25.5 C
Tehran
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹

آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و تسلیحات

از دست ندهید

کوراندو 2019 محصول سانگ یانگ با نگاهی عمیق بررسی شد

نسل جدید سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۹ به‌تازگی به بازار معرفی شده است. این کراس‌اور جدید قرار است با محصولاتی...

استارت خودرو تنها با اثر انگشت!

هیوندای موتورز قصد دارد خودروهای تولیدی مدل سال ۲۰۱۹ میلادی را به فناوری استارت با بهره‌گیری از حسگر اثرانگشت...
پاسخ به همه پرسش ها درباره K132؛

کی 132 ایران خودرو K132 ؛ جزئیات قیمت ، فنی خودرو و زمان عرضه

به تازگی شاهد رونمایی از کی 132 ایران خودرو K132 بودیم. در این گزارش درباره قیمت، زمان عرضه، مشخصات فنی...

هواپیمای جگوار یک جنگنده دو موتوره تهاجمی است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور مشترک توسط Breguet فرانسه (که امروز زیر مجموعه‌ای از شرکت داسو است) و BAC انگلستان ساخته شد.

بیت ران – علی محمدی: این دو شرکت اروپایی در قالب یک پروژه مشترک، کنسرسیومی به نام SEPECAT را تشکیل دادند.

هدف از این اقدام تولید جنگنده جگوار بود.

هواپیمای جگوار بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۱ تولید می‌شد.

در کل ۵۴۳ فروند از این هواپیما به تولید رسید.

نسخه‌های جنگنده جگوارجنگنده جگوار

هواپیمای جنگنده جگوار دارای بیش از ۲۰ نسخه مختلف است.

نسخه‌ جگوار A یک جنگنده تک سرنشینه با قابلیت حمله پایین بود که برای استفاده نیروی هوایی فرانسه تولید شد.

اولین پرواز این مدل در سال ۱۹۶۹ انجام شد.

دو نسخه اولیه و ۱۶۰ فروند از این نسخه به تولید رسید.

جگوار B نسخه دو سرنشینه جگوار بود که برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ساخته شد.

این مدل اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۱ انجام داد.

جگوار B برای انجام حملات هوایی و زمینی طراحی شد.

از این نسخه ۳۹ فروند به تولید رسید که یکی از آنها نسخه پروتوتایپ بود.

نسخه بعدی جگوار E بود.

این نسخه یک هواپیمای آموزشی بود که توانایی حمل دو سرنشین را داشت.

از این نسخه نیز ۴۱ فروند برای نیروی هوایی فرانسه تولید شد.

نسخه حمله زمینی جگوار با کد S نیز به سفارش نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۹ تجربه کرد.

این نسخه از سیستم رهیابی و هدف گیری متفاوتی استفاده می‌کرد و می‌توانست انواع تسلیحات هوا به زمین مانند بمب های MK 104 را پرتاب کند.

این هواپیما از سیستم هدف گیری لیزری نیز استفاده می‌کرد.

نسخه مخصوص نیروی دریایی جگوار نیز با نام M برای نیروی دریایی فرانسه تولید شد.

این سری، از سازه تقویت شده و قلاب مخصوص فرود روی ناو استفاده می‌کرد.

سیستم ارابه فرود این مدل نیز متفاوت بود و از دو چرخ در دماغه استفاده می‌کرد.

سفارش‌های جنگنده جگوار

جنگنده جگوار
یک فروند جنگنده جگوار متعلق به کشور عمان در حال تاکسی کردن روی باند

نیروی هوایی هند در سال ۱۹۷۸ قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار را برای خرید 40 فروند جگوار و تولید 120 فروند در داخل امضا کرد.

قرار شد تولید جگوار در داخل هند توسط شرکتی به نام HAL انجام شود.

هند همچنین به صورت موقت دو فروند جگوار نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا را در سال ۱۹۷۹ در اختیار گرفت و تا زمان راه اندازی خط تولید خود از آنها استفاده کرد.

اولین سری ۴۰ فروندی جگوارها در سال ۱۹۸۱ تحویل هند شدند و ۴۵ کیت مونتاژ نیز در همان سال به تاسیسات HAL در هند انتقال پیدا کردند.

شرکت HAL بیش از ۹۰ فروند جگوار را تولید کرد که بیشتر آنها هنوز هم در حال سرویس هستند.

تعداد ۱۰ فروند جگوار ES و دو فروند جگوار EB نیز توسط نیروی هوایی اکوادور تولید شدند.

نیجریه نیز از دیگر مشتریان این هواپیما بود و ۱۳ نسخه SN و پنج فروند نسخه BN این هواپیما را در سال ۱۹۸۳ خریداری کرد.

عمان هم ۱۰ فروند نسخه OS و دو فروند نسخه OB جگوار را در سال ۱۹۷۷ تحویل گرفت.

نیروی هوایی سلطنتی عمان در دهه ۱۹۸۰ نیز ۱۲ فروند دیگر جگوار خریداری کرد.

طراحی

جنگنده جگوار هواپیمایی با سازه آلومینیومی است.

این جنگنده از قابلیت سوختگیری هوایی هم برخوردار است و می‌تواند در بدترین شرایط پروازی و آب و هوایی نیز سوختگیری هوایی را انجام دهد.

از دیگر امکانات این هواپیما شیشه‌های ضد گلوله کاکپیت، اسپویلر، ترمز هوایی، فلاپ‌های دوتایی و سیستم‌های حیاتی هستند.

توانایی حمله به زمینجنگنده جگوار

شرکت برگوت فرانسه و BAC انگلیس در سال ۱۹۶۶ به یکدیگر ملحق شدند تا جگوار را تولید کنند.

این جت جنگی در ابتدا تنها به منظور آموزش و انجام حملات محدود طراحی شد.

اما بعدها وظایف آن گسترش پیدا کردند.

تا جایی که قرار شد جگوار هواپیمای مافوق صوتی برای رهگیری و حتی انجام حملات اتمی تاکتیکی باشد.

تولید جگوار بین این دو شرکت به صورت مشترک تقسیم شد.

قرار شد تا BAC بخش‌های بال، ورودی‌های هوا، قسمت عقب و دم را تولید کند و داسو نیز دماغه، قسمت مرکزی بدنه و ارابه‌های فرود را تولید کند.

داسو پس از آنکه برگوت را در سال ۱۹۷۱ خریداری کرد به بخشی از این پروژه تبدیل شد.

اولین پرواز جگوار در سال ۱۹۶۸ انجام شد و این هواپیما تا سال ۱۹۷۳ وارد خدمت در فرانسه شد.

قرار بود جگوار جایگزین هواپیماهای مک دانل داگلاس F-4 فانتوم نیروی هوایی بریتانیا شود که از سری FGR2 فانتوم بودند.

داسو نیز قصد داشت تا این هواپیما را به عنوان جایگزینی برای سوپر اتاندارد به نیروی هوایی و دریایی فرانسه بفروشد.

جگوار در نهایت پس از سال‌ها خدمت در سال ۲۰۰۵ از ارتش فرانسه بازنشسته شد.

نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا نیز این هواپیما را در سال ۲۰۰۷ بازنشسته کرد.

در حال حاضر جگوار فقط در خدمت نیروی هوایی هند و عمان قرار دارد.

هند نیز برنامه‌ای برای جایگزین کردن جگوارهای خود دارد و جایگزین این هواپیما در هند در دست توسعه است.

کاکپیت جگوارجنگنده جگوار

جنگنده جگوار از کاکپیت کاملا دیجیتالی بهره می برد که به این نوع کاکپیت‌ها به اصطلاح شیشه‌ای می‌گویند.

کاکپیت این جنگنده به نمایشگر هداپ دیسپلی، صفحه نمایش‌ چند منظوره، سیستم دید در شب و جی پی اس مجهز است.

سایر امکانات کاکپیت این جنگنده شامل نمایشگر کلاه خلبان، رادار ارتفاع سنج، سیستم رهیابی داخلی، سیستم جهت یابی خودکار، سیستم تشخیص دوست و دشمن، سیستم هدف گیری کامپیوتری و سیستم تبادل اطلاعات دیجیتالی هستند.

تسلیحات نسخه تهاجم زمینیجنگنده جگوار

جنگنده جگوار برای حمله به اهداف خود به یک توپ ۳۰ میلی متری کنون ساخت DEFA مجهز است.

این توپ می‌تواند ۱۵۰ گلوله در دقیقه شلیک کند.

جگوار دارای پنج جایگاه نصب تسلیحات (پایلون) در زیر بال‌های خود است.

یک پایلون نیز زیر بدنه قرار دارد.

جگوار می‌تواند تا ۴۵۰۰ کیلوگرم تسلیحات را حمل کند.

از تسلیحات جگوار می‌توان به موشک ضد رادار AS.37 مارتل، موشک هدایت لیزری هوا به زمین AS-30L، موشک هوا به هوای R550 مجیک، بمب هسته‌ای AN-52، پادهای راکتی ماترا، بمب‌های صد میلی متری BAP، موشک هوا به هوای AIM-9 سایدوایندر و بمب‌های خوشه‌ای اشاره کرد.

جگوار‌های نیروی هوایی هند می‌توانند موشک هوا به هوای برد کوتاه آسرام را نیز حمل کنند.

پیشرانهجنگنده جگوار

جنگنده جگوار از دو موتور Adour مدل MK 102 استفاده می‌کند که هر یک ۲۲.۷۵ کیلو نیوتون رانش دارند.

این موتور با همکاری رولزرویس انگلیس و توربومکا فرانسه در سال ۱۹۶۸ طراحی و ساخته شده است.

این موتور از دو شفت استفاده می‌کند و رانش آن با استفاده از پس سوز به ۳۲.۵ کیلو نیوتون می‌رسد.

طول هر یک از موتورهای جگوار ۲.۹ متر و قطر آنها ۵۷۰ میلی متر است.

وزن خالی هر موتور نیز ۸۰۹ کیلوگرم است.

جگوارهای هندی از موتور Mk 811 استفاده می‌کنند.

۱۲۵ فروند از جگوارهای هندی نیز ارتقا پیدا کرده‌اند و موتور Mk821 یا هانیول F125IN روی آنها نصب شده است.

موتور هانیول عملکرد بهتری دارد و توانایی آن به خصوص در ارتفاع متوسط بالاتر از موتورهای قبلی جگوار است.

عملکردجنگنده جگوار

جنگنده جگوار می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۶۹۹ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

برد عملیاتی این هواپیما ۹۰۸ کیلومتر و حداکثر برد پیمایش آن نیز ۳ هزار و ۵۲۴ کیلومتر است.

جگوار می‌تواند تا ارتفاع ۱۴ هزار متری نیز اوج بگیرد.

سرعت فرود جگوار ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت است.

این جنگنده توانایی تحمل حداکثر شتاب ۸.۶ جی را هم دارد.

ابعاد و اوزانجنگنده جگوار

جگوار ۱۶.۸۳ متر طول و ۴.۸۹ متر ارتفاع دارد و فاصله نوک بال‌های آن ۸.۶۹ متر هستند.

وزن خالی جگوار ۷ تن و حداکثر وزن برخاست آن نیز ۱۵.۷ تن است.

از جنگ‌هایی که جگوار در آنها شرکت کرده است می‌توان به جنگ چاد و جنگ خلیج فارس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

هواپیمای جاسوسی SR-71 بلک برد

یوروفایتر تایفون ؛ محصول مشترک قدرت‌های اروپایی در آسمان

با جنگنده J-10 چینی آشنا شوید

منبع: airforce-technology

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تصاویر تندر ۹۰ و ساندرو جدید

تصاویر تندر ۹۰ و ساندرو جدید را در این گزارش تصوری تماشا کنید. بیت ران - شرکت رنو تصاویر تازه‌ای...

پرواز کیش – دوبی از سر گرفته شد +...

پرواز کیش - دوبی که در پی شیوع ویروس کووید 19 متوقف شده بود، طی روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. جزئیات زمانبندی...

نسل جدید تندر ۹۰ و ساندرو ؛ طوفان رنو...

نسل جدید تندر ۹۰ و ساندرو توسط شرکت رنو معرفی شدند. طراحان رنو از طراحی زشت نسل اول این خودرو و طراحی معمولی نسل...
با شکسته شدن انحصار قطر ایرویز؛

کاهش قیمت بلیت تهران – استانبول ادامه دارد

با شکسته شدن انحصار قطر ایرویز کاهش قیمت بلیت تهران - استانبول با حضور ایرلاین های ایرانی و افزایش پروازها ادامه دارد. بیت ران -...
راننده رایگان به چه کسی می گویند؟

نیکلاس لطیفی راننده فرمول یک ایرانی تبار کیست؟

نیکلاس لطیفی راننده ایرانی تبار حاضر در عرصه فرمول یک ، راننده رایگان است، اما لطیفی کیست و راننده رایگان به چه کسانی می...

پست‌های مرتبط