موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد + مشخصات فنی و تصاویر

از دست ندهید

موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد.

بیت ران – امروز در مراسمی با حضور مسئولان ایران خودرو در محل مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد.

شرکت ایران خودرو، از نخستین پیشرانه سه سیلندر خانواده ۳FX پرده برداشت.

این پیشرانه به طور دقیق ۱۰۴۸ سی سی حجم و توانایی تولید حداکثر قدرت ۷۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۹۸ نیوتن بر متر را دارد.

مهم ترین ویژگی های فنی این خانواده پیشرانه، در حوزه کاهش مصرف سوخت و ارتقا استاندارد آلایندگی است.

ایران خودرو درنظر دارد تا پنج موتور سه استوانه با توان ۷۵ الی ۱۵۰ اسب بخار و گشتاورهای متفاوت از ۹۸ الی ۲۴۰ نیوتن متر را توسعه دهد.

از این خانواده موتور در خودروهای کلاس B، A و SUV استفاده خواهد شد.

بر اساس گفته مهندس شرقی مدیر این طرح، پیشرانه ای که امروز رونمایی شد در یک خودرو کلاس A پلاس استفاده خواهد شد.

زمان بندی رونمایی و تولید سایر پیشرانه های خانواده ۳FX:

پیشرانه ۱ لیتری تنفس طبیعی: رونمایی زمستان ۹۹، تولید انبوه زمستان ۱۴۰۱

پیشرانه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی: بهار ۱۴۰۰ رونمایی، تولید زمستان ۱۴۰۱

پیشرانه ۱.۳ لیتری توربو: رونمایی تابستان ۱۴۰۰، تولید ۱۴۰۲

موتوری که امروز از خانواده سه سیلندر رونمایی شد موتور نمونه یک لیتری تنفس طبیعی است.

بنابر اعلام ایران خودرو فن آوری های به کار گرفته شده در خانواده پیشرانه سه استوانه ایران خودرو به شرح زیر است:

مانیفولد دودو یکپارچه با سرسیلندر IEM

سامانه زمان بندی متغیر دریچه های دود و هوا

روغن با گرانروی بهینه

میل لنگ خارج از مرکز Crankshaft Offset

توربو شارژر

زنجیر کم صدا جهت انتقال نیرو

جداساز بخارات روغن نسل جدید

انگشتی غلطکی با محموعه لقی گیر روغن

تزریق درگاهی و تزریق مستقیم سوخت

خنک کاری مجزای بدنه و سرسیلندر

میل متعادل کننده

تلمبه روغن شار متغیر

خنک کننده روغن

سمبه های سبک سازی شده

مدار خنک کاری هوشمند سمبه

حلقه های با پوشش اصطکاک پایین

بیشتر بخوانید:

موتور سه استوانه ایران خودرو جایگزین دیگر موتورها می شود

مزایا و معایب موتور سه سیلندر / شتاب خودروهای سه سیلندر چقدر است؟

موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ / همراه مشخصات کامل فنی

 

 




7 دیدگاه

  1. خیلی پر قدرته فقط جلو مشتری روشن میشه خیلی جنس خوبه ساخت ایران خندم میگیره بجا ساختن این اشغالا برید قیمت ماشینای داخلی بیارید پایین جنسشون بهتر کنید سیم کشی ماشینای ایرانی روز به روز خداروشکر بدتر میشه خجالت نمیکشید واقعا

  2. به نظر من این موتور با این حجم و با این مصرف بیشتر به درد همون موتور هیبریدشون می خوره که به عنوان ژنراتور موتور برقی عمل کنه

  3. دوستان توجه داشته باشید این طرح دارای معایبی می باشد از جمله
    ۱ – نوع سوخت در ایران که با اکتان پایین می باشد و در عملکرد خودرو تاثیر دارد و نمی توان انتضار خودرو چابک داشت و حتی استحلاک خودرو بالا میرود
    ۲- عدم توازن در موتور خودرو که ذات این گونه موتور می باشد نمایان است و حتی به این دلیل است که خودرو سازان به نام دنیا از این طرح استقبال نکرده و به جای سرمایه گذاری در اینگونه موتور به دنبال خودروی هیبریدی و تمام الکتریکی رفته اند

    سخن آخر بهتر بود به جای سرمایه گذاری در این گونه موتور که بطور حتم طرح از رده خارج دیگر کشورها می باشد که باتغییر اندک در ایران پیگیر میشود که مسبوغ به سابقه هست ( صندوغ عقب ۲۰۶ که با نام ۲۰۶sd عرضه شد و مبلغ ۲۵۰ میلیون دلاری برای باز طراحی آن هزینه شد ) بهتر بود بر روی خودرو برقی و حداقل هیبریدی هزینه میکردند همانند آذربایجان که قرار است تا سال ۲۰۲۵ خودرو تمام برقی تولید کند ما هم از این حیث لااقل از کشورهایی که ۲۰ سال پیش صنعت خودرو سازی نداشته اند و حالا دارند جا پای بزرگان خودرو ساز میگذارند عقب نمانیم

  4. به نظرم اگر زمستان ۱۵۰۰ تولید بشه خیلی بهتره میشه خجالت خوب چیزیه همه شرکت ها دارن روی خودروی خودران برقی کار میکنن تازه میخواید دوسال دیگه یک لش رو که مال حدعقل ده سال پیش بوده رو تولید کنید نه اینکه همه چی تون رو برنامه و اصول بوده پول میگیرید الان که میگه کامیون نداریم ماشین تحویل بدیم خون جوانان وطن میچکد از چک ایران خودرو و سایپا ننگ بر شما

  5. چون شما از روی کم سوادی علمی نگاه میکنید اینطور نظر میدید اولا این موتور بسیار موتور عالی هست چه از نظر توان چه کیفیت چه بازده با بنزین ما دوما هیچ وقت خودروهای درون سوز وسوخت فسیلی تولیدشون تمام نمیشه ونخواهد شد مطمئن باشید دوره کوتاهی تولید میشن وبعد به عقب برمیگردیم سوما ماکشوری هستیم که نفت داره پس فعلا دلیلی برتولید خودروهای برقی نداره چهارما برای تولید باتری نیازبه سرمایه سنگین ومقدارزیادی لیتیم هست که درجهان وجود نداره وفقط برای خودروهای لوکس وگران ایرانی خواهد بود اگرهم تارا یاهرخودروی برقی تولید بشه قطعا بالای یک میلیارد خواهد بود وتوجیه اقتصادی نداره والان هم بهترین حالت تولید خودروهای گازسوز پیشرفته وبنزینی کم مصرف هست …

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط