خودروهای ملی که تولید نشدند ؛ از پیکا تا پردیس

از دست ندهید

پیکا و پردیس تنها برخی از خودروهای ملی هستند که در ایران تولید نشدند در این مطلب می‌خواهیم به خودروهای ملی که تولید نشدند بپردازیم.

بیت ران – امین آزاد: خودرو سمند اولین گام مهم ایران برای خودروساز شدن واقعی بود، هنوز هم مهم‌ترین قدم است.

قدمی در راه تولید خودروهای ملی که نصفه و نیمه رها شد، یا حداقل به درستی ادامه پیدا نکرد.

تقریباً تمامی طرح‌های بعدی از تیبا گرفته تا رانا و دنا تقلیدی بودند نصفه و نیمه از طرح سمند.

در طرح سمند مهندسان ایرانی توانستند کارهای مهمی انجام دهند.

آنها توانستند به دانش طراحی بدنه خودرو و طراحی یک خودرو روی یک پلت‌فورم قدیمی دست یابند.

اما به غیر از سمند بسیاری از خودروها بودند که طراحی شدند ولی هیچگاه وارد بازار نشدند مانند پیکا.

پیکا

این خودرو قرار بود پس از سمند دومین خودرو با نشان ملی باشد.

ایران‌خودرویی ها قصد داشتند این محصول را در بازه‌ قیمتی چهار تا پنج میلیون تومان در اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد بازار کند.

تیراژی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود بالای ۲۰۰ هزار دستگاه بود.

قرار بود این خودرو، خودروی اقشار کم درآمد ایرانی باشد.

پلت‌فرم این خودرو قرار بود مدلی از فیات باشد اما فیات از دادن این پلت‌فرم سر باز زد.

بعدها ایران‌خودروییی ها تصمیم گرفتند از پلت‌فرم پژو ۱۰۶ استفاده کنند؛ که پژو هم این پلت‌فرم را نداد و خودروی پیکا تولید نشد .

خودروهای ملی

پردیس

سمند پردیس قرار بود یکی از مدل‌های آینده سمند باشد.

این محصول را ایرا‌ن‌خودرو برای طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته بود.

طراحی این خودرو در قسمت پشت بسیار شبیه به محصولات کره‌ای است.

طراحی جلو نیز تا حدودی شبیه به محصولات فولکس‌واگن است.

این محصول با اینکه پیش‌بینی می شد در بازار به خوبی فروش کند و در نمایشگاه‌های خودرویی کشور نیز مردم از آن استقبال بسیار زیادی کردند، اما به مرحله تولید نرسید و تنها در حد چند نمونه ساخته شده و در مرکز تحقیقات ایران خودرو ماند.

خودروهای ملی

سورن نسل اول

سمند سورن ابتدا قرار بود یک کوپه باشد.

طراحی بدنه این خودرو تا حدودی شبیه به محصولات مزدا است.

برای این خودرو موتور دو هزار  سی سی در نظر گرفته شده بود.

ایران‌خودرو قرار بود این محصول را برای مشتریان جوانترش عرضه کند.

با اینکه از این محصول نیز در نمایشگاه های خودرویی داخلی استقبال زیادی شد، اما این مدل نیز هیچ‌گاه به تولید نرسید و تنها در حد ساخت چند مدل نمونه در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو ماند.

بعدها از نام این محصول برای مدل جدید سمند استفاده شد .

سمند سورن کوپه خودروهای ملی

نیو پیکان

این خودرو یکی از جنجالی ترین محصولات طراحی شده در مرکز تحقیقات ایران خودرو است.

ایران‌خودرویی ها به کمک مشاوران ایتالیایی این محصول را طراحی کرده‌اند.

در آن زمان حمیدرضا کاتوزیان نماینده منتقد پروژه ال‌- ۹۰ ،مدیر این پروژه بود. با مطرح شدن پروژه تندر- ۹۰ طرح تولید این خودرو کنار گذاشته شد.

اگر به عکس دقت شود این خودرو از قسمت وسط کاملاً شبیه پژو ۲۰۶ است.

پلت‌فرم استفاده شده در این خودرو نیز پژو ۲۰۶ بود. بعدها ین پروژه به پژو ۲۰۶ صندوقدار و در نهایت خودروی رانا ختم شد.

خودروهای ملی

سمند زوبین

این خودرو قرار بود مانند پیکان جوانان خودروی خاص جوانان باشد.

توربوشارژ، موتور قوی و هندلینگ مناسب مواردی بود که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود.

البته کمی سخت بود که بتوان بر روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ چنین محصولی را خلق کرد.

مشکل این خودرو هم نبود پلت‌فرم مانند دیگر مدل‌های سمند بود.

خودروهای ملی

سمند ساحل

اولین کانسپت یک خودروی ایرانی تاکنون سمند ساحل بوده است.

معمولاً خودروهای کانسپت ساخته می‌شوند تا بعدها با تکمیل‌شان الهام بخش  مدل‌های واقعی باشند .

خودروهای ملی

سمند استیشن و وانت

سمند استیشن خودرویی بود که در ایران‌خودرو تولید شد و حتی تا مرز صنعتی‌سازی نیز پیش رفت.

اما شکست پروژه پژو ۴۰۵ استیشن مدیران ایران‌خودرو را از تولید این خودرو منصرف کرد.

سمند وانت نیز محصولی بود که در مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شد، اما معلوم نیست که این خودرو قرار است تولید شود یا خیر، البته ایران خودرو در پی جایگزین کردن سمند وانت به جای وانت پیکان بود.

خودروهای ملی

بیشتر بخوانید:



8 دیدگاه

  1. یکی به ایران خودرو بگه شما همون محصولات پژو رو بزن در کنارش این دلقک بازیاتم ادامه بده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط