محصولات جدید گروه بهمن / احتمال بازگشت خودروهای مزدا و همکاری با لادا و نیسان

از دست ندهید

مدیرعامل گروه بهمن با ابراز امیدواری از اینکه این گروه به سومین خودروساز بزرگ کشور تبدیل خواهد شد، در بیان محصولات جدید بهمن به تولید دو موتور جدید، خودروهای سواری و نیز خودروهای سنگین اشاره کرد و از برنامه ادامه همکاری با مزدا، لادا و نیسان گفت.

بیت ران – امین آزاد: گروه بهمن از شرکت های قدیمی حوزه خودرو در کشور محسوب می شود. این شرکت با ۶۸ سال سابقه، فعالیت خود را با مونتاژ سه چرخه مزدا آغاز کرد. هم اکنون دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی را در سبد محصولات دارد.

گروه بهمن پلتفرم فیدلیتی را خریداری کرده و بزودی، خودروهای جدیدتری روی این پلتفرم طراحی خواهد شد.

در زمینه تولید موتور نیز این گروه شرکت تی وان را تاسیس کرده است.

با بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن، درباره محصولات، پیشرانه های تی وان و برنامه های آینده این گروه در همکاری با شرکت های خارجی گفت و گو کردیم.

  • فیلم مصاحبه کامل – بخش نخست
بیت ران – چرا بهمن موتور به سمت مونتاژ خودروهای چینی رفت؟

علیمرادلو: بهمن موتور شرکتی بود که تمامی محصولات آن، مونتاژ بود. در حال حاضر ما قصد داریم که این شرکت را به خودروساز تبدیل کنیم. سرمایه گذاری های خیلی وسیعی انجام شده است. ما بیش از هزار نفر نیرو داریم و باید حقوق آن ها را تامین کنیم.

در مرحله اول، ما باید قابلیت خودروساز شدن را داشته باشیم. در بخش خودروهای سواری و تجاری، دو پروژه در بهمن موتور شروع شده است.

در بخش خودروهای سواری، دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی را به سبد محصولات افزودیم تا بتوانیم محصولی خوب به مشتریان ارائه دهیم. در شرایط تحریم و در سال جهش تولید، این امر صورت گرفت.

بهمن پلتفرم فیدلیتی را خریده است

دیگنیتی با ۳۰ تا ۴۰ درصد داخلی سازی، درحال تولید است. اگر چه در مورد فیدلیتی، ما یک قدم فراتر رفتیم. پلتفرم فیدلیتی توسط شرکت بهمن موتور خریداری شد. اکنون مالکیت معنوی این پلتفرم متعلق به ماست و امکان تولید خودروی جدید بر اساس آن را داریم. تولید فیدلیتی با درصد داخلی سازی بالای ۵۰ درصد آغاز شده است.

حدود یک هفته پیش نمایشگاه قطعات برگزار کردیم. از همه قطعه سازان دعوت کردیم تا در جهت داخلی سازی قطعات فیدلیتی، با ما همکاری کنند.

ما در حال شکل دهی به مراکز طراحی هستیم. واحد مهندسی در بخش خودروهای تجاری در حال گسترش است. در آینده، جهت جذب دانش روز دفاتری را نیز در خارج از کشور تاسیس خواهیم کرد.

در بخش خودروهای سواری نیز در مرحله اول بحث خودکفایی پلتفرم فیدلیتی را داریم. در مراحل بعد، طراحی و تولید خودروهای مختلف روی این پلتفرم فیدلیتی صورت می گیرد.

ایجاد خانواده ای از پلتفرم های خاص گروه بهمن

بیت ران – آیا گروه بهمن قصد ساخت پلتفرم دارد؟

علیمرادلو: تمامی مراحل، باید قدم به قدم طی شود. در حال حاضر امتیاز پلتفرم فیدلیتی را خریداری کردیم. ابتدا باید این پلتفرم را به ساخت داخل برسانیم تا توان، دانش داخلی سازی و تولید پلتفرم در داخل ایجاد شود. در قدم های بعد، هدف این است که یک خانواده از پلتفرم های خاص گروه بهمن را ایجاد کنیم.

طی مراحل دریافت استاندارد آلایندگی

بیت ران – آیا خودروی دیگنیتی موفق به گرفتن استاندارد آلایندگی شد؟

علیمرادلو: دیگنیتی بسیاری از تست ها را گذرانده است. تنها تست آفتاب باقی مانده که در هفته اخیر، با توجه به بارندگی و وضعیت آب و هوا، این تست به تعویق افتاد. احتمالا در هفته آتی این تست نیز انجام خواهد شد. پیش از تجاری سازی و تولید انبوه، باید تمامی مراحل مربوطه به دقت طی شود. ما خودرو را قبل از شماره گذاری به مشتری تحویل نمی دهیم.

تولید خودروی برقی روی پلتفرم فیدلیتی

بیت ران – آیا گروه بهمن برنامه ای برای تولید خودروی برقی دارد؟

علیمرادلو: این امر از آرزوهای شخصی من هست. در حال حاضر، تولید خودروی برقی بر اساس پلتفرم فیدلیتی را در دستور کار داریم.

تولید سدان اقتصادی در بهمن 

بیت ران – محصولات جدید گروه بهمن در بخش سواری و وانت چه خواهد بود؟

علیمرادلو: در بخش خودروهای سواری، دیگنیتی و فیدلیتی قرار دارد.

تابستان امسال نسخه پرستیژ دیگنیتی وارد بازار خواهد شد.

دیگنیتی پرستیژ با پیشرانه بروزرسانی شده، جعبه دنده جدید و تریم داخلی متفاوت عرضه خواهد شد.

عرضه یک خودروی سدان اقتصادی نیز در دستور کار قرار دارد. احتمالا از سال آینده این خودرو نیز وارد بازار خواهد شد.

در بخش وانت نیز دو محصول کارا و کاپرا وجود دارد. در آینده نیز قصد توسعه محصولات را داریم.

راه اندازی مرکز پذیرش در مرکز خدمات

علیمرادلو: یک مرکز پذیرش در مرکز خدمات راه ندازی شده است. این مرکز در نوع خود، از پیشرفته ترین ها محسوب می شود. سیستم انتخاب ساعت مراجعه و مشاور مربوطه به صورت اینترنتی شده است. مشکلات خودرو به صورت دقیق در همین سامانه ثبت می شود. صدور بهمن کارت نیز جهت سهولت استفاده برای مشتریان درنظر گرفته شده است. این پروژه در جهت حفظ حقوق و کرامت مشتریان گروه بهمن انجام شد. امیدوارم بقیه شرکت ها نیز از این مرکز پذیرش الگوبرداری کنند.

آغاز مونتاژ دو پیشرانه در تی وان تا دو ماه آینده 

بیت ران – در زمینه طراحی و تولید پیشرانه، چه اقدامی در شرکت تی وان در حال انجام است؟

علیمرادلو: بزرگترین سرمایه گذاری در بحث تولید پیشرانه، به همراه شرکای بخش خصوصی و با حمایت نهاد ریاست جمهوری، انجام شد. این فعالیت منجر به آغاز فعالیت شرکت تی وان شد. این شرکت توانایی تولید ۲۵۰ هزار دستگاه پیشرانه روز دنیا را دارد.

پیش تر قرار بر این بود که شرکت AVL، برای ما دو پیشرانه طراحی کند. اگر چه این پیشرانه ها بخاطر شرایط تحریم، در مرحله طراحی باقی ماندند. اما ما نگران نیستیم و پیشرانه جایگزین داریم. امیدوارم که تا حدود دوماه آینده، خط مونتاژ نهایی این پیشرانه ها شروع به کار کند.

بنابراین، پیشرانه و بسیاری از قطعات دیگر، تولید داخل خواهد بود. تنها مشکل ما، تامین اکسل است. ما می خواهیم که برای تامین اکسل نیز از ظرفیت های داخل استفاده کنیم. اگر این امکان نباشد، برنامه هایی برای تولید اکسل خواهیم داشت.

تولید موتور سه و چهار سیلندر در تی وان

بیت ران – تی وان در حال تبدیل شدن به رقیب مستقیم ایران خودرو برای تولید پیشرانه است. چه برنامه ای برای تولید موتور در این شرکت دارید؟

علیمرادلو: خطوط ماشین کاری تماما خودکار و بروز در حال نصب است. تولید یک پیشرانه سه سیلندر و یک پیشرانه چهار سیلندر را در دستور کار داریم. این پیشرانه ها کاملا بروز هستند.

این پیشرانه ها از قدرت بالایی برخوردار هستند. در عین حال مصرف سوخت کمی دارند و استاندارد آلایندگی یورو شش را پاس می کنند.

در نسخه های مختلف، بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت دارند. در فیدلیتی از موتور چهار سیلندر تی وان استفاده خواهیم کرد. البته روی دیگنیتی، فعلا برنامه گسترده ای نداریم.

از قبل، یک قرارداد در مورد تامین پیشرانه سه سیلندر، بین گروه بهمن و سایپا وجود دارد. امیدواریم با شرکت سایپا به توافق برسیم و پیشرانه محصولات آن ها را تامین کنیم.

تولید کامیون شیلر هشت تن از اوایل سال ۱۴۰۰

بیت ران – در بخش خودروهای تجاری، چه برنامه هایی برای تولید دارید؟

علیمرادلو: در بحث خودروهای تجاری، گروه بهمن شرکت ایسوزو را به عنوان یک شریک خوب در کنار خود دارد. اگر چه تحریم ها اجازه فعالیت به آن ها را نمی دهد. ما یک محصول را شبیه به کامیون های ایسوزو در بهمن دیزل طراحی کردیم. کامیون شیلر شش و هشت تن را به سبد محصولات اضافه کردیم.

کامیون شیلر شش تن در حال تولید است و نمونه هایی از آن نیز وارد بازار شده است. از همین پلتفرم در ساخت مینی بوس نیز استفاده کردیم. در سال جاری، گروه بهمن بیشترین تعداد مینی بوس و کامیونت را به تولید رساند.

تولید کامیون شیلر هشت تن نیز از اوایل سال آتی آغاز خواهد شد. به همین ترتیب، خانواده شیلر را گسترش خواهیم داد. در بحث صادرات نیز در حال بازاریابی هستیم. طراحی محصولات تجاری ما متناسب با بازارهای هدف است.

بیت ران – شاسی، پیشرانه و جعبه دنده شیلر از کجا تامین می شود؟

علیمرادلو: موتور این کامیون ها ساخت کامینز چین است. جعبه دنده نیز ساخت ZF است و از چین تامین می شود.

البته در بحث داخلی سازی، در هفته آینده با چرخشگر و ایدم، جلسه خواهیم داشت. شاسی کامیون شیلر توسط بزرگ ترین شاسی ساز در ایران تولید می شود.

بیت ران – در صورت لغو تحریم ها و شروع مجدد فعالیت ایسوزو در ایران، سرنوشت تولید شیلر چه خواهد شد؟

علیمرادلو: تولیدات داخلی از جمله کامیون های شیلر، همچنان عرضه خواهند شد. کامیون های ایسوزو و شیلر در دو رنج قیمتی متفاوت قرار می گیرند. سعی بر این نداریم که این دو را در مقابل هم قرار دهیم. در کنار عرضه این کامیون ژاپنی، محصول داخلی خود را نیز خواهیم داشت.

پیمان کارگر علیمرادلو گروه بهمن
بیوک علیمرادلو نفر اول از سمت راست در جمع هیات ایرانی در جریان قرار داد با رنو – فرانسه

حضور وانت ایسوزو در بهمن 

بیت ران – ایسوزو یک وانت آفرود با عملکرد خوب دارد. آیا به این فکر کرده اید که پلتفرم این وانت را از ایسوزو گرفته و وانت آفرود با نشان بهمن تولید کنید؟

علیمرادلو: این محصول در مجموعه ما وجود دارد. به خاطر مسائل مربوط به قیمت گذاری، استقبال چندانی از آن نشد. در بحث پلتفرم نیز در حال کار روی آن بودیم که با تحریم مواجه شدیم.

بیت ران – پیش تر قرار بود که با لادا روسیه برای تولید خودرو در ایران همکاری کنید. آیا مجددا، امکان همکاری با روس ها وجود دارد؟

علیمرادلو: اگر برنامه ها به خوبی پیش رود، قطعا با آن ها همکاری خواهیم کرد. لادا یک شرکت بزرگ و قدیمی است. در حال حاضر از پلتفرم های رنو – نیسان برای تولید خودرو استفاده می کند.

البته پیش تر با لادا در مورد تولید مدل ایکس ری در ایران، صحبت کرده بودیم. با نیسان مذاکره کردیم که پیشرانه و جعبه دنده از این شرکت تامین شود. اگر تولید لادا ایکس ری در ایران انجام می شد، احتمال تولید برخی از محصولات نیسان نیز در آینده وجود خواهد داشت.

بازگشت مزدا به ایران

بیت ران – ادامه همکاری با مزدا به چه صورت خواهد بود؟

علیمرادلو: مزدا را به عنوان همکار و شریک قدیمی در کنار خود داریم. این شرکت ژاپنی همکار ۶۰ساله ماست. یک سه چرخه مزدا را در موزه داریم.

گروه بهمن ۶۸ سال سابقه خودرویی دارد. این گروه از بسیاری از خودروسازها قدیمی تر است. این شرکت کار خود را با تولید سه چرخه مزدا آغاز کرد. مزدا شریک تاریخی ماست. مزدا ۳ تولیدی گروه بهمن نیز از بهترین خودروهای بازار است.

بیت ران – آیا با لادا، مزدا و نیسان برای همکاری مجدد شروع به مذاکره کردید؟

علیمرادلو: فعلا گشایش سیاسی رخ نداده است. اگر چه برخی اوقات آن ها از ما می خواهند تا برنامه های آتی خود را در صورت بهتر شدن شرایط سیاسی به آن ها بگوییم.

بیت ران – برنامه های ۲۰۲۱ خود را به این سه شرکت اطلاع دادید؟

علیمرادلو: اگر گشایش سیاسی رخ دهد و امکان همکاری ایجاد شود، مثل گذشته با شرکت های خارجی همکاری خواهیم کرد. اگر چه شرایط اندکی با گذشته فرق خواهد داشت.

پس از ترک هاوال، امکان تولید مدل H2 که یک محصول موفق برای گروه بهمن بود، دیگر وجود نداشت. گروه بهمن آسیب بسیاری دید. چرا که از این خودرو تعداد زیادی پیش فروش شد.

باید مشتریان این خودرو را راضی می کردیم. خدا رو شکر این کار را انجام دادیم. اگر چه ضرر هنگفتی متوجه ما شد.

فاو نیز در زمینه تولید بسترن B30 گروه بهمن را تنها گذاشت و باعث شد تا تعهدات بسیاری تکمیل نشود. در کل، گروه بهمن متحمل ضررهای بسیاری شده است.

در صورت بازگشت مجدد شرکای خارجی، هزینه های سنگینی را در قرارداد پیش بینی خواهیم کرد تا در صورت خروج دوباره، ضرر کمتری متحمل شویم. آن ها مجبور خواهند شد تا وارد سرمایه گذاری مشترک شوند. اگر شرکت خارجی بخواهد وارد ایران شود، باید با سرمایه وارد شود.

بیت ران – چرا پیش تر در زمینه اخذ مالکیت پلتفرم مزدا ۳ اقدام نکردید؟

علیمرادلو: گروه بهمن در سال های اخیر صرفا به مونتاژ خودرو مشغول بود. در حال حاضر و با مالکیت جدید در حال گسترش است.

در مورد مزدا، این شرکت سیاستی کلی در مورد محصولات خود دارد. از چند سال گذشته، مزدا تصمیم گرفت تا همکاری در زمینه مونتاژ با شرکتی نداشته باشد. در حال حاضر محصولات این شرکت به صورت CBU به دست شرکا می رسد.

تنها شرکتی که مزدا با آن در زمینه مونتاژ در حال همکاری بود، گروه بهمن است. مسلما سابقه بسیار همکاری میان گروه بهمن و مزدا بی تاثیر نیست.

چند سال است که وانت مزدا را بدون حضور مزدا تولید می کنیم. در گروه بهمن، اسم این وانت به کارا نیز تغییر یافته است و استانداردهای روز را پاس می کند. در سال جاری، حدود ۱۵ هزار دستگاه از این وانت تولید و فروخته شد.

 

تنظیم گفت و گو: مهدی درفشی

بیشتر بخوانید:

بهمن دیگنیتی مجوز فروش ندارد / بدون مجوز آلایندگی خودرو پلاک نمی شود

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ با نخستین موتور کاربردی با فناوری احتراق فشرده‌

دیگنیتی دانگ فنگ ix5 محصول جدید بهمن + مشخصات فنی و تصاویر

 




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط