کی ۱۳۲ ایران خودرو K132 ؛ جزئیات قیمت ، فنی خودرو و زمان عرضه

از دست ندهید

به تازگی شاهد رونمایی از کی ۱۳۲ ایران خودرو K132 بودیم. در این گزارش درباره قیمت، زمان عرضه، مشخصات فنی و آپشن های این خودرو بخوانید.

بیت ران – پروژه کی ۱۳۲ پروژه طراحی و توسعه خودرو سدان کلاس C ایران خودرو است.

پروژه K132 دی ماه ۹۸ مورد تصویب ستاد سیاست گذاری ایران خودرو قرار گرفت.

تا کنون ۱۲ دستگاه از این سدان کلاس سی تولید شده است.

به گفته کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول و همچنین مدیر پروژه K132 « ایران خودرو برنامه دارد تا پایان شهریور ماه ۷۰ دستگاه برای انجام تست ها از این محصول تولید کند.

K132 تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید.»

البته ایران خودرو می گوید پلت فرم استفاده شده روی K132 (کی۱۳۲) را بومی سازی کرده است.

به گفته فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو K132 با گیربکس شش سرعته دستی ارائه خواهد شد.

وی همچنین از داخلی سازی ۹۲.۳ درصدی این سدان خبر داد.

ایران خودرو گفته در برخی از بخش های این سدان کلاس C تغییراتی ایجاد شده است.

موتور K132 ( کی 132 )

در ادامه هر آنچه باید از بحث فنی و ظاهری کی ۱۳۲ بدانید را بخوانید و ببینید:

پلت فرم خودرو K132 (کی۱۳۲)

بر خلاف خودرو شاهین سایپا – که پلت فرم خود را از تویوتا یاریس سال دو هزار و دانش فنی آن را نیز از شرکت چینی دانش بدست آورده – محصول جدید ایران خودرو از یک پلت فرم بروز استفاده می کند.

به گفته پور مجیب این خودرو سدان در کلاس C قرار دارد و روی پلتفرم IKP1 ایران خودرو تولید می شود.

همچنین K132 نام پروژه آن است و نام اصلی این خودرو نیست.

خودرو K132 (کی۱۳۲)  از پلت فرم پژو ۳۰۱ بهره می برد.

پلت فرمی که سه محصول کلیدی پژو یعنی مدل های ۲۰۸ ،۲۰۰۸ و ۳۰۱ همچنان روی آن تولدی می شوند.

ایران خودرو قصد دارد روی این پلت فرم چند محصول دیگر از جمله یک کراس اوور را هم وارد بازار کند.

در این پلت فرم و در خودروهای مختلف از دو موتور EC5 و EF7 توربو استفاده خواهد شد.

موتور EC5 توسعه یافته موتور پژو ۲۰۶ است و ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد.

K132 ( کی 132 ) سدان ایران خودرو
کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول و همچنین مدیر پروژه K132

موتورهای خودرو کی ۱۳۲

مدیر پروژه کی ۱۳۲ درباره موتور این خودرو به بیت ران گفته است:

« این خودرو در ابتدا با موتور EC5 و گیربکس ۶ دنده دستی BE خواهد بود و بعد از آن همین موتور با گیربکس شش دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد.

خودرو کی ۱۳۲ با موتور EF7

محقظه موتور طوری طراحی شده است که قابلیت نصب موتور EF7 توربو را داشته باشد.

بعد از EC5 اتوماتیک کی ۱۳۲ با موتور EF7 نیز ارائه می شود. »

مشخصات موتور EC5

کی ۱۳۲ ایران خودرو k132 با موتور EC5 رونمایی شده است.

مشخصات موتور : آب خنک چها زمانه دو میل سوپاپ بالا

قرار گیری سیلندرها : ۴ سیلندر خطی

حجم جابجایی : ۱۵۸۷cc

نسبت تراکم : ۱۱

طول شاتون : ۱۳۳.۵ mm

قطر صفحه کلاچ : ۲۰۰ mm

حداکثر گشتاور : ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

حداکثر توان : ۱۱۴ اسب بخار

دور آرام : ۷۵۰ دور در دقیقه

حداکثر دور : ۶۵۰۰ دور بر دقیقه

نوع سوخت : مصرفی بنزین سوپر

استاندارد آلایندگی : یورو ۵

مورد استفاده در : خودروی پژو ۳۰۱

نوع پاشش سوخت : پاشش سوخت چند نقطه ای

موتور EF7 توربو کی ۱۳۲

موتور EF7 توربو هم در این خودرو از تنظیمات جدید بهره خواهد برد و قدرت ۱۶۰ اسب بخار را تولید می کند.

گیربکس کی ۱۳۲

در ابتدا K132 با گیربکس دستی عرضه خواهد شد.

پورمجیب درباره اینکه آیا گیربکس ۶ دنده دستی ارتقا یاقته گیربکس پژو است؟ به بیت ران گفته است:

« خیر، گیربکس ساخت خودمان است و ارتباطی با پژو ندارد.

این گیربکس شش دنده مخصوص ایران خودرو است که شرکت نیرو محرکه آن را توسعه داده است.

اولین نسخه گیربکس روی رانا پلاس عرضه می شود. »

به گفته مدیرعامل ایران خودرو در مرحله اول با گیربکس ۶ سرعته ساخت ایران و در مرحله بعد با گیربکس اتوماتیک ارایه خواهد شد.

گیربکس اتوماتیک کی ۱۳۲ گیربکس شش سرعته ساخت شرکت دانگ اتومبیل چین خواهد بود که کپی یکی از گیربکس های شرکت آیسین ژاپن است.

شاسی کی ۱۳۲

خودرو کی ۱۳۲ ایران خودرو K132 از شاسی یکپارچه بهره می برد.

مشخصات شاسی یکپارچه

این نوع شاسی متداول‌ترین نوع شاسی در خودروهای مدرن است.

در این نوع شاسی‌ بدنه و شاسی یکپارچه هستند و به جای دو بخش مجزای بدنه و شاسی، یک واحد یکپارچه داریم.

در خودروهای دارای شاسی مونوکوک دیگر خبری از سازه نردبانی اضافی در زیر خودرو نیست.

از خودروهای دارای شاسی مونوکوک باید به خودروهای سدان مانند کیا سراتو، خودروهای هاچ بک مانند فولکس واگن گلف و اکثر کراس اوورها همچون هیوندای توسان یا تویوتا RAV4 اشاره کرد.

مزیت شاسی مونوکوک هندلینگ خوب، ایمنی بالا و وزن پایین است.

از معایب این نوع شاسی نیز باید به توانایی حمل بار محدود اشاره کرد.

اکسل کی ۱۳۲

اکسل پرسی خودرو برای اولین بار در ایران تولید می شود

به گفته پورمجیب در بحث اکسل جلو، طبق پرسی را داریم که یک فرایند جدید و توسعه یافته است. پلتفرم برق و الکترونیک با کمک یکی از سازندگان و همکاران مهندسی و برای اولین بار تکنولوژی Ems را بومی کردیم.

K132 سدان ایران خودرو

رقبای کی ۱۳۲ ایران خودرو k132

گروه خودروسازی ایران خودرو مدعی است سدان جدید این شرکت در برابر رقبای K132 در بازار عملکرد بهتری دارد.

بنابر آنچه ایران خودرو اعلام م گوید، رقبای K132 در بازار عبارتند از:

دنا پلاس 

جک J4 

سایپا شاهین 

بسترن B30

آریزو ۵

این خودروها از نظر ابعاد و قیمت رقیب سدان کلاس C ایران خودرو شناخته شده اند.

به گفته مسئولان پروژه K132 ، این محصول دارای بهترین عملکرد قوای محرکه و تنوع سبد سوختی در بین این رقبا است.

کی ۱۳۲ در رقابت با خودرو سایپا شاهین

به گفته پور مجیب « این خودرو در کلاس C هست و سایپا شاهین هم در کلاس C است.

هر دو خودرو ویژگی های خوبی دارند، اما K132 از نظر استایل و بحث امکانات رفاهی خودرو خوبی است. »

کی ۱۳۲ در بازار موفق تر از شاهین خواهد بود؟

پور مجیب ادامه داد: « من خیلی روی فروش خودرو بررسی نکرده ام؛ چون باید بر اساس آمار صحبت کنیم، ما فقط می توانیم در مورد ماشین خودمان صحبت کنیم، چون سایپا هم زحمت کشیده اند.

اما به نظر من این خودرویی خواهد بود که نظر مشتریان را جلب می کند.»

قیمت K132 (کی۱۳۲)

کیانوش پورمجیب مدیر پروژه K132 درباره قیمت کی ۱۳۲ به بیت ران توضیح داده است.

کی ۱۳۲ ایران خودرو k132 قرار است با چه قیمتی عرضه شود؟

هنوز قیمت شورای رقابت را نگرفته ایم.

حدود قیمت چقدر خواهد بود؟

نمی توانم بگویم چون شورای رقابت تعیین کننده قیمت است.

با شرایط موجود قیمت این محصول بالاتر از دنا پلاس توربو خواهد بود؟

نه لروما بیشتر نخواهد بود، اما نمی توانیم در مورد قیمت صحبت کنیم تا شورای رقابت قیمت را تعیین کند.

قیمت کی ۱۳۲ با توجه به قیمت رقبا

ایران خودرو هنوز قیمت K132 (کی۱۳۲) رو اعلام نکرده است.

اما با توجه به اینکه رقبای هم رده این سدان کلاس C را در بازه قیمتی مشخص کرده است شاید بتوان حدود قیمت آن را حدس زد.

دنا پلاس تیپ ۱ و دنا پلاس تیپ دو به ترتیب در بازار ۲۱۰ و ۲۱۵ میلیون تومان قیمت دارند.

از طرفی آریزو ۵ دنده ای در بازار ۲۵۵ میلیون تومان فایل می شود.

جک J4 اتوماتیک در کارخانه ۱۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۲۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.

حال باید دید با توجه به اینکه از شهریور ماه این خودرو وارد فاز تولید انبوه می شود و نیز قیمت خودرو به روز محاسبه خواهد شد، قیمت K132 (کی۱۳۲) چند اعلام می شود.

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )
کامران غزلی طراح خودرو کی ۱۳۲

طراحی کی ۱۳۲

طراحی خودرو را می توان نسبت به دیگر محصولات داخلی پیش رو دانست، البته میانه خودرو همچنان بسیار شبیه پژو ۳۰۱ است.

کامران غزلی طراح خودرو کی ۱۳۲ ( k132 ) محصول جدید ایران خودرو، از سال ۱۳۷۹ وارد ایران خودرو شده است.

او دانش آموخته طراحی صنعتی دانشگاه علم صنعت است.

غزلی کار خود را در ایران خودرو با طراحی فیس لیفت های سمند از جمله پردیس آغاز کرد.

خودروهایی که هیچ گاه به بازار راه پیدا نکردند، ولی مقدمه ای شدند برای کارهای بعدی وی.

کامران غزلی طراحی خارجی رانا، دنا و دنا پلاس را انجام داده است.

همچنین طراحی بیرونی خودرو کی ۱۳۲ ( k132 ) محصول جدید ایران خودرو هم توسط وی انجام شده است.

البته طراحی این خودرو هم مانند دنا موافقان و مخالفان زیادی دارد.

طراحی خودرو K132 (کی۱۳۲) محصول جدید ایران خودرو هم مانند دنا کمی اغراق شده بنظر می رسد؛ طوری که یا عاشق آن می شوید یا از آن متنفر خواهید شد.

کامران غزلی طراح ایران خودرو پس از رونمایی خودرو K132 (کی۱۳۲) محصول جدید ایران با بیت ران گفت و گو کرده است.

چه نکاتی در طراحی سدان ایران خودرو K132 برای شما از همه چیز مهم‌تربود؟

اول از همه ما به ترندهای طراحی روز خودرو در جهان نگاه کردیم.

مشکل ما آنجاست که این ترندها در مدت زمان کمی تغییر می کنند.

اما خودروهای ما سال های طولانی تولید می شوند. پس باید هم به ترندها نگاه می کردیم هم دقت می کردیم خودرو به مرور زمان زیاد از چشم نیفتد.

در ضمن به بازخوردهایی که از مردم در طراحی در گذشته داشتیم، هم دقت کردیم و به این طرح رسیدیم.

در برخی قسمت های طراحی کمی ناهماهنگی وجود دارد.

ما با توجه به پلت فرم، با محدودیت های فراوانی روبرو بودیم.

این محدودیت های ابعادی و تولیدی دست ما را خیلی بسته بود.

با این وجود سعی کردیم با حداقل تغییرات در تولید حداکثر تغییرات ظاهری را ایجاد کنیم.

ایران خودرو در سمند، سورن و دنا به یک زبان مشترک طراحی و یک امضای طراحی دست نیافته است. حالا می بینیم در پروژه K132 هم باز این موضوع تکرار شده است. آیا قصد ندارید به یک زبان طراحی و یک امضای طراحی در محصولات خود دست پیدا کنید؟

من اعتقاد دارم در سری خودروهای کی ۱۳۲ ایران خودرو باید به چنین زبان طراحی دست پیدا کند.

شرایط در گذشته ما را به سمتی برده بود که زبان طراحی مشترک در محصولات خود نداشته باشیم.

اما حالا در پلت فرم جدید ایران خودرو، قصد داریم به این زبان دست پیدا کنیم.

شما برخی خطوط طراحی ایران خودرو K۱۳۲ را در محصولات آتی از جمله  K۱۲۵ خواهید دید.

ایران خودرو قصد دارد پنج محصول را روی پلت فرم جدید خود طراحی کند، آیا مسئول طراحی این خودروها هم شما هستید؟

نمی توانم در این باره اطلاعاتی ارائه کنم.

به خودرو  K132 باز گردیم، چرا در طراحی خودرو این همه از خطوط تیز استفاده کردید؟

هم ترندهای روز و هم بازخورد از نظرات مردم، مارا به این سمت برد.

از طرفی می خواستیم خودرو به مرور زمان تکراری نباشد.

پشت خودرو از چراغ یک تکه استفاده شده است، مثل برخی خودروهای آمریکایی. آیا از محصولات دوج برای اینکار ایده گرفتید؟

ما می خواستیم با این چراغ سرتاسری مردم تفاوت در طراحی را احساس کنند.

احتمالا این روش را در محصول بعدی هم ادامه خواهیم داد، البته ترندهای روز هم دراین زمینه بی تاثیر نبود.

همانطور که گفتم در طراحی به دلیل پلت فرم با محدودیت های ابعادی زیادی روبرو بودیم.

پس سعی کردیم با کمترین تغییر در طراحی پلت فرم، بیشترین تغییرات را ایجاد کنیم.

برای این هدف طراحی سرتاسری چراغ ها مهم بود.

طراحی خودرو شما با شاهین سایپا تفاوت‌های زیادی دارد؛ شاهین پر از انحنا و خودرو شما پر از خطوط تیز است. آیا در زمان طراحی به رقابت به شاهین سایپا فکر می کردید؟

خیر ما کار خودمان را کردیم.

K132 ( کی 132 ) سدان ایران خودرو
فرشاد مقیمی مدیرعامل‌گروه صنعتی ایران‌خودرو

زمان پیش فروش کی ۱۳۲

فرشاد مقیمی مدیرعامل‌گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن ابراز خرسندی از موفقیت حاصل شده در طراحی و تولید محصول جدید، تاکیدات مقام معظم رهبری در سه بخش رونق تولید، جهش تولید و تولید خودروهای کم مصرف را الهام بخش توصیف کرد و گفت: در پنج ماه پایانی سال ۹۸ دو برابر هفت ماه قبل از آن خودرو تولید کردند.

داخلی سازی بی سابقه در محصول جدید ایران‌خودرو

مدیرعامل‌گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه محصول پروژه K132 قرار بود در قرارداد با پژو با سطح داخلی سازی کمتری در حدود ۶۰ درصد تولید شود، اما امروز به بیش از ۹۳ درصد رسیده است که در زمان تولید انبوه با همکاری دانش بنیان‌ها این میزان داخلی سازی بیشتر هم خواهد شد، گفت: در تاریخ صنعت خودروی کشور داخلی سازی تا این میزان در محصول جدید بی سابقه است.

وی افزود: جهش در تولید در همین سه ماه ابتدایی امسال معنا شده است، افزایش ۲۵ درصدی در تعداد تولید، افزایش ۳۷ درصدی در عملکرد فروش، افزایش ۵۵ درصدی تحویل و کاهش ۵۰ درصدی خودروهای دارای کسری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مصادیق جهش تولید به حساب می‌آید.

مقیمی از کاهش ۷۰ درصدی تعهدات معوقه محصولات خبر داد و‌ گفت: معوقات تعدادی از محصولات به صفر رسیده و کاملا به روز خودروها تحویل می شود. این محصولات شامل پژو ۴۰۵ بنزینی، پژو پارس اتوماتیک، پژو۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، رانا، دنا پلاس توربو شارژ، پژو ۲۰۶ صندوقدار و پژو ۲۰۰۸ می شود.

۴۷ هزار خودرو ناقص در پارکینگ ها است

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا الان ۱۲۰ هزار خودرو تولید شده است. در حال حاضر حدود ۴۷ هزار خودرو ناقص در پارکینگ ها است.

مقیمی در مورد معوقات نیز گفت: الان تنها ۶۲ هزار معوقه باقی مانده است که با برنامه ریزی صورت گرفته بخشی از تعهدات تا پایان تیر و فقط چند مدل محصول باقی‌مانده تا شهریور به ‌روز خواهد شد.

وی با تاکید بر رعایت زمان‌ بندی و کیفیت رقابتی محصول جدید گفت: کیفیت این خودرو سطح بالاتری نسبت به باقی خودروها خواهد داشت. این خودرو دارای آینده دیگری است و به زودی محصول کراس اوور k125 و در آینده خودرو هاچبک k121 را نیز رونمایی خواهیم کرد و برنامه برای این است که سالی یک خودرو جدید معرفی شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از ارتقای قوای محرکه محصولات خبر داد و گفت: کسی فکر نمی کرد که بتوانیم موتور یورو۵ را در محصولات تولید و نصب کنیم، اما با تمرکز بر پروژه‌ های بهبود توانستیم در این مسیر هم موفق عمل کنیم.

استراتژی تولید محصول کم مصرف در ایران خودرو

مقیمی از اجرای چندین استراتژی متنوع برای تولید محصول کم مصرف خبر داد و گفت: سبک سازی خودرو، تغییر آیرودینامیک، کم مصرف کردن موتور، تولید گیربکس شش سرعته و برقی سازی خودرو از جمله پروژه ‌هایی است که برای کاهش مصرف سوخت دنبال می‌کنیم. در حوزه گیربکس کار بزرگی شروع شده و با گیربکس ۶ سرعته ساخت ایران و در مرحله بعد با گیربکس اتوماتیک ارایه خواهد شد.

وی میزان وابستگی محصول جدید در مگاماژول تزئینات و الکتریکال را صفر درصد اعلام کرد و گفت: در مگاماژول شاسی و قوای محرکه مقدار کمی وابستگی داریم. در بخش بدنه نیز این وابستگی به سمت صفر میل می‌کند. ما الان در این خودرو به ۹۲.۳ درصد داخلی سازی رسیده ایم و به این معنی نیست که تا زمان تحویل خودروها این مقدار را افزایش ندهیم.

 تولید هزار دستگاه خودرو کی ۱۳۲ ( k132 ) در سال جاری

وی بر طراحی این خودرو با نگاه صادراتی تاکید کرد و گفت: در سال جاری هزار دستگاه از این ‌محصول را تولید و به بازار ارائه خواهیم کرد. به زودی پیش فروش و مشارکت در تولید این خودرو شروع خواهد شد.

مقیمی با بیان اینکه در کشور در شرایط فعلی شاید خودرویی نداشته باشیم که بتواند در سطح استاندارد و قوای محرکه با این خودرو رقابت کند، اعلام کرد: تا اخر سال ۹۹ هزار دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد.

وی بهبود تصویر ذهنی جامعه از ایران ‌خودرو را از نتایج اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: ایران‌ خودرو را به جایگاه اصلی ‌اش خواهیم رساند. افزایش سهم محصولات ایران‌ خودرو در بازا نیز از دیگر اهداف تولید محصول جدید است.

مدیرعامل ایران خودرو درباره نام پروژه k132 گفت: این نام برای پروژه انتخاب شده است و نام زیبای اصلی خودرو پس از ثبت شدن و اخذ مجوز اعلام می شود. این خودرو دارای بهترین عملکرد قوای محرکه است و سبد سوختی آن نیز در بین رقبا قابل رقابت است.

وی از همکاری و مشارکت ۱۳۹ سازنده داخلی در فرآیند طراحی و تولید پروژه k132 ایران خودرو خبر داد و گفت: ۱۴ شرکت دانش بنیان نیز در توسعه محصول جدید ایران‌ خودرو سهیم هستند. و از ۸۱۹ قطعه این خودرو فقط ۶ قطعه وارداتی است.

وی تصریح کرد: وعده هر سال یک محصول را با کمک زنجیره تامین، دانش بنیان‌ها، همدلی سازندگان و همت والای مجموعه کارکنان محقق خواهیم کرد.

آپشن های کی ۱۳۲

پورمجیب مدیر پروژه K132 همچنین درباره جزئیات پروژه K132 به بیت ران توضیح داده است.

چه آپشن هایی روی کی ۱۳۲ عرضه خواهد شد؟

« کی ۱۳۲ کروز کنترل، سیستم ESP (کنترل پایداری)، سیستم TPMS، کلید روی فرمان و چهار ایربگ دارد.

خودرو کی ۱۳۲ اولین خودرویی است که با سامانه ESC (کنترل پایداری) به بازار خواهد آمد‌.

در بدنه این خودرو از ورقه‌ های استحکام بالا استفاده شده است.

لازم به ذکر است که فرمان این خودرو از نوع برقی است.

سامانه TPMS نیز توسط مهندسان ایران خودرو توسعه پیدا کرده است و توسط سازندگان داخلی تولید خواهد شد.

در فرمان خودرو از غربیلک پژو ۲۰۷ استفاده شده است

رودری این خودرو کاملا جدید است‌.

غربیلک فرمان را از پژو ۲۰۷ به این پروژه منتقل کردیم و تمام کلید های کنترلی روی آن وجود دارد.

کنسول وسط و داشبورد نیز توسط سازندگان داخلی ساخته شده است‌.

صندلی ‌ها مختص این خودرو است و سیستم کمربندها نیز مربوط به پژو ۲۰۷ است که برای این خودرو بهینه شده است.

سیستم HVAC و قطعه موکت در صندوق، طراحی جدید مخصوص خودروی K132 است.

مجموعه سپرها هم طراحی خاص داخلی برای این پروژه بوده است.

چراغ ‌های جلو و مخصوصا چراغ های عقب این خودرو طراحی خاص و جذابی دارد.

K132 (کی۱۳۲)
پشت آمپر کی ۱۳۲

امکانات احتمالی K132 (کی۱۳۲) در نسخه‌های مختلف

کروز کنترل و بلوتوث،

صندلی برقی راننده،

کنترل ارتفاع صندلی راننده،

خروجی برق ۱۲ ولت،

درگاه USB و ۳/۵ میلی‌متری AUX،

سیستم صوتی ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)،

کامپیوتر سفری، ناوبری ماهواره‌ای، و دماسنج،

باربند و سانروف،

قفل مرکزی و نمایشگر وضعیت دنده،

چراغ رانندگی در روز و دوربین عقب،

سیستم تهویه خودکار دوگانه،

آینه با گرم‌کن برقی و تاشو و شیشه‌ دودی،

صفحه ‌نمایش لمسی،

صندلی‌های تمام چرم،

سیستم کمکی پارک،

بالابر خودکار پنجره‌ها،

نورپردازی LED کابین

و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین کنار راننده

این خودرو با سیستم ‌های ترمز ABS، EBD،EBA همراه کیسه ‌های هوا در جلو و طرفین کابین، نگه‌دارنده‌ صندلی کودک، حسگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر تولید خواهد شد.

ایمنی کی ۱۳۲

از نظر ایمنی در چه سطحی است و دارای چند ستاره ایمنی است؟

بحث ستاره ایمنی برای EURO NCAP هست و ما در حال حاضر با توجه با تحریم ها نمی توانیم برویم اروپا و تست انجام دهیم.

اما با توجه به ورق های فولادی استحکام بالایی که استفاده می شود، حداقل دو یا سه ستاره ایمنی را خواهد گرفت. اما چون تست نشده است، دقیق نمی توانیم بگوییم.

ولی از نظر استحکام بدنه از تمام محصولات ایران خودرو بالاتر است.

ایمنی کی ۱۳۲ در مقایسه با دیگر محصولات ایران خودرو چگونه است؟

این خودرو بعد از دو دهه یکی از ایمن ترین محصولات ایران خودرو است و با خودکفایی بالای ۹۰ درصد تولید می شود.

در مرحله اول در خرداد ماه، ۱۲ خودرو با گیربکس دستی برای بازخورد گرفتن از طراحی، تولید شد و از شهریور ماه ۷۰ دستگاه خودرو را تولید می کنیم تا بتوانیم تمام تست هایمان را انجام دهیم و از آخر امسال تولید انبوه را شروع کنیم.

چه برنامه ای برای خودرو کراس اوور و هاچ بک این پلتفرم دارید؟

انشاالله در آینده نزدیک رونمایی می شود و آن را خواهید دید.

یعنی الان خودرو آماده و تولید شده است؟

بله، نسخه پروتوتایپ آن را ساخته ایم.

K132 سدان ایران خودرو
سیستم فرمان کی ۱۳۲

کل قطعات K132

محصول جدید ایران خودرو در مجموع از ۸۱۹ قطعه تشکیل شده است.

تعداد قطعه های دارای قرار داد این خودرو ۷۸۹ قطعه است.

و برای ۲۴ قطعه ایران خودرو در حال عقد قرار داد است.

۱۳۹ سازنده داخلی و ۶ سازنده خارجی در تامین قطعات مورد نیاز این خودرو همکاری دارند.

بنابر اعلام ایران خودرو در تولید این محصول در حوزه های تزئین داخلی و خارجی، الکتریکال و الکترونیک به خودکفایی ۱۰۰ درصد دست یافته اند.

در حوزه های بدنه و مکانیزم ها نیز خودکفایی بیش از ۹۹ درصد به دست آمده است.

این پروژه در بخش قوای محرکه و سیستم های جانبی ۲.۷ درصد و در بخش شاسی ۴.۹۴ درصد خرید خارجی دارد.

در زمینه مکانیزم ها نیز ایران خودرو اعلام کرده است که ۰.۰۵ درصد خرید خارجی دارند.

در بین تمام قطعات خودرو فقط شش قطعه خارجی است

به گفته پورمجیب در خودروی کی ۱۳۲، باتوجه به اینکه تعداد ۲۳۰ قطعه استاندارد تعریف شده است، ما توانستیم از ۱۰۷ قطعه موجود استفاده کنیم و سرمایه گذاری مجدد نکنیم. قطعات خودکفا شده ۴۵ قطعه و کل قطعات خرید خارجی ۶ قطعه است.

وی همچنین از انجام ۹۷ تست روی این خودرو خبر داد که بخشی از آن استانداردهای اجباری و بخشی دیگر استانداردهای کارخانه ای را مورد بررسی قرار خواهند داد.

پورمچیب خاطرنشان کرد: تمام قطعات خط ساخت بدنه، خط رنگ و تجهیزات داخلی نصب شده است و بیشتر قالب ها نیز آماده هستند.

پلت فرم اختصاصی ایران خودرو

شبه شاسی بلند ایران خودرو

ایران خودرو قرار است در ادامه فزایش محصولات سبد این خودروسازی یک شبه شاسی بلند تولید کند.

پیش از این بیت ران اعلام کرده بود: « K125 شبه شاسی بلند ایران ‌خودرو مجهز به پیشرانه‌ توربو شارژ TC7 خواهد بود، که نمونه‌ بهینه ‌سازی شده از EF7 است.

این موتور جدید با حجم ۱/۶ لیتر، قدرت ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. »

دیگر موضوع جالب درباره‌ی K125، طراحی خودرو با نظارت شرکت پینین فارینا است که از مراکز مشهور در این زمینه محسوب می‌شود.

اما باتوجه به تحریم‌های خارجی، می‌توان مطمئن بود ارتباط پینین فارینا و ایران‌خودرو حداقل طی دو سال اخیر به کلی قطع شده باشد.

امکانات کراس اوور ایران خودرو

کراس اوور یا شبه شاسی بلند ایران خودرو با کد K125 امکانات متونعی خواهد داشت.

خودروی K125 ایران‌خودرو قرار است، یکی از کامل‌ترین مدل‌های ساخت داخل از نظر امکانات رفاهی و ایمنی باشد.

بیشتر بخوانید:

قیمت و زمان تحویل دنا پلاس اتوماتیک + تعداد تولید روزانه خودرو

قیمت سهام ایران خودرو در بورس چه تغییری کرد؟/آیا باید سهام خرید؟

فیلتر خودرو و قیمت انواع آن ها در بازار

 




1 دیدگاه

  1. ۲۵۵ میلیون تومان فایل می شود؟ برای خودرو از ادبیات بنگاه های معاملات امکلاک استفاده می کنید؟ تا به حال نشنیده ام بگویند خودرو فایل می شود. بعد شبه نیم شاسی یعنی چی توی بازار به درستی به این ماشین ها نیم شاسی میگن که اصطلاح خوبی به جای کراس اور هست.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط