تیبا در اوکراین چه می کند؟

از دست ندهید

راهکاری برای کاهش 10 میلیون تومانی قیمت خودرو های داخلی

انجمن قطعه سازان در راستای کاهش قیمت خودرو ها به وزارت صمت و شرکت های خودروسازی پیشنهاد داده است...

موتور جدید کامیون های ایران خودرو دیزل

مدیرعامل ایران خودرو دیزل از موتور جدید کامیون های این خودروسازی گفت. بیت ران - مدیرعامل ایران خودرو دیزل با...

بی ام و iX3 اولین شاسی بلند برقی باواریایی

شرکت بی ام و iX3 را به عنوان اولین شاسی بلند برقی خود رونمایی کرد. بیت ران - بی‌ام‌و از...

تیبا در اوکراین در مقایسه با زاز سنس، از پیشرانه قوی تر، تجهیزات بیشتر و قیمت مناسب تری بهره مند بود. بنابراین تصمیم گرفتم که بجای خرید خودروی تولید اوکراین، خودروی ایرانی بخرم!

بیت ران -مهدی درفشی این سخنان ایگور است. ایگور، مالک اوکراینی تیبا، اکنون خودروی خود را به سان پیرمردی توصیف می کند که اعضای بدن آن، رو به فروپاشی است.

پس از گذشت هشت سال از عمر تیبا در اوکراین، عملا هیچ چیزی از آن باقی نمانده است.

بسیاری از قطعات، فراتر از عمر مفید خود، کار کرده اند.

دسترسی به قطعات جدید، اصلا امکان پذیر نیست و تنها راه تعویض قطعات فرسوده، جایگزینی آن ها با قطعات استوک تیباهای تصادفی یا اوراقی است.

اگر چه با وجود این مشکلات، قیمت بسیار پایین تیبا در مقایسه با رقبایش در اوکراین، می تواند دلیل خوبی برای خرید آن باشد!

تیبا در اوکراین

تیبا به عنوان اولین محصول ملی سایپا، از سال ۲۰۱۱ میلادی رسما وارد بازار کشور اوکراین شد و صادرات آن تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت.

نمونه مورد بررسی ما، در سال ۲۰۱۲ میلادی ساخته شده است.

این خودرو پس از سه سال و با کارکرد 141 هزار کیلومتر، با قیمتی در حدود دو هزار دلار به مالک کنونی خود یعنی ایگور که یک جوان اوکراینی است، واگذار شد.

حال در ادامه، خواهیم دید که این تیبا پس از گذشت هفت سال از عمر آن، چه عملکردی داشته است.

ایگور: « در سال 2015 که تیبا را از مالک پیشین آن خریدم، به غیر از پیشرانه و جعبه دنده، قطعات تزئینی ظاهر خود را از دست داده بودند.

از نمایندگی های متعدد سایپا در اوکراین، قطعات تزئینی جدید شامل رودری ها و چراغ ها را تهیه و جایگزین قطعات فرسوده کردم.»

تیبا در اوکراین

کیفیت پایین قطعات و نبود امکان دسترسی به قطعات جدید

در سال 2015 میلادی تنها پس از گذشت سه سال از عمر تیبا، به غیر از قطعات موتور و پیشرانه، کلیه قطعات تزئینی در حال فروپاشی بود.

کیفیت آن ها به شدن افت کرده و عملا طاقت سرمای اوکراین را نداشت.

بنابراین مالک جدید تیبا در همان ابتدا، مجبور به تهیه قطعات تزئینی جدید شد.

اکنون نیز پس از گذشت پنج سال از زمان خرید تیبا و پیمودن حدود ۳۰ هزار کیلومتر مسافت، مجددا وضعیت قطعات به حالت قبل برگشته است.

علاوه بر از بین رفتن و به صدا افتادن قطعات تزئینی، بسیاری از قطعات فنی نیز فراتر از عمر مفید خود، کار کرده‌اند.

به گفته مالک اوکراینی تیبا، دسترسی به قطعات نو عملا امکان پذیر نیست و تنها راه تعویض قطعات فرسوده، جایگزینی آن ها با قطعات استوک تیباهای تصادفی یا اوراقی است.

مالک اوکراینی تیبا: «اکنون پس از گذشت چند سال از خرید تیبا، دسترسی به قطعات نو برای من امکان پذیر نیست.

مجبورم با مراجعه به پارکینگ های خودروهای اوراقی و یا تصادفی، قطعه مورد نیاز را به صورت استوک نهیه کنم.

البته این کار آنچنان آسان نیست و در بسیاری از مواقع قطعه فرسوده تعمیر و مجددا مورد استفاده قرار گرفته است.»

تیبا در اوکراین

عملکرد تیبا در اوکراین چگونه است؟

خودروهایی که در بازار اوکراین حضور دارند، باید دارای سیستم تهویه مناسبی باشند. چرا که در این کشور، تابستان گرم و در زمستان نیز اغلب شهرها، دچار یخبندان می‌شوند.

به گفته مالک تیبای مورد بحث، سیستم تهویه این خودرو از قدرت آنچنان مناسبی برخوردار نیست.

در تابستان ها با روشن شدن سیستم تهویه، اگر چه کولر بازدهی قابل قبولی دارد، اما موتور خودرو با افت شدید توان مواجه می‌شود.

همچنین در زمستان، بخاری تیبا در بازه محدود دمایی کارا است و در یخبندان کی یف، بهتر است که بخاری اصلا روشن نشود.

چرا که به غیر از صدای زیاد فن، چیز دیگری نصیب سرنشینان نمی شود!

تیبا در اوکراین

ایگور درباره سیستم تهویه تیبا می گوید: «در تابستان، عملکرد کولر تیبا خوب است، اما بخاطر عمر نسبتا بالای خودرو، موتور با افت توان مواجه می شود.

آز آنجایی که دسترسی به قطعات به سختی امکان پذیر است، زیاد به تیبا فشار نمی آورم.

در زمستان نیز بخاری تیبا توانی برای مقابله با سرمای اوکراین ندارد و روشن یا خاموش بودن آن فرقی برای سرنشینان ندارد»

تیبا در اوکراین

تیبا در اوکراین در مصاف با رقیب کره ای – اوکراینی

به گفته بسیاری از افراد و به ویژه مالک تیبای مورد بحث، علت اصلی خرید تیبا توسط مشتریان اوکراینی، قیمت پایین، قدرت موتور و آپشن های مناسب به نسبت نزدیک ترین رقیب آن یعنی زاز سنس (ZAZ Sens) است.

زاز سنس یا همان دوو لانوس در اوکراین بیشتر با موتور چهار سیلندر هشت سوپاپ ۱.۳ لیتری با حداکثر قدرت ۷۰ اسب بخار در دسترس خریداران است.

اما تیبا، مجهز به پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپ ۱.۵ لیتری است که توانایی تولید حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار را دارد.

سایپا تیبا و زاز سنس هر دو به جعبه دنده پنج سرعته دستی مجهز هستند.


تیبا در مقایسه با زاز سنس، موتور قوی تر و آپشن های بیشتری دارد. قیمت تیبا نیز ارزان تر است.
تنها مزیت زاز سنس نسبت به تیبا، سیستم تعلیق نرم تر و وفور قطعات یدکی است.

اگر چه موتورهای مورد استفاده روی هر دو خودرو، مدت‌هاست که منسوخ شده اند، اما قدرت بیشتر پیشرانه تیبا به نسبت سنس، برگ برنده ای برای پیروزی در جدال با رقیب اوکراینی است!

علاوه بر قدرت موتور، سایپا تیبا از تجهیزاتی چون دوکیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، کمربندهای پیش کشنده، تنظیم برقی شیشه ها و آینه ها بهره می برد.

زاز سنس با توجه داشتن قیمتی بیشتر از تیبا، از این امکانات بی بهره است!

تیبا در اوکراین

  زاز سنس سایپا تیبا
حجم موتور 1.3 لیتر 1.5 لیتر
قدرت موتور 70 اسب بخار 87 اسب بخار
تعداد سوپاپ 8 8
جعبه دنده 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
استاندارد آلایندگی یورو 2 یورو 4
وزن 1081 کیلوگرم 1015 کیلوگرم
میانگین قیمت 4 هزار دلار 3 هزار دلار

تیبا، خوب یا بد؟!

از دیدگاه مشتری اوکراینی تیبا، این خودرو دیگر رمقی برای رقابت با رقبای خود از جمله زاز سنس را در بازار اوکراین ندارد.

چرا که صادرات تیبا به اوکراین از سال 2015 میلادی متوقف شده و دسترسی به قطعات یدکی آن بسیار سخت است.

اگر چه حتی اگر این مشکلات هم وجود نداشت، قطعا تیبا در سال 2020 میلادی توانایی رقابت با خودروهای روز را در بازارهای صادراتی (به غیر از بحث قیمت) ندارد.

پیشنهاد این مشتری خارجی به سایپا این است که در کنار تولید یک خودروی اقتصادی، نیم نگاهی نیز به کیفیت قطعات از جمله قطعات تزئینی داشته باشد و ساخت قطعاتی با طول عمر بالا برای محصولات در دستور کار قرار گیرد.

پیشنهاد ایگور به سایپا!

او می گوید: «به عنوان یک مشتری خارجی، به سایپا پیشنهاد می کنم که کیفیت محصولات اقتصادی اش را افزایش داده و طراحی آن ها را مطابق با خودروهای روز دنیا انجام دهد.

همچنین این شرکت باید نیم نگاهی به کیفیت قطعات از جمله قطعات تزئینی داشته باشد و ساخت قطعات با کیفیت مناسب را در دستور کار قرار دهد. »

بیشتر بخوانید:

خودرو تیبا از نگاه علی کلهر؛ راننده مسابقات رالی قهرمانی کشور

مشخصات تیبا با موتور بهبود یافته؛ کاهش مصرف سوخت و ارتقای استاندارد آلایندگی

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

3 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مکث تیارا و ناگفته ها درباره این خودرو / کراس‌اووری که BAIC نیست!

مکث تیارا محصول برند BAIC چین نیست! بلکه این خودرو را سال‌ها قبل یکی از زیر مجموعه‌های گمنام زوتی...

خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند / پاسپورت ایرانی...

خودروهای آینده بازار ایران همانطور که انتظار می رفت، تماماً چینی هستند. البته نه چینی های مطرح در بازار جهانی. بلکه با دانگ فنگ...

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

کشنده دافران محصول شرکت شایان دیزل که یک کشنده تمام اتوماتیک و پر آپشن است، چه ویژگی هایی دارد؟ آیا می تواند رانندگان را...

انجمن صنعت موتورسیکلت به دنبال توقف تولید طرح هوندا...

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه توقف تولید هوندا ۱۲۵ از اهداف انجمن است، اعلام کرد: نود درصد از کاربری موتورسیکلت کشور تجاری...

قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه...

موتور سه سیلندر پاشش مستقیم، به عنوان قوی‌ترین موتور سه سیلندر در خانواده موتور سه سیلندر بنزینی ایران خودرو  در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای...

پست‌های مرتبط