کاهش قیمت خودرو با آزاد شدن واردات خودرو

از دست ندهید

با آزاد شدن واردات خودرو ، قیمت خودروهای داخلی منطقی‌تر می شود و با قیمت خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک می توان در بازار ایران خودروهای کره ای را خرید.

بیت ران – این سخنان را علی شکوهی یکی از فعالان واردات خودرو به بیت ران زده است. علی شکوهی، از افراد باسابقه در صنعت خودرو ایران است.

وی مدت ها در دفتر شرکت مرسدس بنز در ایران کار کرده و پس از آن مدیر بخش های فروش و بازاریابی شرکت های مختلف وارد کننده بریا واردات خودروهای جیلی،رنو،میتسوبیشی و دی اس بوده است.

با وی درباره وضعیت واردات خودرو در ایران گفت و گو کردیم.

احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده

بیت ران: با دو هزار میلیارد تومان می توان چند دستگاه خودروی جدید وارد کرد؟

علی شکوهی: بر اساس لایحه بودجه دولت که چند روز قبل به مجلس ارائه شد، یک ردیف درامد ۲۰۴۰ میلیارد تومانی از محل واردات خودرو برای دولت درنظر گرفته شده است.

اگر این ردیف درآمد ۲۰۴۰ میلیارد تومانی را بر نرخ ارز ۱۱۵۰۰ تومانی که در بودجه پیش بینی شده تقسیم کنیم، درآمد دولت حاصل از واردات خودرو تقریبا ۱۷۷ میلیون دلار خواهد شد.

به طور متوسط، اگر خودروهای ساخت چین یا کره جنوبی را برای واردات به کشور درنظر بگیریم، یک چیزی در حدود زیر ۱۰ هزار دستگاه خودرو خواهد شد. این تعداد دستگاه کمتر از یک درصد سهم از بازار خودرویی کشور را به خود اختصاص خواهد داد‌ و تاثیر به سزایی در بازار، نخواهد داشت.

این درحالیست که در بازه زمانی بین سال ۹۱ تا ۹۴، سهمی که خودروهای وارداتی از بازار کشور داشتند چیزی در حدود چهار تا شش درصد بود.

بیت ران: فرض بر این میگیریم که سال آینده ۱۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی وارد بازار شود. چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

علی شکوهی: اول اینکه به نرخ ارز بستگی دارد. دوم اینکه زمان واردات این خودروها به چه صورت است.

آیا این ها به یک باره وارد بازار خواهند شد یا به صورت قطره چکانی.  این خودروها در اختیار چه کسانی قرار خواهد گرفت؟ آیا نظام واسطه گری خواهیم داشت یا خیر؟

نرخ ارز مهم ترین عاملی است که می تواند بر قیمت یک خودرو اثر داشته باشد.

 سناریوهای واردات خودرو

بیت ران: دو سناریو را فرض می کنیم. سناریو اول اینکه جو بایدن در اولین فرصت ممکن به برجام بازگردد، نرخ ارز کاهش یابد و نظر دولت نسبت به واردات خودرو مساعد شود. سناریو دوم، برخی شرایط سیاسی داخلی و خارجی، باعث شود که آمریکا به برجام بازنگردد، قیمت دلار افزایش یابد و آمار واردات خودرو تنها محدود به دو یا سه هزار دستگاه شود. آن موقع چه اتفاقی خواهد افتاد؟

علی شکوهی: سناریو اول، تا زمانی که خودروهای جدید وارد کشور نشوند ما یک رکود بسیار وحشتناکی را در بازار خواهیم داشت‌. خرید و فروشی صورت نخواهد گرفت و همه منتظر هستند تا اوضاع بازار به ثبات برسد. این باعث می شود که قیمت خودرو از لحاظ روانی کاهش پیدا کند. با فرض بر اینکه آمریکا به برجام بازگردد و نرخ دلار کاهش پیدا کند،

با واردات این تعداد محدود، در بازه زمانی کوتاهی خودروهای وارداتی در بازار دچار کاهش قیمت خواهند شد.اگر چه پس از مدت کوتاهی دوباره به حالت قبل باز خواهیم گشت و قیمت خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت. در سناریو دوم، مثل دو یا سه ماه اخیر قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. تا زمانی که یک برنامه ریزی درست در این زمینه انجام نشود، نابسامانی خواهیم داشت.

واردات خودروهای چینی

بیت ران: اگر واردات خودروهای چینی شدت یابد، چه تاثیری در بازار خواهد داشت؟

علی شکوهی: یک سری از خودروسازان چینی وابسته به دولت و یک سری نیز متعلق به بخش خصوصی هستند. برای خودروسازان چینی، صادرات خودرو به شدت جذاب است. شرکت های چینی که هم اکنون در ایران حضور دارند، پذیرای ریسک هایی که ممکن است متوجه آن ها باشد، نیستند.

اگر چه بازگشت یک سری از شرکت ها مثل جیلی به سادگی امکان پذیر نیست. چرا که این شرکت به واسطه سرمایه گذاری های کلان در ولوو و سایر شرکت های مطرح، حاضر نیست که بخاطر حضور در بازار ایران، ریسک از دست دادن بازار بزرگی چون بازار آمریکا را بپذیرد.

مطمئنا تا زمانی که برجام احیا نشود، ورود این برندها به ایران امکان پذیر نیست. هم اکنون شرکت هایی که در ایران حضور دارند به سختی قطعات را وارد می کنند. چرا که طرف ایرانی به سادگی قادر به پرداخت هزینه نیست.

 آزاد شدن واردات خودرو و بودجه سال آینده

بیت ران: یکی از مدیران دولتی در خصوص ردیف درآمد درنظر گرفته شده در لایحه بودجه گفته که بودجه درنظر گرفته شده تنها مربوط به واردات خودروهای دپو شده در گمرک هست! نظر شما در این‌باره چیست؟

علی شکوهی: دولت، درآمد رقم دو هزار میلیارد تومان را حاصل از واردات خودرو درنظر گرفته است که گفتیم حدود هفت تا هشت هزار دستگاه خودرو می شود.

تعداد خودروهای موجود در گمرک چیزی در حدود دو هزار و چهار صد دستگاه است که با توجه به تعرفه های قبلی، حدود یک چهارم درآمد دولت را به خود تخصیص خواهند داد. می‌توان گفت که مصاحبه ایسنا با خانلو یک چیزی دور از واقعیت است. مگر اینکه دولت قصد افزایش تعرفه ها را داشته باشد.

اگر تعرفه ها افزایش پیدا کند، یک جهش بزرگ قیمتی را تجربه خواهیم کرد.

آزاد شدن واردات خودرو

 طرح مجلس و واردات خودرو 

بیت ران: نظر شما در مورد چهار گروه پیشنهادی مجلس چیست؟

علی شکوهی: من با هر چهار گروه مشکل دارم. تجربه ثابت کرده است که خودروسازان داخلی در زمینه عرضه خودروهای وارداتی، عملکرد خوبی نداشته‌اند. به طور مثال، می توان به پژو ۴۰۷، سیتروئن سی۵ و نیسان قشقایی اشاره کرد. این خودروها اگر چه در بسیاری از بازارها، خودروهای موفقی بودند اما عرضه نادرست در ایران، باعث لطمه به محبوبیت آن ها شد.

در مورد پول حاصل از فروش نفت، باید گفت که ایران در کشورهایی از جمله کره، هند، چین و ژاپن حدود ۲۴ میلیارد دلار پول بلوکه دارد. با توجه به تحریم های صورت گرفته از سوی آمریکا، ایران نیازهای واجب تری دارد‌. به نظر من دولت خودرو را به این نیازها ترجیح نمی‌دهد.

تعرفه واردات افزایش پیدا کند، جهش بزرگ قیمتی را تجربه خواهیم کرد.

 بیت ران: واردات خودرو برای افرادی که در خارج از ایران ارز دارند به نسبت دیگر گروه ها، از چه وضعیتی برخوردار است؟

علی شکوهی: همانطور که می دانیم، همه اعداد و ارقام در حال کنترل است. چگونه یک فرد می تواند رقمی هنگفت را در ازای خرید خودرو پرداخت کند و کسی متوجه آن نشود.

برای شرکت‌هایی مثل تویوتا، هیوندای، کیا، مرسدس بنز و ده‌ها شرکت دیگر، بازار امریکا بسیار مهم و از اهمیت بسیاری برخوردار است‌. چرا این شرکت ها باید سهم خود را در بازار آمریکا، در ازای فروش چند هزار دستگاه به ایرانی ها، به خطر بیاندازند؟!

 برجام و آینده آزاد شدن واردات خودرو

بیت ران: برجام چه ربطی به صنعت و واردات خودرو دارد؟

علی شکوهی: برجام به همه چیز ربط دارد. در واقع می‌توان گفت که برجام یک تفاهم نامه ای بین ایران و جهان است. برجام باعث تسهیل در انجام تراکنش ها، اخذ نمایندگی از شرکت ها و سرمایه گذاری خارجی ها در ایران می شود. این امور باعث حضور برندهایی چون رنو و پژو در کشور شد. شرکت هایی مثل تویوتا و میتسوبیشی نیز به دنبال تولید خودرو در ایران بودند.

خروج آمریکا از برجام مانع از اجرایی شدن همه این موارد شد. برجام این ضمانت را به خارجی ها می دهد که خارج از ضوابط بین المللی عمل نمی‌کنند. نبود این ضمانت نامه می تواند آن ها را در لیست سیاه بازار آمریکا قرار دهد.

آزاد شدن واردات خودرو

 استاندارهای ۸۵ گانه

 بیت ران: تکلیف خودروهای وارداتی با پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه چیست؟

علی شکوهی: من گمان می کنم منظور برخی از مسئولین، این است که خودروهای وارداتی تنها با سوخت ایران سازگاری ندارند.

چرا که حساسیت پیشرانه های این خودروها به سوخت، بسیار زیاد است و حتی در صورت استفاده از بنزین سوپر یا اکتان، باز دچار مشکل خواهند شد. اگر منظور آن ها به غیر از این باشد، چیزی جز یک جوک ساده نیست!

بیت ران: در صورت آزاد شدن واردات، چند دستگاه ظرفیت برای واردات خودرو وجود دارد؟

علی شکوهی: بنظر من با توجه به مصوبات انجام شده احتمال اینکه واردات خودرو صورت بگیرد، زیاد نیست. مگر اینکه آمریکا به برجام بازگردد و شروط ایران را بپذیرد. چرا که آن ها از برجام خارج شدند!

اگر همه موارد درست انجام شود، با توجه به آزاد شدن تقاضا، ماهی شش تا هفت هزار دستگاه خودرو برای واردات ظرفیت وجود دارد.

سال ۱۴۰۰ و واردات خودرو

بیت ران: در نهایت سال اینده چه شرایطی خواهیم داشت؟

علی شکوهی: اگر این دستورالعمل جدید مجلس، اجرا شود می توان گفت که در صورت تغییر نکردن تعرفه ها، چیزی در حدود سه یا چهار هزار دستگاه خودرو وارد کشورخواهد شد. ورود این تعداد خودرو به بازار، تنها در مدتی کوتاه باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد و پس از مدتی، دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

شرایط واردات خودرو در کشور تنها با یک ابلاغیه و مصوبه، به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد و سامان گرفتن این حوزه، نیازمند یک سری دستورالعمل های هدفمند از سوی وزارت صمت و انعقاد تفاهمنامه های بین المللی است.

 تنظیم :مهدی درفشی

گفت و گو: امین آزاد

بیشتر بخوانید:

روش‌ های فروش خودرو کارکرده در بازار

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در بازار




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط