کوییک آر و سیویک تایپ آر ؛ تفاوت ها و شباهت ها

از دست ندهید

کوییک آر و سیویک تایپ آر در بازارهایی کاملاً متفاوت عرضه می شوند، اما به نظر می رسد که سایپا درس هایی از هاچ بک محبوب هوندا گرفته است.

بیت ران – محمد میرمحمدى: با معرفى نسخه هاى مختلف کوییک آر که در ترکیب رنگ و برخى امکانات رفاهى با نمونه هاى معمولى متفاوت اند، به یاد استفاده شرکت هوندا از همین پسوند در هاچ بک معروف خود یعنى سیویک افتادیم.

استفاده از رنگ قرمز در قسمت هاى مختلف هر دو خودرو تلاش سایپا در به کار گیری روش هاى خودروسازان موفق در جذب مشترى را نشان مى دهد.

کوییک آر و سیویک تایپ آر شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

اما سایپا براى کسب موفقیت هاى هوندا باید چه مسیرى را طی کند؟

هوندا سیویک در ایران

این خودروى ژاپنى که در سال ١٩٧٢ به دنیا معرفى شد، به پشتوانه ابعاد، تکنولوژى هاى فنى و قیمت مناسب از محبوبیت بالایى برخوردار بوده است.

هنوز هم نمونه هاى قدیمى این مدل در کشورهاى مختلف براى مصارف شهرى و یا به عنوان خودرویى مناسب براى تیونینگ طرفداران بسیارى دارند.

در ایران هوندا سیویک را بیشتر با نسل پنجم آن که در دهه هفتاد شمسى وارد بازار شد مى شناسیم.

هر چند که نمونه هاى اندکى از نسل هاى چهارم و ششم این خودرو نیز در کشور موجودند.

در سال هاى اخیر نیز تعدادى از نمونه هاى نسل نهم این خودرو وارد بازار ایران شدند.

اما در هیاهوى خودروهاى کره اى و همچنین وجود رقیبى چون تویوتا کرولا که از خدمات مناسب ترى در ایران برخوردار است، نتوانستند موفقیت خود را تکرار کنند.

کوییک آر و هوندا سیویک تایپ آر امروزه فاصله بسیاری از نظر تکنولوژی و کیفیت ساخت دارند.

شرکت سایپا اگر تدابیر شرکت هوندا در بخشیدن روح اسپرت به اتومبیل هایش را در پیش بگیرد، با استقبال مناسبی روبرو خواهد شد.

اولین سیویک تایپ آر؛ هرآنچه از یک هاچ بک اسپرت می خواهید

کوییک آر و سیویک تایپ آر

هوندا اولین بار پسوند آر را در نسل ششم سیویک به کار گرفت.

اولین تفاوت مشهود در این خودرو نسبت به نمونه عادى، پس زمینه قرمز لوگوى هوندا بود.

صندلى هاى مسابقه اى ساخت ریکارو، کفپوش هاى مزین شده به نشان Type R، پنل هاى قرمز داخل درها و سردنده استیل از دیگر تغییرات اعمال شده توسط هوندا بودند.

اما بر خلاف کوییک آر ماجراى سیویک تنها به ظاهر خودرو ختم نمى شد.

کاهش وزن، در کنار پیشرانه ١.۶ لیترى وى تک هوندا که قابلیت تولید ١٨٢ اسب بخار قدرت در ٨٢٠٠ دور بر دقیقه را دارا بود، آرامش را از این هاچ بک شهرى مى ربود.

تغییر ضرایب دنده ها و تجهیز خودرو به دیفرانسیل لغزش محدود از دیگر تغییرات فنى اولین نسل سیویک تایپ آر بودند.کوییک آر و سیویک تایپ آر

ابن خودرو قادر بود در حدود ۶.٧ ثانیه از حالت سکون به سرعت ٩٧ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

نسل دوم؛ چهره نامطلوب، عملکرد فوق العاده

کوییک آر و سیویک تایپ آر

نسخه دوم تایپ آر بر اساس نسل هفتم هوندا سیویک شکل گرفت.

با وجود ظاهر نه چندان زیباى بدنه و کابین، و حذف امکاناتى چون دیفرانسیل لغزش محدود و صندلى هاى ریکارو، وجود پیشرانه دو لیترى مجهز فناورى آى وی تک که به طور هوشمند زمانبندى سوپاپ ها را تغییر مى دهد، توانست قدرتى بیشتر از نسخه پیشین (١٩٧ اسب بخار) را براى هاچ بک محبوب هوندا به ارمغان آورد.کوییک آر و سیویک تایپ آر

نسخه دیگرى از این مدل که با نام JDM وارد بازار شد، امکانات حذف شده از نمونه اولیه را بازیافت.

این خودرو با تغییراتى در منیفولدهاى هوا و دود، میل سوپاپ ها، فلایویل و استفاده از پیستون هایى با تراکم بالاتر و برنامه ریزى جدید براى اى سى یو، قادر بود به قدرت ٢١٢ اسب بخار دست پیدا کند.

سومین نسخه؛ اولین تایپ آر سدان

کوییک آر و سیویک تایپ آر

تا اینجاى کار تنها نمونه هاى هاچ بک سیویک افتخار دریافت نشان Type R را داشتند.

اما سومین نسخه تایپ آر، در نمونه های هاچ بک و سدان به بازار راه پیدا کردند.

هوندا سیویک تایپ آر سدان جذابیتى کمتر از نسخه هاى هاچ بک نداشت.

افزایش فاصله محورهاى این نسخه باعث بهبود عملکرد و پایدارى خودرو در گذر از پیچ ها با سرعت بالا مى شد.

قدرت تولیدى پیشرانه مدل هاى ژاپنى بیش از نمونه هاى اروپایى بود و به ٢٢٢ اسب بخار مى رسید.

استفاده از جعبه دنده مخصوص و دیفرانسیل لغزش محدود هنوز هم از چاشنى هاى این هاچ بک دیفرانسیل جلو بود.

سپر جلوى تایپ آر نسل سوم با نمونه نصب شده در سیویک هاى معمولى تفاوت دارد و از نظر آیرودینامیکى مناسب تر عمل مى کند.

دیفیوزر و باله عقب خودرو نیز به این موضوع کمک شایانى می کنند.کوییک آر و سیویک تایپ آر

در فضاى داخلى خودرو صندلى هاى سیاه و مشکى مسابقه اى نصب شده اند.

هوندا به جاى استفاده از صندلى هاى ساخت ریکارو از صندلى هاى طراحى شده خودش بهره بردارى کرده است.

هوندا مدل هاى متفاوتى از این نسل تایپ آر را به فروش رساند.

جالب تربن نمونه آن مدل ریس بود که با حذف امکاناتى چون سیستم تهویه مطبوع، مه شکن ها، سیستم صوتى، عایق هاى صوتى و تعدادى از کیسه هاى هوا، وزن خودرو حدود ۴٠ کیلوگرم کاهش یافت تا خودرویى چابک تر به دست مشتریان برسد.

تولد خطوط تیز با نسل چهارم

کوییک آر و سیویک تایپ آرسال ٢٠١٢ و در جریان برگزارى نمایشگاه خودروى پاریس، زمزمه هایى از معرفى نسل جدید سیویک تایپ آر به میان آمد.

در سال ٢٠١۴ اولین نمونه نسل چهارم  این نسل در نمایشگاه ژنو رونمایى شد.

خطوط تیز و عناصر اسپرت بسیارى در سر تا سر بدنه خودرو مشاهده مى شدند که تفاوت هاى بسیارى با نمونه عادى سیویک ایجاد کرده بودند.کوییک آر و سیویک تایپ آر

پیشرانه ٢ لیترى مجهز به توربوشارژر قادر به تولید ٣٠۶ اسب بخار قدرت و ۴٠٠ نیوتن متر گشتاور بود که براى این هاچ بک ژاپنى اعداد خیره کننده اى به نظر مى رسیدند.

این اعداد قادر بودند سیویک تایپ آر جدید را در ۵.٧ ثانیه به سرعت ١٠٠ کیلومتر بر ساعت برسانند.

جدیدترین تایپ آر

کوییک آر و سیویک تایپ آر

آخرین نسخه هوندا سیویک تایپ آر در سال ٢٠١٧ معرفى شد و با وجود الهام هایى که از نسخه قبلى گرفته بود، ظاهر پخته ترى را ارائه مى داد.

استفاده از فیبر کربن و خطوط شکسته در قسمت هاى مختلف بدنه، حداکثر جذابیتى که از تایپ آر انتظار مى رود را به نمایش مى گذارد.

در داخل خودرو و در کنار رنگ هاى قرمز و مشکى، قسمت هایى به طرح هاى فیبرکربنى مزین شده اند.کوییک آر و سیویک تایپ آر

داشبورد این نسل طراحى خیره کننده اى داشت و قرارگیرى ادوات مختلف در اطراف صندلى راننده، به او حس فوق العاده اى مى دهد.

در این نسل از سیویک تایپ آر از همان پیشرانه نسل گذشته استفاده شده و در بازارهاى ژاپن و اروپا قدرت آن تا ٣١۶ اسب بخار افزایش یافته است.

سخن پایانى

 طراحى و تولید خودروهاى جذاب تر بر پایه نمونه هاى در حال تولید، ایده اى است که در بسیارى از شرکت هاى خودروسازى به کار می رود و با گسترش مشتریان یک محصول به فروش آن کمک مى کند.

کوییک آر و سیویک تایپ آر را می توان در استفاده از پسوند آر و رنگ آمیزی مانند یکدیگر دانست.

اما کوییک آر هنوز فاصله چندانی از نسخه پایه کوییک نگرفته است.

تعداد آپشن ها و قابلیت هاى فنى جدید و همچنین نحوه قیمت گذارى بر اساس امکانات اضافه شده به نسخه پایه، از اهمیت بالایى برخوردار هستند که در تصمیم گیرى مشتریان جدید تاثیر خواهند گذاشت.کوییک آر و سیویک تایپ آر

سایپا با ارائه نسخه هاى کوییک آر، قدم جدیدى در ایجاد فضایى اسپرت و جوان پسند برداشته است.

اگر در نسل هاى بعدى این خودرو علاوه بر رنگ بندى متفاوت به امکانات رفاهى بیشتر و به روزرسانى هاى فنى بخش هاى مختلف بپردازد، به نتایج خوبى از فروش و رضایت مشتریان دست خواهد یافت.

شاید روزی فرا برسد که کوییک آر و سیویک تایپ آر در کنار یکدیگر به رقابت بپردازند.

بیشتر بخوانید:

کوییک آر پلاس و گزارش تصویری آن؛ نمای مختلف همراه مشخصات

قیمت کوییک آر پلاس و کوییک آر + تفاوت ها و زمان تولید

کوییک آر اس / کوییک RS در سایپا معرفی می شود + مشخصات

کوییک +R در گزارش ویدئویی خبرنگار بیت ران ؛همراه مشخصات فنی




1 دیدگاه

  1. تفاوت هاشون رو من خلاصه میگم: دو سه تا تفاوت تو بیل بیلک تزئینات اسمش تفاوت نیست. موتور همشونم موتور یکم ارتقا یافته پراید که از M13 شده M15!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار...

پست‌های مرتبط