آیرودینامیک چهره خودرو را چگونه تغییر می دهد؟

از دست ندهید

آیرودینامیک چهره خودرو را در طول زمان دستخوش تغییرات شگرفی کرده است. در ادامه تاثیر آیرودینامیک بر طراحی خودرو از سال ۱۹۳۰ تا کنون را بررسی کرده ایم.

بیت ران – آیرودینامیک، علم نیروهای وارد بر سطح اجسام است که هنگام حرکت در معرض جریان هوا قرار می‌گیرند. نیروهایی چون درگ (پسا یا پسار)، لیفت، گشتاور، مرکز فشار و ضریب فشار تاثیر بسزایی در کارآیی یک دستگاه دارند.

آیرودینامیک چهره خودرو

در سال‌های نخستین صنعت خودروسازی، مهندسین توجه خاصی به تاثیر آیرودینامیک بر کارایی خودروها و نداشتند.

برای نمونه این ب‌ام‌و که در سال ۱۹۳۰ ساخته شده و موتور آن دارای قدرت ۱۵ اسب بخار است بیشتر شبیه به یک جعبه است که بر روی چهار چرخ قرار گرفته است.

آیرودینامیک چهره خودرو

یکی از پارامترهای بسیار مهم در آیرودینامیک، مقاومت سیال در برابر حرکت یک جسم در آن است که به درگ و یا نیروی درگ شهرت دارد. نیروی درگ را نیروی پسا (پسار) نیز می‌نامند.

این نیرو در جهت خلاف حرکت جسم، نسبت به سیال، وارد می‌شود و عموما باعث افت در کارآیی دستگاه می‌شود.

وضعیت آیرودینامیک خودروهای طراحی شده در یک کانال که به آن کانال باد گفته می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اولین اتومبیل نمایشی در تاریخ صنعت خودروسازی

آیرودینامیک چهره خودرو

اولین اتومبیل نمایشی در تاریخ صنعت خودروسازی که تلاش شده است قوانین آیرودینامیک در آن مد نظر گرفته شود “آلفا ۴۰-۶۰ اچ‌پی” ساخت سال ۱۹۱۴ است.

این خودرو برای یکی از اشراف بنام ماریو ریکوتی ساخته شده است که دارای بدنه آلومینومی است و سرعت آن تا ۱۳۹ کیلومتر در ساعت می‌رسیده است.

ضریب پسار این خودرو هنوز هم مشخص نیست.

آیرودینامیک چهره خودرو

ادموند رومپلر اتریشی در سال ۱۹۲۱ و در نمایشگاه خودرو برلین اتومبیلی با طرح “قطره” را به نمایش گذاشت.

ضریب پسار ۲۸‌, ۳ این خودرو برای آن زمان باورنکردنی بود.

“قطره” متاسفانه موفقیت تجاری نداشت و تنها ۱۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.

تعداد زیادی از این اتومبیل در فیلم “متروپولیس” نابود شدند و امروز تنها دو دستگاه از آن باقی مانده که یکی در موزه مونیخ نگهداری می‌شود.

نمادی از طراحی مبتنی بر آیرودینامیک

آیرودینامیک چهره خودرو

تاترا ۸۷ در سال ۱۹۳۶ معرفی و بسرعت به نمادی از طراحی مبتنی بر آیرودینامیک در صنایع خودروسازی تبدیل شد.

تاترا ۸۷ که در چکسلواکی ساخته شد دارای ضریب پسار ۳۶‌,۰بود. خودرویی با سرعت بالا و مصرف کم که در سال‌های جنگ جهانی برای رانندگی اتوبان بسیار مناسب بود. تقریبا تا سال ۱۹۵۰.

آیرودینامیک چهره خودرو

در اولین اتومبیل خودروسازی ساب با نام “ساب ۹۲” تجربیات زیادی از صنعت هواپیماسازی بکار برده شد است، زیرا ریشه‌های اولیه این خودروساز در صنعت هوانوردی بوده است.

“ساب ۹۲” در سال ۱۹۴۹ وارد تولید سریالی شد.

این خودرو با ضریب پسار ۳۰‌, ۰ دارای ۲ در و چهار صندلی است.

با اینکه موتور آن تنها ۲۵ اسب بخار قدرت دارد، اما سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

آیرودینامیک چهره خودرو

وقتی سیتروئن دی سی در سال ۱۹۵۵ در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش درآمد، بسیاری از شباهت آن با “سفینه فضایی” سخن گفتند.

سیتروئن دی سی در کنار طراحی زیبا، نوآوری فنر هیدرولیک و با ضریب پسار ۳۷‌, ۰ از جذابیت بیشتری در مقابل رقبای دوران خود برخوردار بود.

آیرودینامیک چهره خودرو

شاید باور کردنی نباشد اما با توجه به شکل جعبه گونه آلفا رومئو جولیا که در سال ۱۹۶۲ تولید شده، ضریب پسار آن در کانال باد ۳۴‌, ۰ است.

آیرودینامیک چهره خودرو

در نگاه اول سیتروئن جی اس که در سال ۱۹۷۰ عرضه شد، آنچنان آیرودینامیک به نظر نمی‌رسد.

اما این لیموزین خانوادگی جادار دارای ضریب پسار ۳۱‌, ۰ است که فنر هیدرولیک آن نیز راحتی زیادی به سرنشینان ارائه می‌دهد.

از سیتروئن جی اس تا سال ۱۹۸۶ بیش از ۲ و نیم میلیون دستگاه ساخته شد.

آیرودینامیک چهره خودرو

بیشتر بدانید:

درگ چیست؟

هندلینگ خودرو چیست و چه تفاوتی با کیفیت سواری دارد؟

بال عقب خودرو چیست و چه کمکی به خودرو در حرکت می کند؟

آئودی از سال ۱۹۸۲ به بعد چندین شگفتی آیرودینامیک ارائه کرد.

ضریب پسار آئودی ۱۰۰ سی۳ در کانال باد ۳۰‌, ۰بود.

چهار سال بعد آئودی ۸۰ بی ۳ با ضریب پسار ۲۹‌, ۰ارائه شد.

خودروسازی اوپل هم با مدل‌های اومگا و کالیبرا موفق شد خودروهایی با ضریب پسار ۲۸‌, ۰ و ۲۶‌, ۰ ارائه کند.

متخصصین دهه هشتاد میلادی در قرن گذشته را دهه آیرودینامیک در صنعت خودروسازی نامگذاری کرده‌اند.

آیرودینامیک چهره خودرو

جنرال موتور EV1 را در سال ۱۹۹۶ به عنوان نخستین خودرو الکتریکی عرضه و تنها یک هزار دستگاه از آن ساخته شد.

این اتومبیل که رسما فروخته نمی‌شد و تنها از طریق لیزینگ در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت دارای ضریب پسار ۱۹‌, ۰ است.

با باطری‌های این خودرو امکان طی مسافت ۲۳۰ کیلومتر وجود داشت.

تسلا S آیرودینامیک چهره خودرو

تسلا مدل اس یک خودرو الکتریکی است که با آن تاریخ خودروسازی تغییر کرد.

ایلان ماسک، کارآفرین و مخترع صاحب کارخانه تسلا به همراه فرانس فون هولتز‌هاوزن که طراح تسلا است خودرویی را ساختند که ضریب پسار آن در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۴‌, ۰ بود.

ضریبی که لیموزین‌های ساخت تسلا و مرسدس بنز رکورد جهانی آن را بطور مشترک در اختیار دارند.

برد باطری‌های این خودرو به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد.

آیرودینامیک چهره خودرو

مرسدس بنز با لیموزین کلاس آ در سال ۲۰۱۸ خودرویی را وارد بازار کرده ‌است که ضریب پسار شگفتی‌آور آن ۲۲‌, ۰ است.

برای رسیدن به چنین رقمی تمهیدات بسیاری اندیشیده شده است.

برای مثال زیر ماشین در قسمت شاسی و موتور کاملا پوشیده شده است.

پوشش حدفاصل بین چراغ‌ها با بدنه نیز از دیگر تغییرات است.

بیشتر بخوانید:

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان را بشناسید

آیرودینامیک خودروهای رالی چه راهی برای تکامل طی کرد؟

نگاهی به آیرودینامیک ‌ترین خودرو در گذشته به سبک فولکس واگن




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط