این روزها که سرعت در دنیای خودرو بیش از پیش اهمیت دارد باید به کنترل ماشین و حال موتور هم فکر کرد. قطعاتی هستند که در این مسیر کمک کننده هستند. هواکش کاپوت ( هود کاپوت ) چیست و چه کاربردی دارد؟
بیت ران – هواکش روی کاپوت ( هود کاپوت ) به شکل دریچههای برجستهای هستند که بخشی از هوای جریانی روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت میکنند.
طراحی خودروهای سواری با گذر زمان و پیشرفت دانش و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودروها شده است.
این تغییرات را در بخشهای مختلف خودرو از قبیل موتور، تعلیق، شاسی، ترمز و … دانست.
یکی از بخشهای اصلی طراحی خودرو، طراحی شکل بدنه خودرو است که تأثیر بسزایی در میزان سوخت مصرفی، بیشینه سرعت خودرو و شتابگیری خواهد داشت.
علم آیرودینامیک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوریهای بسیاری بوده که هر یک منجر به بهینهسازی عملکرد خودرو شدهاند.
از جمله این نوآوریها میتوان به بهرهگیری از دریچه هوا روی کاپوت خودرو اشاره کرد که به تازگی توجه ویژهای به این ایده به ویژه در خودروهای اسپرت شده است.
هواکش کاپوت ( هود کاپوت ) در خودروهای اسپرت
دریچه هوای قرار داده شده روی کاپوت خودروهای اسپرت میتوانند دارای دو عملکرد متفاوت باشند.
دریچههای هوای نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نیز نامیده میشوند، هوای ورودی از دریچه جلوی پنجره خودرو به داخل فضای موتور را، خارج میکنند.
این جریان خروجی از داخل موتور میتواند دارای دو مزیت کلیدی در جهت تقویت عملکرد خودرو باشد.
درباره مزیت اول؛ هوای ورودی به داخل فضای موتور، پس از عبور از روی سطح موتور و تقویت روند خنککاری موتور از دریچه روی کاپوت خارج میشود.
با این کار میتوان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام کرد تا تنها رادیاتور خودرو کار خنککاری موتور را انجام ندهد.
مزیت جذاب دیگر این نوع دریچه، کاهش میزان نیروی پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ایجاد نیروی لیفت معکوس روی خودرو است.
در واقع جریان خروجی از دریچه هوای کاپوت، به صورت یکنواخت روی شیشه جلو خودرو و سقف حرکت می کند.
این عمل سبب افت میزان نیروی بازدارنده درگ میشود و این امر سبب بهبود میزان سوخت مصرفی میگردد.
از جهت تقویت نیروی لیفت معکوس روی خودرو منجر به بهبود میزان شتابگیری و سرعت بیشینه خودرو میگردد.
در توضیح بیشتر نیروی لیفت معکوس میتوان به تغییر ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمین اشاره کرد.
هواکش کاپوت ( هود کاپوت ) اسکوپ
نوع دوم دریچه هوای روی کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) مینامند.
اسکوپها به شکل دریچههای برجستهای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت میکنند.
در موتورهای درونسوز هوای هدایت شده توسط اسکوپ به زیر کاپوت از طریق کانالهای هوایی ویژه تنفس به موتور رسانیده شده و میزان اکسیژن موجود در هوای پیرامون خودرو که در اثر دمای کاری بالای خودرو کاهش یافته را افزایش دهد.
با افزایش میزان اکسیژن تنفس موتور میتوان راندمان و قدرت موتور را به طور ویژهای افزایش داد.
درواقع اگر یک اسکوپ از طراحی آیرودینامیکی مناسبی برخوردار باشد، در سرعتهای بالای خودرو سبب میشود جریان هوایی با سرعت، فشار و چگالی بالا وارد دریچههای هوای ورودی موتور شده و اثری همچون سوپرشارژرها در خودرو ایجاد کند.
دیگر کارکرد اسکوپ همچون ونتها فرآیند خنککاری موتور با دمیدن مستقیم هوای خنک محیط به سطح موتور است که میتوان عملکرد بالاتری در قیاس با ونتها متصور شد.
به گزارش تسنیم، در صورتی که موتور در دمای پایینتر کارکرد داشته باشد سبب افزایش طول عمر قطعات و جوش نیاوردن رادیاتور خودرو می شود.
بیشتر بخوانید: