سیستم برق خودرو و آشنایی با عملکرد آن می تواند به آشنایی بهتر با بخش ای مختلف خودرو و نیز بهبود کار کرد وسیله نقلیه شما بینجامد.
بیت ران – سیستم برق خودرو ، برای انجام بخش بزرگی وظایف هر خودرو بسیار گسترده و حیاتی است.
در اجزای پیچیده سیستم یک اتومبیل، الکتریسیته جزء جدایی ناپذیری است که همراه با قدرت مکانیکی، عملگرها را به حرکت وا میدارد و خودرو را به حرکت میاندازد.
سیستم برق خودرو تشکیل شده است از یک باطری ذخیره ساز، یک موتور استارت، سیستم روشنایی، سیستم جرقه و متعلقات و کنترل کنندههای مختلف.
در ابتدا سیستم برق خودرو به تجهیزات جرقه محدود میشد.
آغاز استفاده از استارت الکتریکی
با ظهور استارت الکتریکی در سال ۱۹۱۲ در روی یک مدل کادیلاک، چراغ های برقی و بوق شروع به جایگزینی برای چراغ های نفتی و استیلینی و بوق های حبابی شدند.
الکتریکی شدن، سریع و کامل بود و تا سال ۱۹۳۰ سیستم های ۶ ولتی در همه جا رایج شدند.
سرعت افزایش یافته موتورها و فشار بالاتر سیلندرهای آن ها تولید ولتاژ روشن شدن خودرو را به طور فزاینده ای دشوار می کرد.
موتورهای بزرگ تر، گشتاور بالاتری را برای روشن شدن نیاز داشتند.
پدیده های جدید اضافی که با برق کار میکردند مثل رادیو، شیشه بالابر و برف پاک کن های چند سرعته هم به نیازهای سیستم افزوده شده بودند.
برای پاسخ به این نیازها سیستم های دوازده ولتی در سال ۱۹۵۰ در سرتاسر دنیا جایگزین سیستم های ۶ ولت شدند.
اجزای سیستم برق خودرو
سیستم برق خودرو، بسیار گسترده و حیاتی برای انجام بخش بزرگی از وظایف هر خودرو است.
این سیستم، شامل سیستم های زیر مجموعه بسیار زیادی است که هرکدام وظایف خاصی دارند و به صورت مکمل با دیگر سیستم های برقی یا غیربرقی خودرو کار میکنند.
از زمانی که شما اقدام به راه اندازی خودروی خود میکنید، تا زمانی که به مقصد خود میرسید و آن را خاموش میکنید، در تمام این مراحل یکی از سیستم های خودرو دائم در حال فعالیت است.
این سیستم امکان فعالیت سیستم های دیگر را فراهم میکند و حذف آن مساوی با اختلال در کارکرد تمام سیستم های دیگر خودرو از جمله سیستم موتور، سیستم خنک کننده موتور و یا حتی سیستم های دیگر یعنی سیستم تعلیق و سیستم ترمز میشود.
لحظه ای که قصد باز کردن در ماشین را دارید تا لحظه ای که به مقصد رسیدید و میخواهید خودرو را قفل کنید، بسیار زیاد است.
هنگامی که قصد سوار شدن به خودروی خود را دارید، گاهی توسط دزدگیر، این کار را انجام میدهید، در همین ابتدا شما از باتری، مدار های دزدگیر، فیوزها، چراغ های راهنما و …. و متعلقات آنها که شامل سوکت ها و سیم های رابط است، استفاده کردهاید.
سپس هنگام روشن کردن خودرو ابتدا سیستم امولایزر فعال میشود تا صحت کلیدی که وارد سوئیچ میشود را برای روشن کردن خودرو تایید کند.
عملکرد سوئیچ در سیستم برق خودرو
چرخاندن سوئیچ چند مرحله است که سیستم امولایزر در مرحله اول فعال میشود، در مراحل بعدی مدارهای مربوط به آمپرهای پشت فرمان، مدار چراغ های خودرو مدار سیستم صوتی و … فعال میشوند.
همچنین همزمان بعضی مدارها و قطعات و اجزای آن ها فعال میشوند ولی فعلا شروع به کار نمیکنند؛ مانند مدار مربوط به پمپ بنزین که هنگام باز کردن سوئیچ فعال میشود و پس از روشن شدن موتور، شروع به کار میکند.
آخرین مرحله سوئیچ باعث فعال شدن کلیه مدارها و سیستم های خودرو می شود.
به طور کلی میتوان گفت سیستم برقی خودرو برای انجام وظایف مختلف از مدارهای مختلفی تشکیل شده است مانند:
به گزارش تسنیم، مدار سیستم جرقه زنی، مدار دینام و استارت، مدار سیستم خنک کننده (مدار فن خنک کننده)، مدار چراغ های جلو و عقب، مدار چراغ های راهنما، مدار قفل مرکزی و دزدگیر، مدار گرمکن شیشه عقب که شامل المنت ها و سوکت های مخصوص است، مدار بخاری، مدار برف پاک کن و …
بیشتر بخوانید:
با سلام،چندین غلط املایی و تایپی تو یک متن کوچک عجیب است،مقصد و نوشتید مقد،صوت رو نوشتید سوت و موتور رو نوتور!!!
ممنون از توجه و تذکر شما
اصلاح شد
راجب شبکه ومدل های مختلفشم میگفتید مثلا شبکه کن چیه شبکه ون پژو چیه…. و در حال حاظر بهترین شبکه ها کودومن فلکس ری بی ام و رو تحلیل میکردین که از همه میگن کامل تره…