موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید

از دست ندهید

مشخصات موتورهای سه سیلندر ایران خودرو که قرار است در آینده روی تمامی محصولات این شرکت نصب شود منتشر شد.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: سری پیشرانه IK3 به صورت سه سیلندر و با دو حجم ۱٫۵ لیتر و ۱٫۲ لیتر برای محصولات ایران خودرو طراحی شده است.

از ابتدای سال۹۹ بحث موتورهای سه سیلندر داغ تر از همیشه شده است.

چندین شرکت نیز مدعی انجام تحقیق و توسعه، و تولید این نوع موتور هستند.

پس از آن چندین شرکت ایرانی با همکاری شرکا خارجی، ادعای ساخت موتور سه سیلندر را داشتند، که هیچگاه نمونه کامل و تجاری تولید نشد.

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو
یکی از مهندسان ایپکو در حال آماده‌سازی موتور برای تست

کاهش حجم و سیلندر برای رسیدن به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر

در مرداد ماه سال ۹۹، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با تشریح برنامه های توسعه ای در حوزه موتور و قوای محرکه این شرکت، از رونمایی موتور سه سیلندر در بهمن ماه سال جاری خبر داد.

موتور سه سیلندر که به گفته مقیمی در حال تولید در ایران خودرو است، در واقع نتیجه تلاش این شرکت برای تولید پیشرانه های کم مصرف و کم آلاینده طبق استانداردهای یورو ۶ است.

قرار است این موتور در آینده روی تمام محصولات ایران خودرو نصب شود.

این پیشرانه ها از خانواده IK3 هستند و به طور کلی با پیشرانه های سه سیلندر قبلی متفاوت اند.

مشخصات موتور سه سیلندر ایران خودرو

مشخصات عمومی خانواده موتورهای سه سیلندر جدید ایران خودرو

بنا بر اعلام ایران خودرو « با توجه به معضل فزاینده آلودگی هوا در سال های اخیر، توسعه یک قوای محرکه کم مصرف پرتوان در برنامه راه ایران ‌خودرو قرار گرفت.

کوچک‌ سازی قواهای محرکه و استفاده از فناوری بالاتر، در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده کمک کننده هستند.»

مزایای قوای محرکه سه سیلندر عبارتند از:
کاهش مصرف سوخت
کاهش گازهای آلاینده نظیر دی اکسیدکربن
افزایش گشتاور و توان نسبت به قواهای محرکه موجود ایران خودرو

۱- موتور KP5
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۵ لیتر
توان : ۸۴ کیلو وات معادل ۱۱۲ اسب بخار
گشتاور: ۱۴۵ نیوتن متر
تکنولوژی: پاشش افشانه‌ای بنزین، تنفس طبیعی

۲-موتور KG5
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۵ لیتر
توان: ۷۶ کیلو وات معادل ۱۰۱ اسب بخار
گشتاور: ۱۳۵ نیوتن متر
تکنولوژی: دو گانه سوز، گاز و بنزین پاشش افشانه‌ای، تنفس طبیعی

۳-موتور KP2
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۲ لیتر
توان: ۱۲۰ کیلو وات معادل ۱۶۰ اسب بخار
گشتاور: ۲۸۶ نیوتن متر
تکنولوژی: تزریق مستقیم بنزین، پرخوران

۴- موتور KG2
استاندارد آلایندگی: اروپا ۶
حجم موتور: ۱.۲ لیتر
توان: ۱۱۰ کیلو وات معادل ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور: ۲۵۰ نیوتن متر
تکنولوژی: دو گانه سوز (گاز پاشش افشانه‌ای/ بنزین تزریق مستقیم)، پرخوران»

خانواده موتور IK3 دارای نسخه های گازسوز و توربو هستند

موتورهای KP5 و KG5 نسخه های ۱٫۵ لیتری سه سیلندر خانواده IK3 هستند و با سامانه تنفس طبیعی فعالیت می کنند.

KG5 نسخه پایه گازسوز این پیشرانه است و نسخه KP5 هم نمونه بنزینی این پیشرانه ۱٫۵ لیتری و سه سیلندر است.

پیشرانه های KP2 و KG2 نیز نسخه های ۱٫۲ لیتری توربو و سه سیلندر سری IK3 هستند که توسط ایپکو، مرکز تحقیقات و مهندسی موتورهای ایران خودرو، طراحی شده اند.

این پیشرانه ها نیز مجهز به توربو شارژ و سیستم تزریق سوخت مستقیم هستند.

KG2 قابلیت پایه گاز سوز و نمونه KP2 هم نسخه بنزینی این پیشرانه سه سیلندر ۱٫۲ لیتری هستند.

نمونه KG2 که پایه گاز سوز دارد و با حجم۱٫۲ لیتر و فناوری توربو همراه است، در هر کیلومتر پیمایش تنها ۱۱۰ گرم دی اکسید کربن تولید می کند.

موتورهای جدید ایران خودرو در صورت رعایت استانداردها و بی عیب و نقص بودن، قدرت بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ اسب بخار تولید می کنند.

این موتورها با داشتن فناوری استاندارد آلایندگی یورو ۶ که در اختیار دارند، از سایر پیشرانه های داخلی، آلایندگی کمتری را تولید می کنند و مصرف سوخت پایین تری هم دارند.

مزایا و معایب موتور سه سیلندر ایران خودرو

مزایا و معایب موتورهای سه سیلندر

دو ویژگی آلایندگی و مصرف سوخت پایین از مزایای موتور سه سیلندر است که خانواده موتور IK3 نیز شامل این مورد می شود.

اما باید منتظر ماند و دید که با چه روش هایی این موتور به استاندارد آلایندگی یورو ۶ ارتقا پیدا کرده است.

با توجه به نبود تکنولوژی سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) در ایران، و محدود بودن تولید کنندگان این سیستم در دنیا، قطعا برای تولید انبوه مدل های KP2 و KG2 مشکلات فراوانی وجود خواهد داشت.

بزرگترین چالش موجود در موتورهای سه سیلندر بالانس نبودن و ارتعاشات زیاد این موتور است، که در کنار بی کیفیت بودن قطعات عمر مفید موتور بسیار کاهش می یابد.

موتور سه سیلندر ایران خودرو تارا
خودرو جدید K۱۳۲ یا همان تارا ایران خودرو

نصب موتور سه سیلندر روی خودرو K۱۳۲ و نسل جدید سمند

موتورهای سه سیلندر معرفی شده از موتورهای موسوم به سری IK۳ است.

این خانواده نسل جدید پیشرانه های ایران خودرو به حساب می آیند که پیشتر ایپکو اعلام کرده بود با دو حجم به مرحله تولید خواهند رسید.

گمانه زنی های مختلفی درباره محصولاتی که موتورهای سه سیلندر روی آنها نصب می شوند مطرح شده که از آن جمله نصب این موتورها روی خودرو جدید K۱۳۲ یا همان تارا ایران خودرو است.

با توجه به هزینه های سنگین سرمایه گذاری برای تولید این موتورها، نسل جدید سمند به عنوان پرتیراژترین خودروی سواری حال حاضر ایران خودرو، یکی از محتمل ترین گزینه ها برای به کار گیری این موتورها به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

موتور وانکل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

بهترین موتور خودرو در جهان در سال ۲۰۱۹؛مروری بر ۱۱ پیشرانه‌‌ی برتر دنیا




3 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط