گذر از مرز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت با سمند دیزل

از دست ندهید

در این تست و بررسی سعی داریم نگاهی به توانایی ها، معایب و مزایای سمند دیزل بیندازیم؛ تنها نمونه موجود در زمان تست.

بیت ران – امین آزاد، بابک وفایی، محمد فتح اللهی: هرگاه صحبت از اتومبیل‌های دیزلی می‌شود، ناخودآگاه به یک خودروی کند و پر سر و صدا در حالی که دود سیاه رنگی از اگزوزش خارج می‌شود، فکر می‌کنیم.

البته این تصور دور از واقعیت هم نیست، چراکه تقریباً تمامی خودروهای دیزلی موجود در کشورمان همین خصوصیات را دارند.

حال تصور کنید یک اتومبیل دیزلی کم‌مصرف را می‌رانید که با پنج  سرنشین در شرایطی که عقربه سرعت‌سنجش در حال عبور از عدد ۲۱۰ کیلومتر در ساعت  است، به مسافرت می‌روید!

شاید برای بسیاری این جمله بیشتر از واقعیت، خیال‌پردازی باشد، اما از چندی دیگر چنین خودرویی را در خیابان‌های کشورمان مشاهده می‌کنیم.

آن هم نه با برندهای مطرح جهانی، بلکه با نام سمند و نشان ایران‌خودرو.

بعد از تجربه خوبی که از رانندگی با سمند توربو داشتیم، این بار نوبت اولین نمونه کالیبره‌شده سمند دیزل بود تا توانایی‌هایش را طی آزمونی یک روزه محک بزنیم.

قصه از کجا شروع شد؟

همیشه قبل از اینکه خودرویی را از نزدیک ببینید، تصوراتی در موردش دارید.

اینکه طراحی آن چقدر زیباست؟

مصرف سوختش چقدر است؟

آیا فضای بارش برای یک مسافرت کافیست؟ و…

قبل از آزمون مقوله طراحی برای گروه آزمایش حل شده بود.

چرا که همان سمندی را قرار بود ببینیم که سال‌هاست در بازار داخلی مشاهده می‌کنیم.

اما سوالات در مورد موتور، گیربکس، مصرف سوخت و… همچنان وجود داشت.

بعد از تحویل خودرو، برای اینکه بتوانیم آزمون‌های مورد نظر را بدون محدودیت ترافیکی انجام دهیم، به سمت اتوبان تهران-ساوه و فرودگاه امام حرکت کردیم.

در همان ابتدای کار صدای فوق‌العاده پایین این موتور توربو در مقایسه با موتورهای بنزینی شوکه‌کننده بود.

حتی زمانی که موتور اصطلاحاً دور گرفته و توربو وارد مدار می‌شود، صدایی که به گوش می‌رسد بسیار کم بوده و به هیچ وجه در داخل کابین آزاردهنده نبود.

البته باید به نکته اشاره کرد که گازوئیل موجود در باک این سمند، یورو چهار بود و به همین دلیل نمی‌توان هیچ قضاوتی در مورد صدای موتور با گازوئیل‌های وطنی کرد.

از آنجایی که فعلاً تغییرات انجام شده تنها محدود به مجموعه موتور است، در واقع همان تریم داخلی و البته نشان‌دهنده‌های سمند همیشگی پیش رویمان قرار داشت.

رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

پینین‌ فارینا باتیستا ؛ قوی ترین خودرو برقی جهان رونمایی شد

بیت ران بررسی کرد؛ بسترن و برلیانس بخریم یا آقای پلاستیک!

 تنها نمونه موجود

به دلیل اینکه محدوده قرمز دورگیری موتور به ۴۷۰۰ دور در دقیقه رسیده، هنگام رانندگی باید مراقب دور موتور می‌بودیم.

چرا که همین یک نمونه کالیبره‌شده از موتور دیزل وجود داشت.

بالاخره به اتوبان مورد نظر رسیدیم و فرصت شتاب‌گیری فراهم شد.

با وجود پنج سرنشین  به راحتی به سرعت‌های بیش از  ۱۸۰ کیلومتر رسیدیم.

موتور۱۲۰اسب‌بخاری EFD از  موتور توربو بنزینی سمند  ضعیف‌تر بوده، اما گشتاور خروجی ۲۵۶ نیوتن‌متری آن از موتور EF7TC(موتور توربو سمند ) یک سر و گردن بالاتر است.

اگر بخواهم عملکرد این دو موتور EFD و EF7TC را مقایسه کنیم، باید گفت که شتاب‌گیری با موتور دیزلی حس سرکشی مدل توربو را ندارد.

اما هر قدر که در مدل توربو شتاب مهمترین چیزی بود که حس کردیم، در نمونه دیزلی گشتاور عالی ۲۵۶ نیوتن‌متری حرف اول و آخر را می‌زد.

موتور دیزل سمند

طبیعتاً با وجود پنج سرنشین نمی‌توانستیم تست‌های شتاب را انجام بدهیم.

به همین دلیل سه نفر از گروه در فرودگاه امام پیاده شدند تا دو نفر دیگر به ادامه آزمون بپردازند.

اتوبان کناری فرودگاه این اجازه را می‌داد تا با خیالی راحت و بدون ترس از دوربین‌های کنترل‌سرعت چهره واقعی این موتور را ببینیم.

گرچه شتاب‌گیری با همان گیربکس سمند بنزینی انجام شد، اما در دنده دو به سرعت ۷۱، در دنده سه به ۱۲۰و در دنده چهار به راحتی از مرز ۱۶۰ کیلومتر گذشتیم.

شتاب‌گیری

در شتاب‌گیری اولیه کات آف (رسیدن به محدوده غیر مجاز موتور) سریع در دور ۴۷۰۰ عملاً اجازه هیچ مانوری باقی نمی‌گذاشت.

در بهترین شرایط و بعد از حدود یازده بار تست شتاب اولیه، به رقمی بهتر از  ۱۰ ثانیه نرسیدم. البته با گیربکس اصلاح‌شده ویژه این موتور، این رقم به حدود۹.۶ ثانیه خواهد رسید.

مشکل اینجاست که آنقدر گشتاور موتور زیاد است که در همان ابتدای کار چرخ‌های جلو شروع به هرزگردی می‌کنند.

حتی تلاش برای استارت در  دورهای پایین بی‌فایده بود و تایرهای بریجستون هم حریف این گشتاور نشدند.

در واقع بخش مهمی از زمان شتاب‌گیری در همان دنده یک و هرزگردی چرخ‌های جلو تلف می‌شود و به ناچار برای چسبندگی بیشتر تایرها باید به دنده دو  می رفتیم.

 

موتور ۱۲۰ اسب‌بخاری EFD از  موتور توربو بنزینی سمند  ضعیف‌تر بوده، اما گشتاور خروجی ۲۵۶ نیوتن‌متری آن از موتور EF7TC(موتور توربو سمند ) یک سر و گردن بالاتر است. اگر بخواهم عملکرد این دو موتور EFD و EF7TC را مقایسه کنیم، باید گفت که شتاب‌گیری با موتور دیزلی حس سرکشی مدل توربو را ندارد. اما هر قدر که در مدل توربو شتاب مهمترین چیزی بود که حس کردیم، در نمونه دیزلی گشتاور عالی ۲۵۶ نیوتن‌متری حرف اول و آخر را می‌زد.

 

از آنجایی که می‌توانستیم اطلاعات واحد کنترل الکترونیکی خودرو را مشاهده کنیم، نمودار سرعت و زمان در هنگام تعویض دنده یک به دو کاملاً سیر نزولی داشت و در حال حاضر با گیربکس فعلی هیچ راه حلی برایش وجود ندارد.

نکته مهم این است که کشش موتور در دورهای بالای ۳هزار فوق‌العاده است و شاید اگر محدوده قرمز دورگیری کمی بالاتر در نظر گرفته می‌شد، این مشکل هم از بین می‌رفت.

دورموتور منطقی

البته تعیین این محدوده برای دورموتور هم منطقی بود چرا که باید به بحث دوام قطعات توجه زیادی می‌شد.

هر قدر که شتاب اولیه کُند نمره خوبی نگرفت، شتاب ثانویه همه چیز را به نفع خودش تمام کرد.

شتاب ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر (در دنده‌سه) در ۳ ثانیه و ۸۰ تا ۱۰۰کیلومتر هم در ۲.۹ ثانیه طی شد که تنها دلیلش گشتاور عالی موتور بود.

این گشتاور آنقدر خوب عمل کرد که در دنده چهار، با دور موتور ثابت هزار دور در دقیقه، اتومبیل به طور پیوسته با سرعت  ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد و هیچ ضعفی در آن وجود نداشت.

سمند دیزل

بعد از تست‌های شتاب اولیه و ثانویه که این موتور  ۱.۵ لیتری انصافاً هرچه در توان داشت در اختیارمان قرار داد، نوبت به تست حداکثر سرعت رسید.

از آنجایی که به دلیل مسافت زیاد این آزمون فرصت بازگشت به سمت فرودگاه را نداشتیم، به ناچار سه نفر دیگر گروه را هم در این آزمون شریک دادیم که در نبود ما از امکانات رفاهی و هوای مطبوع داخل فرودگاه لذت می‌بردند!

با وجود وزن اضافی سرنشینان، شتاب‌گیری تا ۱۹۵ کیلومتر در ساعت به راحتی انجام می‌شود.

هیچ صدای اضافه‌ای درون کابین شنیده نشد و خبری هم از ناپایداری در خودرو نبود.

اما از ۱۹۵ کیلومتر به بعد حرکت عقربه سرعت‌سنج آهسته شد و نهایتاً در ۲۱۰ کیلومتر ایستاد.

سمند دیزل

اهمیت نسبت دنده

البته هنوز ۸۰۰ دور از دور مفید ۴۷۰۰ در دنده پنج باقی مانده بود، اما همین نسبت بیشتر دنده آخر باعث شده که موتور در سفرهای طولانی فشار کمی را تحمل کند.

البته گفته‌ شده که در مورد ضرایب دنده‌ها گیربکس پنج سرعته BE3/5 فعلی تغییراتی را تجربه خواهد کرد که هماهنگی بهتری با موتور داشته باشد.

اما همین گیربکس هم در طول مدت آزمایش به جز فاصله بیش از اندازه دنده‌ها ایراد دیگری نداشت.

بعد از نتایج خوب تست‌های شتاب، وقت آن رسید که ببینیم این موتور برای به رخ‌کشیدن توانایی‌هایش چقدر گازوئیل مصرف کرده است.

 

گرچه شتاب‌گیری با همان گیربکس سمند بنزینی انجام شد، اما در دنده دو به سرعت ۷۱ ، در دنده سه به ۱۲۰و در دنده چهار به راحتی از مرز ۱۶۰ کیلومتر گذشتیم. در شتاب‌گیری اولیه کات آف (رسیدن به محدوده غیر مجاز موتور) سریع در دور ۴۷۰۰ عملاً اجازه هیچ مانوری باقی نمی‌گذاشت. در بهترین شرایط و بعد از حدود یازده بار تست شتاب اولیه، به رقمی بهتر از  ۱۰ ثانیه نرسیدم. البته با گیربکس اصلاح‌شده ویژه این موتور، این رقم به حدود۹.۶ ثانیه خواهد رسید.

 

با استفاده از اطلاعات ECU به مصرف ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر رسیدیم که رقم فوق‌العاده‌ای بود. بدون‌شک سمند دیزل با وجود قیمت کمتر گازوئیل در برابر بنزین می‌تواند یک انتخاب عالی برای خریدار ایرانی باشد. خصوصاً موتور جمع و جور ۱.۵ لیتری‌اش به غیر از اینکه نرم و ساکت به کارش ادامه می‌دهد، به دلیل نبود قطعاتی چون کوئل و شمع هزینه نگهداری کمتری هم دارد.

سمند دیزل

بیشتر بخوانید:

سایپا ساینا بررسی شد؛ آیا ارزش خرید دارد؟

نیسان پاترول با موتور شش سیلندر تویوتا بچه غول ژاپنی

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

منبع :هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران




34 دیدگاه

  1. عمو دور موتور چهار هزار و دویست و ده کیلومتر بر ساعت؟ عکستون اگه اصلیه که چرته چون گریبکسی نداریم تو ایران خودرو با همچی نسبتی
    اگه واقعی نیست که هیچ

      • حرف ناشناس درسته .
        دور موتور که ربطی به بنزینی و دیزلی نداره ، وقتی دور موتور دیزلی پایین تر باشه دنده هاش بزرگتره تا همون سرعت بنزینی رو بده ، با توجه به این که شما گفتید دنده برای مدل بنزینی بود ، پس دور موتور ۴۰۰۰ دیزل فرقی با ۴۰۰۰ بنزینی نداره و این سرعت رو نمیده.
        اگر اشتباه میکنم بگید.

          • خودرو های ایران خودرو با موتور ef7 به صورت پایه گاز سوز هستند و اون آیکون سی ان جی رو دارن حالا که موتور دیزلی روی خودرو نصب کردند برای تست بوده و خودرو تولید انبوه نیست به همین دلیل ممکن است برخی از سایر قطعات موجود در خودرو های بنزینی هنوز در این خودرو موجود باشد

  2. این سوخت دیزلی که در جایگاهاست برای سواری کیفیت خوبی نداره مثلا واسه نیسان یه جایگاه سوختش باعث خاموشی ماشین شد اما از جایگاه شهری دیگر ماشین خاموش نمیکرد اگر با سوختهای دیزلی که در اروپاست تست بشه به مراتب عملکرد بهتری ارائه میدهد

  3. برای موتور اونم از نوع توربو چه گازوئیلی چه بنزینی حداقل دراین موتور به نظر من بهتره از گیربکس ۶ دنده استفاده بشه چون به علت قدرت بیشتر جواب میده البته من تو کشور آذربایجان بنز سواری گازوییل سوز دیدم که ۶ دنده بود واینم بگم که با موتور ۲۲۰۰ سی سی که داشت البته به گفته راننده ومدل ماشین هم ۲۰۰۰ میلادی مصرف تو جاده چهار لیتر بود

  4. ی سوال از اونایی ک اطلاعات دارن.میشع ماشینایی از قبیل سابربن و جیپ اهو و نظیر این خودروهای امریکایی قدیمی ک سوخت بالا دارن رو دیزل کرد؟

  5. در جواب ناشناس و عدنان

    گیربکس یکیه ولی نگفته که ضریب دنده ها هم یکی بوده و اتفاقا اشاره شده که فاصله دنده ها زیاد بوده یعنی دنده ها خیلی سبک میشدن که باعث شتاب کمتر میشه ولی از اون طرف ماکزیمم سرعت بیشتری داریم

  6. همه چیز ش دروغ بی اساس یه مشت نادون مگه اینکه سوار همچین اشغالای داخلی بشن.بنزینیش چیکار کرده که حالا دیزلش بکنه.اصلا شما درست میگید این سمند ۳۰۰ کیلومتر راه میره برید خوش باشید.

  7. یه سوال کی از این اسباب بازیا میخره؟ اخه مرد نا حسابی ایمنی چیکار کردین همین یه موتور چپوندین تو شد ماشین نه بدنه داره نه ترمز داره هیچی نداره این ماشین اخه حداقل جا موتور یکم رو ایمنی کار کنید چرا فیلم تست بدنه ایمنیش نمیزارید.

  8. سلام خسته نباشید
    لطفا تست هایی که میگیرید حول محور مصرف کننده باشه.
    کسی‌که سمند دیزلی خرید میکنه
    قطعا دنبال سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ثانیه نیست
    اگر‌چه رفتن با این سرعت با ۵ سرنشین
    خیلی اطلاعات عامه میده
    از جمله امنیت حرکت و توان و …
    اما یه نکته خیلی خیلی خیلی مهم
    باید تست بر اساس سوخت دیزلی رایج مملک باشه و الا طرف بخره
    و با ماشین نو نتونه درست باهاش راه بره
    به هیچ دردی نمی خوره

  9. مرد مومن من با همون موتور پژو یه گیربکس زانتیا انداختم روش با یه هدرز ۲۴۰ تا راه میره الانم دارم موتور جی تی ای میزارم روش تا ۲۷۰ رو پر کنه این همه هزینه لازم نیست واسه هر پروژه دارن میلیاردی سرقت میکنن

    • سلام، برادر معلومه حسابی ناراحت شدی یه سمند با ۵تا سرنشین ۲۱۰ تا می ره ولی ماشین شما تک سرنشین با گیربکس زانتیا و هدرز ۲۴۰ تا راه می ره، ترسیدی یه وقت ۴تا سرنشینش رو پیاده کنه توجاده قاقت کنه🤣. اول شما ، این همه حرص نخور کار دست خودت می دی.

  10. به نظرم که خوبه نیسان دیزل با اون هیکل وسنگینی باری که میزنه مدل بالای نود دور موتور۴داره و حجم موتور هم ۲۸۰۰و همچی هم درست و جوابگو هست

  11. سلام گازوئیل های وطنی خیلی هم خوب هستند و اصلا از گازوئیل سر و صدا و کند بودن به ذهنم نمی آید و دو مدل توربو و دیزلی خیلی هم خوبند

  12. نشد یه موتوری به نفع مصرف کننده باشه و بزارن تولید بشه این دیزل که تولید نشد ای اف سون گازسوزم که هزینه پایین داشت هم که با تحریم و ایرانیزه کردنش داغونش کردند و ایرادهای اساسی پیدا کرد از هر نظر فقط موتور تی یو فایو رو گذاشتند و تکسوز بنزینی که هزینه ی سوختش بالاست تعمیراتشم گرونه بنسبت و بعد ارتقاها هم بیشتر مردمو بدردسر انداخت با پلاس شدن موتورها کاش یه موتوری روش کاربشه که دوگانه به گاز یا گازوئیل باشه و هم هزینه ی سوخت هم دوام موتور و قطعات یدکیش ارزون دست مردم برسه

  13. واقعا حیف شد اون از EF7 تمام گازسوز و EFD،فقط پژو و ساینا تولید میکنن که یا پمپ بنزین باشی یا لوازم یدکی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط