10.4 C
Tehran
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹

توقف واردات موتورسیکلت های سنگین / ماندن قطعات یدکی در گمرکات

از دست ندهید

بازار بی ثبات قطعات خودرو ؛ خرید و فروش به شدت افت کرده است

بی ثباتی قیمت ارز، کمبود واردات کالا و مواد اولیه، و کاهش تولید برخی قطعات و لوازم، باعث ایجاد...

کم ترین مقدار جریمه برای توقیف خودرو چقدر است؟

بر اساس اعلام پلیس راهور ناجا توقیف خودرو با چه مقدار جریمه انجام می شود؟ بیت ران - رئیس مرکز...

ادامه تولید ارابه های مرگ در کشور / آردی و پراید نباید در جاده ها تردد کنند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از وضعیت ایمنی برخی خودروهای داخلی شدیدا انتقاد کرد و گفت:‌ برخی...

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه در تهران از توقف تقریبی واردات موتورسیکلت های سنگین خبر داد.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: درباره تولید، مونتاژ یا واردات موتورسیکلت ها در کشور چقدر می دانید؟ بازار امروز موتورسیکلت در ایران متنوع شده و به دلیل ترافیک، قیمت سوخت و استهلاک پایین هر روز متقاضیان بیشتری پیدا می کند. اما بازار موتورسیکلت بسیار متفاوت از خودرو است.

در روزهای سخت تحریم و افزایش لحظه ای قیمت نرخ ارز، به سراغ محمد خادم منصوری رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه در تهران رفتیم تا در مصاحبه ای بیشتر با این صنعت آشنا شویم.

واردات موتورسیکلت های سنگین

تولید تمامی موتورسیکلت های طرح هوندا 125 در کشور 

درباره وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور توضیح می دهید؟

در حال حاضر تمامی موتورسیکلت های طرح هوندا 125، که با نام های مختلفی عرضه می شوند، در کشور تولید می شوند.

اما انجین آن ها از کشورهای چین یا تایوان وارد می شود. البته کلنگ تولید سیلندر موتورسیکلت در ایران زده شده که اگر حمایت های دولت باشد ما در این زمینه به خودکفایی لازم می رسیم.

برندهای موتورسیکلت مونتاژ داخل کشور

در مورد مونتاژ و واردات وضعیت چطور است؟

سایر برندهای موجود در بازار مانند باجاج، تی وی اس، اس وای ام و … به صورت CKD وارد می شوند و در کارخانه هایی که بین 100 تا 500 نفر پرسنل دارند، مونتاژ می شوند و پس از پاس کردن استانداردهای لازم به بازار عرضه می شوند.

درباره واردات هم، موتورسیکلت هایی که معمولا کاربری ورزشی دارند، از حجم موتور 250 سی سی و بالاتر، به صورت کامل وارد می شوند که آن هایی که حجم موتورشان تا 250 سی سی است پلاک می شوند.

اما موتورهایی با حجم های بالاتر از لحاظ قانونی اجازه تردد ندارند و می توانند با عضویت در فدراسیون و اخذ مجوزهای لازم در روزها و ساعات مشخصی در مسیرهای از قبل تعیین شده تردد کنند.

هر چند واردات این موتورسیکلت ها هم تقریبا متوقف شده است.

40 کارخانه تولید و مونتاژ موتورسیکلت در ایران

در مجموع ما چند کارخانه تولید یا مونتاژ موتور سیکلت در ایران داریم؟

در حال حاضر ما حدود 40 کارخانه تولید و مونتاژ موتورسیکلت در ایران داریم که 15 کارخانه شاخص تر هستند.

برخی از این کارخانه ها تا 550 نفر نیرو هم داشته اند که به دلیل بحران اقتصادی تعدیل شده اند.

این کارخانه ها در کجا واقع شده اند؟

اکثر این کارخانه ها در منطقه شکوهیه قم یا در استان فارس قرار دارند.

بازارهای صادرات موتورسیکلت را از دست دادیم

آیا ما توان صادرات موتورسیکلت را داریم؟

همانطور که همیشه گفته ام ما تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور داریم.

با توجه به ساده تر بودن ساخت و مونتاژ موتورسیکلت، اگر تولید کنندگان ما حمایت شوند، به راحتی می توانیم علاوه بر تامین بازار داخلی، کار صادرات را هم انجام بدهیم.

در چند سال اخیر هوندا 125 به کشورهای افغانستان، عراق و حتی آفریقا صادر شده است.

اما به دلیل گرانی نرخ ارز و افزایش هزینه ها و همچنین نبود حمایت دولت از تولیدکنندگان، خریداران ما به سمت چین جذب شدند و ما این بازارها را از دست دادیم.

گرانی ها در بازار موتورسیکلت و قطعات یدکی

دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت موتورسیکلت چیست؟

جدای از افزایش نرخ ارز و تحریم ها، متاسفانه شرکت های Bajaj و TVS هندوستانی که سهم بسیار زیادی از بازار موتورسیکلت کشور را در اختیار دارند به دلیل تحریم و فشار سهامداران آمریکایی این شرکت ها، با ما قطع همکاری کرده اند.

ما دیگر محصولات این برندها را در ایران نخواهیم داشت و موجودی بازار، ته مانده انبارهاست و به همین دلیل قیمت محصولات آن به دلیل نبود عرضه به شدت بالا رفته است.

آیا دلال ها در این افزایش قیمت نقش دارند؟

تقریبا می توان گفت خیر.

چون موتورسیکلت در ابتدای ورود به بازار فقط از طریق نمایندگی قابل خرید است و آن ها هم قیمت مشخصی دارند.

اما با توجه به افزایش قیمت موتورسیکلت و راحت تر بودن انبار کردن آن عده ای از مردم اقدام به خرید و دپوی آن ها کرده اند و حالا با توجه به رکود خرید و فروش در بازار زیر قیمت نمایندگی به فروش می رسانند.

دلیل گرانی و کمیاب شدن قطعات یدکی موتورسیکلت چیست؟

دلیل افزایش قیمت قطعات، نرخ دلار و افزایش هزینه هاست و علت کمیاب شدن آن قطع همکاری کمپانی های TVS و Bajaj است که عمده سهم بازار را در اختیار داشتند.

همچنین قطعات یدکی موجود در بازار مربوط به خریدهای قدیم ما است و اگر با دلار همسان سازی شود، بسیار بیشتر خواهد بود.

در حال حاضر چه مشکلات داخلی سر راه صنعت موتورسیکلت است؟

متاسفانه سازمان گمرکات کشور و دولت همکاری لازم با ما را ندارند.

تعداد زیادی قطعات یدکی و موتورسیکلت در حال خاک خوردن در انبارهای گمرک است و باعث کمبود و افزایش قیمت آن ها در بازار است.

بیشتر بخوانید:

موتورسیکلت SYM؛ ظهور برند جدید موتورسیکلت در بازار ایران

جدول قیمت روز موتورسیکلت در بازار / شرکت های هندی از بازار ایران رفتند

روش نگهداری از اسکوترها + زمان سرویس دوره ای

تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ایران خودرو 28 هزار دستگاه تعهد معوق فعلی دارد

تحویل ایران خودرو منتظر اعلام قیمت سازمان حسابرسی

۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه از 28 هزار دستگاه خودرو که تعهد معوق فعلی است برای تحویل ایران خودرو...

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ با نخستین موتور کاربردی با...

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ عرضه شد؛ در ادامه علاوه بر ویزگی های ظاهاری با فناوری انقلابی موتور این خودرو آشنا شوید. بیت ران - با...
مزایا و معایب خانواده موتورهای جدید ایران خودرو؛

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید

مشخصات موتورهای سه سیلندر ایران خودرو که قرار است در آینده روی تمامی محصولات این شرکت نصب شود منتشر شد. بیت ران - امیرحسین اسماعیل...
احتکار برای افزایش قیمت یا کمبود قطعه؟

کاهش فروش خودرو با وجود افزایش تولید

کاهش فروش خودرو از سوی سه خودروساز بزرگ کشور در شرایطی اتفاق می افتد که ایران خودرو و سایپا از رکورد تولید با وجود...
چند ماه ماه زمان لازم است تا خودروهای وارداتی، وارد بازار شوند‌؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان...

با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار دستگاه درسال آینده محتمل است. اما چند ماه زمان...

پست‌های مرتبط