بررسی مشکلات سورن توربو نسل اول

از دست ندهید

سورن توربو اولین محصول توربو ایران خودرو بود که با استقبال خوب اما با مشکلات بسیار در بازار همراه شد، اما چرا توربوشارژر روی این خودرو خوب عمل نکرد؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: سورن توربوشارژر در اواخر سال ۱۳۹۴ آماده و رسانه‌ای شد و از سال ۹۵ با ورود به بازار با استقبال خوبی رو به رو شد.

می‌توان گفت هدف از تولید این خودرو رقابت با محصولات شرکت‌های چینی درعرصه تولید خودروهای توربو و ایجاد تجربه رانندگی با خودرو‌های توربو برای مردم ایران بود.

سورن از وزن بیشتری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و موتور xu7 روی این خودرو باعث شده بود که ماشین بسیار کند عمل کند.

بنابراین، ایران خودرو از سال ۹۰ پیشرانه EF7 را روی این محصول قرار داد و تا حدودی مشکل کند عمل کردن خودرو برطرف شد.

اما در سال ۹۴ این خودرو در نسخه توربو ارائه شد که حس رانندگی جدیدی را با این خودرو ایجاد کند.

سورن توربو فقط از لحاظ برخی قسمت‌های فنی مانند، موتور و گیربکس با سورن ELX تفاوت دارد و همان پلتفرم سابق سورنELX را حفظ کرده است.

مشکلات سورن توربو
`

تفاوت های موتور EF7 توربو با EF7 معمولی

موتور EF7 از ابتدا به صورت پایه گازسوز و توربو طراحی و توسعه داده شده است.

اما به علت مشکلاتی برای تامین توربو، سال‌ها موتور به صورت تنفس طبیعی تولید شده بود تا در سال ۹۴ این موتور بار دیگر با تغییراتی به صورت توربو آماده و روی خودرو سورن نصب شد.

تغییر منیفولد ورودی هوا و خروجی دود یکی از مهم‌ترین تغییرات بوده است.

همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید طراحی هر دو منیفولد به طور کامل تغییر کرده است تا بتوان روی آن‌ها توربو شارژر نصب کرد.

تفاوت های عمده EF7 تنفس طبیعی(NA) و توربوشارژ(TC)

مشکلات سورن توربو
مشکلات سورن توربو

 

مشکلات سورن توربو

یکی دیگر از تغییرات که روی موتور توربو اعمال شده است تغییر شکل تاج پیستون است.

روی پیستون گودی ایجاد شده است تا نسبت تراکم در موتور توربو شارژ کمتر شود.

نسبت تراکم موتور تنفس طبعی ۱۱ به ۱ است اما در نسخه توربو ۹.۶ به ۱ است.

مشکلات سورن توربو

موتور EF7 تنفس طبیعی از سیستم تایم متغییر سوپاپ (VVT) برای میل سوپاپ هوا بهره می‌برد که این سیستم در نسخه توربو شارژر حذف شده است.

مشکلات سورن توربو

از بخش‌های مهم هر خودرو به خصوص در موتورهای توربو شارژر سیستم روغن کاری و خنک کاری آن است که باعث می‌شود دوام یک موتور افزایش یابد.

همان طور که در عکس زیر می‌بینید موتور EF7 از خنک کن روغن به طور کلی استفاده می‌کند اما زمانی که این موتور توربوشارژر شد چون دمای روغن بیش از پیش افزایش می‌یافت از خنک کن روغن بزرگتری استفاده شد که تعداد لایه های بیشتری داشت. مشکلات سورن توربو

آخرین قطعه که یکی از بیشترین خرابی‌ها را برای این موتور به وجود آورد واشر بین منیفولد دود و توربو شارژ است.

هر چند که قطعاتی مانند میل سوپاپ‌ها، سوپاپ ها، سرسیلندر، سیستم روغن کاری و خنک کاری نیز دسخوش تغییرات شده‌اند.

مشکلات سورن توربو

آلیاژ موتور سورن توربو با سورن معمولی مشابه است ؟

جواب این سوال قطعا خیر است زیرا موتوری که توربو بر روی آن تعبیه می‌شود باید تغییراتی از جمله بالا بردن مقاومت واشر سرسیلندر ، مقاوم کردن شاتون ها، سوپاپ ها و طراحی محفظه سرسیلندر در آن اعمال شود علاوه بر این تغییرات ترمز ها و دیسک صفحه هم در سورن توربو تقویت شده است که بتواند فشار حاصل از لحظه شتاب‌گیری را تحمل کند.

عوامل مهم خرابی سورن های توربو نسل اول

سورن های توربو پس از چندماه که از حضورشان در بازار می‌گذشت دچار خرابی هایی شدند بخصوص این خرابی های در مناطق گرمسیر بیشتر بود.

مهم ترین و رایج ترین خرابی در این خودرو سوختن واشر بین توربو و منی فولد دود است.

مشکلات سورن توربو

این اتفاق بخاطر کیفیت پایین واشر بین منی فولد دود و توربو می‌افتاد که در زمان سرد بودن موتور با صدای ناهنجار همراه بود و در زمان گرم شدن این صدا کاهش پیدا می کرد.

پس از مدتی نیز ایران خودرو برای این ایراد اطلاعیه فنی صادر کرد.

مشکلات سورن توربو
مشکلات سورن توربو

ایراد بعدی بخاطر لقی‌های بیش از حد شفت و پره‌های توربو اتفاق می‌افتاد.

پس از مدتی خودرو های سورن توربو دچار افت توان محسوس می‌شدند و این افت در دور‌های بالاتر بسیار مشهود بود.

با بررسی های چند توربو که از روی خودرو های معیوب باز شده بودند مشخص شد که در برخی از توربو ها لقی‌ها بیش از حد مجار است و باعث فرار بوست در دور بالا می شوند.

در خودرو هایی توربو شارژ، لقی ها و تلورانس ها بسیار بسیار مهم هستند.

زیرا این خودرو های تحت فشار بیشتری کار می‌کنند و کوچک‌ترین خلاصی بیش از حد باعث از کار افتادن توربو می‌شود.

یکی دیگر از خرابی‌هایی که در مناطق گرم‌سیر بیشتر اتفاق می افتاد، مسئله افزایش دمای موتور و داغ شدن اینترکولر بود.

اینتر کولر برای خنک کردن هوای فشرده ورودی به موتور استفاده می شود.

اما به دلیل نامناسب بودن طراحی اینترکولر سورن های توربو باعث می‌شد پس از کمی که خودرو گرم می‌شود کارایی خود را از دست بدهد.

مشکلات سورن توربو

در مناطق گرمسیر حتی باعث گرم شدن هوای ورودی به موتور نیز می شد که خودرو دچار ناک زدن و افت توان می شد.

چند نکته برای افزایش عمر مفید پیشرانه های توربو

  • تعویض به موقع روغن
  • استفاده از شمع مرغوب و مناسب موتور
  • تعویض به موقع فیلتر هوا
  • استفاده از بنزین سوپر و یا اکتان
  • رانندگی با دور موتور مناسب
  • عدم رانندگی با دور موتور بالا در زمانی که موتور هنوز سرد است

نه تنها سورن توربو بلکه تمامی خودروهایی که از توربو استفاده می‌کنند دارای شرایط نگهداری متفاوتی نسبت به خودروهایی هستند.

به عنوان مثال در سورن توربو حتما باید فیلتر هوا در بازه ی کیلومتر کمتری نسبت به موتور EF7 ساده تعویض شود.

در واقع کوچکترین ذره و غبار بر روی پروانه توربو می تواند آن را از کار بیاندازد.

کیفیت پایین روغن می تواند بر روی بازده توربو تاثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید:

سوخت LPG از سوخت CNG بهتر است؟

EF7 پلاس با EF7 چه تفاوت هایی دارد؟

خانواده موتور EF7 در دست توسعه

 




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط