13 C
Tehran
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹

بررسی وانت بار های موجود در کشور + قیمت و راهنمای خرید

از دست ندهید

جک S۳، یک ماهه ۵۰میلیون تومان گران شد

از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری شرکت کرمان موتور، جک S۳ خود را سه بار تغییر قیمتی داده است...

زمان شارژ خودروهای الکتریکی کاهش چشمگیری خواهد داشت

به کمک فن آوری جدید، به روزدی شاهد کاهش زمان شارژ خودروهای الکتریکی خواهیم بود. بیت ران - زمان شارژ...

گذر از مرز 200 کیلومتر در ساعت با سمند دیزل

در این تست و بررسی سعی داریم نگاهی به توانایی ها، معایب و مزایای سمند دیزل بیندازیم؛ تنها نمونه...

در این گزارش به سراغ بررسی وانت بار های موجود در کشور رفته ایم و اگر قصد خرید یا تعویض آن ها را دارید، خواندن این گزارش خالی از لطف نیست.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: به خاطر دارم در یک فیلم آمریکایی، رییس اتحادیه کامیون داران شعاری داشت با عنوان اگر چیزی دارید حتما یک کامیون آن را به شما رسانده است.

این جمله مشخصا نشان دهنده نقش بسیار مهم صنعت حمل و نقل در هر کشوری است.

اما صنعت حمل و نقل کشور ما به ویژه در حوزه باربری تا جایی که نگارنده به خاطر دارد همیشه درمانده بوده است.

از تاکسی رانی گرفته تا اتوبوس رانی و حمل و نقل سبک و سنگین همیشه از فرسودگی و نداشتن تنوع محصولات عرضه شده رنج می برده اند.

در این گزارش بر آن شدیم تا وانت بار های عرضه شده در کشور را بررسی کنیم.

لازم به ذکر است از وانت های شاسی بلند مانند تویوتا هایلوکس و کاپرا و … به دلیل اختلاف فاحش قیمتی و همچنین کاربری کمتر آن ها در ایران جهت باربری به دلیل قیمت های غیر منطقی چشم پوشی شده است.

وانت پیکان باردو

وانت پیکان باردو بررسی وانت بار

این وانت با نام باردو همان پیکان وانت دهه 50 شمسی است که دستی به سر و رویش کشیدند و موتور آن را هم توسعه دادند و با کد موتور OHVG II روانه بازار شد.

کابین آن بسیار تنگ و سواری آن بسیار خشک است.

موتور آن توانایی تولید 86 اسب بخار و 140 نیوتون متر هم گشتاور دارد.

با توجه به سبک بودن بدنه، از پیکان و پژو روآ شتاب بهتری دارد.

داخل کابین هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد و حداکثر ظرفیت باربری آن 600 کیلوگرم است.

تولید این خودرو در سال 1393 به علت ایمنی پایین متوقف شد و این خودرو هم به تاریخ پیوست.

از جهت کاربری برای حمل بار در مسیرهای درون شهری کارآمد است، اما باید تمام درآمدتان را خرج دیسک کمر و زانوی چپتان کنید.

وانت آریسان

وانت آریسان بررسی وانت بار

بعد از تصاویر مختلف منتشر شده از محصولات آزمایشی ایران خودرو برای تولید یک وانت روی پلتفرم پژو 405، در نهایت وانت آریسان به بازار آمد.

موتور این خودرو همان موتور OHGV II به کار رفته در روآ و وانت باردو است.

در واقع ایران خودرو احتمالا وقتی دید پژو روآ به دلیل ایمنی پایین و آلایندگی بالا پلاک نمی شود، تولید آن را متوقف کرد.

سپس عقب آن را برید و با تغییراتی آن را با نام آریسان مجددا روانه بازار کرد.

کابین خودرو جا دار است و هر دو صندلی هم به صورت دستی قابل تنظیم است و افراد بلند قد هم دچار مشکل نخواهند شد.

همچنین این خودرو به دو ایربگ و ترمز دیسکی +ABS و فرمان هیدرولیک و کولر مجهز است.

اما کیفیت خودرو بسیار پایین است.

توانایی حمل بار مجاز این وانت 750 کیلوگرم است که در صورت تکمیل ظرفیت بار به عجز و لابه می افتد.

یکی دیگر از نکات منفی این خودرو جدا بودن محفظه بار و کابین خودرو است.

به همین دلیل در سال های اول عرضه این محصول، خودرو از کمر می شکست و بعد از فراخوان ایران خودرو و تعبیه قطعات فشرده تفلونی این مشکل برطرف شد.

اما این خودرو فضای بار بسیار جاداری دارد که با توجه به تعبیه کپسول های گاز در کف خودرو، شما با فضای بزرگ و یک دستی مواجه هستید.

در نهایت این خودرو فقط برای بارهای سبک مناسب است و برای بارهای بالای 600 کیلوگرم دچار استهلاک بسیار زیادی می شود.

قیمت نمونه صفر کیلومتر این خودرو 155 میلیون تومان است.

وانت پراید

بررسی وانت بار پراید

در بدو ورودش به بازار به شدت مورد تمسخر قرار گرفت و برخی به آن لقب دمپایی هم دادند که البته بی راه نبود.

بعد از انواع تغییرات و ادا و اصول هایی که سایپا بر سر پلت فرم پراید آورد، این بار هم قسمت عقب آن را بریدند و یه این ترتیب سایپا 151 متولد شد.

موتور این خودرو همان موتور توسعه یافته پراید با 71 اسب بخار و 108 نیوتون متر گشتاور است.

وانت پراید در صورت خالی بودن شتاب خیلی خوبی دارد.

اما کابین آن بسیار تنگ است و شما مجبورید به صورت عمودی پشت فرمان قرار بگیرید.

حداکثر وزن بار مجاز برای آن 600 کیلوگرم است که در صورت تکمیل ظرفیت بار به سختی حرکت می کند.

این وانت برای جابجایی جعبه ها و کارتن های کوچک مناسب است و نباید بارهای سنگین را به آن تحمیل کرد.

اما با توجه به ابعاد جمع و جور و مصرف سوخت نسبتا اقتصادی، برای جابجایی های سبک درون شهری مناسب است.

قیمت نمونه صفر کیلومتر آن 135 میلیون تومان است!

وانت نیسان Z24 بنزینی

بررسی وانت بار نیسان Z24 بنزینی

 

هر جا او را دیدید به او راه بدهید! نه به خاطر حرمت سنش و ابعاد بزرگش، به این دلیل که ترمز ندارد!

هرچه سایپا سعی کرد و روی سیستم ترمز آن تغییرات داد، اما این پیرمرد زحمتکش قصد ایستادن ندارد که ندارد.

موتور استفاده شده در این وانت همان موتور قدیمی Z24 نیسان با قدرت 100 اسب بخار و 190 نیوتون متر گشتاور است.

ظرفیت حمل بار آن دو هزار و 100 کیلوگرم است و شاسی بسیار مستحکمی دارد.

همه می دانند که خیلی قدیمی شده، کابینش تنگ است، ترمز و امکانات ندارد، اما علیرغم همه این ها این پیرمرد همچنان بی رقیب است.

برای جابجایی بارهای سنگین وزن یکه تاز بازار است و قیمت صفر آن به 280 میلیون تومان رسیده است.

وانت شوکا

بررسی وانت بار شوکا

این وانت بار همان مدل به روز شده زامیاد Z24 است که سازنده سعی کرده با اضافه کردن کمی امکانات و ترمزهای دیسکی و ABS در جلو و تغییر داخل کابین یک محصول به روزتر تولید کند، که این امر میسر نشد.

این وانت در مشخصات فنی با وانت نیسان Z24 یکسان است و شوکا فقط ظاهر مدرن تری دارد و همچنان ضعف های وانت نیسان را دارد.

شوکا دوگانه سوز است و با سوخت گاز هم کار می کند.

در بازار نمونه صفر کیلومتر ندارد و مدل های کارکرده به صورت محدود فقط در بازه سال های 1388 تا 1390 در بازار یافت می شوند.

وانت مزدا کارا

بررسی وانت بار مزدا کارا

این وانت بار همان وانت قدیمی مزدا B2000 است که ایرانیزه شده.

توسط گروه خودروسازی بهمن، تغییرات جزیی در گرافیک چراغ ها و سپر وانت مزدا کارا صورت گرفته است.

این وانت بار محبوب نیروی خود را از یک موتور 2000 سی سی با قدرت 120 اسب بخار می گیرد که شتاب خوبی را برای آن فراهم کرده است.

توان حمل بار مجاز این خودرو با سرنشین و در حالت بنزین سوز 1150 کیلوگرم است.

گیربکس و موتور مزدا کارا قدیمی اما هماهنگ هستند و خودرو شتاب و کشش قابل قبولی دارد.

اما این وانت بار هم کابین بسیار تنگی دارد و راننده همواره در عذاب است.

در حال حاضر نمونه صفر کیلومتر ندارد و قیمت مدل 96 آن در مدل تک کابین به بیش از 200 میلیون تومان رسیده است.

وانت تندر 90 پیکاپ

بررسی وانت بار تند 90 پیکاپ

این وانت بار از همان موتور K4m با 105 اسب بخار قدرت و 148 نیوتون متر گشتاور استفاده می کند.

از نظر نگارنده این وانت یک الگوی خوب برای تبدیل یک سدان به خودروی کار است.

اما متاسفانه تولید آن به دلیل تحریم ها و … چند سالی است که متوقف شده است.

وانت تندر 90 پیکاپ به معنای واقعی در بازار ایران هدر رفت.

این وانت دارای ظاهری هماهنگ و کشیده است.

فضای بار آن مناسب است و بنابر اعلام سازنده توانایی حمل بار 800 کیلوگرم را دارد.

کابین وانت تندر 90 پیکاپ جا دار است و صندلی ها قابل تنظیم هستند.

شتاب و سواری آن بسیار مناسب است و امکانات رفاهی قابل قبولی دارد.

نگارنده به خاطر دارد که حتی در زمان تولید، این وانت از کمبود و گرانی قطعات یدکی رنج می برد.

تحلیل بازار

در دو دهه اخیر بازار خودروی کشور با توجه به واردات و مونتاژ برندهای مطرح کمی تنوع پیدا کرده است.

اما این موضوع هیچ گاه درباره خودروهای کار صادق نبوده است.

در بررسی وانت بار های موجود در کشور به این موضوع پی می بریم که ظاهرا طرز تفکر خودروسازان دولتی درباره وانت بار ، یک جسم چهار چرخ متحرک با محفظه ای در عقب و بدون هیچ گونه امکانات رفاهی است.

در حال حاضر به جرات می توان گفت هیچ وانت بار مناسبی در بازار ایران وجود ندارد.

تویوتا هایلوکسی که یک خودروی کار اقتصادی است حالا قیمت چند میلیاردی به خود گرفته است و در کنار مازراتی و پورشه در نمایشگاه ها خاک می خورد.

سایر برندهای مطرح در زمینه تولید وانت ها و پیکاپ ها هم هرگز به ایران راه پیدا نکردند یا بسیار محدود عرضه شدند.

حتی خودرویی مانند وانت تندر 90 که خودروی کار بسیار مناسبی است هم در ایران حیف و میل شد.

وانت آریسان هم اگر موتور، کیفیت و شاسی مناسبی داشت خودروی کار بسیار مناسبی می شد.

بررسی وانت بار های موجود در کشور در بازار فعلی نشان می دهد به جز وانت آریسان، وانت پراید و نیسان آبی هیچ گزینه صفر کیلومتری برای خرید وجود ندارد!

بیشتر بخوانید:

5 دیدگاه

  1. من خودم آریسان دارم شاسی قوی هست کوتور بدک نیست از پس خودش بر میاد و از یه وانت ک نباید توقع تاپ اسپد یا شتاب داشت بار من بالایه یک تن بهش زدم اما با هیچ مشکلی کواجه نشدم حتی تا 500 کیلومتر با ان حجم بار رفتم و ماشین هیچ عیبی نکرد در حال حاضر در بازار بهترین وانتی ک قیمت مناسب دارد قطعات همه جا هست آریسان هستش موتورشم خیلی خیلی کم استحلاکه امکاناتشم خوبه من راضیم و اینجوریم ک اونجا نوشته ضعیفه با مشکل مواجه میشید نیست چون من خودم دارم تجربه خودمه با این ماشین کیفیتش بدک نیست مثله همه ماشینایه ایران خودروس فقط بیشتر مشکلات مونتاژی دارن و شانسیه که چه کسی چه مشکلی بخوره پشتش جاش خیلی خوبه داخلشم جاش خیلی خوبه کولر داره شیشه ها برقیه ایربگ داره ترمزاش خوبه ای بی اسه نهایت سرعتیم ک من باهاش رفتم ماشینم هیچیشو دستکاری نکردم 160 تا رفت بزور البته تا 140 150 راحت میره اما ازون بیشتر بهش فشار زیاد میاد فرکون هیدرولیک جلوش سه نفر نمیشه نشست چراقاش تنظیم ارتفاع داره مه شکن داره ظاهر جذابیم داره نسبت به رقبا یکم فکر کنید تنها وانتی که به صرفه هست و خوبه آریسانه چون تو ایران تنوع وامت خیلی خیلی کمه

  2. من اریسان دارم دو تا ضعف بزرگ داره رفع بشه بهترین ماشینه
    اولین ضعف شدید جلوبندی ماشین که هرشش ماه خراب میشه و قسمت خطرناک ماجرا اینکه اون قطعه َشغال دسته که تو این دو سال پنج بار شکسته بطور وحشتناکی خطرناکه .
    دوم صعف بزرگ این ماشین بلبرینگ چرخ عقب که خیلی ضعیفه برای این ماشین من تو دو سال شش بار عوض کردم .
    غیر از این دوتا هیچ ضعفی نداره البته همین دوتا برای نخریدن این خودرو کافیه چون دائم درگیرشید.
    اینکه میگن از کمر تا میشه این مشکل خیلی وقته رفع شده.
    پیشنهاد میکنم جلوبندی پژو چهارصد و پنج رو روش بندازن
    و چرخ های عقب با بلبرینگ های بزرگتر و قویتر جایگزین بشه

  3. سلام دید نگاره به وانت مثل سواری هستش و اصلا از دید حداقل صنفی نگاه نکرده مثلا صنف لوله و آهن و پیچ و مهره که خیلی صنف بزرگی هستن فقط نیسان کارایی داره حالا چه بار خرد یا سنگین والبته جای خیلی خالی وانت های سبک کیا که من در اکثر فیلمهای شرقی میبینم و عراق هم خیلی فراوان دیدم شاید اکثر صنوف ما که بار حجمی با وزن متوسط دارن به چنین ماشینی احتیاج دارن و حتی من از یه و انتی چند سال پس شنیدم حدود ۱۰۰ تا آزمایشی وارد شده ولی دا ه خاک میخوره خوبی این وانت ها حذف شدن کاپوت و اضافه شدن به قسمت اتاق بار و کابین هستش همچنین بارگیری راحت و جفت بودن لاستیک عقب

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیستم مولتی مدیا خودرو ؛ انواع و مزایایی که دارند

در این مقاله با انواع سیستم مولتی مدیا خودرو و مزایا و کاربردهای آنها آشنا شوید. بیت ران - سیستم‌های...

عرضه خودرو در بورس کالا + خودروهایی که عرضه...

به منظور ساماندهی بازار خودرو ، عرضه خودرو در بورس کالا در برنامه قرار دارد. چه خودروهایی عرضه می شوند و نحوه قیمت گذاری...

موتورسیکلت بی‌ام‌و G 310 R 2021 برای بازار اروپا...

موتورسیکلت بی‌ام‌و G 310 R 2021 برای بازار اروپا معرفی شد. ویژگی های این موتور که با استاندارد یورو 5 عرضه می شود را...

سوپراسپرت ناران با بیش از 1000 اسب بخار رونمایی...

سوپراسپرت ناران با بیش از 1000 اسب بخار رونمایی شد که توان تولید ۱۰48 اسب‌بخار قدرت و ۱۰۳۶ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. بیت ران -...
نشانه های آغاز تلاش پیمان کارگر برای نجات اینفینیتی

اینفینیتی QX55 شاسی بلند لوکس معرفی شد

شاسی بلند لوکس اینفینیتی QX55 از سوی این شرکت در سه تیپ معرفی شد تا شاید راه را برای حل مشکلات این خودروسازی باز...

پست‌های مرتبط