مصاحبه پیمان کارگر درباره اهداف رنو در ایران

از دست ندهید

مصاحبه پیمان کارگر با بیت ران درباره اهداف تولیدی و تحقیقاتی رنو در ایران در چارچوب قرار داد رنو با ایران و دلایل مقاومت خودروسازان ایرانی با آن را بخوانید.

بیت ران – امین آزاد: پیمان کارگر هم اکنون توانسته است بالاترین مقام را در صنعت خودرو در میان ایرانیان بدست آورد.

او پس از سال ها فعالیت مهندسی و مدیریتی، حالا مدیرعامل شرکت اینفینیتی شده است.

بخشی از مصاحبه پیمان کارگر مدیرکل اسبق رنو در خاورمیانه و مدیرعامل فعلی اینفینیتی با بیت ران درباره هدف بزرگ رنو برای ایران را در ادامه بخوانید.

پیمان کارگر

بیت ران – در پروژه اول همکاری مشترک رنو با ایران مشکلاتی وجود داشت. پس یک شراکت جدید را تعریف کردید تا بعد از برجام رنو پروژه بزرگی را در ایران اجرا کند؛ قرار بود رنو به صورت مستقیم در ایران خودرو تولید کند و سومین خودروسازی بزرگ ایران شود و اولین شرکت خودروسازی خارجی باشد که پس از انقلاب مستقیم در ایران، خودرو تولید می کند. در آن پروژه دقیقا چه در سر داشتید؟ چرا به نتیجه نرسیدید؟

کارگر: تا لحظه امضا شدن این پروژه من بودم.

در واقع سه ماه بعد از آمدن من به نیسان این پروژه امضا شد و خود من برای امضا کردن این قرار داد بودم.

و بعد دیگر نمی توانستم ادامه دهم چون کارم تغییر کرد و من در ژاپن بودم.

این قرار داد کار عمده ای بود، ولی انجام نشد.

چون تحریم جدید به وجود آمد و کارها را به هم ریخت.

پروژه خیلی با معنی بود؛ چون در کنار بخش اول پروژه در همکاری با دوستان ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، در این بخش قرار بود رنو مستقیم وارد کار شود و خودروهای جدید در ایران تولید کند.

همچنین رنو می خواست در این پروژه هم مهندسی را در دست داشته باشد و هم خرید و فروش در کنار تولید را.

رنو قصد داشت در زمینه فروش استانداردهای این شرکت را مستقیم پیاده کند.

این کار خیلی اساسی بود.

بیت ران – اگر این پروژه انجام می شد، رقابت در صنعت خودرو به وجود می آمد و ایران خودرو و سایپا رقیب واقعی را پیش روی خود می دیدند.

کارگر: بله من هم متوجه بودم که برای دوستان فشار به وجود می آید.

چون ما با آنها همزمان شریک بودیم و می خواستیم کنار آن کار جدیدی را هم راه اندازی کنیم.

برای همین هم امضای قرار داد طول کشید.

فیلم مصاحبه با پیمان کارگر در یوتیوب 

بیت ران – آقای کار گر شاید شما نخواهید بگویید، اما برای همین هم جلوی اجرای کار را گرفتند.

کارگر: مقاومت وجود داشت؛ بله! چون رقابت مستقیم به وجود می آمد.

برای همین هم امضای آن طول کشید.

با وجود اینکه طول کشید اما می شد آن را انجام داد.

شاید خیلی کارها سخت و طولانی و با مانع باشند، اما راه حل همیشه وجود دارد.

برای من باعث تاسف بود که این پروژه انجام نشد.

خیلی مقاومت پیش آمد ولی در آینده شاید انجام شود.

بیت ران – تصمیم داشتید در شرکت جدیدی که قرار بود در صنعت خودروی ایران شکل بگیرد و رنو مستقیم سرمایه گذاری کند، یک مرکز تحقیقات در ایران راه اندازی کنید و خودروهای رنو مختص بازارهدف خاورمیانه در ایران توسط طراحان ایرانی و رنو طراحی شود.

کارگر: دقیقا.

یک بخش از این پروژه که دیده نمی شد، تمام جلساتی بود که در پاریس با مدیر ارشد مهندسی، مدیر مالی و خیلی از دیگر مدیران ارشد رنو داشتم.

می خواستم یک بخش مهندسی عمده در ایران راه اندازی کنیم.

که تنها برای ایران هم نباشد. الان رنو بخش مهندسی عمده در هندوستان، رومانی و برزیل دارد.

قرار بود در ایران هم این بخش را داشته باشیم.

اتفاقا همه متوجه شده بودند که شاید این بخش مهندسی در ایران از همه بهتر باشد، چون مهندس های ایرانی دقت بالایی دارند.

دو تا سه منابع انسانی در نظر گرفته بودیم که به ایران بیاوریم تا روی استخدام و آموزش کار کنند.

این پروژه بخش های عمده مختلفی داشت.

فقط این نبود که یک خودرو تولید کنیم و در ایران بفروشیم.

این که یک مرکز مهندسی جهانی در ایران پیاده سازی شود یک کار اساسی بود.

ایجاد این مرکز خود به تنهایی ارزش داشت، حتی اگر کارخانه هم خریده نمی شد و هیچی هم تولید نمی کردیم ارزش بالایی داشت.

پیمان کارگر

بیت ران – برنامه دیگر شما رساندن تولید مستقیم رنو در ایران به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال بود تا ایران به پایگاه منطقه ای رنو در غرب آسیا تبدیل شود.

کارگر: کاملا درست است.

این پروزه کاملا قابلیت پیاده سازی داشت.

در آن زمان مدیر بخش خاورمیانه رنو بودم و داشتیم رنو در بخش فروش را بالا می بردیم.

عملا می خواستیم خودروهایی را که در خاورمیانه می فروختیم در آینده، در ایران تولید کنیم.

برنامه این بود که زمانیکه تولید را در ایران راه می اندازیم، چون تولید با کیفیت عالی و با استانداردهای عالی دست خود ما خواهد بود، از همان جا به دیگر نقاط خاورمیانه صادر کنیم.

از نظر لجستیک راحت تر بود که نیاز بازار خاورمیانه را از ایران تامین کنیم نه از نقاط دورتر.

رسیدن به این صادرات یکی از بخش های عمده بود که در قلب این پروژه جا داشت.

برای همین بود که با وجود مقاومت هایی که وجود داشت، می ارزید که آدم امید داشته باشد، فشار بیاورد تا انجام شود. حتی اگر وقت ببرد.

بیت ران – انگار بخشی از وجود شما در این پروژه جا مانده و یکی از آرزوهای شما در اجرای این پروژه بوده است. یعنی فکر می کنید ما پتانسیل رسیدن به تولید خودروی خوب و قطعات با کیفیت را داریم؟

کارگر: بدون شک داریم.

ولی باید جرات داشته باشیم و تصمیمات اینچنین بگیریم و انرژی برای این کار بگذاریم و انجام دهیم.

و اینکه باید با چنین پروژه هایی کمتر مخالفت کنیم.

بیشتر بخوانید:

پیمان کارگر کیست؟ درباره موفق ترین ایرانی در صنعت خودرو بیشتر بدانید

رنو کپچر و رنو کلیو هیبریدی جدید؛ خودروهایی که قرار بود به ایران بیایند




4 دیدگاه

  1. عالی بود.
    امیدوارم انسان هایی با این نوع تفکر تو کشور افزایش پیدا کنند و بهشون بها بدن

  2. برادرم شما حریف مافیای خودرو نخواهید شد چون در بدنه دولت هستند.وسود مستقیم از گرانی می برند.ارزان شدن هم شعار پوچ روحانی خودشون قیمت ها را بالا میبرند.مردم ایران مهم نیستند.یمت و لبنان و سوریه و برادران بعثی مهم هستند.

    • کاش ماایرانها هم محل صدور شناسنامه هامون یمن سوریه فلسطین عراق بود که رئیس روئسا ماشین را به زیر ۱۰ میلیون می رساندند چون به نظر من اینها حاضر هستند تمامی مردم ایران را قربانی کنند ولی یکی از مردم این کشورها سردرد هم نگیرد من هرچه فکر می کنم این تعصب بیجای مسئولان بی لیاقت در مورد این کشورها را درک نمی کنم.

  3. واقعا که صد افسوس. چقدر آقای کارگر با انرژی و عشق در مورد پروژه رنو در ایران صحبت کردن. این اعتماد به تولید داخل با کیفیت مطلوب رو اگه مسئولین هم میدونستن، میتونستن توی سیاست هاشون جوری عمل کنن که تحریم نشیم. همین یه شرکت وقتی هاب منطقه ای رو در ایران راه مینداخت چند صد هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم میتونست ایجاد کنه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط