کاهش فروش خودرو با وجود افزایش تولید

از دست ندهید

کاهش فروش خودرو از سوی سه خودروساز بزرگ کشور در شرایطی اتفاق می افتد که ایران خودرو و سایپا از رکورد تولید با وجود تحریم و کرونا می گویند.

بیت ران – الهام زهره وند: سه خودروساز بزرگ کشور اطلاعاتی به بورس ارائه کرده اند که از جمع بندی آن می توان نتیجه گرفت خودروسازان خودروی کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته فروخته اند.

برمبنای اطلاعات ارائه شده از سوی سه خودروساز بزرگ به بورس، می توان نتیجه گرفت که آنها در هشت ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش فروش خودرو داشته اند.

طبق این آمار سه خودروساز بزرگ در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو کمتر فروخته اند.

طبق گزارشی که پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر کرده است، موجودی انبار خودروسازان در ۳ ماه منتهی به مهر امسال، ۹/ ۹ درصد و در خود مهر نیز ۷/ ۱۴ افزایش پیدا کرده است.

شکاف بین تولید و فروش، سبب رشد موجودی انبار شده

از این اتفاق، تفسیرهای مختلفی صورت گرفته که در این بین، خودروسازان باز هم متهم به احتکار شده‌اند، زیرا تعداد تولید آنها از میزان فروش‌شان در بازه‌های زمانی تحت بررسی، پیشی گرفته است.

طبق این تفسیر، شکاف بین تولید و فروش، سبب رشد موجودی انبار خودروسازان ( و قطعه‌سازان) شده و معنای آن، عرضه نشدن تمام محصولات تولیدی (در دو بازه زمانی سه ماه منتهی به مهر و خود مهر) به بازار است.

در این تفسیر گفته شده که خودروسازان به قصد «مدیریت فروش» با توجه به نوسانات بازار، از عرضه همه تولیداتشان، خودداری می‌کنند تا در زمان مناسب (وقتی قیمت کارخانه‌ای بالا رفت)، آنها را روانه بازار کرده و سود بیشتری به دست بیاورند.

در اردیبهشت ۹۹ بود که با تشدید دوباره التهاب در بازار خودرو، تصمیمات جدیدی برای کنترل و کاهش قیمت خودرو گرفته شد.

یکی از این تصمیمات، احتکار دانستن خودرو‌های بی‌پلاک بود که در انبار‌ها و پارکینگ‌ها نگهداری می‌شدند.

در حالی که مسئولان مختلف در آن روزها اعلام می کردند نگهداری خودرو بدون پلاک، مصداق احتکار است، این سؤال جدی افکار عمومی بی‌پاسخ ماند که آیا “دپو ۳۰ هزار خودرو” توسط خودروسازان مصداق روشن “احتکار” نیست؟!

همان زمان حمید جعفرپور؛ سرپرست وقت دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت‌وگویی اعلام کرد: “به مردم توصیه می‌کنم فعلا اقدام به خرید خودرو نکنند تا با تعیین تکلیف ماجرای قیمت خودرو توسط شورای رقابت، قیمت‌های اعلامی در اختیار خودروساز‌ها قرار گرفته و تکلیف ۳۰ هزار خودرویی که منتظر قیمت نهایی هستند مشخص شود!”

بخشی از خودرو‌های موجود در پارکینگ و انبار‌های خودروسازان در انتظار تعیین قیمت‌های جدید بوده‌اند

به گزارش تسنیم، این اظهارات صریح سرپرست وقت دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، تقریبا گویای این واقعیت تلخ است که لااقل بخشی از خودرو‌های موجود در پارکینگ و انبار‌های خودروسازان در بهار سال جاری، نیازی به قطعه نداشتند و صرفاً در انتظار تعیین قیمت‌های جدید بوده‌اند.

به عبارت روشن‌تر، عملاً حداقل ۳۰ هزار خودرو در اوج التهاب و عطش بازار کشور، توسط خودروسازان دپو شده بودند تا با اعمال افزایش قیمت، به بازار عرضه شوند.

و البته که خودروسازان اتهام احتکار را هر بار رد می کنند و کمبود قطعه را دلیل این دست دپوها می دانند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از مدت‌ها پیش که بازار خودرو ملتهب و منحنی قیمت اوجی شدید گرفت، محدودیت‌هایی برای خودروسازان ایجاد شد.

از جمله ممنوعیت عرضه محصولات بدون پلاک. بر این اساس، خودروسازان به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی حق خارج کردن خودروی بدون پلاک از انبارهای خود را ندارند و این موضوع گاهی سبب دپوی محصولات شده است.

بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در حال حاضر حدود ۲۰ هزار خودرو بدون پلاک در پارکینگ خودروسازان دپو شده است که معطل پلاک هستند و امکان عرضه ندارند. بنابراین این مساله در کنار محصولات ناقص، دلایل اصلی رشد موجودی انبار خودروسازان است.

با قیمت گذاری هر سه ماه یک بار مدیریت بازار به قصد افزایش قیمت، توجیه دارد

به گزارش دنیای اقتصاد، در چند سال گذشته که بازه زمانی تغییر قیمت‌ها یکساله بود، مدیریت بازار به قصد افزایش قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسید، اما امسال داستان فرق کرده است.

از اردیبهشت امسال و با بازگشت شورای رقابت به پروسه قیمت‌گذاری خودرو، بازه زمانی افزایش قیمت از سالی یک بار به سه ماه یک بار تغییر کرد.

از همین رو برخی معتقدند با توجه به این تغییر، مدیریت بازار به قصد افزایش قیمت، توجیه دارد، زیرا خودروسازان می‌توانند با عرضه نکردن کامل محصولات تولیدی، زمینه رشد قیمت هرچه بیشتر محصولات شان را فراهم کرده و مجوز متورم‌تری بابت رشد نرخ محصولات خود دریافت کنند.

این البته در حالی است که طبق اعلام شورای رقابت، قیمت خودروها متناسب با تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی بالا می‌رود و نوسان بازار ملاک نرخ‌گذاری نیست.

افزایش تولید با وجود کاهش فروش

با وجود کاهش فروش خودرو ، ایران خودرو و پارس خودرو زیر مجموعه سایپا از شکستن رکورد تولید حتی در شرایط تحریم خبر می دهند.

روز گذشته – ۱۳ آذر ماه – سایپانیوز به نقل از روابط عمومی پارس خودرو اعلام کرد که بررسی آمار‌ تولید شرکت پارس خودرو از ابتدای سال تا به امروز، تولید بیش از  ۷۲ هزار دستگاه انواع خودروی سواری با رشد ۱۰.۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

ایران خودرو نیز اعلام کرد در روز گذشته، رکورد جدیدی را ثبت کرده و تعداد خودروهای تکمیل شده و آماده عرضه به مشتریان را به عدد ۴۷۹۶ رسانده است.

 

بیشتر بخوانید:

کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در بازار

بهترین برند باتری را بشناسید + جدول قیمت باتری خودرو

عرضه خودرو در بورس کالا + خودروهایی که عرضه می شوند و نحوه قیمت گذاری

قوانین ترخیص خودرو + مراحل و مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودورهای متوقفی




1 دیدگاه

  1. مطمعن باشید خودرو های دپو شده ناقص نیستند دپو شده تاقیمت ها بالاتر بره آنوقت به بازار عرضه میکنند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط