کارمانیا در حالیکه هنوز تکلیف مشتریان طلب کار خود بابت پیش فروش BYD S7 را روشن نکرده است، با رونمایی از سودا SA01 یا کارمانیا eK1 قصد تولید اولین خودروی برقی در ایران را دارد. اما چرا کارمانیا این خودرو که نه ایربگ دارد و نه سیستم ESP را برای تولید انتخاب کرده است؟
بیت ران – اولین خودرو برقی کشور یک کپی چینی از نخستین نسل سوزوکی SX4 است.
خودرویی که کمپانی مادر یعنی سودا (SUDA)، آن را SA01 نامیده و شرکت خودروسازی کارمانیا این محصول مونتاژی خود را با نشان eK1 به بازار کشور معرفی کرده است.
سدان برقی کارمانیا در حقیقت نخستین محصول تولیدی SUDA بشمار میرود؛ کمپانیای که ۲ سال پس از خودروسازی کارمانیا در کشور چین تأسیس شد.
پیش بینی میشود این خودرو برقی ۱۰۷ اسب بخاری، ابتدا به دست حوالهداران بیوایدی S7 برسد.
خودرویی که سالها قبل توسط کارمانیا تحت عنوان قراردادهای مشارکت در تولید به فروش رسید، اما به جز چند نمونه وارداتی، S7 هیچگاه به دست مشتریان ایرانی نرسید.
سودا SA01 یا کارمانیا eK1؟
اینکه چینیها دیگر با نام و نشان اصلی خود وارد بازار خودرو کشور نخواهند شد بر همگان اثبات شده است.
دلیل این امر هم تحریمهای صنعت خودرو از سوی کشور آمریکا است.
از همین رو، چینیها گرچه در تلاشاند تا حضور خود را در بازار تشنه خودرو کشور تداوم بخشند، اما با حذف نام و نشان اصلی خود میخواهند مشمول تحریمهای آمریکا نشوند.
به همین علت خودروهای JAC را اکنون با نشان KMC (مخفف Kerman Motor Company) میبینیم، دانگفنگ ix5 در گروه بهمن با نام دیگنیتی معرفی می شود و محصولات این کمپانی چینی در خودروسازی فردا با نشان FARDA به فروش میرسند.
در نتیجه گرچه خودروسازی کارمانیا نمونههای اولیه خود را با نام و نشان اصلی SUDA SA01 جهت تست و بررسی در اختیار رسانههای گوناگون قرارداد، اما احتمال حذف این نشانها و علائم و جایگزینی نام eK1 روی این محصول برقی وجود دارد.
سیاستی که کاملاً مبتنی بر عملکرد و اهداف کمپانی مادر در بازارهای جهانی خواهد بود.
تفاوت ظرفیت باتری eK1 در آلمان و ایران
خودروسازی کارمانیا پیش از معرفی رسمی eK1، در خبری که در سایت رسمی شرکت نیز وجود دارد، عنوان کرد که ۲۰۰ دستگاه از این خودرو اکنون در شهر دوسلدورف آلمان است و کمپانی مادر قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو را به کشور آلمان صادر کند.
کارمانیا همچنین در سایت رسمی خود قدرت موتور الکتریکی eK1 را ۸۰ کیلووات (۱۰۷ اسببخار) عنوان کرده است.
اما در بحث ظرفیت باتری، خودروهایی که اکنون در بازار آلمان حضور دارند و به تازگی از سوی کمپانی معتبر ADAC مورد تست و بررسی قرار گرفتهاند، ظرفیتی برابر با ۳۹.۵ کیلووات ساعت را داشتند. موردی که در سایت رسمی کارمانیا ۴۴.۵ کیلووات ساعت عنوان شده است!
اگر مبنا را بر این بگذاریم که بازار خودرو کشورمان تافتهای جدا بافته برای کمپانی SUDA نیست و طبیعتا نمونههای موجود در ایران نیز تفاوتی در زمینه عملکرد با خودروهای موجود در کشور آلمان نخواهند داشت، باید بگوییم نمونههای موجود در کشورمان نیز با ظرفیت باتری ۳۹.۵ کیلووات ساعتی به تولید خواهند رسید.
حضور نخستین خودرو تولیدی SUDA در شهر دوسلدورف آلمان برای این خودروساز چینی حیاتی بود. دوسلدورف پر جمعیتترین شهر کشور آلمان است و ششمین شهر مهم قابل سکونت در جهان.
علاوه بر این، دوسلدورف مهد دنیای تجارت و فنآوری کشور آلمان نیز به شمار میآید. در نتیجه کمپانی SUDA محصول SA01 خود را با تأییدیه اروپایی خودروهای کوچک! در دوسلدورف ثبت کرد.
در نتیجه این خودرو میتواند بدون اثبات استانداردهای ایمنی و بدون هیچ محدودیتی تردد کند! که یکی از موارد چالشی تست کمپانی ADAC نیز همین عنوان بود.
بدون ایربگ، بدون ESP، با پیمایش حداکثر ۲۰۰ کیلومتر!
از آنجایی که نخستین خودرو برقی مونتاژی در ایران براساس نسل اول سوزوکی SX4 ساخته شده است، نمیتوان eK1 را خودرویی با تناسبات امروزی در دنیای طراحی خودرو دانست.
موردی که با افزایش علم و آگاهی مشتریان ایرانی، امروزه بیش از پیش به آن توجه میشود.
به ویژه آنکه در سالهای اخیر فرزندان نسل جدید خانواده، نقشی اساسی در تصمیمگیری برای خرید خودرو خانواده را از لحاظ طراحی بیرونی، درونی، امکانات رفاهی و ایمنی ایفا میکنند.
eK1 با دارا بودن امکاناتی چون سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر دیجیتال آمپرها سطح نرمالی از امکانات رفاهی را در اختیار خریدار قرار میدهد.
پیمایش نمونه تست شده از نمونه در ایران کمتر است
در زمینه پیمایش، کارمانیا در سایت رسمی خود شعاع حرکتی تا ۴۰۰ کیلومتر را برای eK1 عنوان نموده است.
مجموعه باتری خودروهای برقی همانند باتری لپتابها و یا تلفنهای همراه هوشمند نسبت به تغییرات دما عملکرد بسیار حساسی دارند.
فرض ما بر این است که eK1 با خاموش بودن سیستمهای تهویه، صوتی و حتی چراغهای روشنایی روز بتواند به عدد اعلامی خودروسازی کارمانیا برسد.
اما حقیقت این است که پیمایش واقعی SUDA SA01 در تست ADAC 200 کیلومتر عنوان و تأیید شده است.
اینکه در خودرویی با گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتری سامانه کنترل پایداری ESP وجود ندارد، به تنهایی حسن ختام بحث نبود فرمان پذیری درست این خودرو است.
اما دارا نبودن ایربگ حتی برای راننده، موردی شگفت انگیز برای کارشناسان ADAC کشور آلمان بود که در تست تصادف با سرعت ۶۴ کیلومتر باعث آسیب شدیدی به نواحی سر، گردن و قفسه سینه راننده شد.
حال سوال اینجاست که خودرویی فاقد ایربگ اساسا میتواند مجوز شمارهگذاری از سوی پلیس را داشته باشد یا خیر؟
لازم به ذکر است که کارشناسان ADAC عنوان کردند که این خودرو فاقد کمربندهای پیش کشنده بوده و اگر سرعت تصادف در تست قدری بالاتر بود، باعث تغییر شکل اساسی در پیکره کلی خودرو میشد.
کارمانیا eK1، جرأت یا حقیقت؟
خودروهای برقی سالهاست در بازارهای مختلف در سراسر جهان به فروش میرسند و اینکه آینده از آن خودروهای برقی است، یک حقیقت است.
برندهای مشهور در دنیای اتومبیل نیز اکنون جرأت این را یافتهاند تا در کنار محصولات بنزینی، دیزلی و هایبرید، خودروهای کاملا برقی (ev) را نیز به سبد محصولات خود اضافه کنند.
البته در این مطلب نگاه ما معطوف به بازار داخلی خودرو کشور است. پس انتظار حضور خودرویی مشابه تولیدات تسلا، سری EQ مرسدس بنز، تولیدات رده i بامو و یا حتی نیسان Leaf را نداریم.
خودرو مورد بحث ما پس از ۸ سال از زمان تأسیس کمپانی مادر یعنی SUDA روی خط تولید رفته است.
یعنی زمانی که نسل نخست سوزوکی SX4 در سال ۲۰۰۸ گل سرسبد محصولات این برند بشمار میرفت، مهندسان سودا آن را به کارخانه تازه تأسیس خود برده و با قرار دادن مجموعه باتریهای ۳۹.۵ کیلوواتی به جای موتور و سیستم انتقال نیروی سوزوکی در تلاش بودند تا نخستین خودرو الکتریکی برند خود را به بازار عرضه کنند.
اما مشکل اینجا بود که فرایند مهندسی این خودرو در کارخانه سودا، ۸ سال به طول انجامید.
در نهایت با پیشرفت تکنولوژی خودروهای برقی در طول این سالها، SA01 زمانی که تولد خود را جشن میگرفت با حضور در خیابانهای چین، در واقع محصولی نه چندان به روز از لحاظ طراحی بیرونی، درونی و حتی برخی استانداردهای دنیای امروزی خودروهای برقی بود.
چرا سودا SA01 برای مونتاژ در کارمانیا انتخاب شد؟
اینکه چرا خودروسازی کارمانیا پس از همکاری با برند معتبر BYD چین، به جای استفاده از سبد محصولات برقی BYD، سودا SA01 را به عنوان محصول مونتاژی برقی خود معرفی میکند را میتوان از چند جهت مورد بررسی قرار داد.
ابتدا با یک تحلیل ساده میتوان پی برد که BYD فعلا و براساس چهارچوب تحریمهای وضع شده و البته سهام آمریکایی آن تمایلی به تداوم حضور در کشورمان را ندارد.
در نتیجه خودروسازی کارمانیا میبایست سایر گزینههای موجود را مورد بررسی قرار میداد.
برندهای بنام دیگر چینی، کم و بیش در بازار ایران حضوری کم رنگ و پر رنگ دارند. پس انتخاب یک محصول برقی از میان برندهای موجود در بازار کشور نیز انتخابی منطقی بشمار نمیرفت.
در نتیجه سیاست حرکت به سمت تولید خودرو برقی در ایران، کارمانیا میبایست به سراغ برندی میرفت که نام و نشان آن در دنیای خودروهای برقی جدید بوده و اهدافی بلند را مد نظر داشت.
آنچه کارمانیا با انتخاب برند SUDA و محصول SA01 یا eK1 پیش روی مشتریان ایرانی قرار داده نشانگر این است که این شرکت خودروسازی بازار خودروهای «اقتصادی» کاملا برقی را هدف قرار داده است.
انتخابی که براساس سیاستهای کمپانی SUDA یعنی حضور در بازارهای بینالمللی بوده و هوشمندانه به نظر میرسد.
سایه بدعهدی کارمانیا در پیش فروش پیشین روی خودروی برقی
بهتر است حقیقت حضور این خودرو را به عنوان اولین خودرو برقی کشور بررسی کنیم.
کارمانیا سالها قبل محصولی با نام BYD S7 را به صورت قراردادهای مشارکت در تولید به فروش رساند.
فرض ما بر این است که تحریمهای صنعت خودرو ایران مانع از ارسال قطعات از سوی کمپانی BYD به ایران شد و در نتیجه این خودرو ارزشمند ۷ نفره به دست مشتریانش نرسید.
حال کارمانیا با انبوهی از حوالهداران این خودرو که سالها قبل مبالغی چند ده میلیونی پرداخت نمودهاند رو به رو است.
شرایط سودهای مندرج در قرارداد هم که روزی برای جذب سرمایه نگاشته شده بود، اکنون با بالا رفتن تورم و گرانی خودرو در صورت پرداخت مداوم سودهای درج شده، تهدیدی برای کم شدن میزان نقدینگی در این شرکت خودروسازی است.
چرا که در صورت شکایت مشتریان، احتمالا دادگاهها رای به وصول مبالغ مشتریان آن هم براساس شرایط روز خواهند داد.
در نتیجه بهتر است با انتخاب محصولی اقتصادی آن هم در ردهای که هیچ رقیبی در آن حضور ندارد، در واقع دو نشان را هدف گرفت.
ابتدا تکلیف حوالهداران را براساس شرایط قیمتی تازه محصول جدید روشن کرد و سپس پا در عرصهای گذاشت که میتواند نام کارمانیا را در تاریخ صنعت خودروسازی کشور جاودانه کند.
البته این جاودانگی طبیعتا بستگی به توسعه و تجهیز زیرساختهای خودروهای برقی از طریق همکاری با نهادها و کمپانی مختلف خواهد داشت.
موضوعی جدی که کارمانیا را میتواند در این مسیر با چالشهای فراوانی رو به رو سازد. برای نمونه اینکه در کارت خودرو eK1 به جای شماره موتور چه عنوانی جایگزین خواهد شد؟
چالشهای پیش رو
نخستین چالش پیش روی eK1 نبود زیر ساخت خودروهای الکتریکی در کشورمان است.
در شهر تهران تنها یک ایستگاه شارژ خودروهای برقی وجود دارد که در مجموعه برج میلاد ساخته شده است. اما هنوز بهرهبرداری از این مجموعه آغاز نشده است.
البته شعاع حرکتی ۲۰۰ کیلومتری این خودرو پاسخگوی نیاز ترددهای روزمره هست.
اما باید توجه داشت تنها ایستگاه شارژ قابل اطمینان و در دسترس شما پریز برق مشاع پارکینگ خانه شماست! که پس از توافقی سخت با همسایگان توانستهاید مبلغی اضافه بر شارژ ماهیانه برای شارژ باتری خودرو برقی خود نیز بپردازید.
البته هزینه بسیار اندک شارژ خودروهای برقی به هیچ عنوان قابل قیاس با هزینه سوخت یک خودرو بنزینی، دیزلی یا حتی هایبرید نیست. اما این را هم نباید فراموش کرد که پس از اتمام دوره گارانتی مجموعه باتری، هزینه دهها میلیونی تعویض باتری میتواند تمام سوختهای نزده در طول سالها را از جیب شما خارج کند.
خودروهای هایبرید وارد شده به کشورمان این روزها در آخرین دوران عملکرد باتریهای خود به سر میبرند. هزینههای گزاف تعویض باتری، مالکان خودروهای هایبرید را از تعویض باتری منصرف کرده است. این روزها خودروهای هایبرید بیشتر از گذشته با موتور بنزینی کار میکنند و باتریها اصطلاحاً کمتر از گذشته شارژ نگه میدارند.
قیمت تمام شده
خودروسازی کارمانیا هنوز شرایط فروش و قیمت تمام شده نخستین خودرو برقی ایران را اعلام ننموده است. اما با نگاهی به بازار کشور آلمان میتوان مشاهده کرد که یک خریدار آلمانی میتواند SUDA SA01 را با ۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده با مبلغی معادل ۱۹ هزار و ۳۹۰ یورو خریداری کند. با احتساب یورو ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی میتوان eK1 را در گروه خودروهای ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی قرار داد.
رقبای احتمالی eK1 در بازار ایران
قطعاً رانا برقی ۱۲۰ اسب بخاری ایران خودرو و ساینا برقی ۹۰ اسب بخاری سایپا تنها رقبای داخلی و احتمالی کارمانیا eK1 نخواهند بود. قطعاً اگر نخستین خودرو برقی کشور در این بخش از بازار به موفقیت دست یابد، سایر نمایندگان چینی حاضر در بازار ایران نیز نگاهی ویژه به این رده بکر خودرویی خواهند داشت. جدول زیر احتمالات حضور رقبای eK1 را بررسی میکند.
جدول مشخصات فنی SUDA SA01 بر اساس تستهای انجام شده در ADAC آلمان
بیشتر بخوانید:
کارمانیا؛ ناتوان از تحویل خودروهای BYD / بی وای دی
مروری بر شرکت کرمان خودرو ، از دوو کره تا محصولات چینی
شاسی بلند JMC S350 روی خط تولید در ایران + قیمت احتمالی و مشخصات
کارمانیا با این حرکتش شکست سختی خواهد خورد ، ما حواله دارانی هم که از سال ۹۶ بی وای دی S7 پیش خرید کردیم بصورت گروهی پرونده ی حقوقی و کیفری علیه این کلاهبرداران در جریان داریم با وکیلی قوی که بزودی شرایط رو برای این شرکت و مدیرانش سخت خواهیم کرد ، به امید روزی که همه بتونن خیلی راحت با قیمت مناسب خودروی مورد نظرشون رو از بازاری سالم خریداری کنن