با فیات دوکاتو مونتاژ داخل آشنا شوید / ایتالیایی ها در راه بازار ایران؟

از دست ندهید

فیات دوکاتو مورد بحث از آخرین نسل این خودروی تجاری است که توسط پارسیان موتور در داخل کشور مونتاژ می شود. این خودرو ۱۶+۱ نفر ظرفیت دارد. فیات دوکاتو مونتاژ داخل مجهز به پیشرانه F1A با حجم ۲.۳ لیتر است. قیمت فیات دوکاتو با ظرفیت ۱۷ نفر، یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

بیت ران – مهدی درفشی: چندی پیش، اطلاعیه ای مبنی بر فروش فوری فیات دوکاتو مونتاژ داخل توسط پارسیان موتور منتشر شد. انتشار این اطلاعیه، نوید حضور یک برند معتبر ایتالیایی را در ایران داد. پیش تر قرار بود که فیات به واسطه همکاری با یکی از خودروسازان دولتی وارد بازار ایران شود. اما هم اکنون شاهد این هستیم که پارسیان موتور به عنوان یک شرکت خصوصی وارد شراکت با فیات شد.

البته بازار خودرو ایران بارها شاهد نویدها و پیش فروش ها توسط برخی از شرکت ها بوده است که پس از مدتی، دست خریدار را در پوست گردو می گذارند و یا محصولی متفاوت با آنچه که پیش فروش شده است، تحویل می دهند.

مدیربازاریابی شرکت پارسیان موتور در این باره به بیت ران می گوید: هم اکنون خودروهای تولید شده برای تحویل فوری به مشتریان، آماده هستند. اگر مشتری نیاز به افزودن تجهیزات خاص به فیات دوکاتو نداشته باشد، در مدتی کوتاه خودرو را تحویل خواهیم داد. در صورت نیاز به نصب تجهیزات خاص و یا تبدیل کاربری، فیات دوکاتو را در بازه زمانی ۶۰ تا ۹۰ روزه تحویل خواهیم داد. بنابراین شیوه کار ما با شرکت‌هایی که صرفا خودرو پیش فروش می کنند، متفاوت است.

فیات دوکاتو ۲۰۲۰ پلاک ملی دریافت کرد

در سال ۲۰۰۹ میلادی، با انعقاد قراردادی میان شرکت لوتوس و فیات ایتالیا در تورین، پای نسل سوم فیات دوکاتو به بازار کشور باز شد. لوتوس خودرو با احداث کارخانه در شهر سلفچکان، توانست مونتاژ را در ایران آغاز کند. حال پس از گذشت ۱۱ سال، همان تیم مدیریتی در قالب شرکت پارسیان موتور، وارد همکاری با ایتالیایی ها شد و فیات دوکاتو ۲۰۲۰ به عنوان اولین سوغاتی تورین، به تازگی در ایران پلاک ملی دریافت کرد. با توجه به ادعای پارسیان موتور، فیات دوکاتو اولین خودروی تجاری است که استانداردهای ۸۵گانه را پاس می کند.

فیات دوکاتو ۲۰۲۰ در داخل کشور مونتاژ می شود و پارسیان موتور درصدی از قطعات را از قطعه سازان داخلی تامین می کند. البته هنوز درصد داخلی سازی فیات دوکاتو مونتاژ پارسیان موتور اعلام نشده است. دوکاتو از خانواده محصولات Fiat Professional است که توانسته چندین دوره جوایز خودروی سال اروپا را کسب کند. سالانه ۱۸۰ هزار دستگاه فیات دوکاتو با کاربری های متفاوت، تولید می شود.

در مورد مونتاژ محصولات فیات در ایران، احتمال زیاد پس از دوکاتو، مدل ۵۰۰X وارد بازار کشور شود. فیات ۵۰۰X در سال های اخیر، در بازار آمریکا و کشورهای اروپایی فروش خوبی را تجربه کرده است. از طرفی، این خودرو اشتراک بسیاری با جیپ رنگید دارد. با پارسیان موتور در مورد محصولات آینده، شیوه همکاری با فیات و پاسخ استلانتیس در مورد پارسیان موتور، با مسئولین این شرکت گفت و گو کردیم. در پاسخ به سوالات ما، گفتند با توجه به شرایط کنونی کشور، در حال حاضر تمایلی برای ارائه اطلاعات در این زمینه ندارند.

این در حالی است که شرکت استلانتیس در میلی رسمی که دراختیار بیت ران قرار گرفته بود تاکید کرده است که نمایندگی در ایران ندارد. فیات هم اکنون زیر مجموعه گروه استلانتیس محسوب می‌شود.

مینی بوس فیات دوکاتو در راه بازار

ملاقات با فیات دوکاتو تیپ L4H2

اولین سری از فیات دوکاتو ۲۰۲۰ که پلاک ملی دریافت کرد، تیپ L4H2 است. به نسبت سایر تیپ ها، این تیپ بیشترین طول را دارد و کاربری پایه آن، مینی بوس است. ابعاد این تیپ از دوکاتو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۰۷۰ میلی متر، ۱۸۷۰ میلی متر و ۱۹۳۲ میلی متر می باشد. فیات دوکاتو ۲۰۲۰ طراحی ظاهری خوبی دارد و خبری از ظاهرسازی های عجیب و غریب که در ون ها و مینی بوس های چینی صورت گرفته، نیست. چراغ های نور در روز در مجموعه چراغ های جلو قرار گرفته اند. کمی پایین تر از چراغ ها و در وسط سپر، لوگوی فیات در وسط جلوپنجره قرار گرفته است. سپر نیز هم رنگ بدنه نیست و در طرفین سپر، تنها جای خالی مه شکن ها وجود دارد.

در نمای جانبی (چپ) فیات دوکاتو درب ورود و خروج مسافر تعبیه شده است. این درب به صورت برقی باز و بسته می شود. در جهت سهولت سوار و پیاده شدن مسافران، یک پله کوچک زیر درب قرار گرفته که هنگام باز شدن درب، از زیر رکاب بیرون می‌آید.

در بخش عقب نیز دوربین پارک عقب، در بالاترین نقطه ممکن و در بالای چراغ سوم خطر نصب شده است. درب عقب نیز دوتکه بوده و امکان ورود و خروج مسافر از طریق آن وجود دارد. در طرفین بدنه نیز چراغ های خطر به صورت عمودی قرار گرفته اند.

کابین فیات دوکاتو ۲۰۲۰ چگونه است؟

ابتدا به طراحی کابین راننده می پردازیم. داشبورد ارگونومی مناسبی دارد. اگر چه به طور کامل از پلاستیک خشک ساخته شده است. همچنین در نمونه مورد بحث، خبری از قطعات دکوراتیو رنگی نیست. پیش از هر چیز، نمایشگر کوچک نصب شده بر روی داشبورد جلب توجه می کند. این نمایشگر به دوربین پارک عقب نیز متصل است. فرمان فیات دوکاتو ۲۰۲۰ نمونه مورد بحث نیز فاقد روکش چرمی است و دکمه های کنترل سیستم صوتی نیز بر روی آن وجود ندارد. اما خوش دست است.

پشت آمپر نیز از نوع آنالوگ است. در وسط پشت آمپر یک صفحه نمایشگر قرار گرفته است که اطلاعاتی نظیر تاریخ، ساعت و مسافت طی شده را در اختیار راننده قرار می دهد. در قسمت راننده، چهار دکمه قرار گرفته که وظیفه خاموش و روشن کردن لامپ های مربوط به کابین مسافران را بر عهده دارند. در کنار این دکمه ها، تنظیمات مربوط به سیستم تهویه کابین مسافران نیز قرار گرفته است. در این نسخه، کولر و بخاری کابین راننده و مسافران مستقل است.

دکمه باز و بستن درب برقی نیز در سمت چپ پشت آمپر قرارگرفته است. دسته دنده نیز در موقعیت خوبی قرار گرفته است و باعث سهولت در تغییر دنده ها می شود. در بخش میانی داشبورد، سیستم صوتی، تنظیمات مربوط به سیستم تهویه هوا کابین راننده، دکمه های فلاشر، گرمکن پنجره ها و ASR نصب شده است. خروجی برق و فندک نیز بر روی کنسول میانی تعبیه شده است.

در بخش سرنشین جلو نیز باید گفت که فیات دوکاتو مورد بحث فاقد کیسه هوا است. برای همین دو محفظه خالی بزرگ را شاهد هستیم. در قسمت بالای محل نصب کیسه هوای سرنشین، یک محفظه تعبیه شده است. از محفظه می توان برای نگهداری از مواد خوراکی استفاده کرد.

فضای پا مشابه با کلاس اکونومی هواپیماهای مسافربری

در کابین مسافران، جنس روکش صندلی ها ترکیبی از چرم و پارچه است. ظرفیت مسافر نمونه مورد بحث، ۱۶+۱ نفر است. در مورد فضای سرنشین، از دوکاتو باید به اندازه فضای پا کلاس اکونومی هواپیماهای مسافربری انتظار داشت. اگر چه برای هر صندلی، یک درگاه شارژ USB تعبیه شده تا کمبود فضای پا تا حدودی جبران شود! روی سقف و متناسب با هر صندلی، خروجی هوا، چراغ مطالعه و یک بلنگو نصب شده است. همانطور که پیش تر گفتیم، سیستم تهویه کابین مسافران با راننده مجزا است. مضاف بر سیستم تهویه، برای سرنشینان یک سقف شیشه ای متحرک نیز درنظر گرفته شده است.

موتور دیزلی قدرتمند و با استاندارد آلایندگی بالا

پیشرانه F1A مورد استفاده در فیات دوکاتو ۲۰۲۰

تمامی تیپ های فیات دوکاتو به پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ دیزل با حجم ۲.۳ لیتر مجهز هستند. این پیشرانه دیزلی به توربوشارژر مجهز است. بسته به تیپ و کاربری، این پیشرانه توانایی تولید ۱۳۰ تا ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ تا ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت تولیدی پیشرانه بسته به انتخاب مالک، به واسطه جعبه دنده شش سرعته دستی یا ۹ سرعته خودکار، به محور جلو منتقل می شود.

پیشرانه فیات دوکاتو مورد بحث، حداکثر ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط جعبه دنده شش سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. این پیشرانه به فیلتر DPF مجهز است و استاندارد آلایندگی یورو۵ را پاس می کند.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

فیات دوکاتو ۲۰۲۰ به تجهیزاتی نظیر سیستم تهویه مجزا، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، درب بازشو برقی،دوربین دنده عقب، کیسه هوای ایمنی راننده، تاخوگراف دیجیتال، پله کمکی برقی، سیستم ترمز ضد قفل به همراه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (ABS و EBD)، ترمز اضظراری (AEBS)، سیستم ضدلغزش (ASR)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل خودرو در سر بالایی (Hill Holder) با شیب حداقل ۲۲ درجه، سیستم کنترل گشتاور موتور (MSR) و نمایشگر فشار بادلاستیک (TPMS) مجهز است.

رقبا در ایران

از رقبای فیات دوکاتو در ایران، می توان به مینی بوس مکسوس V80 اشاره کرد. این مینی بوس محصول سایک موتور چین است که در ایران، توسط بهمن دیزل مونتاژ می شود. مکسوس V80 حدودا ۱۶ نفر ظرفیت دارد. این مینی بوس چینی مجهز به پیشرانه دیزل توربو ۲.۵ لیتری با حداکثر قدرت ۱۳۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۳۰ نیوتن متر است. مکسوس V80 به تجهیزاتی نظیر دوکیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل، سنسور پارک، سیستم تهویه راننده و مسافران مجزا، شیشه های جلو برقی و قفل مرکزی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

تولید فیات در ایران ؛ پارسیان موتور نماینده رسمی فیات ایتالیا ست؟

استلانتیس ؛ نشان تجاری اتحاد فیات و کرایسلر و پژو رونمایی شد

فیات تیپو ، لباس گران فیات بر تن خودرویی ارزان قیمت

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط