وضعیت خودروهای پیش فروش شده / قیمت خودرو در آینده / کراس اوور سایپا

از دست ندهید

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا  با بیان اینکه تمامی مدل های پراید سواری تا تیر ماه ۹۹ از خط خارج می شوند، از قیمت خودرو در آینده و نیز کراس اوور سایپا و مدل های جدیدی از محصولات فعلی سایپا گفت.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری از تولید صدهزارمین محصول گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۹ خبر داد.

قیمت خودرو در آینده
صد هزارمین خودرو سایپا یک کوییک است

وی با بیان اینکه سایپا تا کنون ۵۵ درصد بیشتر از پارسال خودرو تولید کرده است، افزود: نیاز بازار در سال ۹۹ یک میلیون دستگاه است و خودرو سازان توان تامین آن را دارند و چیزی که باعث التهابات بازار شده است نیاز کاذب هست که آن هم بخاطر مولفه های اقتصادی است.

حذف کامل پراید تا پایان تیر ماه

باقری با اعلام اینکه سایپا امسال سبد محصولات خود را تغییر می دهد، افزود: تا الان ۱۱۱ و ۱۳۲ را از خط خارج کرده ایم و تا آخر تیر ۱۳۱ را از خط خارج می کنیم و پراید سواری برای همیشه حذف می شود.

این مقام مسول در سایپا گفت: با توجه به سهمیه کم این خودرو حدود ۶۰ هزار نفر برای خودرو شاهین درخواست داشته اند.

از ابتدای سال تا الان حدود ۳۰ هزار پراید۱۳۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان تولید شده است و حدود ۲۰ هزار خودرو دیگر با این قیمت تولید می شود و پس از آن پرونده پراید سواری بسته می شود.

وی درباره اینکه چه خودرویی جایگزین پراید خواهد شد گفت: خودرو پراید جایگزین ندارد اما با استفاده از ارتقا ظرفیت سایپا میزان تولید باقی خودروها را افزایش می دهیم که خلا بازار جبران شود.

وی با بیان اینکه در کنار این جراحی بزرگ محصولات سایپا، با دو چالش رو به رو بودیم، ادامه داد: یکی طرح اتو خدمت سایپا که حدود ۱۲۰ هزار مشتری داشت. با تغییر قیمت خودرو ها همه کسانی که در این طرح بودند بجای دریافت سود از مفاد قرارداد استقاده کردند و تقاضا خودرو جایگزین را درخواست کردند. و ما با وجود تحریم ها که تولید را از روزانه ۲۰۰۰ دستگاه به ۷۰۰ دستگاه رسانده بود، تعهداتمان تاخیر پیدا کرده بود. و علاوه بر آن ۱۲۰ هزار تعهد جدید به ما اضافه شد.

باقری همچنین به به بدعهدی شرکای خارجی اشاره کرد و افزود: ما ۴۹ هزار تعهد اینگونه داشتیم که باید به سه خودرو قابل تولید تبدیل می شد که ۱۵۰ هزار تعهد جدید می شد. حدود ۶۰ درصد مشتریان رنو- برلیانس تهعداتشان انجام شده است.

قیمت خودرو در آینده
کوییک یکی از جایگزین های پراید است

سایپا از شهریور در ۱۸ محصول تعهد معوق نخواهد داشت

با پشت سر گذاشتن همه این مشکلات و با تکمیل خودرو های ناقص مجموع تعهدات معوق ۵۰ هزار خواهد یود که از آخر شهریور تعهد معوق در ۱۸ محصول نخواهیم داشت بجز دو محصول، که با فاصله یک ماه تکمیل می شوند. بخاطر واسطه ها اسم این دو محصول را نمی توانم بگویم.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار بود شاهین سال ۹۵ تولید شود اما چرا از آن به عنوان محصول جدید نام می برید؟ خاطرنشان کرد: شاهین چند مولفه دارد. این خودرو موفق شده است سه ستاره ایمنی را کسب کند.

باقری ادامه داد: شاهین دارای آپشن های روز دنیا است و از پلتفرم جدیدی استفاده می کند.

به گفته قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، شاهین حتما نیمه دوم سال ۹۹ یعنی زمستان عرضه خواهد شد.

وی خبر از تولید یک کراس اوور در گروه سایپا داد که پس از شاهین و سال آینده به بازار خواهد آمد.

این مقام مسئول در سایپا  از قرار گرفتن گیربکس اتوماتیک روی شاهین نیز خبر داد و افزود: الان کوییک اس و ساینا اس محصول جدید سایپا هستند.

قیمت خودرو در آینده
داخل یک کوییک معمولی

کوییک آر اس در راه است

باقری درباره با اعلام اینکه برنامه خاصی برای تیبا نداریم ادامه داد: روی فیس لیفت ساینا و کوییک بیشتر تمرکز داریم و پس از ارایه این محصولات بعد از سه ماه آپشنال آن ها خواهند آمد و در آینده کوییک ار اس که آپشنال هست ارایه می شود.

وی درباره اینکه چرا در دو سال گذشته خدمات پس از فروش سایپا هر روز پس رفت می کند؟ گفت: شدت مشکلات باعث می شود تمرکز به یک سمت خاص برود، اما موضوع خدمات را در برنامه داریم.

وی با یادآوری اینکه شبکه نمایندگی ها آسیب دیده بودند که روی ارائه خدمات تاثیر گذاشته بود، تاکید کرد: تصمیمات جدی برای تامین قطعه، کاهش زمان تعمیرات در نمایندگی ها و امداد گرفته شده است.

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره اینکه چرا محصولات سایپا گیربکس اتوماتیک ندارند و آیا سایپا امکان تولید دارد؟ گفت: گیربکس اتوماتیک نیاز جدی بازار هست و خلا جدی برای سایپا است و پروژه های بسیار جدی تعریف شده است که از اواخر امسال شاهد عرضه آن خواهیم بود. الان نیز کوییک اتوماتیک را داریم که در تامین قطعات کمی مشکلات داشت که اگر رفع شود در بازار عرضه می شود.

باقری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با قرار دادن موتور و گیربکس پراید روی تیبا می توانید نسخه ارزان تری ارایه دهید؟ تاکید کرد: تمرکز ما روی خودروهای جدیدتر است و بعضی از محصولات ما جز ارزان ترین های بازار هستند و خواهند ماند. جدیدا نیز درخواست هایی انجام شده که تیبا بخاطر به صرفه بودن به عنوان تاکسی نیز عرضه شود.

خودروهای مانده از فروش فوری در طرح های بعدی ارائه می شود

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره آمار فروش فوری و پیش فروش سایپا اعلام کرد: یک میلیون ثبت نام کردند و هشتاد درصد برندگان قرعه کشی، تکمیل وجه کرده اند. و زمان را نیز تمدید کردیم اما باقی افراد وجهی برای تکمیل و ثبت نام نداشتند. برای پیش فروش هم زمان واریز هنوز تمام نشده است که آمار اعلام کنم.

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره ۲۰ درصدی که موفق به تکمیل وجه در فروش فوری نشدند، گفت: ما علارقم ۱۰۰ هزار تولید ۱۰ هزار را فروش فوری انجام داده ایم تا بتوانیم معوقات را سریعتر تحویل دهیم. در مورد باقی مانده ظرفیت اگر باقی بماند پیش فروش های بعدی با تعداد خودرو بیشتری انجام می شود.

وی درباره مشکلات مردم در ثبت نام و اینکه خیلی ها موفق به تکمیل ثبت نام نشدند، اظهار کرد: در فروش فوق العاده کار آماری انجام شد و با حدود ۷۵ درصد تماس گرفتند و اکثرا نتوانستند پول را آماده کنند و با تمدید زمان هم مشکلی حل نمی شد. اما و قطعا فروش های متنوع دیگری در آینده خواهیم داشت.

باقری در پاسخ به این پرسش که شانس مردم برای خرید در قرعه کشی کاهش پیدا کرده است، برنامه شما برای ادامه عرضه چیست؟ خاطرنشان کرد: ما در یک زمانی فروش فوری انجام می دادیم و در بازار شایعه بود که از ربات و اینترنت سریع و اینها برای ثبت نام استفاده می کنند. برای رفع این مشکلات ما به اجماع نخبگان و نظر کارشناسان و بعد از تصمیم گیری در کمیته قرعه کشی انتخاب کردیم و به عنوان یک مکانیزم برای بازه زمانی کوتاه مدت انتخاب شد. امیدواریم با بهبود قیمت گذاری اختلاف قیمت ازبین برود و التهابات کاهش یابد و عزم ما برای افزایش تولید است.

زیان انباشته دو خودروساز بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان است

وی از برنامه پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان نیز گفت: در مورد میزان بدهی هم هر دو خودروساز زیان انباشته آن ها بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان شده است. و در سال گذشته مجمعی برای تجدید ارزیابی برگزار شد که بتوانیم تسهیلات بانکی اخذ کنیم تا بدهی زنجیره تامین را بپردازیم.

باقری فروش حواله پیش فروش ها در نمایندگی ها را قویا تکذیب کرد و افزود: درمورد نمایندگی ها قویا تکذیب می کنم چون آمار دقیق داریم. اما در مورد واسطه ها، خودروسازان بیانیه داده اند که هر نوع فروش حواله ممنوع است و تخلف محسوب می شود و بر خورد می شود. در پلیس هم اقداماتی انجام شده است که خودرو پس از تحویل برای استفاده دست چه کسی هست.

وی با اشاره به تغییر خودرو ساینا از آپشنال به ساده در دعوتنامه های خرداد ماه که بیت ران خبر آن را اعلام کرد، گفت: پس از مراسم رونمایی خودرو شاهین در ریاست جمهوری قرار بود طی جلسه ای با خبرنگاران خودرو رونمایی شود اما بخاطر کرونا انجام نشد و ما مشخصات آن ها را روی سایت قرار داده ایم.

کراس اوور سایپا

قایم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره کراس اوور سایپا با بیان اینکه هنوز اسم کراس اوور انتخاب نشده است اعلام کرد: این پروژه قرار است بهار ۱۴۰۰ رونمایی شود. اسم کراس اوور هنوز انتخاب نشده است و پروژه قرار است بهار ۱۴۰۰ رونمایی شود.

وی ادامه داد: این برنامه که وقتی فیس لیفت روی خط تولید می آید، محصول قبلی خارج شود، فعلا در سایپا انجام نمی شود.

باقری درباره اینکه چرا نام های متفاوتی روی یک محصول گذاشته می شود؟ گفت: یک کیمته به نام کمیته نام گذاری درست شده است که نام گذاری مدونی از این به بعد شاهد خواهیم بود و در مورد شاهین ۷۸ اسم انتخاب شده بود و در مورد تغییر نام رهام فلسفه جدی داشت که اطلاع رسانی شد.

قیمت ها منطقی تر می شود

وی درباره اینکه قیمت های جدید شورای رقابت چقدر هزینه ها را پوشش می دهد، خاطرنشان کرد: ما به عنوان خودروساز انتظار داشتیم قیمت ها به گونه ای باشد که زیان نکنیم و بخاطر همین صورت های مالی را در اختیار شورا و سازمان ها قرار دادیم و آن ها با توجه به سایر پارامتر های اقتصادی هر سه ماه یکبار قیمت ها بررسی کنند و به خودرو سازان اعلام می شود.

وی افزود: انشاالله در آینده شاهد زیان بیشتر خودرو سازان نباشیم. با جلسه هایی که شورای رقابت داشتیم و مولفه هایی که از بانک مرکزی دریافت شده است در آینده قیمت ها منطقی تر می شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار که این یعنی قیمت خودرو افزایش پیدا می کند؟ با لبخندی گفت یعنی همان منطقی تر می شود.

باقری درمورد تولید خودرو به اندازه معوقات و نیاز انباشته بازار از سال قبل و نیاز جدید گفت: مطالعات در سال گذشته نشان می داد که نیاز بازار ۹۰۰ هزار بوده و خودرو سازان ۸۶۰ هزار تولید کرده اند و نیاز آن چنانی به امسال منتقل نشده است و امسال هم برنامه ریزی برای یک میلیون ۲۰۰ هزار است.

۳۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ ها است

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در باره خودرو های ناقص انباز شده از اول سال۹۹ خاطرنشان کرد: از ۱۰۰ هزار خودرو تولید شده حدود ۳۰ هزار خودرو ناقص است که فقط دو قطعه کم دارند و کارای ترخیص قطعات انجام شده است و در آینده تکمیل می شوند.

وی در مورد جریمه روز گذشته تعزیرات به علت گران فروشی اینگونه توضیح داد: ما در سال گذشته پرونده های مشابهی داشتیم که ۱۵۰ رای به نفع سایپا-سیتروئن داده شده و ۱۲ پرونده علیه ما است. سیستم حقوقی ما پیگیر هستند و اعتراض داریم و به هیچ وجه گران فروشی اتفاق نیفتاده است. این مشکل درونی سازمان تعزیرات است.

همچنین در مورد درآمد نمایندگی های سایپا گفت: تمام فروش ها به صورت سهمیه برابر در استان ها انجام و خودرو تحویل می شود.

بیشتر بخوانید:

موتور و گیربکس کراس اوور سایپا / وانت جدید سایپا / تست ایمنی شاهین

کوییک جایگزین پراید ؛نشست خبری صدهزارمین خودرو سایپا در سال ۹۹




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط