نسخه های خودرو شاهین اس و خودرو شاهین جی ( شاهین G ) چه تفاوت هایی دارند؟ روند تغییرات مشخصات این خودرو از ابتدا تا کنون چگونه بوده است؟
بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: شاهین یا درواقع همان رهام از بدو تولد تا به امروز با حاشیه ها و تغییرات فراوانی همراه بوده است.
این خودرو ابتدا با نام رهام معرفی شد.
قرار بود رهام با موتور و جعبه دنده مشترک با برلیانس H۳۳۰ به بازار وارد شود.
اما در پی تحریم های صنعت خودروسازی کشور و همکاری نکردن شرکت برلیانس برای تامین قوای محرکه، سایپا مجبور به تغییر در قسمت های فنی این خودرو شد.
در حرکتی عجیب سایپا موتور تیبا که یک موتور هشت سوپاپ است را به توربو شارژر مجهز و روی شاهین نصب کرده است.
در واقع رهام قرار بود با مشخصات زیر ارایه شود، اما پس از تحریم ها برخی از این مشخصات تغییر و حتی رهام را به شاهین تبدیل کرد.
مشخصات فنی شاهین (رهام) قبل از تحریم:
طبق گفته ها، «رهام» قرار بود با نمونه ساده ۵ دنده تا اتومات ارایه شود.
اعلام شده بود در نمونه ساده آن سیستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو کیسه هوا، صندلی شش حالته دستی راننده، تریم داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیوتر سفر، شیشه ها و آینه های برقی، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، ترمز ABS، EBD و BA وجود خواهد داشت.
«رهام» قرار بود در تیپ ٢ با امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری ارایه شود.
و تیپ ٣ این خودرو اتوماتیک و به جعبه دنده ۶ سرعته AT مجهز باشد.
همچنین تیپ ۴ این خودرو هم اتوماتیک بود و قرار بود با امکاناتی مشابه تیپ ۲ دندهای عرضه شود.
در تمام تیپ های اتوماتیک رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی جایگزین رینگهای ۱۵ اینچی فولادی شده بود.
٢ نمونه اصلی «رهام» اتوماتیک به تیپ ۵ و ۶ اختصاص پیدا میکرد.
در تیپ ۵ این خودرو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای مجهز بود و سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز در این نسخه اتوماتیک دیده میشد.
در فول ترین نمونه این خودرو، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جایگزین نمایشگر ۷ اینچی شده و رادار نقطه کور، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده و چند ویژگی جزئی دیگر به خودرو اضافه شده بود.
مشخصات بالا برای خودرو رهام و قبل از تحریم های صنعت خودروسازی بود، اما پس از آن سایپا با تغییراتی که روی خودرو انجام داد، مشخصات جدیدی را اعلام کرد.
مشخصات موتور سایپا شاهین
نوع موتور M15 Turbo charger
حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی
حداکثر قدرت موتور ۱۰۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی
استاندارد آلایندگی یورو ۵
دیگر مشخصات شاهین
ظرفیت باک خودرو ۴۷ لیتر
رینگ ۱۵ اینچ فولادی و آلومینیومی
سایز تایر ۱۸۵/۶۵۰ R15
ترمز جلو و عقب خنک شونده دیسکی
تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی شاهین
ایربگ راننده
ایربگ سرنشین جلو
کمربند پیش کشنده شرنشینان جلو
هشدار بستن کمربند راننده
سطح ایمنی مطابق با استانداردهای اروپا ECE
مجهز به سیستم های SBD ، ABS ،BAS و هشدار تعویض دنده GSI
سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ
سوئیچ های روی فرمان سیستم پخش صوتی
کاتالوگ بالا توسط سایپا ارایه شد و پس از آن نیز در اواخر تیر ماه برای اولین بار این خودرو در قرعه کشی پیش فروش شد.
و تعداد ۶۰ هزار نفر برای این خودرو با مبلغ علی الحساب ۸۰ میلیون تومان ثبت نام کردند.
اما در هفته گذشته شاهد تغییراتی در آپشن های این خودرو بودیم.
نسخه های جدید خودرو شاهین
سایپا به تازگی برای خودرو شاهین دو مدل S که نسخه پایه و مدل G که نسخه فول آپشن است در نظر گرفته است.
مشتریانی که در پیش فروش تیرماه خودرو را خریداری کرده اند، با توجه به کاتالوگ قبلی تصور می کردند که آن نسخه را تحویل می گیرند که در واقع نسخه فول آپشن محسوب می شد.
اما الان سایپا قرار است نسخه S را تحویل مشتریان بدهد.
البته مشتریان نمی توانند اعتراض کنند، زیرا سایپا اعلام کرده بود که احتمال مغایرت وجود دارد.
تفاوت شاهین اس (نسخه S) و شاهین جی (نسخه G)
در نسخه S ( شاهین اس ) سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، مولتی مدیا ۷ اینچ، سوییچ های روی فرمان سیستم پخش صوتی، دوربین دید عقب وجود ندارد.
در شاهین G نیز رادیو پخش مجهز به پورت USB و AUX وجود ندارد.
اما در بقیه مشخصات هر دو خودرو یکسان هستند.
نسخه های بعدی خودرو شاهین در راه است
مهندس مهدی رادمنش مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا پیش از این به بیت ران خبر داده است:
« شاهین اس (مدل S) نسخه پایه این خودرو است و در آینده نسخه های دیگری از این خودرو به بازار ارایه می شود.
این خودرو قرار است با پیشرانه جدید و گیربکس اتوماتیک به بازار ارایه شود.
همچنین سایپا برنامه ای برای رونمایی از کراس اوور این خودرو دارد.
رادمنش درباره خودرو کراس اوور شاهین نیز گفته است:
«کار طراحی و مهندسی این خودرو تمام شده و چند نسخه نیز از آن ساخته شده است.
الان نیز در مرحله ساخت قالب و انجام مراحل تولید انبوه است.
این خودرو قرار بود بهمن سال ۹۸ رونمایی شود، اما به علت کرونا مشکل پیدا کرد.
و اگر مشکل خاص دیگری اتفاق نیفتد در بهار ۱۴۰۰ رونمایی و عرضه می شود.»
بیشتر بخوانید:
درود.
شاهین تنها مزیتی که دارد طراحی ظاهری متفاوت با سایر ماشینهای ایرانیست.
گیربکسش در دنده ۱ و ۲ فوق العاده ضعیفه. ماشین جون میکنه.
صدای موتور دز اتاق زیاده.
قطعات از جمله کمک فنرها ضعیفه و زود ایراد میاره.
عیوب ناشناخته در ماشین زیاده. قطعات ماشین در بازار گیر نمیاد برای همین مکانیکها جرات نمی کنند روش کار کنند.
متخصصین خود نمایندگیها هم فوق العاده بی سواد و بی تجربه هستند و نمی توانند عیب یابی کنند.
الان ۴ ماهه ماشین من یه صدایی میده هیچکدام از نمایندگیهای اصفهان نتوانسته اند عیب یابی کنند. فقط هر بار یک قطعه جدید در خواست می کنند. دو هفته طول می کشه قطعه بیاد. دو سه روز هم ماشین رو بعدش می خوابانند و سپس عیب هم همچنان سر جاشه.
نمایندگیها برای اینکه نخواهند حقوق بالا به مکانیکهای خوب بدهند از جوجه مکانیکهای بی سواد استفاده می کنند.
خلاصه اگر دنبال دردسر و اعصاب خوردی هستید شاهین بخرید.