14.7 C
Tehran
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

از دست ندهید

محاکمه گروه عظام از قطعه‌سازان بزرگ کشور برگزار شد + جزئیات پرونده

محاکمه گروه عظام که از جمله قطعه‌سازان بزرگ کشور محسوب می‌شود به اتهام قاچاق سازمان یافته برگزار شد. بیت ران...

تردد 60 هزار خودرو دیزلی از رده خارج در پایتخت

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: 60 هزار خودرو دیزلی از رده خارج در سطح...

بنزین با چه قیمتی صادر می‌شود؟

بنابر آخرین اخبار منتشر شده هر لیتر بنزین در حال حاضر با قیمت 6891 تومان صادر می شود که...

موتور EF7 تنها موتور ایران است که بر پایه سوخت گاز و کاملا بروز طراحی شده است اما این موتور در کیفیت قطعات و فرآیند ساخت دارای مشکلاتی شده بود.

بیت ران – امین آزاد: حسین ایزانلو قائم مقام پیشین تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) و مدیر پروژه طراحی موتور EF7 در گفت و گو با بیت ران درباره طراحی موتور EF7، مشکلات طراحی و تولید آن توضیح داد.

مشکلات موتور EF7
حسین ایزانلو

پیشینه مدیر پروژه طراحی موتور EF7

حسین ایزانلو در سال 72 مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف و در سال 75 کارشناسی ارشد در گرایش تبدیل انرژی را از دانشگاه تبریز گرفت.

پروژه فوق لیسانس را با مرحوم پیروزپناه انجام داد و در این زمان با موتور آشنا شد.

در ابتدای سال 78 وارد مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو شد و برای یک دوره طولانی مدیر آزمایشگاه بود.

پس از آن در پروژه EF7 مسئول صحه گذاری موتور بود و در ادامه مدیر اجرایی پروژه شد.

در سال 93 مرکز تحقیقات را ترک و به صورت خصوصی شروع به کار کرد.

ایزانلو می گوید در زمینه گیربکس اتوماتیک و خودرو برقی سعی کرد با همکاری سازمان گسترش، سرمایه گذار خارجی پیدا کند که با تحریم ها دیگر پیشرفتی به دست نیامد.

وی در حال حاضر با همراهی سازنده های داخلی روی سیستم انژکتوری موتورسیکلت کار می کند.

در ادامه این گفت و گو را بخوانید.

مشکلات موتور EF7
قطعات روی نقشه موتور ملی

شما سال ها در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو قائم مقام و تقریبا نفر اول تیم طراحی موتور EF7 بودید، از موتور پر حاشیه EF7 بگویید.

این موضوع برای ابتدای دهه 80 است.

در آن زمان سمند به بازار آمد و همچنان موتور قدیمی XU7 پژو روی آن بود.

یکی از نیازهای ما نیز بحث گازسوز شدن موتور بود و مجموع این دو عامل که قوای محرکه داخلی روی سمند باشد و نیز انطباق بیشتری با گاز داشته باشد، باعث شد پروژه کلید بخورد.

پروژه را با بررسی چند موتور از جمله موتور TU5 شروع کردیم.

برای طراحی موتور جدید همیشه نیاز است چند موتور رقیب را هم از لحاظ ظاهری و هم با انجام تست ارزیابی کرد.

مشخصا چون TU5 موتور رقیب خوبی در بازار بود روی آن بیشتر تمرکز کردیم تا نقاظ قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم.

در واقع TU5 فقط بررسی شد و قرار نبود این موتور به اسم جدید طراحی شود.

برای ساخت یک محصول جدید سه عامل مهم وجود دارد؛ طراحی، تولید و سوم بازاریابی.

ما در ارتباط با تولید می خواستیم از همان خطوط تولیدی استفاده کنیم که برای موتور TU5 که می خواست ایجاد شود.

مشکلات موتور EF7
بلوک سیلندر موتور ملی در بخش ساخت

تصمیم اشتباه در انتخاب خط تولید موتور EF7 باعث کاهش کیفیت آن شد

ایران خودرو تصمیم گرفته بود با یک سرمایه گذاری هر دو موتور را در یک خط تولید کند.

به همین دلیل اشتراک های زیادی در بین موتور EF7 و TU5 است.

اساسا ما مجاز بر انجام مهندسی معکوس نبودیم و انجام ندادیم.

در بحث بازاریابی هم با بررسی بازار و محبوبیت گاز ما انطباق بیشتری برای این موتور روی گاز قرار دادیم.

تیم طراحی و مشاور خارجی پروژه عالی بودند و قسمت طراحی را خیلی خوب انجام دادیم.

اما چیزی که از آن غافل شدیم بحث هزینه های پروژه بود که باعث شد ما به اهدافی مانند تیراژ بالا و حفظ کیفیت نرسیم.

ما در مقطعی بنا به دلایلی تصمیم اشتباه گرفتیم و از خط تولید TU5 که جدید و بسیار مجهز بود صرف نظر کردیم.

و به سراغ خط ماشین کاری بشل رفتیم که یک خط 20 سال کار کرده بود.

مشکلات موتور EF7
یکی از مهندسان مرکز تحقیقات ایران خودرو در حال بررسی مدل موتور ملی

چرا با وجود اینکه خط خوبی در ایران خودرو وجود داشت، این تصمیم گرفته شد؟

آن زمان نگاه این بود که پژو شریک استراتژیک ایران خودرو است و مدیریت ارشد نیز اولویت را کارکردن با برند خارجی گذاشت.

زیرا برند بسیار مهم است و پروژه TU5 از نظر زمانی جلوتر از EF7 بود.

سپس با جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند. زمانی که نقشه های EF7 به طور کامل نهایی شود زمانی است که خط TU5 راه افتاده است.

دیگر آن خط را برای تولید EF7 تعویض نکردند و تصمیم آن شد که به سراغ یک خط تولید دیگر برویم.

هرچند که وقتی ما نقشه های EF7 را نهایی کردیم هنوز خط تولید TU5 راه نیوفتاده بود.

مشکلات موتور EF7
ساعت‌ها موتور در اتاق تست در فشار زیاد کار می‌کند

در سال 84 منطقی مدیرعامل ایران خودرو همکاری با پژو را به تولید موتور داخلی ترجیح دادند؟

این برداشت مدیریت پروژه بود که خط TU5 برای تولید EF7 متوقف نمی شود، اما مدیران می گفتند که شما نقشه ها را نهایی کنید ما آن را تولید می کنیم.

اما برداشت ما این بود زمانی که نقشه ها نهایی شود آن ها خط TU5 را به EF7 نمی دهند.

برای تولید موتور EF7 بی تجربه بودیم

مشکلات موتور EF7
تجزیه و تحلیل قطعات

این تصمیم شما که بجای خط تولید خود ایران خودرو به سراغ یک خط تولید قدیمی تر در شمال ایران رفتید، چه ضربه ای به موتور EF7 زد؟

به نظر من همه ضربه ها را از این تصمیم خوردیم.

در آن زمان خط موتور TU5 هنوز راه نیفتاده بود و ما خوشحال بودیم که ظرفیت دیگری وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم.

تجربه ما در بحث تولید موتور به این دقت پایین بود.

چرا ایران خودرو در بین این همه شرکت آسیایی و اروپایی دانشگاه آخن یا مرکز تحقیقات FEV آلمان را برای این پروژه انتخاب کردند؟

در آن زمان شرکت های آسیایی در آن حد نبودند و فقط شرکت های اروپایی این توانایی را داشتند.

در واقع مرکز تحقیقات FEV آلمان انتخاب شد که مانند خیلی از مراکز تحقیقاتی مهم دنیا یک دانشگاه همکار نیز در کنار خود دارند.

اما در آن مقطع مدیرعامل شرکت FEV و رئیس دانشگاه یک نفر بود.

ما طبق یک روال مشخص با چندین شرکت مهم مثل AVL اتریش، FEV آلمان، RICARDO انگلیس و… مذاکره انجام دادیم و استعلام کردیم.

در نهایت انعطاف سازمانی بیشتر در شرکت FEV برای انتقال دانش فنی، باعث شد این شرکت انتخاب شود.

بعد از آن هم مشخص شد که انتخاب کاملا درستی بوده است و این شرکت در انتقال دانش فنی کاملا دست و دل باز عمل کردند.

طراح موتور EF7 حدود 35 میلیون یورو دستمزد گرفت

مشکلات موتور EF7
میل لنگ موتور ملی و تکنسین اتاق ساخت

قیمت پروژه طراحی خانواده موتور ملی چقدر بود؟ قرارداد با FEV با چه مبلغی انجام شد؟

PSA برای طراحی موتور سه سیلندر EB مبلغی در حدود 350 میلیون یورو در آن زمان پرداخت کرد.

اما مبلغی که ما پرداخت کردیم کمتر از یک دهم آن مبلغ و در حدود 35 میلیون یورو شد.

البته مبلغی به مشاور خارجی برای طراحی پرداخت شد و بنده از قیمت تمام شده که ایران خودرو در کل برای EF7 انجام داده است خبر ندارم.

مشکلات موتور EF7
قطعات موتور روی میز مونتاژ

در این پروژه قرار بود موتور اول که همان EF7 تنفس طبیعی بود را آلمانی ها طراحی کنند و موتور دوم که EF7 توربوشارژر بود به صورت مشترک توسط ایرانی ها و آلمانی ها طراحی شود. همچنین قرار بود موتور سوم که EF4 بود را ایرانی ها طراحی و آلمانی ها نظارت کنند، درست است؟

طراحی موتور EF7 از ابتدا بر اساس توربوشارژر انجام شده است، زیرا قرار بود بسیاری از قطعات مشترک باشد.

بخاطر همین امکان پذیر نیود اول برای تنفس طبیعی طراحی شود، بعد برای توربوشارژر استفاده شود.

موتور EF7 توربو و تنفس طبیعی همزمان طراحی شدند.

اما در نهایت چون اولویت ما موتور تنفس طبیعی بود، ابتدا این نسخه تولید شد.

EF7 را کاملا آلمانی ها طراحی کردند

مشکلات موتور EF7
مهندس ایران خودرو در حال تحلیل قطعات

در این پروژه، قسمت طراحی اصلی و کلی موتور و ویژگی های آن که مهم ترین بخش طراحی است، کاملا توسط آلمانی ها انجام شد.

ما فقط نظرات خودمان را در مورد هر بخش به آن ها می گفتیم تا در طراحی اعمال شود.

به طور مشخص یادم هست که آلمانی ها از تایپیت های ثابت یا همان شیم برای تنظیم لقی سوپاپ استفاده کرده بودند، چون هم ارزان تر بود و هم مصرف سوحت پایین تری داشت.

اما ما نظرمان روی تایپیت هیدرولیک بود؛ زیرا در سوخت گاز سایش سوپاپ بیشتر است بنابراین امکان نشتی در آن مدل وجود داشت و آن ها پذیرفتند.

مشکلات موتور EF7
منیفولد موتورملی

یعنی در واقع هر سه موتور را آلمانی ها طراحی کردند؟

بله. طراحی کلی را آن ها انجام داده اند.

اما فقط در مورد EF7 توربو و تنفس طبیعی جزئیات را طراحی کردند و در EF4 جزئیات را ما طراحی کردیم.

بخش عمده ای از صحه گذاری و تست ها را در ایران انجام داده ایم.

طراحی موتور ملی قرار بود به روش هیوندایی انجام شود که در نسل اول موتورهایش، با شرکت ریکاردو انگلیس انجام داد. موتور آلفا را ریکاردو طراحی کرد و موتور بتا را کاملا خود هیوندایی طراحی کرد و شرکت ریکاردو تنها نظارت کرد. چرا ما در موتور دوم به حد طراحی مفهومی کامل نرسیدیم؟

درواقع طراحی مفهومی موتور از 36 ماه پروژه 3 ماه را در بر می گیرد، اما دارای اهمیت بالایی است چون اصل موتور آنجا طراحی می شود.

در همان چند ماه اول طراحی مفهومی هر سه موتور باهم انجام شد و EF4 کنار گذاشته شد تا در زمان لازم کامل شود و EF7 توربو و تنفس طبیعی را کامل کردیم.

مشکلات موتور EF7
بلوک سیلندر موتور ملی در حال مونتاژ

قرار بود ما در پروژه موتور ملی، طراحی موتور را یادبگیریم و بعد از آن خودمان بتوانیم موتور طراحی کنیم. اما چرا این اتفاق نیفتاد؟

این طور نیست، واقعا یکی از نقاط مثبت این پروژه انتقال دانش آن بود و تیم درگیر پروژه نیز افراد جوانی بودند که برای جذب این دانش انگیزه داشتند.

ما حتی فقط با بازدید، بعضی از آزمایشگاه ها را در ایران ساختیم تا بتوانیم تست ها را انجام دهیم.

دلیل ادامه نداشتن طراحی موتور نتوانستن نیست، بازار فروش محدود است.

چون درخواستی وجود نداشت تیم طراحی موتور ایران خودرو از هم پاشید

مشکلات موتور EF7
تست موتور ملی روی سورن

بخاطر مشکلات به وجود آمده موتور EF7 به تولید درستی نرسید و عملا درخواست جدی برای طراحی خانواده موتور انجام نشد.

صرفا با فشار تیم مدیریت پروژه و سازمان های دولتی بخاطر اینکه می گفتند سرمایه گذاری ریادی انجام شده است، درحد بازی سفارش داده می شد.

تیم طراحی هم بخاطر وجود نداشتن سفارش جدی و درست، واقعا هم از هم پاشید.

مهم ترین ویژگی هایی که برای طراحی موتور در نظر گرفتید چه چیزهایی بودند؟

این موتورها به صورت خانواده و با اکثر قطعات مشترک قابل تولید است، این مهم ترین ویژگی خانواده موتور بود.

پس از آن انطباق بالای موتور با سوخت گاز، هم از نظر دوام موتور و هم از نظر قدرت از ویژگی های مد نظر بود.

امکان حداکثر ساخت داخل مد نظر بود که این ها جزو ویژگی های اصلی است.

مدیران ایران خودرو و سایپا توسط دولت تعیین می شوند، بخاطر همین هیچ کدام توجهی به برند ندارند و فقط به دنبال آمار فروش و کسب رضایت بالا دستی هستند.

در تست دوام سخت‌ترین شرایط شبیه سازی می‌شود

چه مشکلاتی برای تولید موتور EF7 به وجود آمد؟

مشکلات از ماشینکاری بلوک و سر سیلندر شروع شد و به تامین نکردن قطعات توسط سازندگان منجر می شد، که یک دور باطل را به وجود آورده بود.

از مجموع 350 تا 400 قطعه، هر هفته چند قطعه در خط تولید کسری داشت و زمانی که آن ها تامین می شد، قطعات دیگر به مشکل بر می خورد.

قطعه سازان ما توانایی تولید خیلی از قطعات EF7 را نداشتند

درواقع طراحی موتور کلیات و چند قطعه اصلی را طراحی می کند، و جزئیات باقی قطعات توسط سازنده ها طراحی می شود.

مثلا طراح موتور هیچ وقت توانایی طراحی واشر سرسیلندر که قطعه خیلی مهمی ست را ندارد.

قطعه ساز باید واشر سر سیلندر را با توجه به موتور طراحی کند، اما در ایران قطعه سازان چنین توانایی را ندارند.

در دنیا زمانی که موتور در حال طراحی است تمام قطعات موتور هم توسط سازنده ها به صورت همزمان طراحی می شود، اما در این پروژه چون قطعه سازان مرکز تحقیق و توسعه نداشتند و نمی توانستند طراحی انجام دهند، پروژه در ابتدا نزدیک بود شکست بخورد.

ما برای طراحی تمام قطعاتی که نیاز بود، با سازنده های درجه یک اروپایی در ارتباط بودیم.

مثلا گاز cng ما در ایستگاه ها دارای مقداری روغن بود و شرکت بوش متناسب با گاز ایران روی الاستومر انژکتور گاز کار کرد.

مشکلات موتور EF7
یکی از مهندسان ایپکو در حال آماده‌سازی موتور برای تست

می توانید به صورت دقیق بگویید، تولید چه قطعاتی در این موتور مشکل داشتند؟

یکی از قطعات واشر سرسیلندر بود که ما ابتدا با یک شرکت بسیار معتبر کار می کردیم، اما بعد تحریم شدیم و به سراغ یک شرکت دیگر رفتیم که توانایی تولید با آن کیفیت را نداشت.

زمانی هم که شرکت داخلی شروع به تولید کرد به آن متریال دسترسی نداشت. بخاطر همین در این قطعه در آن زمان مشکل داشتیم.

و مشکل دیگر نشتی روغن از اویل ماژول بود که به ماشین کاری آن قسمت بر می گشت.

ما حتی در ساخت بعضی از پیچ ها نیز مشکل داشتیم.

یعنی ما در کشور، برای ساخت پیچ هم مشکل داریم؟

پیچ های خاص چیز ساده ای نیست و یکی از سخت ترین و پیچیده ترین قطعات است.

مشکلات موتور EF7
مهندسان ایپکو در حال بحث درباره قطعات طراحی شده

 ایران خودرو در زمان تحریم ها که قطعات موتور TU5 را فرانسه به ما نمی داد، به سراغ سازندگان چینی و هندی رفت، شما برای EF7 هم به سراغ این سازندگان رفتید؟

در مورد موتور TU5 قبلا فرانسوی ها نقشه های قطعات را به سازندگان داده بودند و آن ها در دنیا برای خود پژو تولید می کردند.

سازندگان مشخصی برای این موتور وجود داشت و چون تیراژ هم نسبتا بالا بود آن قطعه را برای ما تولید می کردند.

اما برای موتور EF7 چنین چیزی وجود نداشت و این موتور برای اولین بار می خواست تولید شود و تیراژ هم بالا نبود.

یعنی بعد از تحریم، تمام قطعات آن را ایرانی ها تواید کردند؟

خیر، ایران خودرو از طریق سازندگان در هر قسمت که مشکل داشتند از چینی ها کمک می گرفتند.

در موتور EF7 قطعات چینی هم وجود دارد.

مشکلات موتور EF7
قطعات مورود عکس برداری دقیق قرار می گبرند

در مقایسه TU5 و EF7 کدام موتور بهتری است و چرا؟

از نظر طراحی EF7 موتور به روزتر و بهتری است، بخصوص با سوخت گاز اصلا قابل مقایسه نیست.

همچنین از نظر عملکرد با سوخت بنزین موتور EF7 بهتر است.

اما از نظر دوام به نظر من TU5 بهتر است.

از بین سه موتور TU5 و EF7 و K4M (تندر 90) کدام موتور بهتری است و چرا؟

قطعا K4M را در آخر قرار می دهم.

از نظر طراحی ابتدا EF7، بعد TU5 و بعد K4M است.

اما از نظر کیفیت و دوام قطعا کیفیت قطعات رنو از پژو هم بالاتر است.

از نظر کیفیت تولید اول K4M، بعد TU5 و در آخر EF7 است.

مشکلات موتور EF7
قطعات پس از وارد شدن تنش‌ها و نیروهای مختلف در بخش مواد بررسی می‌شوند

کیفیت موتور EF7 بخاطر همان اشتباه تولید بلوک سیلندر و سر سیلندر پایین آمد؟

بله، من در همینجا اعتراف می کنم که آن زمان یکی از تصمیم گیران بودم و این اشتباه را انجام دادم.

زیرا این تصمیم بسیار استراتژیک بود.

اگر الان EF7 در همان خط تولید به روز خود ایران خودرو تولید شود، چه وضعیتی پیدا می کند؟

این موتور از هر جهت از دو موتور دیگر بهتر خواهد بود.

به نظر من بیشتر مشکل از طرف مدیران ایران خودرو است، در این سال ها تنها کار مفیدی که ایران خودرو انجام داده است ایجاد مرکز تحقیقات موتور و طراحی موتور ملی است. اما بخاطر رابطه با پژو تیمی که روی آن سرمایه گذاری شده بود و از آلمانی ها طراحی موتور یاد گرفته بودند، از هم پاشید.

قبل از تیم EF7 همین بلا سر تیم توسعه سمند نیز آمد.

در آن پروژه هم آدم های قوی تربیت شدند.

من نمیدانم چقدر تقصیر مدیران ارشد است و چقدر این مشکلات بخاطر نحوه کسب و کار منزوی شرکت های خودروسازی ایران است.

بزرگ ترین مشکل صنعت خودرو دولتی بودن آن است

مشکلات موتور EF7
تحلیل قطعات پس از تست‌های مختلف

اما مدیران هر دو خودروسازی توسط دولت تعیین می شوند، بخاطر همین هیچ کدام توجهی به برند ندارند و فقط به دنبال آمار فروش و کسب رضایت بالا دستی هستند.

در خانواده موتور ملی یک موتور خوب طراحی کردید، همان موتور EF4 که ایران خودرو و سایپا می توانستند جایگزین موتورهای دیگر کنندف اما انجام ندادند. به نظر شما این مشکل دولتی بودن مدیران است؟

بله، مشکل همان دولتی بودن است.

چون تصمیم بلند مدتی وجود ندارد و مهم ترین شاخص برای صنعت خودرو میزان تولید روزانه است.

خودروسازان هر روز باید آمار تولید را به سازمان گسترش بدهند و سازمان هم به وزارت خانه بفرستد.

تا زمانی که این نگاه وجود دارد، هیچ سرمایه گذاری درستی برای برطرف کردن مشکلات EF7 انجام نمی شود و سرمایه را می گذارند که تا یکماه آینده تولید بیشتری انجام شود.

پس همان موتور XU7 را تولید می کنند، چون سریع تر تولید می شود و آمار بالا می رود.

در سال 84 کار طراحی موتور ملی را شروع کردیم و سال 88 کار طراحی آن تمام شده بود و خودرو سمند نیز طراحی شده بود. در این سال ها چینی ها هیچ چیز خاصی نداشتند اما الان به سرعت از کنار ما رد شدند، چرا هیچ دید بلند مدتی در مورد طراحی وجود ندارد؟

بزرگ ترین مشکل مدیریت صنعت خودرو این است که مدیران اولویت را اغنای بالا دستی ها می گذارند.

بالا دستی ها همان هایی اند که می دانند برای یک دوره مشخص در این پست هستند و جایشان را بعد از آن باید به یکی دیگر بدهند.

این عارضه بسیار بدی است و فقط هم در صنعت خودرو نیست، بیشترین ضربه را صنعت خودرو از مدیریت دولتی خورده است.

صنعت خودرو یک ابزار است در دست دولت برای اینکه در یک زمان هایی از آن استفاده کند و اولویت های اصلی این صنعت به حاشیه رفته است.

مشکلات موتور EF7
مهندسان ایرانی و کره ای در بخش فرمان اتاق تست

آقای ایزانلو در دانشگاه شریف درس خوانده اید و بعد در ایران خودرو کارکرده اید و کشور برای شما هزینه و سرمایه گذاری کرده است، به نظرتان برای خود شما کشور چقدر هزینه کرده است؟

من در دانشگاه شریف یک واحد هم درباره موتور پاس نکرده ام و موتور را در دانشگاه تبریز یاد گرفته ام.

تا زمانی که در ایران خودرو بوده ام همیشه حس می کردم ارزش افزوده دارم.

مدیر آزمایشگاه در تحقیقات موتور ایران خودرو بودم و کل آزمایشگاه، حتی طراحی ساختمان را خودمان انجام دادیم و ساختیم.

برای تجهیزات برند داخلی ایجاد کردیم و زمانی که وارد تست موتور EF7 شدیم، حدود 60 درصد تست ها را در ایران انجام دادیم.

پس از آن هم رانا هیبریدی را با یک گروه 50 نفره انجام دادم.

زمانی از ایران خودرو بیرون آمدم که حس کردم دیگر ارزش افزوده ندارم.

تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی

بیشتر بخوانید:

خانواده موتور EF7 در دست توسعه

موتور EF7 یا ملی و نگاهی به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو

موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی ون وانا با موتور EF7 توربو شارژر

7 دیدگاه

  1. موتور بسیار عالی هست فقط مشکلاتی از نظیر
    دسته موتور ها جنت رادیاتور اب زیر تعمیرات دینام
    کولر و جا نداشتن جهت تعمیرات موتور نداشتن دور خروجی موتور با گیر بکس (۴۰۵) ضعیف بودن سیم کشی جهت برق از جمله کویل ها زیزا موتور دما بالا هست صدای زیادمکش هوا از هواکش در سرعت ۱۲۰بالا

  2. فقط تیو فایو از رو تعصب نمیگم ولی من هرسه ماشینو داشتم از هرنظر تیوفایو هم کم مصرف هم نرم و قدرتی و هم اصولی ساخته شده و به ندرت خرابی داره و کمترین هزینه را داره

  3. آشغالترین موتوری بودکه تاحالا دیدم دمابالا فرسودگی زیادنبودقطعه دربازارمخصوصا درتوربو خودم سورن توربو داشتم که بعداز۳۰هزارتاکارکرد رینگ شکست وهیچ وقت درست نشدزیرقیمت فروختم کلی ضرر کردم

  4. نمیدونم چه اصراریه که این آشغال ها(ایران خودرو و سایپا)خودرو تولید کنن و هر روز یه گند جدید بالا بیارن شما که نمیتونید، مثل خیلی از کشورها بزارید خودرو های شرکت های معتبر و خوب وارد بشه تا مردم هم بتونن ماشین خوب سوار بشن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

اختصاصی بیت ران؛

ساینا اس پارس خودرو ؛ تولید بطور محدود در سالن پراید

سایپا در حال تولید ساینا S در پارس خودرو است. ساینا اس پارس خودرو در سالن پراید در حال...

مرسدس AMG GT بلک سریز در نوربرگ ‌رینگ رکورد...

مرسدس AMG GT بلک سریز در پیست نوربرگ ‌رینگ در آلمان در یک رکورد گیری غیر رسمی رکورد زد. بیت ران - در یک رکوردگیری...

نیسان مگنایت محصولی جدید برای کشورهای در حال توسعه

نیسان مگنایت به عنوان محصولی جدید برای عرضه در بازار کشورهای در حال توسعه از سوی این شرکت معرفی شد. در ادامه مشخصات این...

چری تیگو 7 جدید را بشناسید + رقبا و...

چری تیگو 7 جدید از جدیدترین محصولات این شرکت چینی است که در ایران نیز عرضه خواهد شد. اما این محصول چری چه مشخصاتی...

وانت برقی هامر با 1000 اسب بخار قدرت معرفی...

وانت برقی هامر با هزار اسب بخار قدرت از سوی جنرال موتورز معرفی شد. بیت ران - بعد از سال‌ها انتظار، محصول جدید هامر با...

پست‌های مرتبط