موتور توربوفن جهش که اولین موتور ایرانی توربوفن سبک محسوب میشود چه خصوصیتهایی دارد و روی چه هواپیماهایی قابل نصب است؟
بیت ران – امین آزاد: ایران اولین موتور سبک توربوفن بومی را که در دسته موتورهای سبک توربینی قرار میگیرد معرفی کرده است. از موتور توربوفن جهش ۷۰۰ ، میتوان در پرندههای سبک و انواع پهپاد استفاده کرد.
نیروی تراست این موتور میتواند برای وزنی در حدود چهار تن مناسب باشد.
برخی منابع این موتور را مهندسی معکوس موتور FJ-33 دانستهاند. موتور FJ-33 پیشرفتهترین موتور سبک توربوفن جهان است.
این موتور ساخت شرکت ویلیامز اینترنشنال آمریکا است و میتواند شش هزارو ۶۷۲ نیوتن تراست ایجاد کند.
برای مقایسه بد نیست بدانید یک موتور بوئینگ ۷۴۷ حدود ۴۳۲ هزار نیوتن تراست ایجاد میکند.
موتور FJ-33 در جتهای شخصی استفاده میشود اما گونههای متفاوتی هم دارد که کاربردهای نظامی دارند.
استفاده از این موتور میتواند به پهپادهای ایرانی توانایی مداومت پروازی بیشتر به دلیل مصرف سوخت کمتر و ارتفاع بالاتر را بدهد.
احتمالا با این موتور رسیدن به ارتفاع پروازی ۲۰ کیلومتری از سطح زمین میسر خواهد شد.
موتور جهش توسط وزارت دفاع ایران ساخته شده است.
اکانت توییتری فیلد مارشال گفته است برای بالا بردن دمای ورودی به توربین و افزایش عمر از تیغه های توربین سینگل کریستال در این موتور استفاده شده است.
موتور FJ-33 از یک طبقه فن سه طبقه کمپرسور محوری (توسط دومرحله توربین LPT )و یک کمپرسور شعاعی استفاده می کند. (توسط توربین HPT پرفشار حرکت می کند.)
بیشتر بخوانید:
میگ ۴۱ ؛ جانشینی قابل برای میگ ۳۱ ارزشمند
سوخو S-70 اوخوتنیک ؛ اولین هواپیما بدون سرنشین روسها
با بهترین جنگندههای آمریکایی آشنا شوید
پیمودن مسیر و رفتن بسوی هدف براساس طبقه بندی بلوم Bloom s Taxonomy دارای اجزای متعددی است:
دانش،درک مطلب،کاربرد،آنالیز،سنتز.
کشورهای دارای دانش و فن اوری،به بالاترین مراحل این طبقه بندی یعنی آنالیز و سنتز رسیده اند و کشورهای جهان سوم در مراحل اولیه این طبقه بندی قرار دارند.
رسیدن از مرحله مونتاژ و مهندسی معکوس به مرحله طراحی و ساخت و حرکت در مرزهای دانش ،نیاز به طی این مراحل دارد.