ایرباس با معرفی مدل A350 در سال ۲۰۰۵ وارد رقابت با بوئینگ ۷۸۷ شد. این هواپیمای پهن پیکر توانایی طی مسافتهای طولانی را دارد.
بیت ران – علی محمدی: ایرباس A350-900 یکی از نسخههای ایرباس A350 XWB است. ایرباس A350 یک هواپیمای پهن پیکر دوربرد دو موتوره است.
بیشتر بخشهای سازه و بالهای این هواپیمای مدرن بزرگ از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن ساخته شده است تا استحکام بالا و وزن کمی داشته باشند.
ایرباس پروژه A350 را در سال ۲۰۰۵ شروع کرد.
این هواپیما برای رقابت با بوئینگ ۷۸۷ ساخته شد.
رقابت برای ساخت هواپیمایی در این کلاس، بین بوئینگ و ایرباس بسیار شدید است و هر یک از آنها تلاش دارند شرکت های هواپیمایی را ترغیب به خرید محصول خود کنند.
ایرباس زمانی که دید مشتریانش در حال جذب شدن به سمت بوئینگ ۷۸۷ هستند، شروع به بازاریابی برای A350 کرد.
ایرباس A350 یکی از بزرگترین هواپیماهای تجاری در جهان است.
پیشینه ایرباس A350
ایرباس A350-900 از موتورهای پیشرفته جدید GENX ساخت جنرال الکتریک استفاده میکند.
این موتور توربوفن جدید، صدایی کمتر و مصرف سوخت پایینتری در مقایسه با موتور دیگر هواپیماهای این کلاس دارد.
به صورت آپشن، خریداران میتوانند موتورهای Trent 1711 ساخت رولزرویس را هم برای A350 سفارش دهند.
ایرباس A350 به پشتوانه دو موتور جت خود میتواند به شعاع حرکتی ۷۵۰۰ ناتیکال مایل (۱۳ هزار و ۸۹۰ کیلومتر) دست پیدا کند.
چنین شعاع حرکتی می تواند به راحتی این هواپیما را در رده سوپر جامبوها قرار دهد.
با چنین بردی، ایرباس A350 میتواند فاصله بین دورترین فرودگاههای بزرگ از یکدیگر را بدون نیاز به سوخت گیری در بین راه طی کند.
هواپیمای ایرباس A350 به گونهای طراحی شده است که خلبانان A330 و A380 بدون نیاز به آموزش بتوانند با آن پرواز کنند تا به این ترتیب هزینهها کاهش پیدا کنند.
ایرباس A350 از همان سیستم پرواز با سیم هواپیماهای قبلی ایرباس استفاده میکند.
در بخش راندمان، ایرباس A350 دارای ۳۰ درصد راندمان بالاتر در مقایسه با رقبای دیگر خود است.
مصرف سوخت آن نیز در مقایسه با بوئینگ ۷۸۷ تا ۶ درصد پایینتر است.
در ساخت ایرباس A350 XWB از آخرین فناوریهای موجود در جهان استفاده شده است.
از این نظر آن را باید پیشرفتهترین هواپیمای غیر نظامی جهان دانست.
گرچه تولید این هواپیما در همان کارخانهای انجام میشود که ایرباس A330 و A340 نیز تولید شدهاند، اما فناوریهای بکار رفته در تولید A350 بسیار بالاتر است.
مواد به کار رفته در سازه هواپیما
۵۲ درصد از سازه این هواپیما از کامپوزیت تقویت شده با فیبر کربن، ۲۰ درصد از آلومینیوم، ۱۴ درصد از تیتانیوم و ۱۴ درصد آن از فولاد و دیگر مواد ساخته شده است.
از این نظر میتوان A350 را تا حدودی مانند ۷۸۷ دریم لاینر دانست.
ایرباس پیش بینی میکند که بازار هواپیماهایی در سایز A350 XWB تا بیست سال آینده ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه هواپیما را دارد و برنامه شرکت تصاحب نیمی از این بازار با مدل A350 است.
با اینکه این برنامه ریزی تا حدودی خوشبینانه به نظر میرسد، ولی ایرباس تا همین حالا از نظر تعداد مسافر در مقایسه با دریم لاینر دست برتر را دارد.
اولین پرواز ایرباس A350 در سال ۲۰۱۲ انجام شد و این هواپیما از سال ۲۰۱۳ تحویل مشتریان شد.
اولین مدل ایرباس A350 با نام A350-900 شناخته میشود که وزن برخاست و برد بسیار بالایی دارد.
این مدل به طور ویژه برای رقابت با بوئینگ ۷۷۷ و ۷۸۷ ساخته شده است و جایگزین ایرباس A340-500 و A340-300 میشود.
این جت دو موتوره به منظور جابجایی بار و مسافر زیاد طراحی شده است و در بین خانواده سه تایی ایرباس A350 XWB مدل A350-900 نسخه میانی حساب میشود.
توسعه
هانیول، همیلتون ساند استراند و پارکر هانیفین همگی کمپانیهایی هستند که درگیر پروژه A350-900 شدهاند.
هانیول مسئول طراحی و تولید سیستم APU (ژنراتور برق گازی) و سیستم مدیریت هوای این هواپیما است که این سامانهها در راحتی سرنشینان تاثیر بسزایی دارند.
همیلتون ساند استراند نیز توربین هوای رم را تولید میکند که ظرفیت عملیاتی آن به ۱۰۰ کیلو ولت آمپر می رسد.
در این هواپیما از باتریهای لیتیوم یون ساخت لایت سافت استفاده شده است.
سیستم سوخت هواپیما نیز توسط شرکت پارکر هانفین تامین شده است.
این شرکت ساخت سیستم هیدرولیکی هواپیما را هم بر عهده دارد.
سفارش و تحویل
سنگاپور ایرلاین از A350-900 برای سفرهای طولانی استفاده میکند.
ژاپن ایرلاین نیز از دیگر کاربران A350-900 است.
تاکنون بیش از ۷۳۳ سفارش برای A350-900 دریافت شده است.
از این تعداد ۲۷۰ فروند آن تحویل مشتریان شدهاند.
طراحی
هدف سازندگان از تولید ایرباس A350 هواپیمایی زیبا، ایمن، کم مصرف و با هزینه عملیاتی بسیار پایین بود.
هواپیمای A350-900 نه تنها مصرف سوخت پایینی دارد، بلکه ریسک پوسیدگی قطعات نیز در این هواپیما بسیار پایین است.
از سوی دیگر ایرباس این هواپیمای غول پیکر را طوری طراحی کرده است که سرویس کردن و تعمیرات آن آسان باشد.
بالهای این هواپیما طوری طراحی شدهاند که نه تنها راندمان بهتری داشته باشند، بلکه صدای کمتری هم تولید کنند.
این یعنی بالهای A350 آنقدر آیرودینامیک هستند که میتوانند با تولید صدای کمتر هوا را بشکافند.
نسخههای کمی از A350-900 وجود دارد و نسخه دیگر آن با نام A350-900ULR شناخته میشود.
این نسخه نه تنها انعطاف پذیری بالاتری دارد، بلکه برد آن نیز افزایش پیدا کرده است.
برد بیشتر این مدل نه به خاطر بزرگ شدن یا اضافه شدن باک بنزین بلکه به کمک بهینه سازی سیستم سوخت رسانی به دست آمده است.
ایرباس بعدها مدل A350 منطقهای (Regional) را نیز معرفی کرد.
این مدل پس از آن معرفی شد که بوئینگ نسخهای از ۷۸۷ را با کد ۷۸۷-۱۰ روانه بازار کرد.
با این وجود هنوز سفارشی برای نسخه منطقهای دریافت نشده است و این هواپیما به خط تولید نرسیده است.
عرشه پروازی ایرباس A350
عرشه پروازی A350-900 طوری طراحی شده است که کار کردن با آن برای خلبان راحت باشد.
آموزش دادن پرسنل این هواپیما نیز کار آسانی است.
کاکپیت A350-900 فضا برای چهار خدمه دارد و پنلهای مختلفی در آن به چشم میخورند.
خلبان و کمک خلبان در این هواپیما هر دو به کنسول کنترل دسترسی دارند.
برای خدمه یک ترمینال سرویس و نگهداری هم وجود دارد.
پنل اصلی کاکپیت A350-900 از شش نمایشگر کریستال مایع تشکیل شده است.
این نمایشگرها به گونهای جاگذاری شدهاند که خلبان و کمک خلبان به راحتی بتوانند آنها را ببینند.
کابین
در طراحی کابین A350-900 بیش از هر چیزی به راحتی سرنشینان توجه شده است.
این هواپیما از صندلیهایی پهن و نورپردازی عالی بهرهمند است.
همچنین برای مسافران امکان اتصال به اینترنت از طریق وای فای نیز وجود دارد.
طول کابین این هواپیما ۵۱.۰۴ متر است و عرض آن نیز به ۵.۶۱ متر میرسد.
ایرباس به لطف استفاده از عایق بندی بسیار پیشرفته توانسته است صدای کابین را نیز تا حد زیادی کاهش دهد، تا به این ترتیب در مسافتهای طولانی سرنشینان راحتی بالایی داشته باشند.
موتورهای ایرباس A350
موتورهای ایرباس A350-900 توسط رولزرویس تولید میشوند.
دو موتور توربوفن قدرتمند این هواپیما، وزن کمی در مقایسه با موتورهای دیگر دارند.
این موتورها مانند بوئینگ ۷۸۷ در پایین بالهای هواپیما نصب شدهاند.
این موتورها با نام Trent XWB شناخته میشوند و رانشی معادل ۸۷ هزار پوند دارد.
عملکرد
این هواپیما میتواند به برد ۱۵ هزار کیلومتر دست پیدا کند.
این هواپیما به راحتی میتواند ۳۲۵ مسافر را درون خود حمل کند.
حداکثر وزن برخاست A350-900 به ۲۸۰ تن میرسد و میتواند با حداکثر وزن ۲۰۷ تن فرود آید.
در زیر هواپیما ۱۱ فضا برای قرار دادن بار وجود دارند و میتوان مقدار قابل توجهی بار را درون آنها قرار داد.
حداکثر سرعت این هواپیما نیز به ۹۰۴ کیلومتر بر ساعت میرسد.
ارابههای فرود ایرباس A350
ایرباس A350-900 از ارابههای فرود متداول با چرخهای سه گانه استفاده میکند.
این ارابههای فرود قدرتمند، ایمنی هواپیما در هنگام فرود را تامین میکنند.
در جلو نیز یک ارابه فرود تا شونده قرار دارد که کنترل و بالانس کردن هواپیما روی باند به کمک آن انجام میشود.
رقبا
اصلیترین رقیب ایرباس A350-900 بوئینگ ۷۸۷ است.
بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ نیز دیگر رقیب A350-900 است که صندلیهای بیشتری را نیز در مقایسه با ایرباس حمل میکند.
بیشتر بخوانید:
ایمنترین هواپیما برای مسافرت کدام است؟
با بزرگترین هواپیماهای جهان آشنا شوید
آشنایی با انواع موتور هواپیما ؛ موتور مناسب هر هواپیما کدام است؟
منبع: aircraftcompare