موتور بهبود یافته تیبا را بشناسید / روی چه خودروهایی نصب خواهد شد؟

از دست ندهید

موتور بهبود یافته تیبا با کد فنی M15GSI، دارای دریچه گاز برقی و سیستم VVT است. همچنین زاویه پاشش سوخت و متریال مورد استفاده در منیفولد دود، تغییر کرده است. اگر چه این پیشرانه، همچنان هشت سوپاپ است.

بیت ران – مهدی درفشی: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو با شگفتی های بسیاری همراه بود. برای نمونه، در برخی از غرفه ها، از جمله غرفه شرکت سایپا، مگاموتور و سایر زیر مجموعه های سایپا، کارشناسان حاضر به مصاحبه و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نبودند. البته ما به عنوان گزارشگر بیت ران، دست از کار نکشیده و با پیگیری، اطلاعات مربوط به برخی از غرفه ها از جمله مگاموتور را برای مخاطبین، گردآوری کردیم.

یکی از موارد که برای مشتریان ایجاد پرسش کرده و ما باید پاسخ آنها را پیدا می کردیم یکی از موتورهای سایپا بود.

این موتور قرار است روی خودرو جدید سایپا یعنی اطلس و نیز کوییک نصب شود.

موتور M15GSI نسخه بهبود یافته موتور تیبا

در غرفه مگاموتور، موتور M15GSI که در واقع موتور بهبود یافته تیبا است، به نمایش درآمده بود. موتور M15GSI نسبت به موتور M15، در قسمت های مختلف دچار تغییرات شده است.

در موتور بهبود یافته تیبا دریچه گاز از مکانیکی (سیمی) به برقی تغییر یافته است. همچنین زاویه پاشش سوخت و متریال مورد استفاده در منیفولد دود، تغییر کرده است.

نصب VVT روی موتور هشت سوپاپ تیبا

علاوه بر تغییرات اعمال شده بر موتور M15، موتور بهبود یافته تیبا به سیستم VVT نیز مجهز شده است. این موتور توانایی اخذ استاندارد آلایندگی یورو پنج را دارد. اگر چه، این موتور همچنان هشت سوپاپ است.

همه تغییرات و بهینه سازی های انجام شده، باعث شده تا موتور بهبود یافته تیبا به نسبت M15، حدود سه اسب بخار و هشت نیوتن متر گشتاور بیشتری داشته باشد.

در سایت شرکت سایپا، موتور M15 نصب شده روی خانواده X200، دارای حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار و ۱۲۷ نیوتن متر گشتاور است. موتور M15GSI حدود ۹۰ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر قدرت دارد.

مرمت به سبک سایپا

تمامی این کارها را می توان مرمتی به سبک سایپا دانست. چرا که امروزه، بسیاری از شرکت های خودروسازی در ساده ترین حالت ممکن، برای بهینه سازی، ابتدا پیشرانه هشت سوپاپ را به ۱۶سوپاپ تبدیل کرده و سپس، آن را به سیستم هایی چون VVT و توربوشارژر مجهز می کنند.

احتمالا در این شرکت، دفترچه فنی را از صفحات آخر به اول می خوانند. شاید هم برگه های فصل ساخت موتور۱۶ سوپاپ گم شده است.

 

بیشتر بخوانید:

پانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو چگونه گذشت؟

اکسل شاهین به کدام خودرو شباهت دارد؟ / تفاوت اکسل قدیمی با بهبود یافته سایپا

تفاوت بلوک سیلندر موتور EF7 توربو با معمولی چیست؟

 




19 دیدگاه

  1. شما خودتونو زدین به اون راه یا واقعا نمیدونید که سایپا داره روی موتور ۱۶ سوپاپ و ۱۶ سوپاپ توربو کار میکنه وطبق یکی از مصاحبه های مدیران مگاموتور قراره به زودی معرفی بشه.الان همه خبرنگارا از این موضوع خبر دارن فقط شما بی اطلاعید؟

    • داداش الان سه سال از اون به زودی شما گذشته ، خخخخخخ
      دیدی کسی خودشو به اون راه نزده ، شما هستی که مثل کبک سرتو زیر برف کردی و پیشرفت صنایع خودرو سازی دنیا رو نمیبینی

  2. دیگه خبرنگارها هم یادگرفتن جنجال درست کنند نون دربیارن ولی این نفهمیدن مردم این روزها شعورشون خیلی بالاست واین هواشیها وجنجالهارو میفهمن

  3. داداش خواب دیدی خیره اگر ۱۶ سوپاپ میخواست بسازه این قار قارک رو زیر کاپوت شاهین نمیکرد

  4. البته بایدموتور۱۶سوپاپتولیدبشه وماازمسئولین سایپا خواهشمندیم این کارابکنندالبته این پیشرفت هم خوب ما امیدواریم مادرزمینه خودرونه تنها پیشرفت کنیم بلکه در منطقه اول باشیم ودرجهان حداقل جز ده کشور اول مثل تسلیحات نظامی باشیم واین باعث این شود کوردلان وحسودان چشمشان کورشود ودلسوزان خاطرجمع خوشحال شوند به امید آن روز

  5. مثل همیشه حرکت لاکپشتی و اشتباه ,, یعنی انقدر اشتباه که معلومه یه عده جیبشون با این کارها پر میشه

  6. موقع خرید فروش دلالان مدام میگن موتور تیبا۲ رو ۱۶ سوپاپ کردن 🤣🤣 گل بگیرن به دهن هر چی آدم دروغگو

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط