخاب کردیم چون سه سیلندر شده و طراحی آن پایه باقی موتورهای این خانواده است.

طراحی بلوک آن نیز تمام شده و بین تمام موتورهای این خانواده مشترک است.

سیستم کولینگ یا همان خنک کاری آن برای تمام موتورهای این خانواده نهایی شده است.

محفظه احتراق موتور یک لیتری، به ظاهر برای یک موتور پاشش درگاهی است، اما محفظه احتراق آن برای سیستم تزریق مستقیم نیز مشترک است.

‌یعنی ما در رونمایی موتور سه سیلندر یک لیتری تزریق مستقیم بودن سرسیلندر را هم داشتیم‌ فقط جای انژکتور آن در نیامده بود‌.

موتور سه سیلندر ایران خودرو

بیت ران – همه موتورهای سه سیلندر مشکل لرزش دارند، یعنی از نظر بالانس بودن، موتورهای بالانسی نیستند. برای بالانس شدن این موتورها چه کاری را انجام داده اید؟

شرقی: هر موتور سه سیلندری برای خودش تمهیداتی دارد که ارتعاشات آن را به حداقل برساند.

این موضوع به ابعاد هندسی مکانیسم لنگ موتور و اجرام رفت و برگشتی آن وابسته است.

یعنی یک سری از موتورها هستند که با توجه به جرم های رفت و برگشتی که دارند نیاز به بالانسر و میل تعادل ندارند‌.

اما زمانی که محدوده توان گشتاور موتور تغییر می کند و پیک فشار در داخل سیلندر بالا می رود، اینجاست که بالانسر به وسط می آید.

نکته جالب در اینجا این است که در موتور یک لیتری تنفس طبیعی که ایران خودرو رونمایی کرده است، از بالانسر استفاده نکردیم.

انتظار داریم ارتعاشات این موتور در خودرو به حداقل خود و به سطح قابل قبول برسد.

بیت ران – یعنی هیچ گونه میله بالانسر یا فلایویل دو جرمی در این خودرو استفاده نکرده اید؟

شرقی: ما هیچ گونه بالانسر شفتی و فلایول دو جرمی نداریم و انتظار داریم موتور ارتعاشات خارج از محدوده ای نداشته باشد.

نتایج تست اولیه این موضوع را به ما نشان می دهد.

اما در نسخه های بعدی یعنی زمانی که موتور توربو شارژر یا GDI خواهد شد، قطعاً ما از بالانسر شفت استفاده خواهیم کرد.

همانطور که مثلاً موتوری مانند EB2 پژو از بالانسر شفت استفاده می کند.

موتور سه سیلندر

بیت ران – مشکل دیگری که موتورهای سه سیلندر دارند گرمای بیش از حد سر سیلندر است. یعنی دما در داخل این موتور افزایش پیدا می‌کند و شما در این موتور سر سیلندر را با منیفولد خروجی یکپارچه کرده‌اید. دلیل این کار چیست و برای جلوگیری از گرم شدن آن چه کاری را انجام داده اید؟

شرقی: اولاً اینکه می گویید موتور overheat می کند به لحاظ فنی برای ما مسجل نیست.

ما نتایج بنچ مارک تمام موتورهای روز دنیا مانند EB2 و اکوبوست را داریم.

جالب اینجاست که در این موتورها از فن آوری های مدیریت حرارتی موتور یا Thermal Management برای کم کردن مصرف سوخت و حفاظت از قطعات استفاده می شود.

بنابراین مطمئن باشید که سر سیلندر چنین موتوری overheat نخواهد کرد.

زیرا اگر این اتفاق بیفتد خیلی زودتر از موعد این موتور دچار خرابی خواهد شد.

اما نکته ‌ای که راجع به یکپارچه کردن سرسیلندر با منیفولد دود وجود دارد، این است که کمک شایانی به کم کردن مصرف سوخت و توزیع کردن یکنواخت تر حرارت در سر سیلندر می ‌کند.

طراحی سرسیلندر چنین موتورهایی با طراحی سرسیلندر های مرسومی که منیفولد دود آنها جداگانه است متفاوت است.

مزیت دیگری که integrated exhaust manifold دارد کم کردن قیمت موتور است.

زیرا شما دیگر از یک منیفولد مثلاً چدنی با آلیاژهای گران قیمت که بخواهد از قطعه منیفولد دود محافظت کند استفاده نمی کنید،بلکه آن را در ریخته گری سرسیلندر آلومینیومی در می آورید.

طراحی آن خاص است و نکات خودش را دارد. اما ساخت آن در داخل هیچ محدودیتی ندارد.

مصرف سوخت ۵ لیتر نتایج شبیه سازی است و حاصل تست واقعی موتور نیست

بیت ران – گفته شده که مصرف سوخت این موتور زیر ۵ لیتر در صد کیلومتر است. سوال این است که مگر این موتور روی ماشین نصب شده است که میزان مصرف سوخت آن تعیین شده است؟ درصورتیکه نمونه‌های خارجی آن مانند اکوبوست با تکنولوژی های بیشتر مصرف بالاتر از این را گزارش کرده اند؟

شرقی: شبیه سازی انجام شده است.

۴.۸لیتر تا ۵ لیتر نتیجه شبیه سازی است که ما با استفاده از اطلاعات موتور و اطلاعات خودرو کم مصرفی که ایران خودرو می خواهد رونمایی کند، انجام داده ایم.

بیت ران – اکوبوست فورد که یکی از بهترین موتورهای سه سیلندر است با تکنولوژی دی اکتیو کردن و GDI و توربو بودن مصرفی بین ۵.۲ تا ۵.۵ لیتر است.

شرقی: روی مدل های دیگر این موتور و محصولات دیگر خودرویی این عدد تا نزدیکی ۵.۵ لیتر می رود که آن نزدیک عددی است که شما می گویید.

این موتورها هر کدام یک عدد را می‌ دهند که ماکسیمم آن پنج و نیم است که این گزارش نتیجه شبیه سازی است.

ما در واقع یک نمونه را در ماه آینده روی خودرو نصب می کنیم و روی داینو تست مصرف خواهیم گرفت.

موتور سه سیلندر ایران خودرو

بیت ران – این موتور از نظر میزان آلایندگی چگونه است؟

شرقی: این موتور تارگت یورو ۶ دارد.

در هر کیلومتر نیز ۱۱۰ تا ۱۲۰ گرم کربن دی اکسید تولید می کند.

ممکن است قطعات سیستم تزریق مستقیم فعلا وارداتی باشد

بیت ران – با توجه به اینکه ما تکنولوژی GDI را در کشور نداریم، نسخه های GDI این موتور چگونه قرار است تولید شود؟

شرقی: درواقع برای سیستم های تزریق مستقیم که در نسخه های GDI نصب می شود با یک یا دو شرکت داخلی در حال مذاکره هستیم.

بحث تولید دانش مهندسی و تامین این قطعات را مورد بحث قرار داده اند.

برای ساخت نسخه های تزریق مستقیم سوخت در حد نمونه مشکلی وحود ندارد.

ولی برای تولید انبوه این مشکل وجود دارد و هیچ خودروسازی نمی تواند در داخل ایران ادعا کند که من محصول GDI با دانش داخلی اورده ام.

بیت ران – بنابراین در حال حاضر قرار است که قطعات از خارج تامین شود و در آینده به تولید انبوه در ایران برسد؟

شرقی: درباره این که مدل تامین آن به چه شکلی است، قطعاً یک تعدادی به صورت خرید از خارج خواهد بود.

این که چه وقت تولید داخل خواهد شد، نیازمند زمان است که به توافق برسیم.

بیت ران – خودرویی که قرار است رونمایی شود چه سایز و وزن و مشخصاتی خواهد داشت؟

شرقی: من نمی توانم به این سوال پاسخ شفافی دهم زیرا این سوال در حوزه تخصصی ایران خودرو است.

اما این را خدمتتان عرض می کنم که کلاس آن A پلاس خواهد بود یعنی وزن آن از ۲۰۶ سبک تر و کوچکتر است.

بیشتر بخوانید:

EF7 پلاس با EF7 چه تفاوت هایی دارد؟

خودروی جدید در ایران خودرو تولید خواهد شد + جزئیات کلاس و موتور این محصول

TU5 پلاس روی تارا ایران خودرو نصب می شود؛ نسخه بهینه شده موتور TU5

موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ / همراه مشخصات کامل فنی




7 دیدگاه

  1. سایپا که بارها از ایران خودرو تقاضا کرده بود موتور ای اف ۷ برای شاهین در اختیارش قرار دهند اما ایران خودرو پاسخی نداده بود. تصور می کنم حال که شرکت تیوان وابسته به بهمن خودرو تکنولوژی پیشرفته تر پیشرانه های سه سیلندر را با مشارکت فنی avl اتریش به دست آورده و قرار است تولیدش را به نیم میلیون دستگاه در سال برساندوبه شرکت سایپا نیز پیشنهاد استفاده از این پیشرانه ها را داده است ، ایران خودرو برای از گود خارج کردن تیوان از این رقابت پیشنهاد خود را مطرح کرده است

  2. این ماشین های قدیمی بودا سوزولت. . یا فیات کوچیک ها. موتور اونا رو شبیه سازی کردن. و احتمالا از بدنه پراید. استفاده کنند یا حلب قوطی روغن خوردنی 😂😂 اونوقت. ذیگه. رنو تالیسمان. که مصرف سوختش ۵ لیتر. بخاطر موتور سه لیتری میخواد ورشکسته بشه

  3. حتی مصرف ۵ لیتر برای این موتور با تکنولوژی روز نمیتونه خیلی دور از دسترس باشه . من پراید یورو دو رو ریمپ مخصوص خودم زدم و در اتوبان با سرعت متوسط ۱۳۰ کیلومتر مصرف سوخت ۴.۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر بود که عالی بود ‌ الان اگر این ماشین سنسور اکسیژن واید بند داشته باشه که بتونن احتراق اولترا لین برن کنن هیچی غیر ممکن نیست.

  4. امیدوارم ماشین خوبی باشه که مردم بخرن نه ماشین آشغالی که مردم به اجبارز روی فقر جهت رفع نیاز اجباری حمل ونقل بخرن مثل کاری که الان با پراید کردید ۲۰۰ ملیون پول صفرشه در صورتی که از نظر ارزش خرید۵ملیون تومن می ارزه درضمن زشت تر از اون کاریه که با شهر وجدانتان کردید حقوق وزارت کار تهش ۷ ملیونها که این باعث خرید یه ماشین آشغال به قیمت گزافه چون حمل و نقل یک نیاز اجباری در دورو زمونه الانه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط