خودروهای تشریفات زرهی ( گارد ) حاضر در مذاکرات ایران و ۵+۱

از دست ندهید

در این گزارش به بررسی و معرفی خودروهای تشریفات زرهی ( گارد ) حاضر در مذاکرات ایران و ۵+۱ همراه با تصاویر آنها می پردازیم.

بیت ران – شاهین نوبری: چندی پیش برای یافتن یک عکس مشغول جستجو در آرشیو عکس‌های خبری خود بودم که فکری در ذهنم جرقه زد؛ انتشار عکس تعدادی از خودروهای حاضر در مذاکرات ایران و ۵+۱.

این مذاکرات که تقریبا دو سال به طول انجامید، در زمان خود مهمترین تیتر خبری رسانه‌های جهان بود.

به دلیل حساسیت های موجود، نیاز به در نظر گرفتن تمهیدات امنیتی از جمله خودروهای زرهی ( گارد ) احساس می شد، در این بین به خودروهای مورد اشاره، در رسانه ها کمتر پرداخته شد.

خودروهای اسکورت شخصیت‌های سیاسی و پروتکل‌های مربوط به این موضوع که سبب ایجاد تفاوت های زیادی با نمونه های عادی این خودروها می شود، از جمله موارد مورد علاقه من و احتمالا بسیاری از ماشین بازان دیگر است.

خودروهای تشریفات معروف در ایران 

در ایران شاید مشهورترین خودروی شخصیت‌های سیاسی، مرسدس سرمه‌ای رنگ ( دبلیو ۱۲۶ ) مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که پیشتر نمونه دیگری از آن به رنگ طوسی از جمله خودروهای مورد استفاده شخص رهبر انقلاب بوده است.

این خودرو احتمالا کمتر دیده شده اما عکس آن در اینترنت موجود است.

در نمونه‌های ساده‌تر نیز، از پراید زرهی شده سعید جلیلی تا انواع پژو ۴۰۵ و پرشیا و سمند به تعداد نسبتا زیادی در کشور وجود دارند.

اغلب این خودروها با تجهیزات روسی، همچون شیشه‌های برند گلازتیک در تهران تجهیز شده‌اند.

در این بین نباید از ۵ دستگاه مرسدس ( دبلیو ۲۲۱ ) که برای اجلاس غیر متعهد‌ها در سال ۱۳۹۱ به واسطه کشور عراق خریداری و وارد شدند، صرف نظر کرد.

این خودروها برای تشریفات مهمان های رده اول کشورها، همچون روسای جمهور و نیز شخص رییس جمهور در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار داده شدند.

همینطور سه دستگاه مرسدس جی کلاس گارد نیز حدود ۶ سال در کشور وجود داشت که به دلیل استفاده نکردن، مدتی پیش  فروخته و از کشور خارج شدند.

عکس های این مطلب گزیده‌ای است از خودروهای زرهی اسکورت وزرای خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات ۵+۱ که در شهرهای ژنو و لوزان سوئیس و وین اتریش.

بین سال های ۹۲ تا ۹۴ از این خودروهای تشریفات زرهی عکاسی کرده‌ام.

این خودروها شامل جگوار ایکس جی لانگ وزیرخارجه انگلیس، سیتروئن سی شش وزیرخارجه فرانسه، مرسدس‌بنزهای اس کلاس دبلیو ۲۲۱ و چند نمونه آئودی آ۸ که به تناوب برای سایر وزرا استفاده می شدند و باید گفت بیشترین تعداد از آن مرسدس ها بود.

کادیلاک وزیر خارجه آمریکا و تفاوت ها با دیگر خودروهای تشریفات

جالب‌ترین و متفاوت‌ترین خودروی حاضر در این مدت، کادیلاک دی تی اس متعلق به وزیرخارجه امریکا بود.

در این کادیلاک که مشخصا بطور سفارشی تجهیز شده است، افزایش سایز در محورهای طولی و عرضی و البته ارتفاع اتاق به چشم می آمد.

بر خلاف سایر وزرا که در کشورهای مختلف محل مذاکرات، خودروهای شان بنابر صلاحدید تیم‌های حفاظتی خودشان و نیز امکانات کشور میزبان، بعضا تغییر پیدا می کرد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تمام شهرهایی که حضور داشت با این خودرو تردد می کرد.

می توان گفت این خودرو برای زمان حضور شخص وزیرخارجه آمریکا در کشورهای اروپایی در نظر گرفته و تجهیز شده بود.

یکی دیگر از نکات جالب درباره این خودرو، روشن بودن دائمی آن بیرون از هتل های محل مذاکرات و حضور محافظ مسلح بطور ۲۴ ساعته در کنار آن بود.

سه عکس از این مطلب را به خودروهای اسکورت آن زمان دکتر محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران و نیز دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و همینطور نمایی کلی از یک تیم اسکورت و ترتیب قرارگیری خودروها اختصاص داده ام.

بیشتر بخوانید:

مرسدس بنز G کلاس ضد گلوله برابوس

خودروی ضد گلوله منصوری رونمایی شد

رنجروور ضد گلوله لیموزین و ویژگی های منحصر به فرد آن

لیموزین های تاریخی در ایران ؛ از زیر پای قجرها تا موزه خودرو در تهران




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط