هپکو ابر شرکت ایرانی از کجا به کجا رسید؟

از دست ندهید

هپکو ابر شرکت ایرانی و فعال در حوزه تولید صنایع سنگین راهسازی و معدن، و اولین شرکت صادر کننده محصولات سنگین در خاورمیانه است که در چند سال اخیر با بحران های متعددی دست و پنجه نرم می کند.

بیت ران – مجتبی کزازی: در دهه نود شمسی شاهد افت تولیدات صنعتی در ایران بوده ایم. این افت شدید به دلیل کم کار شدن و یا از بین رفتن برخی از واحدهای صنعتی بوده است.

واحدهای تولیدی صنعتی مانند یک درخت هستند که با گذشت زمان و پرداخت هزینه های زیاد میوه می دهند، احیای هر درخت شاید ممکن باشد، اما به پرداخت هزینه و صرف زمان زیادی نیاز دارد.

هپکو
خط تولید لودر

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو

HEPCO مخفف انگلیسی Heavy Equipment Production Company است.

این ابر شرکت اولین و بزرگترین سازنده تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه است.

هپکو
پارکینگ پر از محصول شرکت هپکو در سال های نه چندان دور

تاریخچه شرکت هپکو

هپکو هم عصر با ماشین سازی اراک، آلمینیوم سازی اراک،ایران کاوه و … در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در اراک با هدف تولید ماشین آلات سنگین توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع در ایران تاسیس شد، و در سال ۱۳۵۳ رسما فعالیت خود را شروع کرد.

این برند ایرانی بعد از چند سال با شکوفایی خود توانست به دل کشورهای هم جوار راه پیدا کند و خیلی سریع مسیر پیشرفت را با همکاری با شرکت های معتبر، طی کرد.

هپکو
انواع غلطک
هپکو
انواع غلطک

هپکو در خط مقدم سازندگی ایران

شهریور ۱۳۵۹ جنگ آغاز شد، گلوله ها هم نتوانستند جلوی پیشرفت، رشد و توسعه هپکو سد شوند.

هپکو ۸ ساله به عنوان پشتیبان نیروهای نظامی وارد میدان شد.

هپکو در آن سال ‌ها جوان بود، اما به لحاظ برخورداری از ساختاری اصولی و منطقی، توانست تامین‌ کننده ماشین‌ آلات سنگین مورد نیاز خطوط دفاعی کشور باشد.

در زمان جنگ، هپکو توانست با مهندسی معکوس محصولات خارجی و تولید دستگاه‌ هایی چون بولدوزر کوتاه عملیاتی، نی‌ کوب، بیل‌ های قورباغه ‌ای و … خطوط دفاعی کشور را پشتیبانی کند.

ایران واحدهای صنعتی تخصصی در حوزه ساخت سلاح و تجهیزات جنگی نداشت، همین باعث شد تا هپکو به عنوان پشتیبان نیروهای دفاعی به این حوزه وارد شود و در سال ۱۳۶۴ درست زمانی که کارخانه های کشور هدف بمب‌ و موشک قرار می گرفتند، نقطه عطف تاریخ هپکو رقم خورد.

هپکو
بولدیزر زنجیری هپکو کمک بزرگی به رزمندگان در جنگ تحمیلی کرد

سابقه همکاری هپکو با برندهای مطرح تولید تجهیزات سنگین

کاترپیلار

برای انتقال فناوری ماشین ‌آلات راهسازی در سال ۱۳۵۴ قراردادی بین هپکو و کاترپیلار بسته شد که بر اساس آن، تولید گریدرهای سری G کاترپیلار در هپکو آغاز شد و می توان گفت روح مدل ‌های کنونی گریدر هپکو، از مهندسی معکوس و موفق ‌ترین مدل‌ های گریدر از چندین برند مطرح جهان به‌ ویژه کاترپیلار و میتسوبیشی ‌است.

نویستار اینترنشنال

بر اساس نخستین قرارداد، تولید بلدوزر، لودرهای سنگین و متوسط A-اینترنشنال که به نام اینترناش آنها را می شناسیم در هپکو تحت‌ نظارت مستقیم مهندسان شرکت اینترنشنال صورت گرفت.

ولوو

در سال ۱۳۶۴ همکاری خود را با ولوو سوئد آغاز کرد و نتیجه آن تولید لودر متوسط در داخل ایران بود.

هپکو
لودر ولوو
لیبهر

سال ۱۳۶۴ برای تأمین نیاز به ماشین ‌آلات راهسازی و عمرانی و معدنی، همکاری با شرکت لیبهر آلمان، با تولید مشترک دو مدل بیل آغاز شد.

کوماتسو

در سال ۱۳۸۳ برای تامین نیاز به ماشین‌آلات راهسازی و معدنی با کوماتسو ژاپن توافق نامه ‌ای امضا شد که در آن ساخت درصدی از بلدوزر و لودر در شرکت هپکو تحت نظارت مستقیم کوماتسو صورت گرفت.

نیوهلند

این شرکت همکاری خود را با شرکت بین المللی CNH در سال ۱۳۸۷ برای تأمین ماشین ‌آلات سنگین کشاورزی و نیز ماشین ‌آلات سبک بخش خدمات شهری مورد نیاز کشور، آغاز کرد و در این مسیر مونتاژ دروگر نیشکر CASE برای ارائه به شرکت های کشت و صنعت در جنوب کشور در دستور کار قرار گرفت.

هپکو
محصولات نیوهلند در سبد تولیدی هپکو

ورود هپکو در عرصه کامیونت سازی

شرکت هپکو اراک با نگاه توسعه ای به کسب و کار خود و با توجه به امکانات و زیر ساخت های مهندسی و تولیدی در شرکت، تولید انواع کامیونت و کامیون را در دستور کار خود قرار داد.

هپکو
کامیونت های مونتاژی شرکت هپکو
هپکو
خط تولید کامیونت های مونتاژی هپکو

محصولات شرکت هپکو اراک

شرکت تپکو (تولید تجهیزات‌ سنگین‌ هپکو) در ۳ زمینه محصولات خود را عرضه می کند:

۱. راهسازی و خدمات شهری

  • غلطک
  • گریدر
  • لودرها
  • بلدوزر
  • بیل های هیدرولیکی چرخ لاستیکی
  • بیل های چرخ زنجیری
  • لوله گذار
  • پکهو لودر
  • مینی لودر
هپکو
بیل مکانیکی لاستیکی

۲. کشاورزی

  • تراکتور
  • کمپاین
  • دروگر نیشکر

۳. معدنی

  • لودر ۳-۴۷۰ WA کوماتسو
  • بلدوزر A-2  D155 کوماتسو
  • پل زنجیری
  • دامپتراک
  • شاول
هپکو
لودر

تقویم شرکت هپکو

  •  سال ۱۳۵۳

با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف تولید ماشین آلات راهسازی تاسیس شد

  • سال ۱۳۵۴

تحت لیسانس شرکت های اینترنشنال هاروستر آمریکا، پوکلین و لوکومو فرانسه، ساکایی ژاپن و دایناپاک سوئد تولید ماشین آلات راهسازی آغاز شد.

  • سال ۱۳۵۷

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایدرو قرار گرفت.

  • سال ۱۳۶۳

طرح توسعه هپکو مطرح و پس از ۶ سال این طرح تحت لیسانس شرکت های لیبهر آلمان و ولوو سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و چندین نوع غلطک را آغاز کرد.

  • سال ۱۳۶۹

سالن ساخت، به وسعت ۶۰۰۰۰ متر جهت ساخت قطعات مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدرن ترین ماشین آلات تولیدی در بخش های عملیات اولیه، جوشکاری سبک و سنگین، ماشین کاری سبک و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد.

دهه هفتاد و هشتاد اوج شکوفایی هپکو

یکی از پیشرفته ترین سیستم های نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش از شرکت لیبهر منتقل و در هپکو راه اندازی شد.

  • سال ۱۳۷۴

با هدف گذاری جهت توسعه محصول، بازار و منابع انسانی فاز طراحی و تولید محصولات گریدر، بیل و غلطک آغاز شد.

در فاز اول طرح توسعه، تولید ۱۷۰۰ و در فاز دوم ۳۰۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی هدف گذاری شد.

  • سال ۱۳۷۵

براساس سیستم های توسعه کسب و کار شرکت هپکو اقدام به مشارکت فعال و حضور در پروژه های ملی گرفته شد.

و فعالیت های گسترده ای را در حوزه های تولید تجهیزات انرژی نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، کرین های سنگین و سایر پروژه های صنعتی آغاز کرد.

  • اسفند ماه سال ۱۳۸۲

در بورس تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۸۶ از تابلو فرعی به تابلو اصلی معاملات سازمان بورس ارتقاء یافت، این شرکت بیستم بهمن سال ۱۳۸۵ به صورت کامل خصوصی شد.

  •  سال ۱۳۸۴

بر اساس سیاست های توسعه کسب و کار و تکمیل زنجیره محصولات، شرکت هپکو از بازار ماشین آلات کشاورزی و معدنی غافل نمانده و در این حوزه اقدام به تامین و تولید کرد.

  • سال ۱۳۸۵

در پی سیاست های خصوصی سازی، شرکت هپکو به بخش خصوصی واگذار شد.

در طول سال های فعالیت، علاوه بر تحکیم روابط با شرکای خود جهت انتقال تکنولوژی و تامین محصولات و قطعات، نسبت به توسعه روابط با تامین کنندگان معتبر جهانی در کلیه زمینه ها اقدام کرد.

  • سال ۱۳۸۷

توسعه کسب و کار از طریق ایجاد شرکت های مستقل شکل گرفته به طوری که در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت مالکیت هپکو تاسیس شده و فعال هستند.

  • سال ۱۳۸۹
  • شرکت هسکو (شرکت مستقل خدمات پس از فروش هپکو )، شرکت کمات ماشین شرق، شرکت فرتاک ماشین تاسیس شدند.
هپکو
چارت هلدینگ

سرنوشت هپکو

هپکو
اعتراضات کارکنان هپکو

هم اکنون هپکو درخت تنومد صنعت تولید تجهیزات سنگین در ایران به حال خود رها شده است.

این شرکت که نام ابر شرکت ایرانی را با خود یدک می کشد، هم اکنون با وضع نه چندان مناسب بدون فعالیت است.

نکته قابل توجه، نیاز ایران و سایر کشورها به محصولات این شرکت است.

البته هنوز محیط، برند و منابع انسانی این شرکت از بین نرفته است.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در بازار

قوانین ترخیص خودرو + مراحل و مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودورهای متوقفی

ترخیص کامیون‌های اروپایی دست دوم آغاز شد

بهترین برند باتری را بشناسید + جدول قیمت باتری خودرو




16 دیدگاه

  1. واقعا آدم افسوس میخوره ، میبینه اینهمه بی توجهی میشه ، بجای این دستگاه های بی کیفیت چینی میشد از دستگاه های ایرانی استفاده کرد

  2. ایکاش تمام این کارخانه ها که به ناحق از صاحبان اصلی گرفته شده به صاحبان اولیه بازگزدانده بشه تا مالکین اصلی که هم صنعتگر بودن و هم کارآفرین دوباره آنها را فعال کنند و بعد از اینکار فضای امن اقتصادی ایجاد میشود که نهایتا شاهد ورود بیشتر سرمایه گذار ایرانی از خارج ایران خواهیم بود.

  3. با سلام،البته از شهریور ماه با برگشتن آقای رفیعی به شرکت که ۱۷ سال سابقه درخشان هپکو در زمان ایشون بوده به شرکت برگشتند و خدا روشکر دوباره داره رو روال میفته

  4. با درود
    آقای علی درست فرموده اند: زمانی کفش ملی دارای ۱۵ کارخانه چرم بود و ۴۰۰ فروشگاه بود وبرای ارتش سرخ شوروی پوتین تولید می کرد ولی امروزه تولیید کننده ه نیست بلکه واسطه است
    کفش ملی، کفش بلا ، انتشارات امیر کبیر، مجله دانشمند، کارحانجات آزمایش، کارخانه بیک، و هزاران کارخانه از صاحبانشان گرفته شدند و امروزه برخی از آنان به کلی از بین رفته اند یا متروکه مانده اند. کسانی که مالک بودند هم کارآفرین بودند ؛ هم نبوغ داشتند و هم صنعتگر. اما واگذاری های بی دلیل و منطق باعث شد تا بسیاری از شرکتها که می توانستند در جهت شکوفایی اقتصادی و اشتغال جوانان باشند امروزه به تعطیلی کشانده شوند

  5. با درود به هموطنان گرامی
    خیلی ناراحت کننده است که همچین شرکت های بزرگی در سرزمین مون به همین راحتی نابود میشن
    چندین سال پیش هم بزرگترین شرکت نساجی خاورمیانه که در گیلان بود نابود شد
    مسولین نظام تا الان کاملا نشون دادند که با بی کفایتی شون کشورمون رو نابود کردند ما در زمان جنگ کمتر آسیب دیدم تا به نسبت بعد جنگ

  6. مارا از سایه جنگ ترساندن غافل از اینکه دشمن همینجاس و صنایع مارا با بیکفایتی عمدی می بلعند ما در جنگ هم چنین اسیبی ندیدیم

  7. سلام بالای ۵۰درصد شرکت هپکو در مقابل بدهیهای دولت به تا مین اجتماعی واگذار شده ودرحال توسعه است وتقریبا ۶ماه است جلوی سهامش جهت کارهای نقل وانتقال سهام بسته است ومسئولان بسیار پیگیر راه اندازی مجدد هستند وآقای رفیعی هم مجددا برگشته به مدیریت شرکت که در زمان اوج هم ایشون مدیریت میکردن

  8. ظلمی که حکومت در حق مردم کرد آمریکا و اسراییل نکردن!ما زخم خورده از مسئولان خویشیم!مملکت رو نابود کردن ،ذره ذره فروختن و خوردن….

  9. تجارت در کشور بر اساس دلال بازی و پرشدن جیب اقلیت انگشت شماری هست و این افراد چون سودشون در واردات آشغال های چینی به جای تولید ملی و پرشدن جیب کارگران و تولید کنندگان داخلی هست این چرخه ادامه خواهد داشت.

  10. هپکو‌ نماد‌ ایستادگی‌ ملت‌ ایران‌ در جنگ‌ تحمیلی‌ بود اگه‌ درست‌ احیا‌ بشه‌ بازم‌ میتونیم‌‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ داشته‌ باشیم‌ یه‌ ریس‌ جمهور قوی‌ بیاد‌ میتونه‌ ردیف‌ بشه‌ یه‌ عزم‌ جدی‌ یه‌ اراده‌

  11. من خودم به چشم دیدم برخی از منمایندگان و مثلا مشاورین مجلس خودشون تو کار واردات ماشین آلات راه سازی بودن و قانونی تو مجلس تصویب کردن برای ایجاد رقابت در بازار برای واردات ماشین آلات راه سازی دست دوم، اینها بگه اسم مردم و به کام خودشون قانون تصویب کردن و نهایتا این شرکت رو ورشکست کردن ، اگه باور ندارین به تاریخچه واردات ماشینهای راه سازی مراجعه کنید همبن چند سال پیش که دقیقا مصادف بود با زیان هپکو

  12. نابود شد چون سود مقامات و آقازاده هایشان در واردات ماشین آلات بنجل چینی بود نه تولید داخل

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط