نیسان ایکس تریل که در بازار آمریکا با نام نیسان روگ شناخته میشود، یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین خودروهای نیسان در بازار جهانی است. در ادامه با با نسل بندی نیسان ایکس تریل آشنا شوید.
بیت ران – علی محمدی: نسلهای قدیمی نیسان ایکس تریل در بازار ایران ناشناخته هستند.
ولی نسل جدید آن در سالهای اخیر تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، در بازار ایران نیز عرضه می شد.
با توجه به محبوبیت برند نیسان و مشخصات خوبی که داشت، توانست در زمانی کوتاه به موفقیت خوبی دست پیدا کند.
تقریبا ۲۰ سال از معرفی اولین مدل ایکس تریل میگذرد.
اولین نسل این کراس اوور با کد T30 X-Trail در سال ۲۰۰۱ معرفی شد.
این خودرو آغازگر راهی بود که تا امروز ایکس تریل آن را پیموده است.
ایکس تریل هیچ وقت به عنوان یک خودروی آفرود خود را مطرح نکرده است و حتی از نظر فنی بیشتر با برخی خودروهای سواری کوچک نیسان شباهت دارد تا خودروهای آفرودی واقعی.
مشتریانی که به دنبال توانایی آفرودی واقعی هستند، باید به سراغ نیسان پاترول یا پت فایندر بروند.
با این حال ایکس تریل تواناییهایی در حد بالای متوسط در فاکتورهای گوناگون دارد.
در ادامه به معرفی نسل بندی نیسان ایکس تریل خواهیم پرداخت.
تمام نسلهایی که ذکر خواهند شد دارای مدل فیس لیفت نیز هستند.
ما اما تنها به نسخه اولیه اشاره خواهیم کرد.
نیسان ایکس تریل T30
نسل اول ایکس تریل با کد T30 بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ روی خط تولید قرار داشت.
این خودرو روی پلتفرمی مشترک با نیسان آلمرا و نیسان پریمرا تولید شده بود.
این خودرو با طراحی جعبهای شکل ساده خود با ۳ موتور بنزینی با حجمهای ۲ و ۲.۵ لیتر و یک موتور دیزلی ۲.۲ لیتری به بازار عرضه میشد.
برای این خودرو گیربکس ۴ دنده خودکار، ۵ دنده دستی و شش دنده دستی قابل سفارش بودند.
نیسان ایکس تریل T31
مدل T31 ایکس تریل به عنوان نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.
این مدل نیز طراحی جعبهای شکل نسل اول را حفظ کرده بود.
به باور بسیاری از افراد، طراحی جعبهای شکل، تداعی کننده کاربردی بودن و جان سختی است.
در مقایسه با نسل اول، این مدل از برخی مشخصههای مدرن نیز سود میبرد.
این نسخه برای اولین بار به گیربکس ضریب متغیر CVT مجهز شد.
این گیربکس جایگزین گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نسل اول شد.
ایکس تریل T32
در سال ۲۰۱۳ بود که نیسان نسل سوم ایکس تریل را با کد T32 روانه بازار کرد.
این مدل در مقایسه با مدلهای قبلی جهش زیادی را در تمامی بخشها تجربه کرد.
در این مدل نیسان سعی کرد تا روی تواناییهای ایکس تریل روی جاده بیشتر تمرکز کند.
ایکس تریل جدید بیش از آنکه یک خودروی آفرودی باشد، یک خودروی کراس اوور خانوادگی و جادار است.
از نظر طراحی نیز این نسل کاملا راهی متفاوت با دو نسل قبلی را در پیش گرفت.
ایکس تریل نسل سوم توانست به موفقیت تجاری بزرگی در بازار فروش دست پیدا کند.
این مدل اولین نسل ایکس تریل است که به بازار ایران نیز راه پیدا کرد.
در ایران این خودرو با یک موتور ۲.۵ لیتری ۱۷۰ اسب بخاری و گیربکس CVT به بازار عرضه شد.
در بازار جهانی، نسل سوم ایکس تریل با انواع موتورهای ۱.۳، ۱.۶، ۲ و ۲.۵ لیتری بنزینی و ۱.۶،۱.۷ و ۲ لیتری دیزلی به همراه گیربکسهای ۶ دنده دستی، ۶ دنده خودکار CVT، هفت دنده خودکار CVT و ۷ دنده خودکار دوبل کلاچ عرضه شد.
نیسان ایکس تریل T33
این نسل به عنوان جدیدترین نسل ایکس تریل به تازگی معرفی شده است.
نیسان در این مدل دوباره سعی کرده طراحی جعبهای شکل ایکس تریل را احیا کند.
این نسل از ایکس تریل نشان دهنده فناوریهای ایمنی و تکنولوژیکی جدیدی است و از کاملترین محصولات نیسان به شمار میرود.
نیسان با اینکه ابعاد این مدل را مقداری کوچکتر کرد، ولی فضای داخلی آن را بهبود بخشید.
نسل سوم ایکس تریل رقیب مستقیم تویوتا RAV4 است و به همین دلیل لازم بود که نیسان آن را کاملا مجهز و آماده روانه بازار کند.
بیشتر بخوانید:
نیسان ایکس تریل جدید رونمایی شد
نیسان جوک ۲۰۲۰، امکانات بیشتر با قیمت بهتر
نیسان جوک خاص ترین مدل خود را به چه قیمتی حراج کرده است؟
منبع: caradvice