مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

از دست ندهید

موتور EF7 تنها موتور ایران است که بر پایه سوخت گاز و کاملا بروز طراحی شده است اما این موتور در کیفیت قطعات و فرآیند ساخت دارای مشکلاتی شده بود.

بیت ران – امین آزاد: حسین ایزانلو قائم مقام پیشین تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) و مدیر پروژه طراحی موتور EF7 در گفت و گو با بیت ران درباره طراحی موتور EF7، مشکلات طراحی و تولید آن توضیح داد.

مشکلات موتور EF7
حسین ایزانلو

پیشینه مدیر پروژه طراحی موتور EF7

حسین ایزانلو در سال ۷۲ مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف و در سال ۷۵ کارشناسی ارشد در گرایش تبدیل انرژی را از دانشگاه تبریز گرفت.

پروژه فوق لیسانس را با مرحوم پیروزپناه انجام داد و در این زمان با موتور آشنا شد.

در ابتدای سال ۷۸ وارد مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو شد و برای یک دوره طولانی مدیر آزمایشگاه بود.

پس از آن در پروژه EF7 مسئول صحه گذاری موتور بود و در ادامه مدیر اجرایی پروژه شد.

در سال ۹۳ مرکز تحقیقات را ترک و به صورت خصوصی شروع به کار کرد.

ایزانلو می گوید در زمینه گیربکس اتوماتیک و خودرو برقی سعی کرد با همکاری سازمان گسترش، سرمایه گذار خارجی پیدا کند که با تحریم ها دیگر پیشرفتی به دست نیامد.

وی در حال حاضر با همراهی سازنده های داخلی روی سیستم انژکتوری موتورسیکلت کار می کند.

در ادامه این گفت و گو را بخوانید.

مشکلات موتور EF7
قطعات روی نقشه موتور ملی
شما سال ها در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو قائم مقام و تقریبا نفر اول تیم طراحی موتور EF7 بودید، از موتور پر حاشیه EF7 بگویید.

این موضوع برای ابتدای دهه ۸۰ است.

در آن زمان سمند به بازار آمد و همچنان موتور قدیمی XU7 پژو روی آن بود.

یکی از نیازهای ما نیز بحث گازسوز شدن موتور بود و مجموع این دو عامل که قوای محرکه داخلی روی سمند باشد و نیز انطباق بیشتری با گاز داشته باشد، باعث شد پروژه کلید بخورد.

پروژه را با بررسی چند موتور از جمله موتور TU5 شروع کردیم.

برای طراحی موتور جدید همیشه نیاز است چند موتور رقیب را هم از لحاظ ظاهری و هم با انجام تست ارزیابی کرد.

مشخصا چون TU5 موتور رقیب خوبی در بازار بود روی آن بیشتر تمرکز کردیم تا نقاظ قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم.

در واقع TU5 فقط بررسی شد و قرار نبود این موتور به اسم جدید طراحی شود.

برای ساخت یک محصول جدید سه عامل مهم وجود دارد؛ طراحی، تولید و سوم بازاریابی.

ما در ارتباط با تولید می خواستیم از همان خطوط تولیدی استفاده کنیم که برای موتور TU5 که می خواست ایجاد شود.

مشکلات موتور EF7
بلوک سیلندر موتور ملی در بخش ساخت

تصمیم اشتباه در انتخاب خط تولید موتور EF7 باعث کاهش کیفیت آن شد

ایران خودرو تصمیم گرفته بود با یک سرمایه گذاری هر دو موتور را در یک خط تولید کند.

به همین دلیل اشتراک های زیادی در بین موتور EF7 و TU5 است.

اساسا ما مجاز بر انجام مهندسی معکوس نبودیم و انجام ندادیم.

در بحث بازاریابی هم با بررسی بازار و محبوبیت گاز ما انطباق بیشتری برای این موتور روی گاز قرار دادیم.

تیم طراحی و مشاور خارجی پروژه عالی بودند و قسمت طراحی را خیلی خوب انجام دادیم.

اما چیزی که از آن غافل شدیم بحث هزینه های پروژه بود که باعث شد ما به اهدافی مانند تیراژ بالا و حفظ کیفیت نرسیم.

ما در مقطعی بنا به دلایلی تصمیم اشتباه گرفتیم و از خط تولید TU5 که جدید و بسیار مجهز بود صرف نظر کردیم.

و به سراغ خط ماشین کاری بشل رفتیم که یک خط ۲۰ سال کار کرده بود.

مشکلات موتور EF7
یکی از مهندسان مرکز تحقیقات ایران خودرو در حال بررسی مدل موتور ملی

چرا با وجود اینکه خط خوبی در ایران خودرو وجود داشت، این تصمیم گرفته شد؟

آن زمان نگاه این بود که پژو شریک استراتژیک ایران خودرو است و مدیریت ارشد نیز اولویت را کارکردن با برند خارجی گذاشت.

زیرا برند بسیار مهم است و پروژه TU5 از نظر زمانی جلوتر از EF7 بود.

سپس با جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند. زمانی که نقشه های EF7 به طور کامل نهایی شود زمانی است که خط TU5 راه افتاده است.

دیگر آن خط را برای تولید EF7 تعویض نکردند و تصمیم آن شد که به سراغ یک خط تولید دیگر برویم.

هرچند که وقتی ما نقشه های EF7 را نهایی کردیم هنوز خط تولید TU5 راه نیوفتاده بود.

مشکلات موتور EF7
ساعت‌ها موتور در اتاق تست در فشار زیاد کار می‌کند
در سال ۸۴ منطقی مدیرعامل ایران خودرو همکاری با پژو را به تولید موتور داخلی ترجیح دادند؟

این برداشت مدیریت پروژه بود که خط TU5 برای تولید EF7 متوقف نمی شود، اما مدیران می گفتند که شما نقشه ها را نهایی کنید ما آن را تولید می کنیم.

اما برداشت ما این بود زمانی که نقشه ها نهایی شود آن ها خط TU5 را به EF7 نمی دهند.

برای تولید موتور EF7 بی تجربه بودیم

مشکلات موتور EF7
تجزیه و تحلیل قطعات
این تصمیم شما که بجای خط تولید خود ایران خودرو به سراغ یک خط تولید قدیمی تر در شمال ایران رفتید، چه ضربه ای به موتور EF7 زد؟

به نظر من همه ضربه ها را از این تصمیم خوردیم.

در آن زمان خط موتور TU5 هنوز راه نیفتاده بود و ما خوشحال بودیم که ظرفیت دیگری وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم.

تجربه ما در بحث تولید موتور به این دقت پایین بود.

چرا ایران خودرو در بین این همه شرکت آسیایی و اروپایی دانشگاه آخن یا مرکز تحقیقات FEV آلمان را برای این پروژه انتخاب کردند؟

در آن زمان شرکت های آسیایی در آن حد نبودند و فقط شرکت های اروپایی این توانایی را داشتند.

در واقع مرکز تحقیقات FEV آلمان انتخاب شد که مانند خیلی از مراکز تحقیقاتی مهم دنیا یک دانشگاه همکار نیز در کنار خود دارند.

اما در آن مقطع مدیرعامل شرکت FEV و رئیس دانشگاه یک نفر بود.

ما طبق یک روال مشخص با چندین شرکت مهم مثل AVL اتریش، FEV آلمان، RICARDO انگلیس و… مذاکره انجام دادیم و استعلام کردیم.

در نهایت انعطاف سازمانی بیشتر در شرکت FEV برای انتقال دانش فنی، باعث شد این شرکت انتخاب شود.

بعد از آن هم مشخص شد که انتخاب کاملا درستی بوده است و این شرکت در انتقال دانش فنی کاملا دست و دل باز عمل کردند.

طراح موتور EF7 حدود ۳۵ میلیون یورو دستمزد گرفت

مشکلات موتور EF7
میل لنگ موتور ملی و تکنسین اتاق ساخت
قیمت پروژه طراحی خانواده موتور ملی چقدر بود؟ قرارداد با FEV با چه مبلغی انجام شد؟

PSA برای طراحی موتور سه سیلندر EB مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون یورو در آن زمان پرداخت کرد.

اما مبلغی که ما پرداخت کردیم کمتر از یک دهم آن مبلغ و در حدود ۳۵ میلیون یورو شد.

البته مبلغی به مشاور خارجی برای طراحی پرداخت شد و بنده از قیمت تمام شده که ایران خودرو در کل برای EF7 انجام داده است خبر ندارم.

مشکلات موتور EF7
قطعات موتور روی میز مونتاژ
در این پروژه قرار بود موتور اول که همان EF7 تنفس طبیعی بود را آلمانی ها طراحی کنند و موتور دوم که EF7 توربوشارژر بود به صورت مشترک توسط ایرانی ها و آلمانی ها طراحی شود. همچنین قرار بود موتور سوم که EF4 بود را ایرانی ها طراحی و آلمانی ها نظارت کنند، درست است؟

طراحی موتور EF7 از ابتدا بر اساس توربوشارژر انجام شده است، زیرا قرار بود بسیاری از قطعات مشترک باشد.

بخاطر همین امکان پذیر نیود اول برای تنفس طبیعی طراحی شود، بعد برای توربوشارژر استفاده شود.

موتور EF7 توربو و تنفس طبیعی همزمان طراحی شدند.

اما در نهایت چون اولویت ما موتور تنفس طبیعی بود، ابتدا این نسخه تولید شد.

EF7 را کاملا آلمانی ها طراحی کردند

مشکلات موتور EF7
مهندس ایران خودرو در حال تحلیل قطعات

در این پروژه، قسمت طراحی اصلی و کلی موتور و ویژگی های آن که مهم ترین بخش طراحی است، کاملا توسط آلمانی ها انجام شد.

ما فقط نظرات خودمان را در مورد هر بخش به آن ها می گفتیم تا در طراحی اعمال شود.

به طور مشخص یادم هست که آلمانی ها از تایپیت های ثابت یا همان شیم برای تنظیم لقی سوپاپ استفاده کرده بودند، چون هم ارزان تر بود و هم مصرف سوحت پایین تری داشت.

اما ما نظرمان روی تایپیت هیدرولیک بود؛ زیرا در سوخت گاز سایش سوپاپ بیشتر است بنابراین امکان نشتی در آن مدل وجود داشت و آن ها پذیرفتند.

مشکلات موتور EF7
منیفولد موتورملی
یعنی در واقع هر سه موتور را آلمانی ها طراحی کردند؟

بله. طراحی کلی را آن ها انجام داده اند.

اما فقط در مورد EF7 توربو و تنفس طبیعی جزئیات را طراحی کردند و در EF4 جزئیات را ما طراحی کردیم.

بخش عمده ای از صحه گذاری و تست ها را در ایران انجام داده ایم.

طراحی موتور ملی قرار بود به روش هیوندایی انجام شود که در نسل اول موتورهایش، با شرکت ریکاردو انگلیس انجام داد. موتور آلفا را ریکاردو طراحی کرد و موتور بتا را کاملا خود هیوندایی طراحی کرد و شرکت ریکاردو تنها نظارت کرد. چرا ما در موتور دوم به حد طراحی مفهومی کامل نرسیدیم؟

درواقع طراحی مفهومی موتور از ۳۶ ماه پروژه ۳ ماه را در بر می گیرد، اما دارای اهمیت بالایی است چون اصل موتور آنجا طراحی می شود.

در همان چند ماه اول طراحی مفهومی هر سه موتور باهم انجام شد و EF4 کنار گذاشته شد تا در زمان لازم کامل شود و EF7 توربو و تنفس طبیعی را کامل کردیم.

مشکلات موتور EF7
بلوک سیلندر موتور ملی در حال مونتاژ
قرار بود ما در پروژه موتور ملی، طراحی موتور را یادبگیریم و بعد از آن خودمان بتوانیم موتور طراحی کنیم. اما چرا این اتفاق نیفتاد؟

این طور نیست، واقعا یکی از نقاط مثبت این پروژه انتقال دانش آن بود و تیم درگیر پروژه نیز افراد جوانی بودند که برای جذب این دانش انگیزه داشتند.

ما حتی فقط با بازدید، بعضی از آزمایشگاه ها را در ایران ساختیم تا بتوانیم تست ها را انجام دهیم.

دلیل ادامه نداشتن طراحی موتور نتوانستن نیست، بازار فروش محدود است.

چون درخواستی وجود نداشت تیم طراحی موتور ایران خودرو از هم پاشید

مشکلات موتور EF7
تست موتور ملی روی سورن

بخاطر مشکلات به وجود آمده موتور EF7 به تولید درستی نرسید و عملا درخواست جدی برای طراحی خانواده موتور انجام نشد.

صرفا با فشار تیم مدیریت پروژه و سازمان های دولتی بخاطر اینکه می گفتند سرمایه گذاری ریادی انجام شده است، درحد بازی سفارش داده می شد.

تیم طراحی هم بخاطر وجود نداشتن سفارش جدی و درست، واقعا هم از هم پاشید.

مهم ترین ویژگی هایی که برای طراحی موتور در نظر گرفتید چه چیزهایی بودند؟

این موتورها به صورت خانواده و با اکثر قطعات مشترک قابل تولید است، این مهم ترین ویژگی خانواده موتور بود.

پس از آن انطباق بالای موتور با سوخت گاز، هم از نظر دوام موتور و هم از نظر قدرت از ویژگی های مد نظر بود.

امکان حداکثر ساخت داخل مد نظر بود که این ها جزو ویژگی های اصلی است.

مدیران ایران خودرو و سایپا توسط دولت تعیین می شوند، بخاطر همین هیچ کدام توجهی به برند ندارند و فقط به دنبال آمار فروش و کسب رضایت بالا دستی هستند.
در تست دوام سخت‌ترین شرایط شبیه سازی می‌شود
چه مشکلاتی برای تولید موتور EF7 به وجود آمد؟

مشکلات از ماشینکاری بلوک و سر سیلندر شروع شد و به تامین نکردن قطعات توسط سازندگان منجر می شد، که یک دور باطل را به وجود آورده بود.

از مجموع ۳۵۰ تا ۴۰۰ قطعه، هر هفته چند قطعه در خط تولید کسری داشت و زمانی که آن ها تامین می شد، قطعات دیگر به مشکل بر می خورد.

قطعه سازان ما توانایی تولید خیلی از قطعات EF7 را نداشتند

درواقع طراحی موتور کلیات و چند قطعه اصلی را طراحی می کند، و جزئیات باقی قطعات توسط سازنده ها طراحی می شود.

مثلا طراح موتور هیچ وقت توانایی طراحی واشر سرسیلندر که قطعه خیلی مهمی ست را ندارد.

قطعه ساز باید واشر سر سیلندر را با توجه به موتور طراحی کند، اما در ایران قطعه سازان چنین توانایی را ندارند.

در دنیا زمانی که موتور در حال طراحی است تمام قطعات موتور هم توسط سازنده ها به صورت همزمان طراحی می شود، اما در این پروژه چون قطعه سازان مرکز تحقیق و توسعه نداشتند و نمی توانستند طراحی انجام دهند، پروژه در ابتدا نزدیک بود شکست بخورد.

ما برای طراحی تمام قطعاتی که نیاز بود، با سازنده های درجه یک اروپایی در ارتباط بودیم.

مثلا گاز cng ما در ایستگاه ها دارای مقداری روغن بود و شرکت بوش متناسب با گاز ایران روی الاستومر انژکتور گاز کار کرد.

مشکلات موتور EF7
یکی از مهندسان ایپکو در حال آماده‌سازی موتور برای تست
می توانید به صورت دقیق بگویید، تولید چه قطعاتی در این موتور مشکل داشتند؟

یکی از قطعات واشر سرسیلندر بود که ما ابتدا با یک شرکت بسیار معتبر کار می کردیم، اما بعد تحریم شدیم و به سراغ یک شرکت دیگر رفتیم که توانایی تولید با آن کیفیت را نداشت.

زمانی هم که شرکت داخلی شروع به تولید کرد به آن متریال دسترسی نداشت. بخاطر همین در این قطعه در آن زمان مشکل داشتیم.

و مشکل دیگر نشتی روغن از اویل ماژول بود که به ماشین کاری آن قسمت بر می گشت.

ما حتی در ساخت بعضی از پیچ ها نیز مشکل داشتیم.

یعنی ما در کشور، برای ساخت پیچ هم مشکل داریم؟

پیچ های خاص چیز ساده ای نیست و یکی از سخت ترین و پیچیده ترین قطعات است.

مشکلات موتور EF7
مهندسان ایپکو در حال بحث درباره قطعات طراحی شده
 ایران خودرو در زمان تحریم ها که قطعات موتور TU5 را فرانسه به ما نمی داد، به سراغ سازندگان چینی و هندی رفت، شما برای EF7 هم به سراغ این سازندگان رفتید؟

در مورد موتور TU5 قبلا فرانسوی ها نقشه های قطعات را به سازندگان داده بودند و آن ها در دنیا برای خود پژو تولید می کردند.

سازندگان مشخصی برای این موتور وجود داشت و چون تیراژ هم نسبتا بالا بود آن قطعه را برای ما تولید می کردند.

اما برای موتور EF7 چنین چیزی وجود نداشت و این موتور برای اولین بار می خواست تولید شود و تیراژ هم بالا نبود.

یعنی بعد از تحریم، تمام قطعات آن را ایرانی ها تواید کردند؟

خیر، ایران خودرو از طریق سازندگان در هر قسمت که مشکل داشتند از چینی ها کمک می گرفتند.

در موتور EF7 قطعات چینی هم وجود دارد.

مشکلات موتور EF7
قطعات مورود عکس برداری دقیق قرار می گبرند

در مقایسه TU5 و EF7 کدام موتور بهتری است و چرا؟

از نظر طراحی EF7 موتور به روزتر و بهتری است، بخصوص با سوخت گاز اصلا قابل مقایسه نیست.

همچنین از نظر عملکرد با سوخت بنزین موتور EF7 بهتر است.

اما از نظر دوام به نظر من TU5 بهتر است.

از بین سه موتور TU5 و EF7 و K4M (تندر ۹۰) کدام موتور بهتری است و چرا؟

قطعا K4M را در آخر قرار می دهم.

از نظر طراحی ابتدا EF7، بعد TU5 و بعد K4M است.

اما از نظر کیفیت و دوام قطعا کیفیت قطعات رنو از پژو هم بالاتر است.

از نظر کیفیت تولید اول K4M، بعد TU5 و در آخر EF7 است.

مشکلات موتور EF7
قطعات پس از وارد شدن تنش‌ها و نیروهای مختلف در بخش مواد بررسی می‌شوند
کیفیت موتور EF7 بخاطر همان اشتباه تولید بلوک سیلندر و سر سیلندر پایین آمد؟

بله، من در همینجا اعتراف می کنم که آن زمان یکی از تصمیم گیران بودم و این اشتباه را انجام دادم.

زیرا این تصمیم بسیار استراتژیک بود.

اگر الان EF7 در همان خط تولید به روز خود ایران خودرو تولید شود، چه وضعیتی پیدا می کند؟

این موتور از هر جهت از دو موتور دیگر بهتر خواهد بود.

به نظر من بیشتر مشکل از طرف مدیران ایران خودرو است، در این سال ها تنها کار مفیدی که ایران خودرو انجام داده است ایجاد مرکز تحقیقات موتور و طراحی موتور ملی است. اما بخاطر رابطه با پژو تیمی که روی آن سرمایه گذاری شده بود و از آلمانی ها طراحی موتور یاد گرفته بودند، از هم پاشید.

قبل از تیم EF7 همین بلا سر تیم توسعه سمند نیز آمد.

در آن پروژه هم آدم های قوی تربیت شدند.

من نمیدانم چقدر تقصیر مدیران ارشد است و چقدر این مشکلات بخاطر نحوه کسب و کار منزوی شرکت های خودروسازی ایران است.

بزرگ ترین مشکل صنعت خودرو دولتی بودن آن است

مشکلات موتور EF7
تحلیل قطعات پس از تست‌های مختلف

اما مدیران هر دو خودروسازی توسط دولت تعیین می شوند، بخاطر همین هیچ کدام توجهی به برند ندارند و فقط به دنبال آمار فروش و کسب رضایت بالا دستی هستند.

در خانواده موتور ملی یک موتور خوب طراحی کردید، همان موتور EF4 که ایران خودرو و سایپا می توانستند جایگزین موتورهای دیگر کنندف اما انجام ندادند. به نظر شما این مشکل دولتی بودن مدیران است؟

بله، مشکل همان دولتی بودن است.

چون تصمیم بلند مدتی وجود ندارد و مهم ترین شاخص برای صنعت خودرو میزان تولید روزانه است.

خودروسازان هر روز باید آمار تولید را به سازمان گسترش بدهند و سازمان هم به وزارت خانه بفرستد.

تا زمانی که این نگاه وجود دارد، هیچ سرمایه گذاری درستی برای برطرف کردن مشکلات EF7 انجام نمی شود و سرمایه را می گذارند که تا یکماه آینده تولید بیشتری انجام شود.

پس همان موتور XU7 را تولید می کنند، چون سریع تر تولید می شود و آمار بالا می رود.

در سال ۸۴ کار طراحی موتور ملی را شروع کردیم و سال ۸۸ کار طراحی آن تمام شده بود و خودرو سمند نیز طراحی شده بود. در این سال ها چینی ها هیچ چیز خاصی نداشتند اما الان به سرعت از کنار ما رد شدند، چرا هیچ دید بلند مدتی در مورد طراحی وجود ندارد؟

بزرگ ترین مشکل مدیریت صنعت خودرو این است که مدیران اولویت را اغنای بالا دستی ها می گذارند.

بالا دستی ها همان هایی اند که می دانند برای یک دوره مشخص در این پست هستند و جایشان را بعد از آن باید به یکی دیگر بدهند.

این عارضه بسیار بدی است و فقط هم در صنعت خودرو نیست، بیشترین ضربه را صنعت خودرو از مدیریت دولتی خورده است.

صنعت خودرو یک ابزار است در دست دولت برای اینکه در یک زمان هایی از آن استفاده کند و اولویت های اصلی این صنعت به حاشیه رفته است.

مشکلات موتور EF7
مهندسان ایرانی و کره ای در بخش فرمان اتاق تست
آقای ایزانلو در دانشگاه شریف درس خوانده اید و بعد در ایران خودرو کارکرده اید و کشور برای شما هزینه و سرمایه گذاری کرده است، به نظرتان برای خود شما کشور چقدر هزینه کرده است؟

من در دانشگاه شریف یک واحد هم درباره موتور پاس نکرده ام و موتور را در دانشگاه تبریز یاد گرفته ام.

تا زمانی که در ایران خودرو بوده ام همیشه حس می کردم ارزش افزوده دارم.

مدیر آزمایشگاه در تحقیقات موتور ایران خودرو بودم و کل آزمایشگاه، حتی طراحی ساختمان را خودمان انجام دادیم و ساختیم.

برای تجهیزات برند داخلی ایجاد کردیم و زمانی که وارد تست موتور EF7 شدیم، حدود ۶۰ درصد تست ها را در ایران انجام دادیم.

پس از آن هم رانا هیبریدی را با یک گروه ۵۰ نفره انجام دادم.

زمانی از ایران خودرو بیرون آمدم که حس کردم دیگر ارزش افزوده ندارم.

تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی

بیشتر بخوانید:

خانواده موتور EF7 در دست توسعه

موتور EF7 یا ملی و نگاهی به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو

موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی ون وانا با موتور EF7 توربو شارژر




28 دیدگاه

  1. موتور بسیار عالی هست فقط مشکلاتی از نظیر
    دسته موتور ها جنت رادیاتور اب زیر تعمیرات دینام
    کولر و جا نداشتن جهت تعمیرات موتور نداشتن دور خروجی موتور با گیر بکس (۴۰۵) ضعیف بودن سیم کشی جهت برق از جمله کویل ها زیزا موتور دما بالا هست صدای زیادمکش هوا از هواکش در سرعت ۱۲۰بالا

  2. فقط تیو فایو از رو تعصب نمیگم ولی من هرسه ماشینو داشتم از هرنظر تیوفایو هم کم مصرف هم نرم و قدرتی و هم اصولی ساخته شده و به ندرت خرابی داره و کمترین هزینه را داره

  3. آشغالترین موتوری بودکه تاحالا دیدم دمابالا فرسودگی زیادنبودقطعه دربازارمخصوصا درتوربو خودم سورن توربو داشتم که بعداز۳۰هزارتاکارکرد رینگ شکست وهیچ وقت درست نشدزیرقیمت فروختم کلی ضرر کردم

    • بعد سال ۹۴ اصلاح شد و مشکلی ندارن
      موتور EF7 موتور پرقدرتی هست خیلی هم با دوامه فقط روغن موتور خوب میخواد با سر موقع عوض کردن
      روغن موتور مرغوب و سر موقع عوض کردن در مورد هر خودرویی صدق می‌کنه چون کیفیت روغن موتور های بازار ایران پایین هست و نهایتا سر ۴ هزار نهایت نهایت ۵ هزار عوض بشه این قضیه در مورد هر خودرو با هر موتوری صدق می‌کنه

  4. نمیدونم چه اصراریه که این آشغال ها(ایران خودرو و سایپا)خودرو تولید کنن و هر روز یه گند جدید بالا بیارن شما که نمیتونید، مثل خیلی از کشورها بزارید خودرو های شرکت های معتبر و خوب وارد بشه تا مردم هم بتونن ماشین خوب سوار بشن.

  5. تخیر دریچه گاز موتور ملی واقعا زجر آور هست موتور همیشه در حال کله زدن هست .واسه همین زود تسمه تایم می برن

    • برای دریچه برقی اینطوره و با ریمپ حل میشه، تمام دریچه برقیها این مشکل رو دارن و درمورد سیمی اصلا تاخیری وجود نداره

  6. سلام خلاصه خودخواهی وندانم کاری واینکه پرسیدن ازندانستن بهتراست .به ملت ایران دراین باره خیانت شده چون به ای اینکه این همه پول خرج شده موتوری درست نکرده اندکه انسان درماشین ارانش داشته باشد.وباموجی ازصدای ناهنجارروبرو نشود.خلاصه مردم ایران چوب اعتمادوندانم کاری به اصطلاح دانشمندان خود را میخورند وچاره ای هم ندارند.

    • سلام،من تاکسی ای اف۷ گرفتم خدا میدونه روزگارم مثل زلزله شهرم سیاه شده سه ماه بعد از تعویض تسمه تایم و لوازم جانبی آن شاتون زد ،سرسیلندر گیت هاش خراب شده،یه موتور بی ثبات داره،خدا نباشه کسانی که فکر فشار برضعیف تاکسی دارها را زیاد کردند وما را با این قطعات گران و بدرد نخور بدبخت کردند،علیرضا د،د،از بم.

      • بنده ده ساله ef7 سوارم، داداشمم مدل ۹۷ داره، اینایی که شما میگین رو دفعه اول از کسی میشنوم که ef داشته!!!!

        • بنده هم یازده سال مدل ۸۹ دارم بخاطر کم کاری خودم و اینکه روغنش رو دیر عوض کردم یا بعد از هشت سال حتی جنت رادیات و بخاریش رو چک نکردم و جنتاش فرسوده شده بود و باعث شد بعد از شاید ۸ بار جوش آوردن، واشر سرسیلندر بسوزونه درحالی که شش هفت بار جوش آورد و واشر نسوزوند چون ای اف ۷ به این راحتیا مثل پژو ۴۰۵ واشر نمیزنه. عیب از خود ماست که به ماشین نمیرسیم وبخاطر عدم تعویض به موقع روغن بعد از هشت سال افتاد به روغن سوزی. از لحاظ شتاب حرف نداره حتی شتاب و سرعتش با سوخت گاز بیشتر از بنزینه ضمن اینکه حداقل بعد از ۷ سال باید سیم کشی کاملشو در صورتی که به دلیل گرمای متساعد شده از موتور، فرسوده شده باشه تعویض کرد مخصوصا اونایی که در مناطق ساحلی یا جنوبی کشور که هوا گرمتره هستند

          • افرین منم ۸۹دارم ولی یه مدته که روی کولر برق کم میاره فک کنم باید سیم کشی رو عوض کنم

  7. به عنوان یک مهندس که حدود ده سال در بخش های مختلف خودرو سازی مشغول به کار بودم خدمت شما عرض کنم .
    ۱.بهتر بود به جای اروپایی ها از ژاپنی برای پروژها استفاده میکردیم .به چند دلیل (طراحی ساده ،طراحی اقتصادی هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کنندگان ،سیستم مدیریت کیفیت بسیار بسیار قوی تر …..آلایندگی تولیدی و مصرفی بسیار پایین تر )
    وقتی از نطر طراحی دو قطعه بازویی نگهدارنده رو بررسی میکنیم .مبینیم که هم طراحی بهتری نصبت به قطعات پژو دارند و هم از ماهیچه گیری کولد باکس استفاده نشده است .خود وارد کردن با کیفیت مناسب این مواد اولیه چسب ها برای سازندگان پر درد سر ترین بوده و هست .چونکه جز موادی است که تاریخ مصرف دارند.و باید هر چه سریع تر استفاده شوند .
    اما در خودرو ژاپنی که بارها و بار ها به آن توجه کرده ام از این فرایند ریخته گری استفاده نشده است .

  8. مصاحبه بسیار زیبا و حاوی مطالب مفیدی بود ، متاسفم که اغلب افرادی که نظر دادند ، اصلا متوجه موضوع نشدند و به مشکل اصلی پی نبردند ، اولا خدا قوت به مسئولین سایت که مشکلات به این زیبایی تشریح میکنند ثانیاً به نظر می رسد همانند خیلی از شرکت ها و مجموعه‌های دیگر ، ایران خودرو هم از سو مدیریت و دولتی بودن رنج می برد و توجه خاصی به افراد صاحب نظر و با تجربه در حوزه بروزرسانی و نوآوری نمی شود مصرف کنندگان هم هر کدام دلباخته و متعصب یکی از موتورها هستند و فراتر از آن چیزی نمی بینند در این بین یکی از نظرات بیشتر از بقیه باعث ناراحتی میشود ((آقا درشو ببندیم از خارج با این همه ماشین خوب چند مدل وارد کنیم ، مردم ماشین خوب سوار شن)) با چنین نگاهی هرگز موفقیتی کسب نمی شود

    • درود حرف دلو زدین پیسرفت یهویی نمیشه قدم به قدم خبرهایی مبنی بر ورود دکترین ارتش تو حوزهی خوردرو سازی رو به احتمال زیاد شنیدین دکترین موشکی ارتش همیشه گل کاشتن

  9. سلام تو راخدا الان ۳ سال پدرمنو این ماشین درآورده مشکل بعد گرم میشه سه کار میکنه هرچی عوض کردم رله گذاشتم نشد لعنت به این موتور منو بدبخت کرده

    • سلام سیم کشی ماشین به دلیل گرمای موتور زود خراب میشود سیم کشی کامل موتور را عوض کنید یکی از دوستان همین. مشکل را داشت که با تعویض سیم کشی حل شد .وحالابه غیر از سمند قبلی یک دنا هم خریده است

  10. درود حرف دلو زدین پیسرفت یهویی نمیشه قدم به قدم خبرهایی مبنی بر ورود دکترین ارتش تو حوزهی خوردرو سازی رو به احتمال زیاد شنیدین دکترین موشکی ارتش همیشه گل کاشتن مثالی که تو تازه واردای خودرو سازی میشه زد که پیشرفت خیلی زیادیم تو بیستو یکی دو سالی که اومده توی کار کشوری نیس جز چین

  11. والا این ایراداتی ک یکسری دوستان میگن ما اصلا نداشتیم. بسیار موتور قوی و سرتر از تیوفایوه.شتاب و قدرت و کشش بسیار بهتری داره حتی نسبت به موتور ای ال ایکس..مدل نود و نود و دو داریم با معکوس کشیدن و تخت گاز رفتن و زیر فشار بار تا الان هیچیشون نشده. تیوفایو ٩٣داشتم هر روز یجاش ایراد داشت از پاره کردن تسمه دینام و تایم و ترک سیلندر بگیر تا ایرادات شایع برقیش.

  12. چون تیوفایو قدرت بار کمتری داره. تاکسی ها هم که همیشه پر از مسافرن و خود سمند هم که اتاقش سنگینه

    • سلام دوستان من ۱۲ساله ژاپنی دهه نود دارم برادرم ای اف تیو داره ابشنهاش یکیه من قدرتمندتر میرانم اصلا نمیرسم به ماشین برادرم چپ کرد تسمه برید حساب کردیم اون بیشترخرج کرده بیشتر الاف شده وازبین تیوفایو وای اف به صرفه تربخاطرگازسوز بودن میگه ای اف بهتره چون ۵سال تمام گاز میریزه واخ نگفته

  13. سمند ای اف سون دو گانه سوز مدل ۹۴ تمام فابریک موتور گیربکس پلمپ ..صددرصد فقط گاز استفاده شده دلیل سالم بودنش هم سرویس ها هر ۴۰۰۰ هزار کیلومتر انجام شده .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط