موتور XU پلاس ؛ تولید انبوه و نصب روی سه محصول ایران خودرو

از دست ندهید

تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه امسال آغاز می شود، در مرحله اول این موتور بر روی سه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز، پارس و سمند نصب خواهد شد.

بیت ران – محمد کاظمی، مدیر  طرح موتور XU پلاس، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، موتور XU پلاس در آینده نزدیک بر روی خودروهای کار ایران خودرو نیز به کار خواهد رفت.

وی با اشاره به توسعه و داخلی سازی صورت گرفته روی موتور XU7  افزود: این موتور جزو موتورهای دارای بازده خوب و مشتری پسند بوده و به همین دلیل ارتقای آن در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است.

کاظمی با اشاره به قوانین سخت‌گیرانه در حوزه استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت در سال های ۹۶ و ۹۷ خاطرنشان کرد: ارتقای کیفی این موتور به XU پلاس با هدف عمل به مسوولیت اجتماعی، ارتقای سطح آلایندگی به اروپا ۵، کاهش حداکثری مصرف سوخت، افزایش سطح کیفی در راستای مشتری مداری و نیز افزایش ۱۰ درصدی توان و گشتاور آن، به عنوان یکی از طرح های شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو تعریف شد.

تغییرات موتور XU پلاس

مدیر طرح موتور XU پلاس با بیان اینکه حدود ۳۵ قطعه از این موتور تغییر کرده است، تصریح کرد: این طرح به صورت رسمی از اواخر سال ۹۸ آغاز شده و تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهم در توسعه موتور XU که از این پس با نام XU پلاس شناخته می‌شود، این است که تمام فرآیند توسعه محصول، ساخت قطعات و قالب ها، مجموعه ها و سامانه ها به صورت صد در صد داخلی و با کمک متخصصان مرکز تحقیقات ایران خودرو، ایپکو، ساپکو و تمامی سازندگان رتبه یک کشور انجام شد. در این طرح توسعه محصول، هیچ‌گونه قرارداد و وابستگی به خارج از کشور وجود نداشت تا صرفه جویی ارزی بالایی برای صنعت خودروی کشور رقم بزند.

مدیر طرح موتورXU  پلاس افزود: این موتور با توجه به ارتقای مشخصات فنی وکیفی، ارتقای سیستم خنک‌کاری، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات در نمای ظاهری اجزای موتور که نسبت به موتور جاری XU7 کاملا متفاوت است، به‌عنوان موتور نسل جدید خانواده XU به مشتریان عرضه می شود.

کاهش ارزبری در تولید موتور XU پلاس

کاظمی عنوان کرد: تا پیش از این، تمام فرآیند توسعه احتراقی موتور، نگاشت و طراحی سامانه با فناوری بالا یا در خارج از کشور انجام می شد و یا با کمک مشاوران خارجی صورت می گرفت که ارزبری زیادی را به دنبال داشت، اما در حال حاضر، این فرآیند به صورت کامل در ایپکو انجام می شود. نگاشت موتور نیز کاملا در داخل کشور و توسط سازندگان داخلی انجام شده که یکی از دستاوردهای این پروژه است. میزان کاهش ارزبری در کل این طرح، دست کم سه میلیون یورو فقط در حوزه توسعه محصول است.

به گزارش ایکوپرس، مدیر طرح موتور XU پلاس، با بیان این که شمارگان تولید این موتور مانند موتور پایه XU سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد بود، به مشخصات فنی موتور XU پلاس اشاره کرد و گفت: این موتور با ثابت ماندن حجم، افزایش توان و گشتاور داشته و مصرف سوخت آن در چرخه سیکل رانندگی شهری ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش خواهد بود. همچنین یادآور می شود، این محصول دوگانه سوز بوده و در شرایط گازسوز نیز قابلیت رانندگی خوبی برای مشتری ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو

موتور سایپا شاهین ۱۵۰۰ سی سی توربوشارژ است

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

خانواده موتور EF7 در دست توسعه




16 دیدگاه

  1. خودروسازها فقط باید روی برقی کردن خودرو کار کنن.با تولید خودروهای درون سوز باید سالها تولید کنن که برگشت سرمایه صورت بگیره

    • این موتور فقط دوتا مشکل داره یکی سیستم لقی سوپاپ هاش هیدرولیکی نیست و شیم گیری نیاز داره و دیگری هم مشکل زود سوختن واشر سرسیلندر و کرم خوردگی و تاب برداشتن سرسیلندر. از مزایاشم میشه به گشتاور بالا مصرف سوخت پایین و قطعات ارزان و با کیفیت و تعمیر ارزان و ارتقا پذیری بالا اشاره کرد. ضمنا شاتون هم نمیزنه.

  2. تا زمانی که دلیل اصلی افت فشار روغن رو در طراحی بلوک سیلندر باز طراحی و رفع مشکل نکنیم،
    تا زمانی که بلوک سیلندر استاتیک پایداری نداشته باشه،نباید توقع داشته باشیم موتورها مون کار کنه.
    سالهاست روی موتورها کار میکنیم خودمون میخواد کمک کنیم ولی مسئولی مرتبط پیدا نکردیم.

  3. با توجه به این که تویه همچین شرایطی هستیم همینم خیلی خویه قبلیه مصرفش بالا بود و رو فریویل ۱۰۰ اشب میداد کلا این هم مصرفش کمتره هم قدراش بیتشره فقط بند وسط سوپاپ هایه دود کنار هم که باعث واشر زدن میشد تا ببینیم چیکار کردن

  4. موتوری که یکم گازش بدی واشر بزنه به هیچ دردی نمیخوره tu5 هم مصرفش پایینه و خیلی ازینا بهتره

    • اسکل واشر زدن چه ربطی به گاز دادن داره
      اینقدر این بی که فک میکنی به ماشین فشار بیاری واشر میزنه

  5. یه واشر سر سیلندر و مسی یا فلزی کردن انقدر کار داره که این موتور سرطان انقدر واشر نسوزونه ؟؟

  6. امیدوارم لااقل مشکل واشر سرسیلندر حساسش رو حل کنند و مصرف سوختش رو هم کم کند بدون اینکه توان و گشتاورش رو بیارن پایین.

  7. سلام.با توجه به تصویر اول مقاله انگار از xum و ef7 واسه ارتقاء کمک گرفتن ،منیفولد دود مثل xum شده و احتمالا از میل سوپاپ xum هم استفاده شده،شکل محفظه فیلتر هوا هم مثل ef7 شده احتمالا فیلتر هوا مثل ef7 که حرکت مثبتیه.دوستان تو اینکه این موتور قدیمیه شکی نیست ولی لطفا با دید به واقعیت های داخل ایران نگاه کنید اگر با شرط همون ارتقاء ۱۰درصدی ایران خودرو و حل مشکلاتش مثل واشر سر سیلندر بررسی کنیم با موتوری مثل پارس elx و زانتیا ۱.۸ مواجه میشین که هنوزم طرفدارای زیادی داره و گشتاور خوب ۱۶۰nm بنا بر همون ارتقاء ۱۰ درصدی ایران خودرو توی دور ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میده که خیلی توی لذت رانندگی تاثیر داره، که به شخصه اینو موتورو روی ماشینی مثل پارس به جای tu5 و یا حتی ef7 رو ترجیح میدم حداقل از موتور شاهین بهتره و کم استهلاک تره،به نظر میاد ایران خودر میخاد این موتورو رو با سنگین تر کردن گیربکس be3 پژو ۴۰۵ روی اریسان نصب کنه

  8. سلام.دقیقا اقای مهندس نصیروند به نکات بسیار خوبی در ارتقاء موتورxu7 اشاره کردید جای عزیزان خلاق چون شما در ایران خودرو خالی هست،متاسفانه در این۳۰سال این موتور در ایران هیچ تغییری نکرده.باتشکر

  9. سلام.موتور پژو۴۰۵ xu7 موتور خوبی هست فقط چند مشکل اساسی داره که باید حل بشه،۱-سرسیلند این موتور باید باز طراحی شده و دو تا سوپاپ دود کنار هم نیافتد۲-سیستم سوپاپها باید هیدرولیکی بشه تا نیازی به شیم بندی نباشد۳-پیستونهای خودرو باید جاسوپاپی اجدار باشد تا در موقع پارگی تسمه تایم سوپاپها کج نشود۴-سیستم خنک کننده ارتقا یابد و هم چون پژو۲۰۶تیپ۵باشد۵-در ارتقاء سرسیلندر میتوان از سرسیلندر۱۶سوپاپ به جای۸سوپاپ استفاده کرد تا شاهد کاهش سوخت و شتاب و قدرت بیشتر باشیم.محسن نصیروندمغان گرمی.باتشکر

    • در عجبم از کسایی که که هنوز اچار دستشون نگرفتند میان از کمپانی فرانسه ایراد میگیرن،)( اول=۱۶سوپاپ کردن سرسیلندر هزینش بالا فقط سرسیلندر در میاد ۲۰ میلیون مثل پارس ای ال ایکس که فرقشون تو سرسیلندر با منیفولدو خورده ریز دیگه خواستی یکم پول خرج کن برات ۱۶سوپاپ کنمxu7.)(دوم=پیستون جای سوپاپ دار هم خیلی وقته داریم ولی از انور رینگ موتور زودتر به مشکل میخوره نسبت به معمولیا)(سوم=کسایی که میگن دوتا سوپاپ دود کنارهم باعث واشر زدن میشه سیلندر۳باسیلندر۴باهم بازوبسته نمیشه مهندس جوون، بعدشم فک کنم تا حالا پژو۴۰۵ تو سال ۸۳تا۸۵سوار نشدین یا پژو۲۰۰۰ که واشر زدن اینا ارزو بود میدونی چرا چون رادیات چهارلول مسی بود از همه مهم تر قطعات اورجینال بود، نکته اخر اینکه قبل از اینکه ایراد بگیرید از کسی یا چیزی علت اونو بفهمید بعدان قضاوت کنید،در مورد اون دوتا سوپاپ، توجیه مکانیکای ترکار،وگرنه موتورای شمع کج یا sri یا gti هم مثلxu7 دوتا سوپاپ دود کنارهم دارن پس چرا واشر نمیزنن چون قطعاتشون مثل زانتیا اورجینال تمام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط