رنو کراکس ۴۴۰ در بوته آزمایش فنی ؛ جان سخت بیابان‌گرد

از دست ندهید

تست و بررسی فنی رنو کراکس ۴۴۰ نشان داد که آیا این کامیون که چند سالی در ایران مونتاژ می شد، ارزش خرید دارد یا خیر؟

بیت ران – محمد فتح اللهی: در یک جاده خلوت و ساکت مشغول رانندگی هستیم.

کیلومترشمار دیجیتالی در شرایطی سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت را نشان می‌دهد که در دنده هشت حرکت می‌کنیم.

ناگهان راننده اقدام به ترمزگیری می‌کند و خودرو در کمتر از یک چشم‌ به هم‌زدن می‌ایستد.

فشار G واردشده به بدنم غیرقابل تصور بود و در حالی که هنوز در شوک هستم، از خودرو پیاده می‌شوم تا مسافت ترمزگیری را اندازه‌گیری کنم.

طول خط ترمز کمتر از ده متر بود که این امر بدون سیستم‌های کمکی امکان‌پذیر نبود.

البته صحبت از یک کامیون رنوی ۳۵هزار کیلوگرمی است، نه یک مگان RS اسپرت!

۱۰۰کیلومتر دورتر از شلوغی تهران و در ارتفاع ۱۱۷۵متری از سطح دریا تلاش کردیم تا دلایل مناسبی برای خرید این کامیون کاربردی رنو پیدا کنیم.

رنو کراکس

طراحی کاربردی و ویژگی های فنی

مانند هر وسیله‌نقلیه‌ای، برای سنجش قابلیت‌های رنو کراکس هم باید سطح انتظاراتی در نظر گرفت و طبق آن توانایی‌هایش را محک زد.

کراکس در حقیقت یک کامیون اندازه متوسط است.

این کامیون برای استفاده در کارهای سنگین، مناطق بیابانی و شرایط آفرود طراحی و ساخته شده است.

در نتیجه نباید انتظار شمایلی زیبا، کابینی لوکس و با امکانات رفاهی از آن داشت.

چرا که همه چیز در آن فدای قابلیت‌های حرکتی شده است.

یکی از بهترین مثال‌های این امر کابین تنگ و کم‌جای کراکس است.

این کابین نه به اندازه ولوو FM9 لوکس و آرام است و نه در حد اسکانیا P340 دلباز و جادار.

بلکه همه چیز در نهایت هماهنگی و اعتدال شکل گرفته است.

نمای داخلی اتاق کراکس با استفاده از همان المان‌های مدل پرمیوم طراحی شده است و حتی بسیاری از قطعات مصرفی این کابین تفاوتی با پرمیوم ندارد.

از جهت کیفیت مواد مصرفی نمی‌توان آن را برترین کامیون این سگمنت دانست.

اما از جهت کیفیت مونتاژ رنو کراکس اوضاع خوبی دارد.

از لحاظ ارگونومی داشبورد منحنی شکلش این امکان را به راننده می‌دهد تا به راحتی با ادوات موجود در آن ارتباط داشته باشد.

موردی که در اسکانیا P340 و ولوو FM9 به خوبی کراکس رعایت نشده است.

ضمن اینکه شکل مدرن کابین و نشان‌دهنده‌های کراکس، آن را یک سروگردن بالاتر از دو رقیب سوئدی‌اش قرار می‌دهد.

تجهیزات ایمنی رنو کراکس ۴۴۰

از جهت تجهیزات ایمنی هم باید به ترمزهای کاسه‌ای (که با هوای فشرده کار می‌کنند)، سیستم‌های کمکی ABS، ASR، EBS، ریتاردر و قفل دیفرانسیل در محورهای عقب کراکس اشاره کرد.

با تکیه بر این سامانه‌ها، راننده می‌تواند تا ۳۰تن بار را در مناطق صعب‌العبور جا‌به‌جا کند.

در این میان نباید از شکل منحصربه‌فرد اتاق کراکس گذشت.

با این طراحی به دلیل ارتفاع ۳۸۵میلی‌متری‌اش از سطح زمین می‌تواند به راحتی از شیب‌های ۳۵درجه بگذرد.

در مقابل، اسکانیا و ولوو به دلیل دماغه پایین خود، بیشتر مسیرهای هموار خاکی را برای تردد ترجیح می‌دهند.

در حالی که کراکس بی دغدغه از مسیرهای آفرود و تپه ماهورها عبور می‌کند.

رنو کراکس

آزمون جاده‌ و خارج از جاده‌ای

با آگاهی از این موارد به سراغ رانندگی با این رنوی جان سخت می‌رویم.

می خواهیم ببینیم رنو کراکس در عمل تا چه اندازه می‌تواند برای رقبایش دردسرساز باشد.

اولین نکته نحوه سوارشدن و حضور در کابین کراکس است.

هرچقدر که این اتاق مرتفع برای عبور از مسیرهای خارج‌از‌جاده‌ای کاربردی باشد، در هنگام سوارشدن مشکل‌ساز است.

نکته اول بوی کاملاً رنویی اتاق کراکس است که در همان ثانیه اول حضور در کابین به مشام می‌رسد.

شاید تا به حال به این مورد توجه نکرده باشید، اما اتومبیل‌های تولیدی هر کمپانی، بوی مواد اولیه خاص خود را دارد.

این حس را زمانی بهتر تجربه می‌کنید که برای مثال در فاصله زمانی کوتاهی در کابین یک رنو لوگان (تندر۹۰) و مگان قرار گرفته باشید.

نکته دوم در‌های کراکس است که با زاویه ۹۰درجه باز شده و باعث می‌شوند تا برای سوارشدن هیچ مشکلی نداشته باشید.

پس از نشستن روی صندلی مطمئناً به اولین موردی که فکر خواهید کرد، این است که چرا رنو، فضای داخلی کراکس را تا این اندازه محدود و تنگ طراحی کرده است؟

که البته به هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای نخواهید رسید.

آغاز تست رنو کراکس ۴۴۰

با اعلام آمادگی گروه آزمون، حرکتمان را به سمت جاده‌ای خلوت برای انجام تست‌ها آغاز کردیم.

در همان ابتدای حرکت گیربکس ۱۶دنده دستی ZF کراکس با ضرایب کوتاهتر در مقایسه با پرمیوم خودنمایی کرد.

در این گیربکس سه ویژگی منحصربه‌فرد وجود دارد که رانندگی با کراکس را لذت‌بخش می‌کند.

اول، سیستم Servoshift که این امکان را به راننده می‌دهد تا ۷۵درصد زمان کمتری را برای تعویض دنده (در مقایسه با سایر گیربکس‌های دستی موجود در این رده) سپری کند.

دوم، سامانه Super-H که سرعت عمل بیشتری برای تعویض دنده‌های پایینی و بالایی گیربکس به راننده می‌دهد.

سوم، تکنولوژی Cable control که ارتعاشات و لرزش‌های اتاق را در تعویض دنده از بین می برد و باعث می‌شود راننده راحت‌تر عمل تعویض دنده را انجام دهد.

با تکیه به این نوآوری‌ها حالت تک دیفرانسیل را برای این کامیون ۴×۶ محوره انتخاب کرده و شروع به حرکت می‌کنیم.

بیشتر بدانید:

کامیون مرسدس بنز واگن هود + مشخصات فنی و امکانات

آشنایی با تاریخچه کامیون‌های ولوو در دهه ۱۹۳۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

موتور رنو کراکس ۴۴۰

از موتور ۶سیلندر خطی ۴۳۶اسب‌بخاری کراکس انتظار شتاب مناسب نداشتیم.

در بهترین شرایط و بعد از چندبار تکرار شتاب‌گیری توانستیم به زمان ۲۵.۶ثانیه برای شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر برسیم.

که البته این زمان برای رسیدن به سرعت ۵۰کیلومتر ۱۱.۴ثانیه ثبت شد.

شاید تصور می‌کنید که این رقم چندان هم هیجان‌انگیز نیست.

اما باید بگویم که با یک مگان اتوماتیک ۱۲۰۰کیلوگرمی با یک سرنشین اضافه شتاب ۱۸ثانیه‌ای را تجربه کرده‌ام!

در طول مدت شتاب‌گیری سیستم تعلیق خشن کراکس که در جلو پارابولیک و در عقب فنرهای تخت تعریف شده، ضربات شدیدی را به کابین وارد می‌کرد.

شدت این ضربات در برخی مواقع غیرقابل تصور بود.

البته نباید فراموش کرد که کراکس بیشتر از اینکه یک جاده‌ای باشد، یک کامیون خارج‌از‌جاده‌ای است.

رنو کراکس

سیستم ترمز رنو کراکس ۴۴۰

کراکس به دلیل اینکه برای شرایط طاقت‌فرسا طراحی شده، می‌بایست برای هرچه مطمئن‌تر حمل‌کردن بار، ترمزهای قدرتمندی داشته باشد.

به همین منظور مجهز به بروز‌ترین سیستم‌های کمکی ترمز است و باتوجه به این نکته تصمیم گرفتیم توانایی این مجموعه را آزمایش کنیم.

باید تأکید کنم که تا پیش از انجام این تست هیچ پیش‌زمینه‌ای از میزان قدرت ترمزهای یک کامیون نداشتم و تنها پیش از شروع حرکت توصیه شد محکم سرجایم بنشینم!

شتاب‌گیری دوباره آغاز شد و به محض نمایش عدد ۱۰۰ بر روی کیلومترشمار دیجیتالی، راننده فشاری ناگهانی به پدال ترمز وارد کرد.

با وجود اینکه کمربند ایمنی‌ را بسته بودم، اما در حین ترمزگیری کاملاً شتاب منفی گرانشی برایم محسوس بود.

شوک این ترمزگیری زمانی دو برابر شد که فاصله نقطه ترمزگیری تا نقطه توقف را کمتر از ده متر اندازه‌گیری کردیم.

این مسافت برای یک غول ۳۵تنی فوق‌العاده است و این امکان را به راننده می‌دهد تا در مواقع اضطراری با اطمینان کامل از ترمزهای کامیون خود استفاده کند.

گشتاور غول ۳۵تنی

کامیون رنو کراکس در زمین‌های ناهموار به لطف گشتاور فوق‌العاده ۱۹۰۰ نیوتن‌متری‌اش چهره واقعی‌ خود را نشان می‌دهد.

گشتاوری که از دور ۹۵۰ موتور در دسترس راننده است تا در دشوارترین راه‌ها بتواند بار خود را به مقصد برساند.

در زمان عبور از مسیرهای ناهموار خاکی برخلاف مسیرهای آسفالته، تعلیق کراکس به خوبی ضربات را در خود جذب می‌کند و دیگر خبری از پرش‌های عمودی اتاق نیست.

در این بین باید به یک ویژگی مهم اشاره کرد و آن تعلیق عقب هماهنگ با سطح مسیر است.

این تعلیق در مسیرهای ناهموار حتی در بدترین شرایط هم تمامی چرخ‌های عقب را بر روی زمین نگه‌خواهد داشت و باعث می‌شود هیچ‌گاه چسبندگی تایرها از بین نرود.

همین ویژگی ساده باعث شده تا راننده تنها در مواقع لزوم از قفل دیفرانسیل استفاده کند و در نتیجه مصرف سوخت کمتری را تجربه خواهد کرد.

این ویژگی‌ها موجب شده تا کراکس ۴۴۰ به عنوان یک کامیون اندازه متوسط بیابانی، بهترین گزینه موجود در بازار داخلی کشورمان باشد.

بیشتر بخوانید:

واردات کامیون های دست دوم آزاد شد + جزئیات ثبت نام

مستند آن مرد با ماک آمد ؛ نسخه کامل منتشر شد

تفاوت کامیون دست دوم اروپایی و آسیایی / قیمت کامیون ایوکو سه سال کار کرده 

وظیفه ریتاردر چیست؟ اشتباه رایج در تشخیص ریتاردر و خفه کن

رنو کراکس




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط