راهنمای خرید خودروی کارکرده ؛ کارشناس خود باشید

از دست ندهید

چند سالی می شود که واردات خودرو به کشور قطع شده است و برای خرید خودروی صفر کیلومتر تنها خودروهای تولید داخل و یا چینی در دسترس هستند، اما برخی افراد خرید خودروی کارکرده وارداتی را ترجیح می دهند. با مطالعه راهنمای خرید خودروی کارکرده، انتخاب بهتری خواهید داشت.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: متاسفانه بازار خودرو کشور به روزی دچار شده است که شما هر چه قدر هم پول پرداخت کنید، نمی توانید یک خودروی صفر کیلومتر برند را خریداری کنید!

شما نمی توانید فردی را که به دنبال خرید مرسدس بنز است قانع کنید که دنا پلاس توربو اتوماتیک بخرد! از طرفی وضعیت بازار خودروی کارکرده وارداتی هم پیچ و خم های خود را دارد و خرید خودروی کارکرده در این بازار مهارت خاصی می خواهد.

امید است با مطالعه راهنمای خرید خودروهای کارکرده انتخاب بهتری داشته باشید.

برای آگاهی از قیمت خودرو در بازار و کارخانه اینجا کلیک کنید.

بدنه و قطعات ظاهری

برای تشخیص رنگ شدگی یا تعویض قطعات، در خرید خودروی کارکرده باید از یک فرد وارد کمک بگیرید.

سودجویان و شیادان هم پا به پای تکنولوژی پیشرفت می کنند و دیگر آهن ربا زدن به بدنه قابل اطمینان نیست.

اما اگر فرد ماهری در کنار شما نیست، باید ابتدا قطعات تعویضی را بررسی کنید.

برای این کار درهای خودرو را باز کنید و به قسمت لولا دقت کنید.

پیچ های اتصال باید رنگ خود بدنه را داشته باشند و نباید روی آن ها اثری از آچار خوردگی یا رنگ شدگی شود.

برای صندوق عقب و در موتور هم این کار را انجام دهید.

اما برای تشخیص رنگ شدگی باید حداقل به یک صافکاری و نقاشی مراجعه کنید تا مطمئن شوید.

تشخیص کارکرد واقعی

راهنمای خرید خودروی کارکرده
راهنمای خرید خودروی کارکرده

حتما شما هم می دانید که افراد شیاد کیلومتر خودرو را دستکاری کرده و آن را کم می کنند تا خودرو ارزنده تر باشد.

اغلب اوقات فروشندگان متقلب شما را به دیاگ زدن برای اطمینان تشویق می کنند.

اما اگر دستکاری کیلومتر توسط یک فرد ماهر انجام شده باشد، حتی دیاگ زدن هم آن را آشکار نمی کند.

پس چطور باید فهمید کارکرد واقعی خودرو چقدر است؟

اگر فروشنده ادعا می کند که خودرو بسیار کم کارکرد است، مثلا بیست هزار کیلومتر، اول به لاستیک ها و ساییدگی عاجشان دقت کنید و آن را با زاپاس خودرو مطابقت دهید.

خودرویی با این میزان کارکرد و با توجه به مرغوبیت لاستیک فابریک خودروهای وارداتی نیازی به تعویض لاستیک نداشته است.

پس اگر دیدید مارک لاستیک ها یکی نیست یا بیش از حد نو است باید شک کنید و از فروشنده علت را جویا شوید.

روش دیگر بازدید فرمان و صندلی و کلیه قطعاتی است که مدام در سایش هستند.

در خودروهای وارداتی بسته به برند آن بعید است تا هشتاد هزار کیلومتر هم این بخش ها دچار سایش شدید شوند، اما اگر ساییدگی را مشاهده کردید باید بدانید که کارکرد خودرو بالاست.

البته برخی از فروشندگان ماهرتر اقدام به نصب دور فرمان و روکش صندلی می کنند تا این ایراد را پنهان کنند.

اگر چنین چیزی را مشاهده کردید، سعی کنید به روشی زیر روکش را ببینید تا مطمئن شوید.

آپشن ها و تجهیزات

راهنمای خرید خودروهای کارکرده

این مورد بسیار مهم است و در قیمت خودرو تاثیر زیادی دارد.

در زمان واردات خودرو بسیاری از وارد کنندگان خودروهای LOW Option را خریداری می کردند و آن ها را به سوله هایی در امارات منتقل می کردند و شروع می کردند به فول آپشن کردن خودرو!

حتی با دستگاه حک لیزری نماد SRS airbag را هم ایجاد می کردند و خودروی ۴ ایربگ را به عنوان ۸ ایربگ می فروختند.

یکی دیگر از این دستکاری ها مربوط می شود به نصب گرم کن صندلی غیر استاندارد که بعضا منجر به آتش سوزی خودرو هم شده است.

در این زمینه باید دقت کنید که کلید گرم کن فابریک باشد و در جای خود نصب شده باشد.

مورد دیگر رادارها و دوربین های خودرو است که بسیاری از فروشندگان متقلب ادعا می کنند که خودروی آن ها تمام این تجهیزات را دارا است.

برای اطمینان از این موضوع باید خودتان صحت آن را بررسی کنید.

دوربین های ۳۶۰ درجه معمولا در زیر آینه های جانبی و در قسمت جلو پنجره است و مانیتور خودرو نیز باید تمامی این زوایا را نشان دهد.

درباره رادار جانبی هم یک چراغ بسیار کوچک در آینه های جانبی قرار داده شده است که در هنگام نزدیک شدن خودروهای دیگر به این خودرو، باید روشن شوند.

درباره آپشن اتو پارک هم بسیاری از فروشندگان ادعا می کنند خودروی آن ها دارای این آپشن گران قیمت است اما به دلیل هماهنگ نبودن با نقشه و GPS و … در ایران فعال نیست.

این موضوع صحت ندارد و اتو پارک خودرو باید بتواند خودرو را پارک کند در غیر این صورت فاقد این آپشن است.

تست رانندگی الزامی است

هیچ گاه به این موضوع که خودرویی را فلان دوست یا فلان تعمیرکار معرفی کرده بسنده نکنید.

سعی کنید برای بازدید خودرو اول وقت مراجعه کنید و اولین استارت را خودتان بزنید چرا که خودروهایی که دارای ایرادات مختلف فنی یا کمپرس موتور است به سختی روشن می شود و ممکن است فروشنده خودرو را قبل از بازدید گرم کرده باشد و به شما بگوید که با نیش استارت روشن می شود.

در این صورت به آمپر آب خودرو توجه کنید که بالا نباشد. خودرویی که اول صبح در پارکینگ است نباید حرارت بالایی داشته باشد.

اما جدای از تمامی موارد فوق شما باید سوار خودرو شوید و با آن دور بزنید. سعی کنید خودرو را به یک اتوبان ببرید و شتاب گیری آن را امتحان کنید.

در سرعت ۸۰ کیلومتر دست خود را برای  لحظه ای از روی فرمان رها کنید اگر حس کردید خودرو به یک سمت منحرف می شود، خودرو دارای ایراد فنی یا حتی تصادف شدید است هر چند ممکن است تنظیم نیاز داشته باشد.

صدای ضبط خودرو را کم کنید و در عبور از دست اندازها به صدای داخل اتاق دقت کنید که صدای اضافه یا کوبش شدید از ناحیه سیستم تعلیق به گوش نرسد و وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اغلب خودروهای وارداتی اتوماتیک است اما متاسفانه بسیاری از مالکان هنوز هم طرز استفاده صحیح از آن را نمی دانند. پس شما باید به تعویض دنده ها دقت کنید و چند بار اقدام به معکوس کشیدن کنید.

حالا در یک خیابان اقدام به دور زدن کنید و دقت کنید هنگامی که سلکتور دنده را در حالت عقب قرار می دهید یا برعکس، گیربکس تقه نداشته باشد که در این صورت هزینه تعمیر هنگفتی را روی دست شما خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

روش‌ های فروش خودرو کارکرده در بازار

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در بازار




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط