15 C
Tehran
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹

خودروهای ملی که تولید نشدند ؛ از پیکا تا پردیس

از دست ندهید

تولید خودرو در کشور کاهش یافت /آمار تولید تا پایان تیر ماه از چه حکایت دارد؟

برمبنای آمار منتشر شده تا پایان تیر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو در...

دوربرگردان معاملات در بازار خودرو/کاهش پلکانی قیمت‌ها آغاز شد

بیت ران - بازار خودرو این روزها حال و هوای پاییزی را به معنای واقعی در خود حس می‌کند....

قیمت روز برخی خودروهای تولید داخل همچنان نزولی است + جدول قیمت

قیمت روز برخی خودروهای تولید داخل همچنان نزولی است و شاهد ادامه روند کاهشی هستیم. بیت ران - گزارش قیمت...

پیکا و پردیس تنها برخی از خودروهای ملی هستند که در ایران تولید نشدند در این مطلب می‌خواهیم به خودروهای ملی که تولید نشدند بپردازیم.

بیت ران – امین آزاد: خودرو سمند اولین گام مهم ایران برای خودروساز شدن واقعی بود، هنوز هم مهم‌ترین قدم است.

قدمی در راه تولید خودروهای ملی که نصفه و نیمه رها شد، یا حداقل به درستی ادامه پیدا نکرد.

تقریباً تمامی طرح‌های بعدی از تیبا گرفته تا رانا و دنا تقلیدی بودند نصفه و نیمه از طرح سمند.

در طرح سمند مهندسان ایرانی توانستند کارهای مهمی انجام دهند.

آنها توانستند به دانش طراحی بدنه خودرو و طراحی یک خودرو روی یک پلت‌فورم قدیمی دست یابند.

اما به غیر از سمند بسیاری از خودروها بودند که طراحی شدند ولی هیچگاه وارد بازار نشدند مانند پیکا.

پیکا

این خودرو قرار بود پس از سمند دومین خودرو با نشان ملی باشد.

ایران‌خودرویی ها قصد داشتند این محصول را در بازه‌ قیمتی چهار تا پنج میلیون تومان در اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد بازار کند.

تیراژی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود بالای ۲۰۰ هزار دستگاه بود.

قرار بود این خودرو، خودروی اقشار کم درآمد ایرانی باشد.

پلت‌فرم این خودرو قرار بود مدلی از فیات باشد اما فیات از دادن این پلت‌فرم سر باز زد.

بعدها ایران‌خودروییی ها تصمیم گرفتند از پلت‌فرم پژو 106 استفاده کنند؛ که پژو هم این پلت‌فرم را نداد و خودروی پیکا تولید نشد .

خودروهای ملی

پردیس

سمند پردیس قرار بود یکی از مدل‌های آینده سمند باشد.

این محصول را ایرا‌ن‌خودرو برای طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته بود.

طراحی این خودرو در قسمت پشت بسیار شبیه به محصولات کره‌ای است.

طراحی جلو نیز تا حدودی شبیه به محصولات فولکس‌واگن است.

این محصول با اینکه پیش‌بینی می شد در بازار به خوبی فروش کند و در نمایشگاه‌های خودرویی کشور نیز مردم از آن استقبال بسیار زیادی کردند، اما به مرحله تولید نرسید و تنها در حد چند نمونه ساخته شده و در مرکز تحقیقات ایران خودرو ماند.

خودروهای ملی

سورن نسل اول

سمند سورن ابتدا قرار بود یک کوپه باشد.

طراحی بدنه این خودرو تا حدودی شبیه به محصولات مزدا است.

برای این خودرو موتور دو هزار  سی سی در نظر گرفته شده بود.

ایران‌خودرو قرار بود این محصول را برای مشتریان جوانترش عرضه کند.

با اینکه از این محصول نیز در نمایشگاه های خودرویی داخلی استقبال زیادی شد، اما این مدل نیز هیچ‌گاه به تولید نرسید و تنها در حد ساخت چند مدل نمونه در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو ماند.

بعدها از نام این محصول برای مدل جدید سمند استفاده شد .

سمند سورن کوپه خودروهای ملی

نیو پیکان

این خودرو یکی از جنجالی ترین محصولات طراحی شده در مرکز تحقیقات ایران خودرو است.

ایران‌خودرویی ها به کمک مشاوران ایتالیایی این محصول را طراحی کرده‌اند.

در آن زمان حمیدرضا کاتوزیان نماینده منتقد پروژه ال‌- 90 ،مدیر این پروژه بود. با مطرح شدن پروژه تندر- 90 طرح تولید این خودرو کنار گذاشته شد.

اگر به عکس دقت شود این خودرو از قسمت وسط کاملاً شبیه پژو 206 است.

پلت‌فرم استفاده شده در این خودرو نیز پژو 206 بود. بعدها ین پروژه به پژو 206 صندوقدار و در نهایت خودروی رانا ختم شد.

خودروهای ملی

سمند زوبین

این خودرو قرار بود مانند پیکان جوانان خودروی خاص جوانان باشد.

توربوشارژ، موتور قوی و هندلینگ مناسب مواردی بود که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود.

البته کمی سخت بود که بتوان بر روی پلت‌فرم پژو 405 چنین محصولی را خلق کرد.

مشکل این خودرو هم نبود پلت‌فرم مانند دیگر مدل‌های سمند بود.

خودروهای ملی

سمند ساحل

اولین کانسپت یک خودروی ایرانی تاکنون سمند ساحل بوده است.

معمولاً خودروهای کانسپت ساخته می‌شوند تا بعدها با تکمیل‌شان الهام بخش  مدل‌های واقعی باشند .

خودروهای ملی

سمند استیشن و وانت

سمند استیشن خودرویی بود که در ایران‌خودرو تولید شد و حتی تا مرز صنعتی‌سازی نیز پیش رفت.

اما شکست پروژه پژو 405 استیشن مدیران ایران‌خودرو را از تولید این خودرو منصرف کرد.

سمند وانت نیز محصولی بود که در مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شد، اما معلوم نیست که این خودرو قرار است تولید شود یا خیر، البته ایران خودرو در پی جایگزین کردن سمند وانت به جای وانت پیکان بود.

خودروهای ملی

بیشتر بخوانید:

2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تصاویر تندر ۹۰ و ساندرو جدید

تصاویر تندر ۹۰ و ساندرو جدید را در این گزارش تصوری تماشا کنید. بیت ران - شرکت رنو تصاویر تازه‌ای...

پرواز کیش – دوبی از سر گرفته شد +...

پرواز کیش - دوبی که در پی شیوع ویروس کووید 19 متوقف شده بود، طی روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. جزئیات زمانبندی...

نسل جدید تندر ۹۰ و ساندرو ؛ طوفان رنو...

نسل جدید تندر ۹۰ و ساندرو توسط شرکت رنو معرفی شدند. طراحان رنو از طراحی زشت نسل اول این خودرو و طراحی معمولی نسل...
با شکسته شدن انحصار قطر ایرویز؛

کاهش قیمت بلیت تهران – استانبول ادامه دارد

با شکسته شدن انحصار قطر ایرویز کاهش قیمت بلیت تهران - استانبول با حضور ایرلاین های ایرانی و افزایش پروازها ادامه دارد. بیت ران -...
راننده رایگان به چه کسی می گویند؟

نیکلاس لطیفی راننده فرمول یک ایرانی تبار کیست؟

نیکلاس لطیفی راننده ایرانی تبار حاضر در عرصه فرمول یک ، راننده رایگان است، اما لطیفی کیست و راننده رایگان به چه کسانی می...

پست‌های مرتبط