توقف واردات موتورسیکلت های سنگین / ماندن قطعات یدکی در گمرکات

از دست ندهید

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه در تهران از توقف تقریبی واردات موتورسیکلت های سنگین خبر داد.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: درباره تولید، مونتاژ یا واردات موتورسیکلت ها در کشور چقدر می دانید؟ بازار امروز موتورسیکلت در ایران متنوع شده و به دلیل ترافیک، قیمت سوخت و استهلاک پایین هر روز متقاضیان بیشتری پیدا می کند. اما بازار موتورسیکلت بسیار متفاوت از خودرو است.

در روزهای سخت تحریم و افزایش لحظه ای قیمت نرخ ارز، به سراغ محمد خادم منصوری رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه در تهران رفتیم تا در مصاحبه ای بیشتر با این صنعت آشنا شویم.

واردات موتورسیکلت های سنگین

تولید تمامی موتورسیکلت های طرح هوندا ۱۲۵ در کشور 

درباره وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور توضیح می دهید؟

در حال حاضر تمامی موتورسیکلت های طرح هوندا ۱۲۵، که با نام های مختلفی عرضه می شوند، در کشور تولید می شوند.

اما انجین آن ها از کشورهای چین یا تایوان وارد می شود. البته کلنگ تولید سیلندر موتورسیکلت در ایران زده شده که اگر حمایت های دولت باشد ما در این زمینه به خودکفایی لازم می رسیم.

برندهای موتورسیکلت مونتاژ داخل کشور

در مورد مونتاژ و واردات وضعیت چطور است؟

سایر برندهای موجود در بازار مانند باجاج، تی وی اس، اس وای ام و … به صورت CKD وارد می شوند و در کارخانه هایی که بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر پرسنل دارند، مونتاژ می شوند و پس از پاس کردن استانداردهای لازم به بازار عرضه می شوند.

درباره واردات هم، موتورسیکلت هایی که معمولا کاربری ورزشی دارند، از حجم موتور ۲۵۰ سی سی و بالاتر، به صورت کامل وارد می شوند که آن هایی که حجم موتورشان تا ۲۵۰ سی سی است پلاک می شوند.

اما موتورهایی با حجم های بالاتر از لحاظ قانونی اجازه تردد ندارند و می توانند با عضویت در فدراسیون و اخذ مجوزهای لازم در روزها و ساعات مشخصی در مسیرهای از قبل تعیین شده تردد کنند.

هر چند واردات این موتورسیکلت ها هم تقریبا متوقف شده است.

۴۰ کارخانه تولید و مونتاژ موتورسیکلت در ایران

در مجموع ما چند کارخانه تولید یا مونتاژ موتور سیکلت در ایران داریم؟

در حال حاضر ما حدود ۴۰ کارخانه تولید و مونتاژ موتورسیکلت در ایران داریم که ۱۵ کارخانه شاخص تر هستند.

برخی از این کارخانه ها تا ۵۵۰ نفر نیرو هم داشته اند که به دلیل بحران اقتصادی تعدیل شده اند.

این کارخانه ها در کجا واقع شده اند؟

اکثر این کارخانه ها در منطقه شکوهیه قم یا در استان فارس قرار دارند.

بازارهای صادرات موتورسیکلت را از دست دادیم

آیا ما توان صادرات موتورسیکلت را داریم؟

همانطور که همیشه گفته ام ما تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور داریم.

با توجه به ساده تر بودن ساخت و مونتاژ موتورسیکلت، اگر تولید کنندگان ما حمایت شوند، به راحتی می توانیم علاوه بر تامین بازار داخلی، کار صادرات را هم انجام بدهیم.

در چند سال اخیر هوندا ۱۲۵ به کشورهای افغانستان، عراق و حتی آفریقا صادر شده است.

اما به دلیل گرانی نرخ ارز و افزایش هزینه ها و همچنین نبود حمایت دولت از تولیدکنندگان، خریداران ما به سمت چین جذب شدند و ما این بازارها را از دست دادیم.

گرانی ها در بازار موتورسیکلت و قطعات یدکی

دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت موتورسیکلت چیست؟

جدای از افزایش نرخ ارز و تحریم ها، متاسفانه شرکت های Bajaj و TVS هندوستانی که سهم بسیار زیادی از بازار موتورسیکلت کشور را در اختیار دارند به دلیل تحریم و فشار سهامداران آمریکایی این شرکت ها، با ما قطع همکاری کرده اند.

ما دیگر محصولات این برندها را در ایران نخواهیم داشت و موجودی بازار، ته مانده انبارهاست و به همین دلیل قیمت محصولات آن به دلیل نبود عرضه به شدت بالا رفته است.

آیا دلال ها در این افزایش قیمت نقش دارند؟

تقریبا می توان گفت خیر.

چون موتورسیکلت در ابتدای ورود به بازار فقط از طریق نمایندگی قابل خرید است و آن ها هم قیمت مشخصی دارند.

اما با توجه به افزایش قیمت موتورسیکلت و راحت تر بودن انبار کردن آن عده ای از مردم اقدام به خرید و دپوی آن ها کرده اند و حالا با توجه به رکود خرید و فروش در بازار زیر قیمت نمایندگی به فروش می رسانند.

دلیل گرانی و کمیاب شدن قطعات یدکی موتورسیکلت چیست؟

دلیل افزایش قیمت قطعات، نرخ دلار و افزایش هزینه هاست و علت کمیاب شدن آن قطع همکاری کمپانی های TVS و Bajaj است که عمده سهم بازار را در اختیار داشتند.

همچنین قطعات یدکی موجود در بازار مربوط به خریدهای قدیم ما است و اگر با دلار همسان سازی شود، بسیار بیشتر خواهد بود.

در حال حاضر چه مشکلات داخلی سر راه صنعت موتورسیکلت است؟

متاسفانه سازمان گمرکات کشور و دولت همکاری لازم با ما را ندارند.

تعداد زیادی قطعات یدکی و موتورسیکلت در حال خاک خوردن در انبارهای گمرک است و باعث کمبود و افزایش قیمت آن ها در بازار است.

بیشتر بخوانید:

موتورسیکلت SYM؛ ظهور برند جدید موتورسیکلت در بازار ایران

جدول قیمت روز موتورسیکلت در بازار / شرکت های هندی از بازار ایران رفتند

روش نگهداری از اسکوترها + زمان سرویس دوره ای

تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط