تخلفات موتورسواران ؛ برخورد با موتورسواران متخلف باید یک مطالبه عمومی باشد

از دست ندهید

تویوتا کراون 65 ساله شد؛ معرفی سه نسخه ویژه

تویوتا به مناسبت شصت و پنجمین سال عرضه تویوتا کراون سه نسخه ویژه از این خودرو را معرفی کرده...

خودروهای محبوب اینستاگرام کدامند؟

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب این روزها است. در این مطلب به معرفی خودروهای محبوب این شبکه اجتماعی...

ایران به کشوری تبدیل شده است که دیگر موتورسوران بر اساس قوانین نانوشته می رانند. راندن در پیاده رو با سرعت بالا، مخدوش کردن پلاک و نداشتن کلاه کاسکت امری کاملا عادی و از جمله تخلفات موتورسواران به شما می رود. چگونه باید با فاجعه موتورهای متخلف مبارزه کرد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: آمارهای تامل برانگیز پزشکی قانونی به نقل از خبرگزاری تابناک نشان می دهد در سال 98 تعداد 3 هزار و 304 موتورسوار جان خود را در تصادفات از دست داده اند.

شما هر روز که از خانه بیرون می روید، حتما چند تخلف موتورسیکلت را مشاهده می کنید.

بسیاری از آن ها پلاک خود را ناخوانا کرده اند و با خیال راحت و بدون ترس از جریمه شدن، در هر جایی تردد می کنند.

تعدادی از این موتورسوران سارقان و زورگیران هستند که پس از اعمال جرم هیچ رد و اثری از خود باقی نمی گذارند.

اما چگونه می توان به فاجعه موتورهای متخلف پایان داد؟

نقش پلیس به عنوان مجری قانون

تخلفات موتورسواران رئیس پلیس راهور ناجا

سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران به ایرنا گفته است: روزانه 200 دستگاه موتورسیکلت در تهران توقیف می شوند.

این عدد به ازای تردد روزانه 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت فقط در تهران است که رقم بسیار ناچیزی به حساب می آید.

به گفته سردار حمیدی، «حتی در این توقیف ها هم معمولا تمامی موتورسیکلت سورانی که متوقف شده اند به شدت اعتراض می کنند.

از طرفی مردم همواره طرف موتورسوران متخلف را می گیرند که اخیرا با کش و قوس های زیادی همرا بوده است.»

خبرنگار بیت ران، ساعت ها در کنار کفی های توقیف موتورسیکلت ایستاده و فاجعه موتورهای متخلف را دیده و با ماموران و متخلفین صحبت کرده است.

امرار معاش با موتورسیکلت و مشکلات بعد از آن

آنچه در ادامه می آید مشاهدات خبرنگار بیت ران است:

پلاک، کلاه کاسکت و مدارک ندارد.

مامور پلیس که قصد متوقف کردن او را دارد باید از جانش بگذرد و خود را جلوی او بیندازد تا شاید متوقف شود.

وقتی با هزار خطر و زحمت متوقف می شوند، بسیاری از آن ها می گویند این وسیله امرار معاش آن ها است و مامورین دارند نان بُری می کنند.

این نکته که موتورسیکلت تبدیل به یک وسیله امرار معاش برای بسیاری از راکبان است کاملا صحیح است.

اما وقتی از آن ها می پرسم که چرا کلاه کاسکت نمی گذارند، می گویند گرمایی هستند و کلاه اذیتشان می کند.

می پرسم با پلاک خوانا نمی توان امرار معاش کرد؟ می گویند در آن صورت تمام پولی را که در آورده ایم باید خرج جریمه کنیم.

مردم هم همواره طرف متخلفین را می گیرند.

حال آنکه اگر گوشی یا کیفشان توسط یک موتورسوار بدون پلاک به سرقت برود یا عزیزی را در تصادف با آن از دست بدهند، اولین کار آن ها تماس با همین ماموران پلیسی است که شاید کمی عقب تر قصد توقیف این وسیله را داشته اند.

برخورد با موتورسوران متخلف باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود

تخلفات موتورسواران

به گفته سردار رحیمی رییس پلیس راهور، «پلیس تمام تلاش خود را برای توقیف این متخلفان انجام می دهد.

اما نتیجه آن رسوب 70 هزار دستگاه موتورسیکلت فقط در پارکینگ های تهران است.»

مشخص است که اجرای این طرح ها نیاز به بودجه زیادی دارد که در اختیار پلیس قرار نمی گیرد.

همچنین تا زمانی که مردم طرف متخلفان را بگیرند، اوضاع وخیم تر می شود.

این موضوع باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا زنگ های خطر به صدا در بیایند.

آمار اورژانس تهران

تخلفات موتورسواران

به گفته سخنگوی اورژانس تهران، «30 درصد تماس ها با اورژانس تهران به علت تصادفات وسایل نقلیه است و بیشتر آن مربوط به تصادفات موتورسیکلت است.

از این میان 350 مصدوم ترومایی وجود دارد که باید با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شوند و اکثر آن ها موتورسواران هستند که متاسفانه دچار معلولیت می شوند.»

در تهران هر روز یک موتور سوار جان خود را از دست می دهد و دلیل مرگ 47 درصد از موتورسوران ضربه به سر است.

این آمار تلخ نشان گر آن است که استفاده از یک کلاه کاسکت مناسب، به تنهایی نیمی از آمار مرگ موتورسواران را کاهش می دهد.

راه حل چیست؟

این نکته بدیهی است که بسیاری از موتورسواران در استخدام سرویس های آنلاین خدمات حمل و نقل و یا پیک رستوران ها و آژانس های خصوصی هستند.

در واقع شما با هر وسیله دوچرخی که راه برود می توانید به استخدام آن ها در بیایید.

این سرویس ها باید ملزم شوند تا یک بخش کارشناسی در آن ها شکل بگیرد و خودشان به بررسی وضعیت موتورسیکلت متقاضی بپردازند.

خبرنگار بیت ران که چندین بار با پیک های موتوری و متخلف رستوران ها صحبت کرده است، دریافته که تقریبا تمامی رستوران ها فقط از آن ها می خواهند غذا را به سرعت به دست مشتری برسانند.

این مراکز حتی درخواست گواهی نامه هم از موتورسواران نمی کنند.

این پیک ها هم مجبور می شوند تا از در و دیوار بالا بروند تا غذا را به موقع تحویل دهند که اخراج نشوند.

اگر مسوولیت این موتورسیکلت ها به دوش صاحب کاران باشد و برای آن ها هم قبض جریمه صادر شود، مسلما وضعیت بسیار بهتر می شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی انواع کلاه کاسکت + کاربرد انواع کلاه کاسکت ها را بدانید

جزئیات ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های دودزا در تهران

معرفی موتورسیکلت بنلی VZ + قیمت و مشخصات فنی

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مکث تیارا و ناگفته ها درباره این خودرو / کراس‌اووری که BAIC نیست!

مکث تیارا محصول برند BAIC چین نیست! بلکه این خودرو را سال‌ها قبل یکی از زیر مجموعه‌های گمنام زوتی...

خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند / پاسپورت ایرانی...

خودروهای آینده بازار ایران همانطور که انتظار می رفت، تماماً چینی هستند. البته نه چینی های مطرح در بازار جهانی. بلکه با دانگ فنگ...

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

کشنده دافران محصول شرکت شایان دیزل که یک کشنده تمام اتوماتیک و پر آپشن است، چه ویژگی هایی دارد؟ آیا می تواند رانندگان را...

انجمن صنعت موتورسیکلت به دنبال توقف تولید طرح هوندا...

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه توقف تولید هوندا ۱۲۵ از اهداف انجمن است، اعلام کرد: نود درصد از کاربری موتورسیکلت کشور تجاری...

قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه...

موتور سه سیلندر پاشش مستقیم، به عنوان قوی‌ترین موتور سه سیلندر در خانواده موتور سه سیلندر بنزینی ایران خودرو  در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای...

پست‌های مرتبط