13 C
Tehran
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹

فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان چگونه عمل می کند؟

از دست ندهید

مشتریان سایپا بخوانند:

جزئیات تولید کوییک اس و تولید ساینا اس / قیمت ساینا اس در انتظار تایید

سایپا در اطلاعیه ای جزئیات تولید کوییک اس و تولید ساینا اس را اعلام کرد و از دلایل تاخیر...

آلفارومئو جولیا GTA و GTAm نسخه 2020

بازگشت کد GTA در محصولات آلفارومئو در دو مدل آلفارومئو جولیا GTA و GTAm نسخه 2020 معرفی شد. بیت ران...

افزایش قیمت ارز و رکود معاملات در بازار خودرو + لیست قیمت

همچنان بازار خودروهای داخلی با رکود و افت معاملات روبروست. احتمال می رود با روند رو به رشد قیمت...

فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان چگونه به افزایش قدرت و کارایی محصولات این شرکت کمک می کند؟

بیت ران – نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.

تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند.

گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند.

فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند.

به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.

infiniti engine vct فناوری تراکم متغیر پیشرانه

نسبت تراکم چیست؟

نسبت تراکم را به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند.

محفظه‌ احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.

هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود.

بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد.

ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد.

این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.

infiniti VCT فناوری تراکم متغیر پیشرانه

مزایای افزایش اکتان بنزین

با افزایش درجه‌ اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد.

بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود.

این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد.

اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.

وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود.

توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ احتراق بیشتر می‌کند.

پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ ضربه نگه دارند.

یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت ‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد.

حسگرهای ضربه‌ مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند.

اما حالت ایده آل این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.

راه های بهبود وضعیت تغییر نسبت تراکم

روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است.

پر گیلبراند، نابغه‌ اسبق پیشرانه‌‌ شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد.

با تکان‌دادن نیمه‌ بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.

مثال دیگر، پیشرانه‌‌ دوزمانه‌ طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود.

این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد.

دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.

نیسان آلتیما / Nissan Altima فناوری تراکم متغیر پیشرانه

هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد.

هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند.

با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود.

با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد.

این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سیستم تعلیق بادی چگونه به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

توربوشارژر توئین پاور بی ام و چگونه به عملکرد خودرو کمک می کند؟

سیستم هشدار سطح هوشیاری راننده چگونه کار می‌کند؟

مرسدس بنز از نسل جدید توربوشارژر الکتریکی رونمایی کرد

منبع: زومیت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیستم مولتی مدیا خودرو ؛ انواع و مزایایی که دارند

در این مقاله با انواع سیستم مولتی مدیا خودرو و مزایا و کاربردهای آنها آشنا شوید. بیت ران - سیستم‌های...

عرضه خودرو در بورس کالا + خودروهایی که عرضه...

به منظور ساماندهی بازار خودرو ، عرضه خودرو در بورس کالا در برنامه قرار دارد. چه خودروهایی عرضه می شوند و نحوه قیمت گذاری...

موتورسیکلت بی‌ام‌و G 310 R 2021 برای بازار اروپا...

موتورسیکلت بی‌ام‌و G 310 R 2021 برای بازار اروپا معرفی شد. ویژگی های این موتور که با استاندارد یورو 5 عرضه می شود را...

سوپراسپرت ناران با بیش از 1000 اسب بخار رونمایی...

سوپراسپرت ناران با بیش از 1000 اسب بخار رونمایی شد که توان تولید ۱۰48 اسب‌بخار قدرت و ۱۰۳۶ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. بیت ران -...
نشانه های آغاز تلاش پیمان کارگر برای نجات اینفینیتی

اینفینیتی QX55 شاسی بلند لوکس معرفی شد

شاسی بلند لوکس اینفینیتی QX55 از سوی این شرکت در سه تیپ معرفی شد تا شاید راه را برای حل مشکلات این خودروسازی باز...

پست‌های مرتبط