موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ / همراه مشخصات کامل فنی

از دست ندهید

هفته آینده اولین موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو با قدرتی برابر با موتور پراید رونمایی می شود.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: سری پیشرانه ۳FX به صورت سه سیلندر و با دو حجم ۱ لیتر و ۱.۳ لیتر برای محصولات ایران خودرو طراحی شده است.

اولین موتور طراحی و ساخته شده، نمونه یک لیتری این خانواده است که قرار است در هفته آینده رونمایی شود.

این موتور یک لیتری هنوز در مراحل ساخت نمونه اولیه بوده و قدرت اعلام شده برای آن ۷۲ اسب بخار که برابر موتور M13 پراید است.

خودرویی که این موتور روی آن نصب می شود از کلاس A خواهد بود و احتمالا تا پایان سال جاری رونمایی می شود.

هنوز اطلاعات دقیق‌تری از این خانواده موتور منتشر نشده است اما برخی منابع آگاه به بیت ران گفته اند که این موتور شباهت هایی به موتور EF7 دارد و قرار است در همان خط تولید موتور EF7 تولید شود.

مشخصات عمومی خانواده موتورهای سه سیلندر جدید ایران خودرو

بنا بر اعلام ایران خودرو « با توجه به معضل فزاینده آلودگی هوا در سال های اخیر، توسعه یک قوای محرکه کم مصرف پرتوان در برنامه راه ایران ‌خودرو قرار گرفت.

کوچک‌ سازی قواهای محرکه و استفاده از فناوری بالاتر، در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده کمک کننده هستند.»

مزایای قوای محرکه سه سیلندر عبارتند از:
کاهش مصرف سوخت
کاهش گازهای آلاینده نظیر دی اکسیدکربن
افزایش گشتاور و توان نسبت به قواهای محرکه موجود ایران خودرو

۱-موتور ۳F0N
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱ لیتر
توان: ۵۴ کیلو وات معادل ۷۲ اسب بخار
گشتاور: ۹۸ نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش درگاهی سوخت، تنفس طبیعی

۲-موتور ۳F3N
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۳ لیتر
توان: ۶۵ کیلو وات معادل ۸۷ اسب بخار
گشتاور: ۱۲۲ نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش درگاهی سوخت، تنفس طبیعی

۳-موتور ۳F3L
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۳ لیتر
توان: ۹۰ کیلو وات معادل ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور: ۱۸۵ نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، دوگانه سوز (بنزین و گاز طبیعی)، پاشش درگاهی سوخت، پرخوران

۴-موتور ۳F3M
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۳ لیتر
توان: ۹۵ کیلو وات معادل ۱۲۷ اسب بخار
گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش مستقیم سوخت، پرخوران

۵-موتور ۳F3H
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۳ لیتر
توان: ۱۱۱ کیلو وات معادل ۱۴۸ اسب بخار
گشتاور: ۲۴۰ نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش مستقیم سوخت، پرخوران

موتور سه سیلندر، رویای دیرینه ایران خودرو

از ابتدای سال۹۹ بحث موتورهای سه سیلندر داغ تر از همیشه شده است.

چندین شرکت نیز مدعی انجام تحقیق و توسعه، و تولید این نوع موتور هستند.

چندین شرکت ایرانی با همکاری شرکا خارجی، ادعای ساخت موتور سه سیلندر را داشتند، که هیچگاه نمونه کامل و تجاری تولید نشد.

شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو(ایپکو) نیز سال های قبل اقدام به تحقیق و توسعه روی موتور های سه سیلندر کرده بود.

یکی از چندین موتور سه سیلندری که ایپکو روی آن کار کرده، موتور سه سیلندر فورد است.

همچنین طی همکاری ایپکو با شرکت ماهله آلمان نیز یک خانواده موتور سه سیلندر شروع به طراحی شده بود که با بوجود آمدن تحریم ها و رفتن شرکت ماهله به صورت ناقص رها شد.

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو
یکی از مهندسان ایپکو در حال آماده‌سازی موتور برای تست

کاهش حجم و سیلندر برای رسیدن به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر

در مرداد ماه سال ۹۹، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با تشریح برنامه های توسعه ای در حوزه موتور و قوای محرکه این شرکت، از رونمایی موتور سه سیلندر در بهمن ماه سال جاری خبر داد.

موتور سه سیلندر که به گفته مقیمی در حال تولید در ایران خودرو است، در واقع نتیجه تلاش این شرکت برای تولید پیشرانه های کم مصرف و کم آلاینده طبق استانداردهای یورو ۶ است.

قرار است این موتور در آینده روی تمام محصولات ایران خودرو نصب شود.

طبق برنامه ریزی ایران خودرو نمونه های اولیه این موتور تا اخر امسال ساخته و آزمایش می شوند.

همچنین سال ۱۴۰۱ این موتور به تولید انبوه خواهد رسید.

این پیشرانه ها از خانواده ۳FX هستند و به طور کلی با پیشرانه های سه سیلندر قبلی متفاوت اند.

 

مشخصات موتور سه سیلندر ایران خودرو

 

خانواده موتور ۳FX دارای نسخه های گازسوز و توربو هستند

موتورهای ۳F0N تنها مدل یک لیتری سه سیلندر خانواده ۳FX است و با سامانه تنفس طبیعی فعالیت می‌کند.

۳F3L نسخه پایه گازسوز این پیشرانه است و دارای سیستم پرخوران است.

پیشرانه های ۳F3M و ۳F3H نیز نسخه های ۱.۳ لیتری توربو و تزریق مستقیم سوخت، سری ۳FX هستند که توسط ایپکو، مرکز تحقیقات و مهندسی موتورهای ایران خودرو، طراحی شده‌اند.

نمونه ۳F0N با حجم یک لیتر و توان ۷۲ اسب بخار ضعیف ترین پیشرانه در این خانواده است.

که قدرت آن معادل یک موتور M13 پراید است.

۳F3H نیز قویترین نمونه موتور در این خانواده است که با حجم ۱.۳ لیتر می تواند توانی معادل با ۱۴۸ اسب بخار تولید کند.

این موتورها با داشتن فناوری استاندارد آلایندگی یورو ۶ که در اختیار دارند، از سایر پیشرانه های داخلی، آلایندگی کمتری را تولید می کنند و مصرف سوخت پایین تری هم دارند.

مزایا و معایب موتور سه سیلندر ایران خودرو

مزایا و معایب موتورهای سه سیلندر

دو ویژگی آلایندگی و مصرف سوخت پایین از مزایای موتور سه سیلندر است که خانواده موتور ۳FX نیز شامل این مورد می شود.

اما باید منتظر ماند و دید که با چه روش هایی این موتور به استاندارد آلایندگی یورو ۶ ارتقا پیدا کرده است.

با توجه به نبود تکنولوژی سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) در ایران، و محدود بودن تولید کنندگان این سیستم در دنیا، قطعا برای تولید انبوه مدل های ۳F3Mو ۳F3H مشکلات فراوانی وجود خواهد داشت.

بزرگترین چالش موجود در موتورهای سه سیلندر بالانس نبودن و ارتعاشات زیاد این موتور است، که در کنار بی کیفیت بودن قطعات عمر مفید موتور بسیار کاهش می یابد.

موتور سه سیلندر ایران خودرو تارا
خودرو جدید K۱۳۲ یا همان تارا ایران خودرو

نصب موتور سه سیلندر روی خودرو K۱۳۲ و نسل جدید سمند

اولین پیشرانه ای که از این خانواده قرار است به تولید انبوه برسد مدل یک لیتری ۳F0N است که سال ۱۴۰۱ عرضه می شود.

و پس از آن با فاصله های زمانی مشخص نسخه های بالاتر به بازار خواهند آمد.

اما با توجه به پایین بودن توان اولین نسخه احتمالا این موتور روی یک خودرو کلاس A و کوچک که در دی ماه قرار است رونمایی شود نصب می شود

گمانه زنی های مختلفی درباره محصولاتی که موتورهای سه سیلندر روی آنها نصب می شوند مطرح شده که از آن جمله نصب این موتورها روی خودرو جدید K۱۳۲ یا همان تارا ایران خودرو است.

با توجه به هزینه های سنگین سرمایه گذاری برای تولید این موتورها، نسل جدید سمند به عنوان پرتیراژترین خودروی سواری حال حاضر ایران خودرو، یکی از محتمل ترین گزینه ها برای به کار گیری این موتورها به شمار می رود.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by bitrun،بیت ران (@bitrun.ir)

بیشتر بخوانید:

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

موتور وانکل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

بهترین موتور خودرو در جهان در سال ۲۰۱۹؛مروری بر ۱۱ پیشرانه‌‌ی برتر دنیا




6 دیدگاه

  1. این همون موتور mvm هست.که چین از رده خارج کرده واینا رفتن اوردن که بندازن به مردم..وزن ام وی ام کجا وزن تارا وسمند کجا..از جیب مردم هزینه میکنن بعد میبینن اشتباه کردن.

  2. نه داداش برای mvm نیست. این موتور محصول قرارداد ایران خودرو با شرکت آلمانی ماهله MAHLE هستش.

  3. دوستان توجه داشته باشید این طرح دارای معایبی می باشد از جمله
    ۱ – نوع سوخت در ایران که با اکتان پایین می باشد و در عملکرد خودرو تاثیر دارد و نمی توان انتضار خودرو چابک داشت و حتی استحلاک خودرو بالا میرود
    ۲- عدم توازن در موتور خودرو که ذات این گونه موتور می باشد نمایان است و حتی به این دلیل است که خودرو سازان به نام دنیا از این طرح استقبال نکرده و به جای سرمایه گذاری در اینگونه موتور به دنبال خودروی هیبریدی و تمام الکتریکی رفته اند

    سخن آخر بهتر بود به جای سرمایه گذاری در این گونه موتور که بطور حتم طرح از رده خارج دیگر کشورها می باشد که باتغییر اندک در ایران پیگیر میشود که مسبوغ به سابقه هست ( صندوغ عقب ۲۰۶ که با نام ۲۰۶sd عرضه شد و مبلغ ۲۵۰ میلیون دلاری برای باز طراحی آن هزینه شد ) بهتر بود بر روی خودرو برقی و حداقل هیبریدی هزینه میکردند همانند آذربایجان که قرار است تا سال ۲۰۲۵ خودرو تمام برقی تولید کند ما هم از این حیث لااقل از کشورهایی که ۲۰ سال پیش صنعت خودرو سازی نداشته اند و حالا دارند جا پای بزرگان خودرو ساز میگذارند عقب نمانیم

  4. ای کاش حداقل با این همه هزینه ای که صرف شده(هرچند همه میدونیم بالکل نباید در این مورد هزینه میشد) حداقل یه ماشین جدید طراحی کنن در کلاس a یا نهایتا b چون اگه بخواد روی سمند و دنا و ۲۰۶ و… بزاره مجبوره قوی ترینو بزاره که اونم با تکنولوژی هایی که داره باتوجه به وضعیت بنزین و… اصطلاکش مالکان رو بیچاره میکنه

  5. خواهش میکنم یک بار برای همیشه کلمه “استهلاک” رو به خاطر بسپارید. اگر یادتون رفت ریشه هلاک شدن رو خاطر بیارید. “مستهلک” هم همینطور
    و اصطکاک هم درست بنویسید.
    متشکرم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط