تاکسی عمود پرواز ؛ ولوسیتی چیست و چقدر سرعت دارد؟

از دست ندهید

احتمال انفجار مجدد نرخ ها ؟ / تولید برخی خودروها به «صفر» رسید

آمار میزان تولید انواع خودروها در فروردین ماه امسال اعلام شد که مطابق آن تولید ۱۸ مدل خودرو در...
اولین دوره مسابقات کشوری؛

مسابقات اتومبیل رانی بانوان برگزار شد؛ اسلالوم چیست؟

اولین دوره مسابقات اتومبیل رانی بانوان امروز در پیست اتومبیل رانی ورزشگاه آزادی به طور همگانی برگزار شد. بیت ران...

تاکسی عمود پرواز ولوسیتی محصول شرکت ولوکوپتر (Volocopter) است که سازندگان قصد دارند آن را به وسیله ای خودران در آینده تبدیل کنند. اما این وسیله چه مشخصاتی دارد؟

بیت ران – هواپیماهای عمودپرواز (Vertical Take-off and Landing یا VTOL) نسل نسبتا جدیدی از هواپیماها هستند که توجه شرکت‌های بزرگ زیادی را جلب کرده‌اند.

طبق آمار‌، تاکنون شمار درخورتوجهی از شرکت‌های حوزه‌ی هوافضا بخش مهمی از منابع و زیرساخت‌های خود را به هواپیماهای عمودپرواز اختصاص داده‌اند.

این شرکت ها معتقد هستند این وسایل پرنده می‌توانند آینده‌ی صنعت حمل‌و‌نقل شخصی را به‌‌طور محسوسی متحول کنند.

هواپیماهای عمودپرواز از لحاظ تئوری ممکن است در نقش «تاکسی پرنده» هم ظاهر شوند.

ولوکوپتر (Volocopter) یکی از شرکت‌هایی است که در این حوزه سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است و قصد دارد بخشی از آینده‌ای را به‌سلطه‌ی خود دربیاورد که تاکسی‌های پرنده تشکیل می‌دهند.

ولوکوپتر موفق شده است هواپیمایی عمودپرواز با نام ولوسیتی (Volocity) تولید کند که فاصله‌ چندانی تا تبدیل به محصولی نهایی ندارد.

 تاکسی عمود پرواز هواپیمای ولوکوپر ولوسیتی / Volocopter Volocity

جزئیات ولوسیتی

اوایل اکتبر جاری، استارتاپ ولوکوپتر جزئیات مربوط به جدیدترین وسیله‌ نقلیه‌ پرنده‌ خود را با رسانه‌ها در میان گذاشت.

در ویدئویی که ولوکوپتر منتشر کرد، مدیر تجاری ارشد شرکت، یعنی کریستین باوِر، حضور دارد و توضیحاتی در‌باره‌ فناوری‌های به‌کاررفته در ولوسیتی ارائه می‌دهد.

باوِر ادعا می‌کند ولوسیتی با اتکا بر جدیدترین فناوری‌های روز دنیا، سفری ایمن و راحت برای مردم فراهم می‌کند.

ولوکوپتر می‌گوید ولوسیتی نخستین هواپیمای عمودپرواز الکتریکی بازار به‌حساب می‌آید.

همچنین کریستین باوِر در ویدئو منتشرشده تأیید می‌کند ولوسیتی تابع تمامی قوانین وضع‌شده‌ آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) است.

ایمنی ولوسیتی با تعداد بالای روتورها

یکی از مباحث مهمی که درباره‌ هواپیماهای عمودپرواز مطرح می‌شود، امنیت آن‌ها است.

براساس اطلاعات رسمی، ولوستی به ۱۸ روتور (پروانه) مجهز است تا مسافران را در پروازی امن به مقصد برساند.

کریستین باور در ویدئو منتشر شده تأکید می‌کند سیستم‌های چندگانه‌سازی (Redundancy) داخلی این هواپیمای عمودپرواز باعث می‌شوند ولوسیتی ازلحاظ تئوری بتواند بدون اینکه دچار مشکل شود، یک یا دو عدد از روتورهایش را از دست بدهد.

اگر این تعداد روتور هنگام پرواز دچار مشکل شوند، خطری متوجه ولوسیتی نمی‌شود و این هواپیما می‌تواند سفرش را تا مقصدِ تعیین‌شده به‌اتمام برساند.

نمای نیم رخ کانسپت تاکسی عمود پرواز ولوسیتی / Volocopter Volocity

همین موضوع را می‌توان برای مجموعه‌باتری‌های به‌کاررفته در ولوسیتی مطرح کرد.

باور می‌گوید درصورتی‌که حداکثر دو عدد از این مجموعه‌باتری‌ها انرژی‌شان تمام شود، ولوسیتی بازهم بدون مشکل به پرواز ادامه می‌دهد.

ولوسیتی مجموعا میزبان ۹ مجموعه‌باتری است.

البته فعلا جزئیات دقیقی درباره‌ ظرفیت و دیگر مشخصه‌های این باتری ها در دسترس نداریم.

برد پروازی ولوسیتی

تنها اطلاعاتی که داریم، این است که باتری‌های مذکور در دسته‌ باتری‌های لیتیوم‌یون جای می‌گیرند که امکان تعویض آن‌ها وجود دارد و می‌توانند به ولوسیتی کمک کنند حداکثر ۲۲ مایل (۳۵٫۴ کیلومتر) پرواز کند.

ممکن است فکر کنید که این مسافت پرواز یکی از ضعف فعلی ولوسیتی محسوب می‌شود.

در نظر داشته باشید ماهیت هواپیماهای عمودپرواز به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود این وسایل نتوانند به‌ جاهای خیلی دور سفر کنند.

به‌نوشته‌ کارشناس رسانه‌ سی‌نت، شرکت‌های تولیدکننده‌ هواپیماهای عمودپرواز نیز چنین انتظاری از این محصولات ندارند.

اکثر شرکت‌هایی که در این حوزه ورود کرده‌اند، به هواپیماهای عمودپرواز به‌عنوان وسیله‌ای نگاه می‌کنند که باعث می‌شوند بتوان به مناطق نزدیک شهر سفر کرد، بدون اینکه لازم باشد برای مدت طولانی در ترافیک جاده منتظر ماند.

این هدف فعلی هواپیماهای عمودپرواز است؛ حداقل فعلا.

حداکثر سرعت حرکت ولوسیتی در آسمان حدودا ۶۸ مایل ‌بر ساعت (۱۰۹٫۴ کیلومتربرساعت) اعلام شده است.

ولوکوپتر اعلام کرده که می‌خواهد مدل آزمایشی ولوسیتی را به‌ مرحله‌ تولید نهایی برساند.

این مدل را متخصصان آموزش ‌دیده هدایت خواهند کرد و هرکسی نمی‌تواند آن‌ها را هدایت کند.

ولوکوپتر می‌گوید درنهایت ولوسیتی را به هواپیمایی خودران تبدیل می‌کند.

مدل نهایی قرار است دوربین‌های پرتعداد داشته باشد.

هنوز فاصله‌ زیادی تا رسیدن به دورانی داریم که خودروهای کاملا خودران در بازار عرضه شوند؛ بنابراین، منطقی است اگر بگوییم هواپیماهای کاملا خودران قرار نیست در آینده‌ای نزدیک از راه برسند.

پس در بهترین حالت ممکن، به ولوسیتی به‌عنوان محصولی نگاه کنید که در مراحل آخر پروتوتایپ قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به تاریخچه هواپیمای عمود پرواز

خودروهای پرنده ؛ مهمان‌های نه چندان دور آسمان

آزمایش تاکسی های پرنده توسط اوبر در ملبورن

تاکسی پرنده در آسمان ایران ؛ پرواز از مهر ماه جاری

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

افزایش قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور + موتوری که شبانه ۹۰ میلیون گران شد!

قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور برای سومین بار در سه ماه گذشته گران شد. میانگین افزایش قیمت، ۲۰ درصد...

مجلس موافق واردات خودروهای دست دوم ؛ واردات خودروهای...

با موافقت مجلس برای واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از  پنج سال ، احتمال واردات خودروهای دست دوم به ایران قوت گرفت. بیت ران...

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

کیو جی موتور که برند لوکس‌تر بنلی است توسط کویر موتور وارد ایران شده و به زودی وارد بازار می‌شود. با سه محصول جدید...

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است. بیت ران -...

آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری...

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان...

پست‌های مرتبط