ریچارد پتی ؛ 35 سال پادشاهی نسکار

از دست ندهید

لوکس‌ترین خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ بازار

در این مطلب به معرفی لوکس‌ترین خودروهای شاسی بلند فول سایز در بازار خواهیم پرداخت. از این خودروها دو...

خودروهای چینی در راه بازار اروپا

خودروهای چینی امروزه به بخش بزرگی از انواع قابل انتخاب خودرو در بازار تبدیل شده‌ اند و سازندگان خودروهای...

آنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم؛ آیا پژو شکایت می کند

مدیرعامل ایران خودرو محصول جدید ایران خودرو را که سمند جدید است (با کد پروژه کی ۱۳۲) با حضور...

ریچارد پتی که بسیاری از رانندگان امروزی نسکار او را قهرمان افسانه‌ای خود می‌دانند چه موفقیت هایی به دست آورده است؟

بیت ران – محمد فتح اللهی: نزدیک به سی سال از آخرین روزهای رانندگی او در نسکار می گذرد.

اما همچنان نامش به عنوان برترین راننده در تاریخ این رقابت‌ها می ‌درخشد.

ریچارد لی پتی اکنون 83 ساله است و بسیاری از رانندگان امروزی نسکار او را قهرمان افسانه‌ای خود می‌دانند.

ریچارد پتی
ریچارد پتی در سال 1985

ریچارد پتی از 50 تا 90!

امروزه کمتر نامی از پتی در رسانه‌ها دیده و شنیده می‌شود.

شاید 7 قهرمانی جهان، 200 پیروزی در پیست‌ها و 127 پول‌پوزیشن (استارت از رده اول) تمام طول حضورش در نسکار گویای همه چیز باشد.

البته نباید 712 بار حضورش در میان ده راننده برتر را از یاد برد.

اگر از طرفداران دنیای فرمول‌یک هستید، باید بگوییم که مایکل شوماخر قهرمان افسانه‌ای بسیاری از دوست‌داران این رشته، نیمی از افتخارات ریچارد پتی را هم بدست نیاورده است!

در اواخر دهه پنجاه میلادی، پتی فعالیت حرفه‌ای خود را در نسکار در حالی شروع کرد که 16 روز از جشن تولد بیست و یک سالگی‌اش گذشته بود.

شروع طوفانی ریچارد پتی 

اولین مسابقه خود را در نیویورک استارت کرد.

یک سال بعد از آن، در 1959 پس از 9 باری که در جمع ده راننده برتر حضور داشت.

او همچنین 6 مرتبه‌ای که در پنج رده اول از خط پایان گذشت، به عنوان بهترین تازه‌کار فصل شناخته شد.

در شرایطی که هنوز 3 سال از حضورش در نسکار می‌گذشت، به عنوان نایب قهرمانی رسید.

در 1964 با اتومبیل مسابقه‌ای پلیموت سوپربردش توانست 9 قهرمانی بدست آورد.

ریچارد 114 هزار دلار از اولین مسابقه ملی خود دستمزد گرفت.

ریچارد پتی

ریچارد جوان با کسب این عناوین در حقیقت پایه‌های سلطه خود در نسکار را محکم‌ می‌کرد و رفته‌رفته به افتخاراتش می‌افزود.

سومین قهرمانی‌اش در دیتونا500 را در 1971 بدست آورد.

زمانی که جام را بالای سر برد، نامش به عنوان اولین راننده‌ای که سه بار به این عنوان قهرمانی رسیده در تاریخ ثبت شد.

همچنین او نخستین راننده‌ای بود که دستمزدش بیش از یک میلیون دلار در سال بود.

این حقوق در دهه 70 ریچارد را به یکی از گران‌قیمت‌ترین راننده‌های نسکار تبدیل کرد.

اما در 1972 بود که STP (کمپانی روغن‌موتورسازی) قرارداد 28ساله‌ای برای اسپانسری پتی امضاء کرد.

از آن پس بود که نام ریچارد پتی با اتومبیل شماره 43 آبی‌رنگش در تمامی جهان زبان‌زد شد.

این شهرت تا جایی پیش رفت که بیشتر از ریچارد پتی به petty blue (پتی آبی) مشهور شد.

ریچارد پتی

قهرمانی رویایی ریچارد پتی

در 1984 دویستمین و آخرین قهرمانی خود را در این رقابت‌ها بدست آورد.

این قهرمانی برای ریچارد رویایی بود.

از یک طرف در مسابقه‌ای فوق‌العاده نزدیک میان رانندگان دیگر توانست در حالی که فقط به اندازه یک گلگیر از رقیبش جلو بود، از خط شروع/پایان بگذرد.

از طرفی دیگر هم رونالد ریگان رئیس جمهور ایالات متحده این رقابت را از نزدیک دنبال می‌کرد که این قهرمانی را برای پتی شیرین‌تر از همیشه کرد.

در همین رقابت بود که نام ریگان به عنوان اولین رئیس جمهوری که تماشاگر این رقابت‌ها بود در تاریخ ثبت شد.

پس از 35 سال حضور مداوم در میادین اتومبیل‌رانی آمریکا و استارت در 1184 مسابقه، پتی تصمیم گرفت تا در 1992 از دنیای مسابقات خداحافظی کند.

ریچارد پتی
خودرو پتی که با آن در مسابقات Daytona 500 در سال 1979 پیروز شد

ریچارد یک جمله به یاد ماندنی دارد: «اگر می‌دانستم که برنده نمی‌شوم، شرکت نمی‌کردم.»

هنوز هم این جمله برای بسیاری از رانندگان امروزی نسکار معرف مردیست که تمام زندگی خود را وقف لذت رانندگی کرد.

او در حقیقت نسل دوم خاندان پتی در اتومبیل‌رانی است. پدرش لی پتی قهرمان اولین رقابت تاریخ دیتونا 500 بود که توانست سه بار به عنوان قهرمانی نسکار برسد.

پسر ریچارد، کایلی پتی ، یکی از مشهورترین رانندگان نسکار است.

همچنین نوه‌ او آدام پتی در حالی که می‌رفت موفقیت‌های خانوادگی را ادامه دهد، در 12 می سال 2000 در پیست نیوهمشایر تصادف کرد و کشته شد.

آدام در شرایطی از در پیست کشته شد که تنها پنج هفته از فوت پدربزرگش لی پتی گذشته بود.

بیشتر بخوانید:

فرناندو آلونسو به فرمول یک بازگشت؛ آیا قهرمانی تکرار می شود؟

دریفت چیست؟ چگونه انجام می شود و چه آسیبی به خودرو می زند؟

چطور حرفه ای برانیم!




1 دیدگاه

  1. چرا ماست میریزی تو قیمه ها الان ریچارد می تونست یعنی تو فرمول یک قهرمانی کسب کنه اخه من شنیده بودم که کلاسش اصلا فرق داره حجم موتور فرق داره سرعتش فرق داره رانندگیش فرق داره واقعا چرا برای اینکه یچیزی نشون بدین یچیز دیگه خراب میکنن اخلاق ما ایرانیاست مثل این می مونه بخای خلبان جت با خلابان هواپیما ملخی مقایسه کنی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که ایتالیایی‌ ها برای BMW ساختند

ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که توسط BMW تولید نشد. این خودرو مسابقه ای BMW که برادر کادیلاک...

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰...

مرسدس بنز C63 S جدید ۱۷۰ اسب بخار از نسل قبلی خود قوی تر است. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر بهره می‌برد...

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد...

تارا EV خودرویی است که برای تولید آن از محصولات تسلا الگو برداری شد. این صحبت کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو...
گزارش بیت‌ران از نمایشگاه خودروهای تجاری (IAA) هانوفر آلمان

مان eTruck با پیمایش ۸۰۰ کیلومتری به بازار می‌آید...

مان eTruck به عنوان یک کامیون‌ برقی در صنعت حمل و نقل در دستور تولید قرار دارد. مان (MAN) و شرکتی به نام ABB...
گزارش بیت‌ران از نمایشگاه خودروهای تجاری (IAA) هانوفر آلمان

مرسدس بنز eActros LongHaul کامیون ۸۰۰ اسب‌بخاری برقی با...

مرسدس بنز eActros LongHaul کامیونی است که باتری های آن را می توان در ۳۰ دقیقه شارژ کرد. مرسدس بنز می گوید که این...

پست‌های مرتبط