ال ۹۰ سایپا و اما و شایدهای آن + نقاط ضعف این خودرو

از دست ندهید

شرکت سایپا به تازگی اعلام کرده به دنبال تولید دوباره تندر ۹۰ یا آنگونه که سایپا اعلام کرده ال ۹۰ ، با تغییراتی در این خودرو است. اما سایپا می‌خواهد این خودرو را چگونه تولید کند؟

بیت ران – امین آزاد: ال ۹۰ سایپا ؛ اصلا چرا ال ۹۰ مگر اسم رسمی این خودرو تندر ۹۰ نیست، پس چرا سایپا از تولید دوباره ال ۹۰ خبر داده است؟

ال ۹۰ اسمی بود که پیش از نام گذاری به این خودرو داده بودند.

در اصل کد پروژه خودرو لوگان نسل یک که در ایران با موتوری متفاوت از رومانی تولید شده است، ال ۹۰ بود.

این خودرو روی پلت فرم ایکس ۹۰ توسعه یافته است، پلت فرمی که رنو از آن در ساندرو  و داستر هم استفاده کرد.

اما حدود یک دهه است که این پلت فرم از دستور کار رنو و داچیا رومانی خارج شده است.

اگر می خواهید دقیقا بدانید پلت فرم ال ۹۰ سایپا از کجا آمده است باید به حدود سال ۲۰۰۳ میلادی باز گردیم. زمانی که رنو تصمیم گرفت روی پلت فرم نیسان میکرا، – شریک خود – تغییراتی ایجاد و با آن کارخانه داچیا رومانی را که تازه خریده بود، متحول کند.

در آن زمان رنو درخواستی هم از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دریافت کرده بود. این درخواست برای تولید یک محصول ارزان قیمت جایگزین پیکان در ایران بود.

ال ۹۰ نیامده گران شد

این بهترین فرصت برای رنو بود که با یک تیر دو نشان بزند؛ هم داچیا را احیا کند و هم بازار ایران که سال‌ها در دست رقیب خود پژو بود را بدست آورد.

این خودرو ابتدا قرار بود پنج هزار دلار قیمت داشته باشد، اما قیمت آن به شش هزار و ۷۰۰ یورو رسید.

تیم مذاکره کننده ایرانی خواستار موتور و گیربکس مگان بودند.

به همین دلیل در نسخه ایران، موتور و گیربکس متفاوتی از مدل رومانی استفاده و مدل ایران از مدل رومانی قوی‌تر شد.

در نهایت با قیمت یوروی آن روزگار، قیمت خودرو چیزی نزدیک هفت میلیون تومان تمام می‌شد.

اما وقتی خودرو به بازار آمد قیمتی بیشتر داشت و تا ۱۴ میلیون تومان در نسخه فول فروخته می‌شد.

هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا به صورت مشترک این خودرو را تولید کردند.

ال ۹۰ ایران از رومانی جا ماند

قرار بود همزمان با رومانی، نسخه‌های بعدی  هم در ایران تولید شود که نشد.

مدیران رنو دلیل این اتفاق را تاخیر در تولید می‌دانستند.

هم ایران خودرو و هم سایپا طبق قرار داد می توانستند خودرویی را روی این پلت فرم طراحی کنند.

اما ایران خودرو به تولید محصول روی پلت فرم های پژو ادامه داد.

سایپا هم روی پلت فرم پراید و ریو کار کرد و در نهایت هم پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار را خرید و موتور تقویت شده پراید که در تیبا استفاده شده بود را توربو کرد و روی شاهین گذاشت.

اما پس از این همه سال، دوباره سایپا سراغ پلت فرمی رفته است که زمانی می توانست با موتور رنو از آن استفاده کند و روی آن خودرو  خودش را بسازد.

سایپا، حالا تصمیم گرفته است این بار بدون موتور رنو و زمانی که دیگر رنو در ایران نیست این کار را انجام دهد.

ال ۹۰ سایپا

مشکلات ال ۹۰ سایپا

مشکل اصلی برای ساخت این خودرو، موتور و گیربکس آن است.

خودروهای رنو که در ایران تولید می شدند، نسبت به رقبا، دارای چندین حسن بودند که مهمترین آنها موتور و گیربکس بود.

موتور K4M رنو یکی از با دوام ترین موتورهای گروه رنو-نیسان است که با توجه به حجم موتورش قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن متری را تولید می‌کند.

با در نظر گرفتن زمان تولید و تنفس طبیعی بودن آن، و نیز دوام بالایی که دارد، موتور مناسبی برای ایران است.

رنو دانش تولید این موتور را به ایران خودرو و سایپا انتقال نداد و می‌خواست این موتور را بصورت مستقیم در ایران تولید کند، اتفاقی که البته رخ نداد.

شرکت سایپا پیش از این برای تامین موتور خودرو شاهین با مشکلاتی روبرو شده بود و به همین دلیل مجبور شد، موتور قدیمی تیبا را مجهز به توربو شارژ کند.

این موتور، حالا تقریبا اندازه موتور تندر ۹۰ قدرت تولید می‌کند. اما به دلیل آنکه هشت سوپاپ است بازده تنفسی مناسبی ندارد.

از طرفی به دلیل مجهز شدن این موتور به توربو، احتمالا استهلاک بالاتری نسبت به موتور تندر ۹۰ داشته باشد.

تبدیل نقطه قوت به نقطه ضعف در ال ۹۰ سایپا

اگر سایپا در نهایت از همین موتور در خودرو تندر ۹۰ جدید استفاده کند، احتمالا بزرگترین مزیت تندر ۹۰ تبدیل به بزرگترین ضعف آن می‌شود.

مشکل بعدی در بحث تولید ال ۹۰ سایپا کیفیت است.

با وجود اینکه مدیر عامل سایپا ادعا کرده است «این خودرو نسبت به خودرو تندر ۹۰ استاندارد بالاتری خواهد داشت»، اما تقریبا تا پیش از این هر خودرویی که از زیر نظر شرکت سازنده بیرون می رفت، هم از استاندارد کارخانه خارج می‌شد و هم کیفیت پایین‌تری پیدا می کرد.

رنو در زمان حضور در ایران سخت‌گیری زیادی روی تولید محصولاتش داشت و با وجود مخالفت مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا بارها خط تولید را به دلیل کیفیت پایین متوقف کرده بود و تا زمانی که استاندارد رنو توسط ایران خوردو سایپا اجرایی نمی شد، اجازه تولید به آنها نمی داد.

ایمنی ال ۹۰ سایپا تست شده است؟

نکته بعدی این است که سایپا گفته است طی ۱۸ ماه خودرو به تولید می رسد. اما جالب آنکه اگر خودرویی این میزان به تولید نزدیک شده باشد، باید نمونه‌های اولیه ساخته و عکس های واقعی آن منتشر شده باشد. حال آنکه عکس های منتشر شده همچنان کامیپوتری هستند.

از طرفی با تغییر موتور و گیربکس و تغییر در برخی قطعات، خودرو نیاز دوباره به تست جاده، تست تصادف و تست های دیگر دارد.

آیا همه این تست‌ها انجام شده است یا به همان زمان ‍۱۸ ماهه تا تولید پاس داده شده‌اند؟

بیشتر بخوانید:

شاسی بلند سایپا چینی درجه دو از کار درآمد + عکس و جزئیات فنی

کراس اوور شاهین + زمان تولید ، عرضه و مشخصات

ساینا اس پارس خودرو ؛ تولید بطور محدود در سالن پراید




2 دیدگاه

  1. امکان استفاده از موتور تیوان گروه بهمن روی این خودرو؛ شاهین یا آریا وجود نداره؟
    لطفا یک گزارش از موتور تیوان که قراره تا آخر سال تولیدش شروع به تهیه کنید.
    ممنون

  2. اگه امکان این وجود داشت که از موتور ملی ای اف سون در این خودرو استفاده بشه باز بهتر بود و یا حتی موتور نسل جدید تی یو فایو

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط