تجربه ۴۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی با دنا + آزمایش فنی و دوام

از دست ندهید

این تجربه رانندگی با دنا ، گل سر سبد سدان های ایرانخودرو و آزمایش فنی آن در شرایط مختلف است. دوام و هزینه های نگهداری این خودرو چقدر است؟ برای پاسخ به این پرسش ها با ما همراه باشید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: می گویند اگر بعد از این که اتومبیل خود را پارک کردید، بر می گردید و به آن باز هم نگاه می کنید، یعنی اتومبیل درستی را انتخاب کرده اید!

تجربه رانندگی با دنا این حس را به من القا می کند.

خطوط تیز و شکسته، حجم پردازی های نسبتا مناسب، چهره خشن و تهاجمی به خودرو داده است.

اما آیا این چهره با باطن آن مطابقت دارد؟

تجهیزات و ارگونومی داخل کابین

تجربه 45000 کیلومتر رانندگی با دنا

طراحی جلو داشبورد دنا که شباهت زیادی با هیوندایی سوناتا دارد، زیبا طراحی شده است و حس متفاوت تری از رقبای وطنی اش را القا می کند.

دسترسی به ادوات کاملا راحت است و طراحی پنل سیستم تهویه، زیبا و کاربردی است.

مانیتور خودرو اما اصلا خوب نیست، نرم افزار آن تحت ویندوز و قدیمی است و مرتب هنگ می کند.

رابط کاربری خودرو ضعیف است و برای ارتباط با بلوتوث غریبه، همیشه در عذابید.

با توجه به تجربه رانندگی با دنا ، فرمان خودرو حس خوب و اسپرتی را القا می کند و دکمه های روی فرمان به خوبی در دسترس اند.

کیفیت ساخت و مونتاژ داخل کابین، پایین است و در طی این ۴۵۰۰۰ کیلومتر کاملا به صدا افتاده، اما ظاهر خود را حفظ کرده اند.

صندلی های با پوشش مخمل، سفت ولی راحت هستند و تقریبا بدن شما را در بر می گیرند و در مسافت های طولانی خسته کننده نیستند.

جنس مخمل استفاده شده در صندلی متوسط است و در هر دو طرف به صورت برقی شش حالته تنظیم می شوند.

به عقیده نگارنده و با توجه به کلاس خودرو، برای صندلی شاگرد، نیازی به تنظیم برقی وجود نداشت و کاش ایران خودرو به جای آن یک مانیتور بهتر و کاربردی تر در نظر می گرفت.

اما نکته ای که کمتر به آن پرداخته شده این است که زانوهای سرنشینان جلو به دلیل شیب رو به پایین جلوداشبورد، با آن کمی برخورد می کند و اگر قد بلند باشید، ممکن است دچار مشکل شوید.

موتور EF7 تجربه رانندگی با دنا
بلوک سیلندر موتور ملی در حال مونتاژ

قوای فنی و انتقال قدرت

زیر کاپوت این خودرو موتور EF7 معروف قرار دارد؛ با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون متر.

اعداد روی کاغذ بد نیستند، اما امان از جعبه دنده ناهماهنگ با ضرایب تغییر نامناسب.

اگر در این خودرو از یک جعبه دنده بهتر استفاده می شد قطعا شتاب و کشش بالاتر بود.

ECU استفاده شده در این مدل بوش است که قدرت پردازش بالایی دارد.

اما با توجه به تجربه ۴۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی با دنا، دریافتم  برنامه نویسی مناسبی ندارد.

برای مثال پدال گاز بسیار سنگین و با تاخیر حس می شود و باعث شده خودرو تنبل شود.

با ریمپ کردن در یک موسسه معتبر درصد بسیار زیادی از مشکلات فوق حل شد و با تغییر برنامه ECU خودرو حالا شتاب و کشش بهتری دارد.

مصرف سوخت دنا در چند آزمایش واقعی حدود ۶.۵ لیتر در جاده و باسرعت ۹۰ کیلومتر، حدود ۷.۹ لیتر در شهر ثبت شد که اعداد مناسبی هستند.

کیفیت سواری

در تجربه رانندگی با دنا ، خودرو کمی سنگین ولی باوقار ارزیابی می شود که حس خوبی را به شما القا می کند.

سیستم تعلیق خودرو کمی خشک است و قسمت عقب کوبش دارد.

این مشکل با اضافه شدن سرنشینان عقب کمی بهبود می یابد، اما گاهی آزار دهنده هم می شود.

هندلینگ خودرو خیلی مناسب است و با کمی کاهش ارتفاع به صورت شخصی، چشمگیر شده است.

عایق بندی کابین نسبتا خوب است، اما به دلیل مشکل همیشگی محصولات وطنی یعنی آیرودینامیک، صدای موتور و باد داخل کابین شنیده می شوند.

اما مشکل اصلی صدای آزار دهنده موتور، درست در حد فاصل دور ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ است.

علت این امر کماکان نامشخص است، اما ظاهرا مربوط به طراحی و جنس نامناسب دسته موتورهای خودرو است.

همچنین منجیدهای اگزوز که همان قطعات لاستیکی نگهدارنده بین اگزوز و بدنه هستند و باید ارتعاشات را به خوبی جذب کنند، بسیار بی کیفیت بودند که با تعویض با نوع مرغوب لرزش اتاق و صدای خودرو کمتر شد.

ایمنی و تجهیزات

از نظر ایمنی این خودرو به دو ایربگ جلو، سیستم ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD مجهز است که باعث پدید آمدن ترمزگیری قوی و مطمئن و کمترین میزان انحراف شده است.

ولی کاش این خودرو با قیمت حدود ۲۳۸ میلیونی بازار آزاد فعلی، دو ایربگ برای سرنشینان عقب هم داشت.

همچنین این خودرو مجهز به کروز کنترل است که عملکرد خوب و دقیقی دارد و در جاده های کفی بسیار کارآمد است.

آینه های جانبی هم تاشونده برقی هستند.

همچنین اگر پس از قفل کردن در خودرو، یکبار آینه را بفشارید، جمع می شوند.

مانیتور خودرو هم جالب نیست و تاخیر و کیفیت پایین صفحه لمسی، آزار دهنده است.

اما به تازگی قابلیت ارتقا به اندروید، توسط برخی مجموعه های خصوصی انجام می شود و شما قابلیت Mirror link را هم دریافت می کنید.

هزینه های نگهداری

این خودرو در طول این ۴۵۰۰۰ کیلومتر به مشکل فنی و موتوری برنخورده و فقط لنت ها، دیسک و صفحه کلاچ و شمع تعویض شده اند.

هزینه قطعات فنی آن با انواع سمند و پژو یکی است، اما قطعات ظاهری بدنه کمی گران تر هستند و به صورت کلی اتومبیل کم هزینه ایست.

بیشتر بخوانید:

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک روی خط تولید




11 دیدگاه

  1. نظر ما : داشبورد خوبی داره… موتورش کم استحلاکه…. قطعات ظاهری بنجل و با تف چسبونده شده فنیش همون ۴۰۵عه هنوز که هنوزه … مانیتورشم خدایی به نسبت ماشین چینیا خیلی بهتره!!!! هنوز که هنوزه نتونستن همه ایراداشو بگیرن… مخصوصا ایراد صدا زیاد داره ، سنسور نور و بارون و کی لس جالب تر بود براش… و سیستم ای اس سی که خیلی بهش نیاز داره اگه اینارو داش با صدای تو کابین میشد کنار اومد… ولی امان از قالپاق و ترمز عقب کاسه ای!!!!

  2. با این نقد
    الحق و والانصاف ملت ایران خر سواری هم زیادشونه
    <>

    فقط لنت
    دیسک
    صفحه کلاچ
    شمع

    هیچ مشکل دیگه ای نداشته
    اون تو ۴۵ هزارتا

    من هیچ
    من نگاه
    من سوت

  3. ۴۵ هزار کیلومتر که در حد گارانتی کارخانه است و هر ماشینی در دوره گارانتی کمترین خرابی را داره. ولی به ایرانخودرو تبریک می‌گم پیشرفت کرده لااقل در دوره گارانتی خرابی نداشته!

  4. `+++++++++++-

    فقط لنت , دسیک و صفحه , شمع , اویل ماژول , یه دست رینگ وپستان , شاتون ومیل لنگ عوض کردم . عیب دیگه ای نداشت خدا رو شکر .

    • لطفا این بحث مسخره شاتون رو بزارید کنار. دیگه همه میدونن این چرت و پرته. خداشاهده من هزاربار دیدم پژو شاتون بزنه ولی یک بار ندیدم ef7 شاتون بزنه. شما خودت هم یک بار ندید که شاتون بزنه الکی شایعه درست میکنید

      • داداش شما اولا الکی قضاوت این ماشینم نکن وقتی که نشستی و نروندی ماشینم الکی و بیخودی نظر نده
        این ماشین ۵ستاره کیفیت رو تو داخل گرفته

  5. از نظر بنده دنا بهترین و زیبا ترین و البته پر قدرت ترین خودروی ایرانیست و از خودرو های دیگر چینی و به خصوص شاهین بهتر ظاهر می شود
    موتور این ماشین که خیلی پر قدرته و حس خوبی به راننده منتقل می کنه و درباره ظاهرش هم حرفی برای گفتن صد در صد دارد

  6. بزرگترین مشکل این ماشین موتورش هست که اغلب قبل از صد هزار کیلومتر علی رغم تمام رسیدگی ها به روغن سوزی می افته و حتی اگر به مراکز معاینه فنی هم مراجعه کنید می بینید که ماشینی که بیشترین عدم قبولی در آلایندگی رو داره علی رغم سن کم خودرو همین دنا هست که مقدار HC بالایی احتمالا به دلیل روغن سوزی داره.

    • ۴ ساله دارمش. ۶۴ هزار تا کار کرده. روی سی هزارتا بلبرینگ دینام خورد کرد. یک سال بود نشتی خیلی جزیی گیربکس داشت که دو هفته پیش گیربکس باز کردم. صفحه کلاج هم آخراش بود که تعویضش کردم. یک ماه پیش هم اکسل باز کردم. بلبرینگ هاش خورد شده بود. در صورتیکه اصلا رانندگی پرشتاب ندارم و همیشه به ماشینم می رسم. الان هم بلبرینگ چرخ عقبش صدا میده که باید عوضش کنم. فکر کنم هر چی بلبرینگ آشغال و بی کیفیت تو دنیا بوده ویران خودرو روی این خر بسته. ولی از لحاظ موتوری تا الان مشکلی نداشته.

  7. مزایا:
    زیبایی
    امکانات نسبتا خوب
    سواری نرم و راحت

    فراوانی قطعات
    ترمز خوب (دو دیسکی)
    مصرف خوب نسبت به پژو
    واشر نزدن مثل پژو

    معایب:
    صدای موتور وحشتناک در دور موتور ۳۲۰۰ تا ۴۰۰۰
    کوبش شدید عقب
    فضای کوچک کابین مخصوصا جلو
    شتاب کم و کم بودن کشش در سربالایی ها هنگام شتاب گیری (پدال برقی)
    کاهش قدرت هنگام روشن کردن کولر

    اوایل سال ۹۷ صفرشو گرفتم غیر از مشکل صدای لنت در دنده عقب مشکل خاصی نداشت و بعد از حدود ۳۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی با ام وی ام ۵۵۰ عوضش کردم

  8. اتافاقا من ۱۵ ساله ۴۰۵ دارم هرماه سه باک پر بنزین میریزم توش اینقد که ازش کارمیکشم
    همه چیزش فابریک فابریکه
    نه رینگ پیستونی نه شاتونی فقط حدودا هر ۵ سال واشر عوض کردم

    خوشم از دروغ نمیاد تا الان دناجات نداشتم و نمیدونم شاتون میزنه یا نه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط