شاسی بلند سایپا ؛ بمب خبری که از سوی سایپا اعلام شد و برخی را به عملکرد تازه این شرکت امیدوار کرد. در ابتدا گمان می رفت این شرکت از پلت فرم رونیز و توسعه آن برای یک خودروی آفرودی استفاده کرده باشد. اما مطابقت دادن عکس منتشر شده از سوی سایپا توسط بیت ران، مشخص کرد این خودرو در اصل یک محصول چینی درجه دو با ایمنی نه چندان مناسب است.
بیت ران – امین آزاد: در حالی مدیر عامل سایپا از یک خودرو آفرود بومیسازی شده با نشان داخلی و تحول در سایپا خبر داده بود که مقایسه عکس منتشر شده سایپا با تصاویر لندفورت نشان میدهد، رینگهای این خودرو هم با نمونه چینی تفاوتی ندارند.
یعنی حتی در رینگها هم به خود زحمت تغییر ندادهاند.
این خودرو توسط شرکت فودی چین ساخته شده است.
فودی یک شرکت نه چندان مطرح چینی است که با گروه دانگ فنگ همکاری می کند.
خودرو لندفورت فودی هم با چانگان اس ۱۶ پایه مشترکی دارد.
شرکت فودی در دهه ۹۰ میلادی وانت بار تولید میکرد که حتی در میان چینی ها هم به کیفیت پایین شهره بود.
این شرکت در نهایت خصوصی شد و هم اکنون روی پلت فرم خودروهای دیگر چینی، خودروهای آفرود می سازد.
نتایج تست ایمنی لندفورت
لندفورت در تست تصادف چاینیز ان کپ توانسته تنها سه ستاره بدست آورد.
نتایج منشر شده توسط این موسسه چینی و مقایسه آن با نتایج مراکز معتبر در جهان مانند یورو انکپ نشان میدهد برای رسیدن به ستاره درست، باید یک تا دو ستاره این موسسه چینی را کم کنید تا به ایمنی واقعی دست پیدا کنید.
در واقع این خودرو احتمالا یک تا دو ستاره در تست تصادف بدست می آورد که بسیار پایین است.
به این ترتیب احتمالا ایمنی لندفورت در حد خودرویی مانند تیبا است.
موتور شاسی بلند سایپا
قویترین موتور لندفورت یک موتور دو لیتری توربو با قدرت ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متری است.
اما گرفتن این میزان قدرت با این حجم موتور آن هم روی یک خودروی آفرود و با بنزین ایران احتمالا سبب خرابی گسترده برای آن خواهد شد.
وزن این خودرو نزدیک به دو تن است پس با وجود قدرت ۲۱۴ اسب بخاری، قدرت وزنی این خودرو چندان بالا نیست.
لندفورت دارای دو نسخه با جعبه دنده دستی شش سرعته و نسخه دو دیفرانسیل و جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته است.
این خودرو دارای ترمز ABS اما فاقد سامانه ESP است که احتمالا به دلیل ابعداد بزرگ سبب پایداری کمتر خودرو میشود.
از طرفی ایمنی پایین آن در تست تصادف مزید بر علت خواهد شد تا ما با یک خودرو نه چندان امن طرف باشیم.
آپشن های موجود روی لندفورت که میتوانند روی شاسی بلند سایپا هم باشند
طبق معمول خودروهای چینی، ما با آپشنهای مختلفی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور، کروز کنترل، رادارهای جانبی و تهویه دوگانه طرف هستیم.
آپشنهایی که قیمت نزدیک ۲۰ هزار دلاری خودرو را چندین هزار دلار دیگر بنا به نوع آپشن آن افزایش خواهند داد.
این خودرو از شاسی نردبانی استفاده میکند که نقطه قوت آن به شمار می رود.
آیا باز هم تجربه تلخ همکاری سایپا با چینی ها تکرار می شود؟
اما نکته مهم درباره این خودرو این است که سایپا همچنان با وجود بودن در شرایط سخت تحریم، از گذشته درس نگرفته است.
این شرکت در بازههای مختلف زمانی و در روزهایی که میتوانست از شرکتهای بزرگ مهندسی و با اتکا به مهندسان ایرانی، دانش بومی به دست آورد، به سراغ مونتاژ کامل رفته بود.
سرانجام این شرکت به جایی رسیده بود که برای سود بیشتر فقط به فکر مونتاژ کامل خودروهای چینی بود.
آن هم در زمانی که حداقل میتوانست با شریکان معتبرتری در جهان پس از برجام کار کند.
شرکت سایپا حتی از رقیب وطنی خود ایران خودرو هم عقبتر بود.
در زمانی که ایران خودرو با کمک مشاوران آلمانی موتور خود را طراحی میکرد، دل در گرو همکاری با شرکتهای چینی داشت.
حتی در جدی ترین محصول خود شاهین که آن زمان رهام نامگذاری شده بود، قصد داشت از موتور و گیربکس شرکت برلیانس استفاده کند.
پس از افزایش تحریمها این شرکت با بی مهری شرکای چینی خود مانند برلیانس روبرو شد و دست خود را خالی دید.
تازه در این زمان بود که به فکر تقویت موتور تیبا که در اصل تقویت شده موتور پراید بود، افتاد.
نتیجه این کار موتوری هشت سوپاپ توربویی است که تکنولوژی آن در عقب افتادهترین شرکتهای خودروسازی جهان هم دیگر یافت نمی شود.
سایپا و رویکرد گذشته
حالا دوباره سایپا با وجود شعار تکیه بر توان مهندسان ایرانی، هرجایی که بتواند به سمت عملکرد گذشته خود می رود.
اتفاقی که نشان می دهد تحولات سایپا بنیادی نیست و تنها مربوط به جبر زمانه است.
شاید سایپا اگر استراتژی درستی داشت، در زمانی که تحریمها حداقل بود، میتوانست روی پلت فرم رونیز تحولات اساسی ایجاد کند.
سایپا در آن شرایط میتوانست با کمک مشاوران آلمانی موتوری مناسب طراحی کند و امروز اینچنین محتاج شرکت های درجه دو چینی نباشد.
اما بنظر نمیرسد چنین باشد؛ چرا که سایپا هرجا که زورش برسد به دلیل بازار انحصاری، از تحقیق و توسعه فراری است.
نمونه واضح آن وانت پادرا پلاس است؛ محصولی که در اصل همان نیسان آبی با یک بزک فریبنده است.
آیا موتور این خودرو بهروز شده است؟ موتور ۲.۴ لیتری با قدرت ۹۵ اسب بخاری با مصرف بالای ۱۲ لیتر، آیا واقعا در دنیای امروز خنده دار نیست؟
هرچقدر هم که روی موتور برچسب یورو چهار و یورو پنج بزنند، واقعیت اعداد چیز دیگری می گویند.
بیشتر بخوانید:
خاک برسرشون
همانطور مه گفتید تا وقتی بازار انحصاری دستشونه وضعیت همینه و روز بروز بدتر میشه
فک نمیکنم هیچ جای دنیا به غیر از ایران مردمش همچنین معظلی داشته باشن
خاک برسرمان
گفتم از سایپا بعیده
حقمونه.حالا ببینید چجوری چسی میان اون بیشرفایی که میخرن.راسی حالا چند؟ ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون؟ یا شایدم یک میلیارد
شرف رو اگر این دو شرکت شنیده بودند، اوضاع ایران در خودرو سازی چیز دیگه ای بود
این است رسم سرای محله خوشحالی
بدبختی ما ایرانیا اینه که نمیتونیم ماشینی بسازیم که استاندارد باشه و مجبوریم به همین ماشینای چینی اکتفا کنیم خداییش حقم دارن وقتی یه پراید رسیده ۱۲۰ میلیون طرف میره سمت اینا کاش بجای همین پراید و همین پژو یا سمند یه زحمتی می کشیدن و یکم دزدی کمتر میکردن الان بجای سوار شدن ماشین چینی ماشین ایرانی سوار میشدیم خب لامصبا چهل ساله چیکار کردین تموم ماشینا همش طرح کشورای دیگه هست اونم از نوع نصفه یعنی نصفشو دزدیدن
قشنگ توضیح میداد